MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: MC-ulykker

Legg inn av detvarvondtdet »

Mange husker sikkert saken fra Tromsø i fjor hvor en elev omkom på lukket område under kjøreopplæring.
Saken har fått etterspill og er i dag forsidestoff på vg.no.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tr ... urn false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

detvarvondtdet skrev:Mange husker sikkert saken fra Tromsø i fjor hvor en elev omkom på lukket område under kjøreopplæring.
Saken har fått etterspill og er i dag forsidestoff på vg.no.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/traf ... /23389254/
Ja, så den jeg og.
Tragisk ulykke. Når man ser på bildet nederst som formodentlig viser at trailerhengeren står et stykke bak der bremseøvelsen avsluttes, så er det betenkelig. Det avgjørende blir da hvilket nivå eleven er på. Er eleven helt fersk så er det jo sjanse for feil og da er det lite tilgivende å ha et slikt objekt i det som bør være en ekstra sikkerhetssone...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: MC-ulykker

Legg inn av detvarvondtdet »

RuneMC skrev:
detvarvondtdet skrev:Mange husker sikkert saken fra Tromsø i fjor hvor en elev omkom på lukket område under kjøreopplæring.
Saken har fått etterspill og er i dag forsidestoff på vg.no.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/traf ... /23389254/
Ja, så den jeg og.
Tragisk ulykke. Når man ser på bildet nederst som formodentlig viser at trailerhengeren står et stykke bak der bremseøvelsen avsluttes, så er det betenkelig. Det avgjørende blir da hvilket nivå eleven er på. Er eleven helt fersk så er det jo sjanse for feil og da er det lite tilgivende å ha et slikt objekt i det som bør være en ekstra sikkerhetssone...


Tenkte akkurat det samme.I utgangspunktet burde jo tilhengeren stå langt nok unna, men åpenbart gjorde den ikke det. Etter hva jeg forstår i artikkelen var det en førerfeil med gasspådrag som førte til ulykken. Det burde jo selvfølgelig bli tatt høyde for denne type førerfeil hos en nyoppstartet elev.

Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »

Kom nettopp over saken selv, skummel plass for opplæring - noe som dessverre beviste seg.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: MC-ulykker

Legg inn av poulet_cavalier »

Denne plassen var nå vesentlig bedre egnet enn der jeg holdt på.

Edit: jo mer jeg leser jo merkeligere synes det å straffe kjøreskolen for dette.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC-ulykker

Legg inn av 45316 »

Det at plassen du holdt på var dårligere gjør ikke at denne plassen er egnet for det, men er enig i at under normale omstendigheter skulle dette være mer enn bra nok.

Dessverre var det ikke det. Lett å være etterpåklok...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
bakern 42
Innlegg: 95
Registrert: 20 nov 2011, 19:44
Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
Sted: larvik

Re: MC-ulykker

Legg inn av bakern 42 »

Her er noe å tenke på når sesongen snart er i gang en rekke stygge ulykker på 2 hjul
Kjør forsiktig
https://www.facebook.com/video.php?v...set.." onclick="window.open(this.href);return false;.

håper at fikk til link, så den på Facebook og fikk noen grøssninger

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »


KawaKjetil

Re: MC-ulykker

Legg inn av KawaKjetil »

Ikke at det hjelper på det tragiske utfallet, men det er ihvertfall avsagt en dom. http://www.ba.no/Mann_d_mt_for_uaktsomt ... 34999.html

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Rottenikken »

Sesongen er tydligvis i gang for mange, det er nok mange "rustne" piloter så tidlig i sesongen.
Så det er ekstra god grunn til å formane til forsiktighet.
Bilistene er heller ikke vant til oss ennå, grus og skitt på veien etter vinteren og telehiv hjeper ikke akkurat....
Veien er viktigere enn målet.

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: MC-ulykker

Legg inn av Gordon »

Rottenikken skrev:Sesongen er tydligvis i gang for mange, det er nok mange "rustne" piloter så tidlig i sesongen.
Så det er ekstra god grunn til å formane til forsiktighet.
Bilistene er heller ikke vant til oss ennå, grus og skitt på veien etter vinteren og telehiv hjeper ikke akkurat....

Har vært ute på MCen de siste 2-3 uker. I dag skulle ut en tur. Kjøre på en lokal vei med forkjørsrett, hastighet er ca. 50 som er grense. Jeg ser foran meg en vei til høyre og en bil som venter, det vil si han egentlig ikke ventet men kjørt rett ut foran meg. Jeg tok han igjen og lurte på hva han holdt på med. Så kom den vanlig svar "Du kjørte alt for fort", hvorfor i alle verden er det, at det er det første en bilister sier når de er så forbannet egoistisk og ikke innrømmer at de ikke overholdt vikeplikt. Jeg glemt å spørre om han hadde førerkort!!! og var mektig forbannet på ham, og selvfølgelig nektet for at jeg hadde kjørt for fort.
Jeg hadde lys på, MCen er rødt, og jeg har gul merking på drakt. Skulle sendt ham til Brilleland kanskje.
Gordon

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Voksen »

http://www.nrk.no/buskerud/utforkjoring ... 1.12293983" onclick="window.open(this.href);return false;
Regner med at kun boksershorts ikke blir den nye moten, men noen har mer mot enn andre.
Ser jo heldigvis ut som at det gikk bra med denne noe mer nakne føreren.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »

Kjør forsiktig alle sammen.

Melding fra politiet i Østfold:

"Motorsykkel mot personbil i Halden
Nødetatene er på stedet etter at en bil har kollidert med en motorsykkel på fylkesvei 22 ved Bakke i Halden, skriver Østfold politidistrikt på Twitter.

Skadeomfanget er foreløpig uvisst. Veien stenges og forbikjøring ledes via Prestebakke, skriver politiet videre."

Svar