Side 1 av 6

"Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 04 aug 2009, 14:42
av AJ
Diskusjonen om effekt og forbedring av utseende og ikke minst endret lydbilde på eksosen er en diskusjon som aldri tar slutt når det gjelder alt som finnes av slipons og fullt racing anlegg til MC.
Er diskusjonen like heftig når det gjelder disse påstått effektøkende luftfiltrene der ute, tro... :-k

Selv har jeg prøvd K&N filter på bilen, en Nissan Almera 2003 mod. og ikke minst på TDM'en.
Merket jeg noen forbedring? Tja... synes kanskje bilen ble en smule mer turtallsvillig.
Vet ikke om jeg la merke til store endringen på TDM'en, dog..

Men det gjorde jeg da Pipercross filteret kom på plass! Synes motorlyden ble vassere og responsen på gassen bedre, dvs. kjappere. Det virker også som at sykker'n takler lavere turtall på høyt gear bedre enn før jeg byttet.

Innbilning? Trolig... Men det kan jo også hende at disse filtrene, som påstås å gi bedre lutgjennomstrømming, rent faktisk gir en merkbar gevinst.

Noen her på Forumet som har vært interessert i 'luftfiltervitenskapen' og som har erfaringer?

Stem på hva du mener er best og skriv samtidig gjerne litt om hvorfor.

Her linker de de mest kjente filtrene:

K&N
BMC
Pipercross

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 04 aug 2009, 14:50
av cheron
På bilprosjektene jeg har bygd opp etter åra med litt motor, har jeg alltid brukt KN filter... Jeg mener bestemt at lyden blir litt bedre med disse. Men om jeg får " 5 hester mer blabla".. Nåda... Den tror jeg ikke på :) Selv om jeg har hatt kraftig turbomotor med litt over 200 hester fikk jeg ikke alle disse hestene med hjelp av filter... ;)

På sykkelen derimot har jeg originalt filter. Har rett og slett ikke brydd meg om å sette på KN filter etc.. Sykkelen går fort nok! ;)

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 04 aug 2009, 16:59
av Erling
Hmmmm.... :mk

Jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter AJ :scratch
Men hvis det er bedre bunndrag, aks., ca. 20% mindre forbruk + mye jevnere gange ved bykjøring, ja da mååå du bare prøve dette ( .. det koster da "litt"). ;e


PC3usb Inj.modul til innsprøytning bensin.
BMC Race luftfilter
Yoshimura ST1 kammer
Yoshimura Japan RACE 4-1 anlegg

Dette bør øke "gampene" med ca.35 ekstra særs spreke "gamper" :terge


Her har du ett par Suzukifreak ( som meg!) med Yoshimura
[youtube]v32k8hjvTOs&feature[/youtube]

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 04 aug 2009, 17:21
av AJ
Erling skrev:Hmmmm.... :mk

Jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter AJ :scratch
Men hvis det er bedre bunndrag, aks., ca. 20% mindre forbruk + mye jevnere gange ved bykjøring, ja da mååå du bare prøve dette ( .. det koster da "litt"). ;e


PC3usb Inj.modul til innsprøytning bensin.
BMC Race luftfilter
Yoshimura ST1 kammer
Yoshimura Japan RACE 4-1 anlegg

Dette bør øke "gampene" med ca.35 ekstra særs spreke "gamper" :terge
Nei... :eh
Hva jeg er ute etter... :scratch
På egen sykkel handler det vel om både bedre bunndrag (selv om det strengt tatt er godt nok som det er), kvikkere respons på gassen, kjappere akselerasjon og kanskje også bedre (lavere) forbruk... En rimelig vettug ting med disse filtrene er jo at de kan vaskes og brukes om igjen slik at når man først har kjøpt enten K&N eller Pipercross, som er de to jeg kjenner best, så har man filter i hele levetiden til sykkelen.

Hensikten med tråden? Få i gang en debatt om disse tingene og hører hva folket mener, hvilke erfaringer de har og eventuell vurdering av hva de mener er best.
Det er jo en egen industri der ute når det gjelder slik ting som luftfilltre med påståtte gode og nærmest unike egenskaper av alle slag, slipons det samme og masse ting som vindskjermer, hvite/sotete blinklys, miniblinkere, huggere i karbon, fargede kjeder og all verdens annet ekstra(unødvendig...?)utstyr og tilbehør der ute.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 06 aug 2009, 06:17
av Pollti
Jeg tror ikke det er noe enkelt svar på spørsmålet ditt AJ. På Cagivaen så er det bare tull å bytte luftfilter,annet enn for lydens skyld. Her er det beste å "derestrikte" orginal filterboks og beholde orginalfilteret enn å bytte til noe fancy greier som gir lavere effekt,trøbbel i regnvær og medfører behov for rejetting av forgasseren.
Om filterbytte har noe for seg tror jeg avhenger veldig av hvilken motor en har og ikke minst hva en er ute etter å oppnå. HD gutta feks., de liker jo å kjøre med strake rør de å vekke hele nabolaget opp fra middagsluren sin. Men går sykkelene noe bedre da ?

