7.000 kilometer på 7 dager
7.000 kilometer på 7 dager
Sommerens tur gikk til Alicante. Jeg hadde bare en uke, så det måtte bli litt komprimert. 7.164 kilometer på 7 dager. Riktig trivelig på alle vis. Det eneste som gjenstod å gjøre før avreise var å skifte dekk og bremseklosser foran, og montere et 12 volt ladepunkt på styret.
Så var klart:
Ruten:
Litt mer detaljert:
Første overnatting rett etter Hannover. Den andre natten tilbrakte tilbragte jeg rett sør for Lyon. Den tredje kvelden svømte jeg på stranden i Alicante:
Været var strålende og turen gikk greit på alle vis. Litt påfyll måtte till:
Returnerte nordover gjennom Valencia:
Svingte av vestover ved Barcelona, og deretter nordover gjennom Pyreneene:
Siste morgen, rett nord for Hamburg:
Fra Hamburg fortsatte jeg til Putgarden og ferjeturen over til Rødbyhavn. Ruten på denne 7-dagers turen var: Hjemme på Harestua, Göteborg, Malmö, Rødbyhan, Putgarden, Hamburg, Hannover, Frankfurt, Lyon, Perpignan. Barcelona, Alicante, Barcelona, Andorra, Toulouse, Limoges, Orleans, Paris, Reims, Mets, Verdun, Frankfurt, Köln, Bremen, Hamburg, Putgarden, Rødbyhavn, Malmö, Göteborg, Harestua. Jeg unngikk alle bysentre med unntak av Alicante og Andorra. Været var helt suverent, med sol/varmt vær alle dager. Ingen problemer av noe slag. Veldig interessant å krysse denne delen av Europa, gjennom endringer i det geografiske og kulturelle landskapet. Også hyggelig med de få små møtene med folk underveis. Bare fine opplevelser.
En urelatert anekdote på slutten, fra vårt besøk i Ukraina tidligere på sommeren, en customised 'Harley' (motoren i det minste, er fra en Dnepr):
Så var klart:
Ruten:
Litt mer detaljert:
Første overnatting rett etter Hannover. Den andre natten tilbrakte tilbragte jeg rett sør for Lyon. Den tredje kvelden svømte jeg på stranden i Alicante:
Været var strålende og turen gikk greit på alle vis. Litt påfyll måtte till:
Returnerte nordover gjennom Valencia:
Svingte av vestover ved Barcelona, og deretter nordover gjennom Pyreneene:
Siste morgen, rett nord for Hamburg:
Fra Hamburg fortsatte jeg til Putgarden og ferjeturen over til Rødbyhavn. Ruten på denne 7-dagers turen var: Hjemme på Harestua, Göteborg, Malmö, Rødbyhan, Putgarden, Hamburg, Hannover, Frankfurt, Lyon, Perpignan. Barcelona, Alicante, Barcelona, Andorra, Toulouse, Limoges, Orleans, Paris, Reims, Mets, Verdun, Frankfurt, Köln, Bremen, Hamburg, Putgarden, Rødbyhavn, Malmö, Göteborg, Harestua. Jeg unngikk alle bysentre med unntak av Alicante og Andorra. Været var helt suverent, med sol/varmt vær alle dager. Ingen problemer av noe slag. Veldig interessant å krysse denne delen av Europa, gjennom endringer i det geografiske og kulturelle landskapet. Også hyggelig med de få små møtene med folk underveis. Bare fine opplevelser.
En urelatert anekdote på slutten, fra vårt besøk i Ukraina tidligere på sommeren, en customised 'Harley' (motoren i det minste, er fra en Dnepr):
Sist redigert av Chev. den 03 okt 2019, 01:05, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
Du verden...!
Det var et gledelig gjensyn, må jeg si !
Hyggelig å se deg tilbake her på MCsiden. Veldig hyggelig !
Flott turreportasje .
Ser ut til å ha vært en strålende tur!
Det var et gledelig gjensyn, må jeg si !
Hyggelig å se deg tilbake her på MCsiden. Veldig hyggelig !
Flott turreportasje .
Ser ut til å ha vært en strålende tur!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
Like så!
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23042
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
100 mil om dagen i snitt på 7 dager skal man slett ikke kimse av. Det er rett og slett imponerende :)
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
Uten regn, punkteringer, trafikkork eller veiarbeider var det bare å nyte turen!
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23042
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
Uten regn på 700 mil gjennom Europa i løpet av 7 dager.... oddsen for noe slikt er vel nesten som å vinne i lotto...
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
Rett og slett imponerende med så mange timer i salen, så mange dager i strekk.
Hvilke modifikasjoner har du gjort på sykkelen for å greie det, hvis noen? Det må jo ha blitt tøft for bakenden, og nakke skuldre.
