Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
-
- Innlegg: 92
- Registrert: 18 mai 2015, 20:20
- Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R
Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Har noen et veldig godt råd, av å få vekk mm tjukt lag med gjørme/jord/leire eller noe.. prøvd å bruke svamp å såpe, men sitter veldig godt fast.
Noen smarte løsninger som gjør at det løsner?
Prøvd å fukte det først, men sitter enda.. Håper noen har et godt innspill
Noen smarte løsninger som gjør at det løsner?
Prøvd å fukte det først, men sitter enda.. Håper noen har et godt innspill
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
I forsvaret spyler vi bilene med vann. Lar de stå en stund, spyler om igjen... og fortsetter til det er rent. Noen ganger må gjørma vætes skikkelig flere ganger før den løsner.
Nå skal det sies at vi bruker høytrykk og driter i om det blir riper så det er kanskje ikke helt sammenlignbart.
Nå skal det sies at vi bruker høytrykk og driter i om det blir riper så det er kanskje ikke helt sammenlignbart.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Hva med å prøve parafin?
Ikke lampeolje, men skikkelig god gammaldags parafin, som man fortsatt får kjøpt fra pumpe på enkelte bensinstasjoner.
Parafin løser opp det meste.
Ikke lampeolje, men skikkelig god gammaldags parafin, som man fortsatt får kjøpt fra pumpe på enkelte bensinstasjoner.
Parafin løser opp det meste.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 92
- Registrert: 18 mai 2015, 20:20
- Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Har ingen mulighet for høytrykk så må bli håndvask..
Kan jeg bruke parafin på flere deler av motoren? Så lenge jeg holder det unna plasten vel?
Rundt eksospotta er ikke værste plassene å komme til men ligger oppå katalysatorer og foran noe på motoren ..
Har ikke lyst til å begynne å skru det fra hverandre heller :/
Kan jeg bruke parafin på flere deler av motoren? Så lenge jeg holder det unna plasten vel?
Rundt eksospotta er ikke værste plassene å komme til men ligger oppå katalysatorer og foran noe på motoren ..
Har ikke lyst til å begynne å skru det fra hverandre heller :/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Parafin kan brukes på alt. Ypperlig å bruke på plastdetaljer som får en ekstra blank og fin overflate med parafin som avfetting før avspyling og vask.
Jeg har de siste par årene ikke brukt annet enn ekte parafin som avfetting på biler og MC, selv om det ikke er helt "stuerent" sett i et miljøperspektiv...
Også må man tåle parafinlukta, noe ikke alle gjør .
Edit:
så nettopp nå i innlegget ditt at du ikke har mulighet for annet enn håndvask. Da vil jeg nok ikke anbefale parafin, som bør spyles vekk med godt trykk (ikke nødvendigvis høytrykk) etter å ha virket et par minutter eller fem mens bil/MC fortrinnsvis står i skyggen i ikke altfor høy temperatur.
Jeg har de siste par årene ikke brukt annet enn ekte parafin som avfetting på biler og MC, selv om det ikke er helt "stuerent" sett i et miljøperspektiv...
Også må man tåle parafinlukta, noe ikke alle gjør .
Edit:
så nettopp nå i innlegget ditt at du ikke har mulighet for annet enn håndvask. Da vil jeg nok ikke anbefale parafin, som bør spyles vekk med godt trykk (ikke nødvendigvis høytrykk) etter å ha virket et par minutter eller fem mens bil/MC fortrinnsvis står i skyggen i ikke altfor høy temperatur.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- JanK
- Innlegg: 729
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Fyll parafin på en spruteflaske, reis til nærmeste bensinstasjon/vaskehall som har (varm) høytrykksvasker.Kristian1995 skrev: ↑16 okt 2018, 18:19 Har ingen mulighet for høytrykk så må bli håndvask..
Kan jeg bruke parafin på flere deler av motoren? Så lenge jeg holder det unna plasten vel?
Rundt eksospotta er ikke værste plassene å komme til men ligger oppå katalysatorer og foran noe på motoren ..
Har ikke lyst til å begynne å skru det fra hverandre heller :/
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Varmtvann og gjerne høytrykksspyler er jo best men hadde jeg ikke hatt tilgang på det så ville tatt en plastbit eller noe som ikke lager riper å skrapet bort det værste for så å vaske med varmt såpevann på resten.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Dette er et godt argument for å vaske sykkelen sin oftere. Da forhindrer man slike skippertak som dette :)
Men ligg unna alt som har med "skraper" å gjøre. Det lager riper. Basta.
Jeg vil tippe at at noe også er brent litt fast her. Så lenge underlaget er av stål etc. og ikke plast, så ville jeg prøvd Parafin eller WD-40. Spray på i rikelige mengder og la det virke lenge. Tørker det så spray på mer. Hold området fuktig. La parafinen/WD-40 virke en stund og prøv og tørke av med en klut (ikke papir) Dypp gjerne kluten i parafin.
Står du å gnikker hardt på dette så gnir du bare skitten inn i underlaget. Du får det muligens rent, men sitter igjen med et matt område med riper etc.