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 06 aug 2009, 09:15
av ejs
:thumleft :thumleft
Kawaturbo økte ca 10hk når jeg satt KN filter rett på turboen og satt cpu i racemode.
I racemode med original filter fusket den,(fikk for lite luft,(boost)slo av og på injectorene)

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 06 aug 2009, 09:26
av mekkern
byte filtret til et som kan vaskes er god økonomi-men å bytte ut hele boksen? nei....kun brukbart til racebruk..
og får ikke bedre respons/ forbruk av annet filter heller men "lyddemperen" på boksen kan i noen tilfeller modifiseres med større hell.
de fleste motorer går i magreste laget allerede og skal en ha mere respons bør det nok heller ha litt ekstra bensin ikke mere luft...

På full åpning er det "litt" å hente men ikke mye..hvor ofte har vi full åpning på vakumstemplene OG fullt turtall? ikke ofte nok etter veien til at det er noen vits i...

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 06 aug 2009, 17:18
av pelsen
det finnes en mulighet til: å kjøre uten luftfilter. 8)

jeg kjører med åpne trakter, og det går helt greit.
Forgasserne er selvfølgelig dyset til å gå uten filter, ellers blir det fort litt magert.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 06 aug 2009, 18:49
av Erling
pelsen skrev:det finnes en mulighet til: å kjøre uten luftfilter. 8)

jeg kjører med åpne trakter, og det går helt greit.
Forgasserne er selvfølgelig dyset til å gå uten filter, ellers blir det fort litt magert.
kjøre uten filter?
javel, hva er det da som hindrer "fremmedlegmer" å komme inn i forgasser(e) og skape såkalt "ruski forgasser". =;

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 06 aug 2009, 18:55
av cheron
Erling skrev:
pelsen skrev:det finnes en mulighet til: å kjøre uten luftfilter. 8)

jeg kjører med åpne trakter, og det går helt greit.
Forgasserne er selvfølgelig dyset til å gå uten filter, ellers blir det fort litt magert.
kjøre uten filter?
javel, hva er det da som hindrer "fremmedlegmer" å komme inn i forgasser(e) og skape såkalt "ruski forgasser". =;
Strømpebukser fra konas kommodeskuff.. Syltetøy strikk og feste foran trakten...

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 06 aug 2009, 20:53
av rogg
Og så fruen som bare har nettingstrømper...

Jeg kjører med orginalfilter. Har ikke tenkt å bytte noe heller.
Hvis jeg derimot gikk ned noen kilo...ville jeg fått flere hester pr kg å rutte med :-

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 06 aug 2009, 20:57
av mekkern
joda...funker med strømpebukse også...men levetiden går drastisk ned... for mye støv som sliter motoren...så lenge det skal brukes etter veien er det bedre med andre alternativ som gir HØYERE effekt og ikke sliter motoren unødvendig...skikkelig trimming eller bytte sykkel til en med mere futt...kjører jo ikke baneløp med homologerte sykler vi vel?

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 06 aug 2009, 21:14
av Gammelgutt
Jeg har bestilt vaskbart BMC-filter til Hyosungen. Det koster ikke mer enn ikke vaskbart originalfilter fra importøren. :=D>

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 06 aug 2009, 21:22
av AJ
Gammelgutt skrev:Jeg har bestilt vaskbart BMC-filter til Hyosungen. Det koster ikke mer enn ikke vaskbart originalfilter fra importøren. :=D>
Hører gjerne litt mer om hva du synes så fort du har fått montert og prøvekjørt :thumleft
Så langt, etter kun noe få hundre km. er jeg fornøyd med Piercross filteret. Hva jeg er fornøyd med? :eh
Ikke spør så vanskelig!!! :ills

Uansett, regner med at filteret kan være på plass leeeenge før jeg må ta det ut og vaske det med dertil egnede kjemikalier som for øvrig også er kjøpt inn via (fl)e(a)Bay... ;e

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Lagt inn: 06 aug 2009, 21:43
av mekkern
nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..

trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..