Hvilke modifikasjoner har du gjort på sykkelen for å greie det, hvis noen? Det må jo ha blitt tøft for bakenden, og nakke skuldre.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Olav K
- Innlegg: 2636
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
1000km om dagen, i snitt, over 7 dager
rett og slett skremmende å tenke på.
En dag, null problem.
To dager, ja det går fint
Tre dager. Kjør på
Men så... fire, fem, seks og syv dager
Med en superkomfortabel 1200ish sykkel skulle jeg nok klart det,men ikke uten å kjenne det...
Så jeg bøyer meg i støvet for deg som har gjort det på en endunker 660ccm
rett og slett skremmende å tenke på.
En dag, null problem.
To dager, ja det går fint
Tre dager. Kjør på
Men så... fire, fem, seks og syv dager
Med en superkomfortabel 1200ish sykkel skulle jeg nok klart det,men ikke uten å kjenne det...
Så jeg bøyer meg i støvet for deg som har gjort det på en endunker 660ccm
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
Fantastisk prestasjon det her. Men med godvær, lite kø og 0 tekniske problemer er det mulig. All ære til deg og bakenden som overlevde :)
Jeg klarte ikke å være like flink som deg i fjor, men klarte 6400km på 8 dager (7 kjøredager) da jeg kjørte runden Larvik - Kiel - Gdynia - Lodz - Ostrava - Klagenfurt - Regensburg - Hannover - Agerbæk - Larvik. Opplevde vel 10 min med regn gjennom de østerriske alpene, men bortsett fra det, var det fint vær og bare kjøreglede.
Tok hele turen på en V-strom 1000 2015 modell.
Jeg klarte ikke å være like flink som deg i fjor, men klarte 6400km på 8 dager (7 kjøredager) da jeg kjørte runden Larvik - Kiel - Gdynia - Lodz - Ostrava - Klagenfurt - Regensburg - Hannover - Agerbæk - Larvik. Opplevde vel 10 min med regn gjennom de østerriske alpene, men bortsett fra det, var det fint vær og bare kjøreglede.
Tok hele turen på en V-strom 1000 2015 modell.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
Jeg liker å kjøre lenge og langt, mye frihetsfølelse, avkobling, og litt meditasjon i det. Håper jeg en gang skal få muligheten til å ta turen frem og tilbake til Øst-Sibir. Sykkelen har senkede og brede fothvilere, hevet styre og sete fra Kahedo. Setet kunne gjerne vært enda litt bedre og bredere polstret (om jeg ikke bare tar med en Airhawk eller sausekinn neste gang).
Veldig behagelig å stå å kjøre denne sykkelen, så jeg får letta på rompa ganske ofte - dog ikke noe særlig i hastigheter over 100km/t.
Hastighetene på denne turen lå stort sett fra 130 km/t til 170 km/t (på speedometeret - i virkeligheten var vel ikke farten så mye mer enn 150 km/t). Min erfaring er at trykket på rompa er betydelig mindre i litt høyere hastigheter - tror faktisk den horisontale forflytningen (og kanskje vindtrykket) hjelper til å redusere det vertikale trykket noe.
Endunker'n går bare jevnere og finere jo lenger over 4.500 omdreininger man kommer. Faktisk den mest behagelige sykkelen jeg har hatt i litt høyere hastigheter (tidligere hatt BMW1150GS, Africa Twin 750 og Moto Guzzi 1200 Sport).
Er også imponert over fleksibiliteten i den lille motoren. Når turtallet kryper opp mot 6.000 omdreininger holder den 160km/t (på speedometeret) nesten uansett hvor bratt motbakken er (vel, så bratte som bakkene kan bli da, på motorveiene i Europa). Det innebærer at man alltid kan hOlde decent hastighet, og følge traffikken ganske bra.
Det man gir avkall på med så liten motor er så klart akselerasjonen. Ønsker du å akselerere fra 150 tiL 200 i forbindelse med forbikjøring eller annet: Glem det!
Endunker'n har OK dreiemoment i nedre turtallsregister - der man kan bruke det ofte. Guzzien jeg hadde ble morsom først over 5.000 omdreininger, og da gikk det gjerne alt for fort for norske veier.
Jeg skjønte tidlig at jeg alltid kommer til å ønske meg flere sykler samtidig: Så mange sykler med hvert sitt sett av forskjellige særtrekk, noen trekk mer sjarmerende enn andre - sånn er det vel med mange ting. Nå har jeg en sykkel som foruten FI har lite elektronikk. Selv med den lille motoren skal det ikke så mye til før bakhjulet slipper ut av rundkjøringen (ofte sleipt der, som kjent). Uten å ABS og traction control må man kjøre med huet (nå, det må man vel uansett). Lettilgjengelig web-intel gjør at selv jeg klarer vedlikeholdet på egenhånd
Veldig behagelig å stå å kjøre denne sykkelen, så jeg får letta på rompa ganske ofte - dog ikke noe særlig i hastigheter over 100km/t.
