Noen som kjenner reglene ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
weo
Innlegg: 1
Registrert: 01 nov 2009, 19:32
Motorsykkelen din: Honda VF 500 1985

Noen som kjenner reglene ?

Legg inn av weo »

Jeg lurer på en liten ting i forbindelse med mc kjøring. Dersom man kjører mc uten å ha lappen for den type sykkel man kjører, hva skjer da hvis man blir stoppet ?

Vet at man får utsettelse på MC lappen, men får dette noen innvirkning på bil sertifikatet ? Og får man noen bot?

Ragnhild

Re: Noen som kjenner reglene ?

Legg inn av Ragnhild »

Velkommen på forumet Weo :)

Er litt på usikker grunn her, og jushjelpa vår har glimra med sitt fravær en stund :-k
Men jeg vil tro at det blir et forenkla forelegg på samme måte som når man kjører uten sertifikat ellers. Og som innehaver av et sertifikat for en type kjøretøy bør du jo være klar over at det kreves sertifikat for den enkelte type kjøretøy, så jeg er redd for at lappen ryker. Vanligvis er sperrefristen 6 mnd for å kjøre uten sertifikat, og da kan det vel hende at lappen ryker for like lang tid.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Noen som kjenner reglene ?

Legg inn av Svolp »

Her kan det nok variere avhengig av sammenhengen rund det hele, men mest sannslynlig vil du også få sperrefrist på billappen også. Kjører du et motorisert kjøretøy uten tillatelse er jo det et tegn på at du ikke tar regler og trafikksikkerhet alvorlig, og derfor blir det konsekvenser av det som du må ta!

kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Noen som kjenner reglene ?

Legg inn av FJZZR »

Det er nok ikke så lurt å kjøre "uten lappen".
Sjansen for å bli stoppet, og den straffen som så venter, er en kalkulert risiko som det kanskje hadde gått an å ta.
Men hva hvis du havner i en ulykke!!!
Og enda mye værre!! Du skader et annet menneske..

Jeg kan love deg at impliserte forsikrings selskaper brått blir interessert i "lappen" din, og gyldighet i forhold til det kjøretøyet du førte.

Du kan bli raka fant resten av livet!!!
100000 ganger værre en den lille (i denne sammenheng) straffen du får ved en kontroll.

La det være!!! :[-X

Svar