Bor du i nærheten av Fredrikstad og vil kjøre deg en tur, så ta deg en tur hjem til meg (send meg evt. en PM). Jeg har høytrykkspyler, skumkanon, parafin og alt du trenger. Husn\k at sykkelen må bli kald før avspyling.
Men ligg unna alt som har med "skraper" å gjøre. Det lager riper. Basta.
Jeg vil tippe at at noe også er brent litt fast her. Så lenge underlaget er av stål etc. og ikke plast, så ville jeg prøvd Parafin eller WD-40. Spray på i rikelige mengder og la det virke lenge. Tørker det så spray på mer. Hold området fuktig. La parafinen/WD-40 virke en stund og prøv og tørke av med en klut (ikke papir) Dypp gjerne kluten i parafin.
Står du å gnikker hardt på dette så gnir du bare skitten inn i underlaget. Du får det muligens rent, men sitter igjen med et matt område med riper etc.
Bor du i nærheten av Fredrikstad og vil kjøre deg en tur, så ta deg en tur hjem til meg (send meg evt. en PM). Jeg har høytrykkspyler, skumkanon, parafin og alt du trenger. Husn\k at sykkelen må bli kald før avspyling.
-
- Innlegg: 92
- Registrert: 18 mai 2015, 20:20
- Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Nå blir nok siste turen min til 15 000 service på ktmen... Er om 2 uker.. Den tar jeg på Lillehammer. Holder til i Trondheim, pga studier.Bjerknez skrev: ↑17 okt 2018, 05:02 Dette er et godt argument for å vaske sykkelen sin oftere. Da forhindrer man slike skippertak som dette :)
Men ligg unna alt som har med "skraper" å gjøre. Det lager riper. Basta.
Jeg vil tippe at at noe også er brent litt fast her. Så lenge underlaget er av stål etc. og ikke plast, så ville jeg prøvd Parafin eller WD-40. Spray på i rikelige mengder og la det virke lenge. Tørker det så spray på mer. Hold området fuktig. La parafinen/WD-40 virke en stund og prøv og tørke av med en klut (ikke papir) Dypp gjerne kluten i parafin.
Står du å gnikker hardt på dette så gnir du bare skitten inn i underlaget. Du får det muligens rent, men sitter igjen med et matt område med riper etc.
Bor du i nærheten av Fredrikstad og vil kjøre deg en tur, så ta deg en tur hjem til meg (send meg evt. en PM). Jeg har høytrykkspyler, skumkanon, parafin og alt du trenger. Husn\k at sykkelen må bli kald før avspyling.
+ vasker jevnlig.
Dette kom når jeg kjørte Trondheim - Tromsø og tilbake.. Er fra gjørma, der annlegsmaskinene kjører av å på rundt saltfjellet å Mosjøen.
Orka ikke stoppe på turen, for å vaske, pga motoren var varm.. Prøvde å spyle det av, når jeg var i Tromsø, altså dagen etterpå .. Men satt like godt da..
Kunne sikkert brukt et middel så det ikke setter seg like lett, men det er ikke gjort i tidligere vasker..
Hvor bør man kjøpe parafin da? Vil tippe det er billigere enn wd-40..
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Litt avsidesliggende bensinstasjoner kan ha egne parafin pumper, men er ikke mange igjen av dem. Ellers så kan du kjøpe parafin på Biltema eller noe. Men er dyrere. Selv har jeg kjelleren full av fyringsparafin så jeg har nok resten av livet vil jeg tro.
Clasern pleier å ha pakkepriser på WD-40, men det er dyrere enn parafin. Hvis det kun er snakk om begrensede områder hvor møkka sitter, så klarer du deg jo lenge med en boks vil jeg tro.
Clasern pleier å ha pakkepriser på WD-40, men det er dyrere enn parafin. Hvis det kun er snakk om begrensede områder hvor møkka sitter, så klarer du deg jo lenge med en boks vil jeg tro.
-
- Innlegg: 92
- Registrert: 18 mai 2015, 20:20
- Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Får prøve på det.
Har en jobb foran meg før den skal vinterlagres hvertfall.
Har en jobb foran meg før den skal vinterlagres hvertfall.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Bare spray på med parafin/WD-40 og la det trekke skikkelig inn. Hold området vått med parafin/WD-40. La den gjerne stå over natten. Metall/aluminium etc. tar ikke skade av dette. På plast ville jeg nok ikke latt den stå dynket over lenger tid.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Jeg er heldig å ha denne forhandleren ikke så langt fra her jeg bor.
Her får jeg fylt på ei femliterskanne for 75,- :) :
https://www.hadeland.no/ifarta/naringsl ... -21-409997
Men Harestua er antakelig ikke i ditt nærområde?
Her får jeg fylt på ei femliterskanne for 75,- :) :
https://www.hadeland.no/ifarta/naringsl ... -21-409997
Men Harestua er antakelig ikke i ditt nærområde?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Gode råd angående vask.. (tørka gjørme/jord)
Enig!
WD-40 er et særdeles undervurdert vaskemiddel og avfetter! Det har fantastiske "krypeegenskaper" og trenger inn over alt!!
Min erfaring er at det ikke "tørker ut" like fort som tradisjonell avfetting, så det kan stå lengre å trekke og godgjøre seg! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.