Hastighetene på denne turen lå stort sett fra 130 km/t til 170 km/t (på speedometeret - i virkeligheten var vel ikke farten så mye mer enn 150 km/t). Min erfaring er at trykket på rompa er betydelig mindre i litt høyere hastigheter - tror faktisk den horisontale forflytningen (og kanskje vindtrykket) hjelper til å redusere det vertikale trykket noe.
Endunker'n går bare jevnere og finere jo lenger over 4.500 omdreininger man kommer. Faktisk den mest behagelige sykkelen jeg har hatt i litt høyere hastigheter (tidligere hatt BMW1150GS, Africa Twin 750 og Moto Guzzi 1200 Sport).
Er også imponert over fleksibiliteten i den lille motoren. Når turtallet kryper opp mot 6.000 omdreininger holder den 160km/t (på speedometeret) nesten uansett hvor bratt motbakken er (vel, så bratte som bakkene kan bli da, på motorveiene i Europa). Det innebærer at man alltid kan hOlde decent hastighet, og følge traffikken ganske bra.
Det man gir avkall på med så liten motor er så klart akselerasjonen. Ønsker du å akselerere fra 150 tiL 200 i forbindelse med forbikjøring eller annet: Glem det!
Endunker'n har OK dreiemoment i nedre turtallsregister - der man kan bruke det ofte. Guzzien jeg hadde ble morsom først over 5.000 omdreininger, og da gikk det gjerne alt for fort for norske veier.
Jeg skjønte tidlig at jeg alltid kommer til å ønske meg flere sykler samtidig: Så mange sykler med hvert sitt sett av forskjellige særtrekk, noen trekk mer sjarmerende enn andre - sånn er det vel med mange ting. Nå har jeg en sykkel som foruten FI har lite elektronikk. Selv med den lille motoren skal det ikke så mye til før bakhjulet slipper ut av rundkjøringen (ofte sleipt der, som kjent). Uten å ABS og traction control må man kjøre med huet (nå, det må man vel uansett). Lettilgjengelig web-intel gjør at selv jeg klarer vedlikeholdet på egenhånd
Sist redigert av Chev. den 03 okt 2019, 16:20, redigert 1 gang totalt.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
7000 km på 7 dager, eller 1000 km per dag, i gjennomsntt, er imponerende. Har kjørt 5500 km i Europa på 11 dager en gang, og syntes det var MER enn nok. 1600 km innenfor 24 timer kvalifiserer for Iron Butt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Butt_Association
Du presterte muligens det?
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Butt_Association
Du presterte muligens det?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
Imponerende trip, morro å lese. I utgangspunktet har jeg de senere årene tenkt at noen langtur blir det aldri mer. Har noen fine dagsturer i sommer, den lengste 62 mil Etter å ha lest her tenkte jeg maaaange år tilbake med lange flotte mc turer, kan også slå meg på brystet med en langtur til Barcelona. Må innrømme at jeg åpnet Google Map i dag for å se på rutevalg sørover, sjekket rute nordover også så langt du kommer i det langstrakte landet vårt Drømmer.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
Egentlig er vel antall kilometer langt fra det viktigste, uansett om man teller dem i én tur eller samlet gjennom sesongen(e). Poenget er kanskje å ha noe hygge seg med, enten det er ved daglig pendling, en 40 minutters søndagstur i ny og né, årlige ferieturer, mekking i garasjen, eller drømming om kommende turer, lyder, lukter, eller fordypelse i form, design eller teknologiske finurligheter.
For min del er det nå 10 år siden forrige langtur (bortsett fra en helg til Mora og Falun for 2-3 år siden). Med en gutt på sju har jeg forsøkt å være mest mulig tilgjengelig utenom lange dager på jobb. Så syklene har vært brukt mest til pendling, samt at tankene på MC-kjøring, -teknologi og -turer har funket godt for avkobling for nøtta på toppen av kroppen.
Så da det passet denne sommeren fordi gutten vår og mammaen hans var en uke i Hellas uten meg, så var jeg passelig sulten!
For min del er det nå 10 år siden forrige langtur (bortsett fra en helg til Mora og Falun for 2-3 år siden). Med en gutt på sju har jeg forsøkt å være mest mulig tilgjengelig utenom lange dager på jobb. Så syklene har vært brukt mest til pendling, samt at tankene på MC-kjøring, -teknologi og -turer har funket godt for avkobling for nøtta på toppen av kroppen.
Så da det passet denne sommeren fordi gutten vår og mammaen hans var en uke i Hellas uten meg, så var jeg passelig sulten!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 7.000 kilometer på 7 dager
Veldig godt og riktig poengtert det du skriver her, Chev., etter min mening .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering