Xenon lys på mc

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Xenon lys på mc

Legg inn av gbruaset »

Hei.
Har lenge vurdert å koble på ekstralys på sykkelen min, xenon lys. Men jeg ser at de selger xenon pærer på nettet . (ebay) er det noen som vet om dette er lov å kjøre med? er det noen som har erfaring med bruk av xenon lys på sykkel?

mekkern
Innlegg: 7649
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av mekkern »

Exenon-pærer er tillatt men kun med reflektorer som er merket for disse pærene.. dette på grunn av at du får jævlig med strølys på vanlige reflektorer-biler også...men det driter jo de fleste i men du ser det godt når du er ute og kjører om kveldene nå...de upresise lysbildene blender mye mere og gjør det vanskelig å se "forbi" de møtende-får du de bak lyser de opp hele bilen din inni.. ](*,)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av FJZZR »

Det er nok ikke bare reflektorer som er forskjellen.
Kjøretøy med xenon lys MÅ ha dynamisk høyde regulering for å kunne bli typegodkjent!!
D.v.s. at lysene reguleres hele tiden MENS du kjører. (som f.eks min 10 år gamle 3-serie)
Grunnen er selvfølgelig faren for å blende annen trafikk.
Xenon pærer er enormt kraftige.
Det er også en grense for max lysstyrke angitt på en gitt avstand for fjernlys.
Setter du ei xenon pære i ei lampe for halogen, så overstiger du denne flere ganger :) :-)
Biler/mc med xenon orginalt har derfor et enormt bredt lysbilde for å unngå dette.

Lovlig er det altså ikke å ettermontere. men ikke vanskelig å skjønne at dette er veldig fristende.
Mange mc'er har veldig dårlig lys orginalt. :ills og dette er et stort problem for de av oss som ferdes mye i mørke.

Ettermontering av xenon går sikkert greit der det finnes orginalt (BMW), men er SVINDYRT!!! på grunn av kravet om dynamisk høyde reg. (Vel og merke hvis det gjøres lovlig) Pære og tenn-enhet koster ikke stort i forhold.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av gbruaset »

FJZZR skrev:Det er nok ikke bare reflektorer som er forskjellen.
Kjøretøy med xenon lys MÅ ha dynamisk høyde regulering for å kunne bli typegodkjent!!
D.v.s. at lysene reguleres hele tiden MENS du kjører. (som f.eks min 10 år gamle 3-serie)
Grunnen er selvfølgelig faren for å blende annen trafikk.
Xenon pærer er enormt kraftige.
Det er også en grense for max lysstyrke angitt på en gitt avstand for fjernlys.
Setter du ei xenon pære i ei lampe for halogen, så overstiger du denne flere ganger :) :-)
Biler/mc med xenon orginalt har derfor et enormt bredt lysbilde for å unngå dette.

Lovlig er det altså ikke å ettermontere. men ikke vanskelig å skjønne at dette er veldig fristende.
Mange mc'er har veldig dårlig lys orginalt. :ills og dette er et stort problem for de av oss som ferdes mye i mørke.

Ettermontering av xenon går sikkert greit der det finnes orginalt (BMW), men er SVINDYRT!!! på grunn av kravet om dynamisk høyde reg. (Vel og merke hvis det gjøres lovlig) Pære og tenn-enhet koster ikke stort i forhold.
Takk for svar.
Hvis du går inn på http://www.touratech.com" onclick="window.open(this.href);return false;,
og ser på de ekstra xenon lysene som går an å montere på, de er heller ikke lov, eller?

MadMan
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2009, 22:15
Motorsykkelen din: Yamaha TDM900 2007

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av MadMan »

Vill tro at extra xenon langlys er lov å montere ( feks: http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 499-0.html ). Tror at det er på nærlys det er påbut med automatisk høyde justering.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av FJZZR »

Dette så jammen fristende ut :) :-)

Her dreier det seg om kun fjernlys, og dermed ikkeno' krav om dyn. høydejustering.

Det sto ikkeno' om at de ikke er godkjent, så da er det lov å håpe!
Tror jammen jeg skal ta en nærmere titt på de der. Små og fine var de også, slik at de lar seg montere på alle sykler med litt fantasi.

Er det noen som har noen gode forslag til hvordan vi gjør nærlyset bedre??
Min sykkel har foråvidt bra nærlys, men de er symmtriske (Amerikansk), og det er litt dumt...

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av gbruaset »

FJZZR skrev:Dette så jammen fristende ut :) :-)

Her dreier det seg om kun fjernlys, og dermed ikkeno' krav om dyn. høydejustering.

Det sto ikkeno' om at de ikke er godkjent, så da er det lov å håpe!
Tror jammen jeg skal ta en nærmere titt på de der. Små og fine var de også, slik at de lar seg montere på alle sykler med litt fantasi.

Er det noen som har noen gode forslag til hvordan vi gjør nærlyset bedre??
Min sykkel har foråvidt bra nærlys, men de er symmtriske (Amerikansk), og det er litt dumt...
Jeg har en suzuki v strom, og har vært hos de og kjøpt utstyr tidligere. De holder til utenfor trollhättan i sverige. De lyste kraftig opp, og var dritstilige! Men også dyre, da ;-)

Ragnhild

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av Ragnhild »

Bytta pære i nærlyset (H7) på ørkendyret nå før helga. Og nå påstår han at det er en LAMPFHL. Det har han forsåvidt påstått (og også hatt rett i) de siste to månedene fordi nærlyspæra var gåen. Men nå fikk han da endelig etter mye om og mer men ny pære, og ikke om han vil skjønne det. Måtte innom Strandveien og spørre. Joda, kunne de fortelle siden den nye pæra er 50W større enn den gamle gir datamaskinen i sykkelen feilmelding fordi styrken (antall W) på den enkelte pæra er lagt inn som en fast verdi. Og siden nærlyspæra originalt var 50W er verdien for den pæra satt til 50W og pærer (som funker) men har en annen verdi vil gi feilmeldingen LAMPFHL i displayet.
Ulempen er at jeg nå må sjekke alle pærene ved selvsyn.
Ørkendyret har jo godt med lys originalt, sammenligna med en Honda CB100 med 6V anlegg er det jo julekveld og 17. mai tilsammen. Men dama begynner å trekke på åra og synet er ikke så godt som det en gang var. Og med ei H7-pære med mer power i nærlyset er det enda større sjanse for at burister og andre veifarende ser sykkelen på veien. Iallfall rett forfra.
Nå er ei slik løsning fullt forsvarlig på ørkendyret, som har en 750 watts generator. På eldre sykler er det jo ikke uvanlig med en liten generator som akkurat gir strøm til originale pærer, og jeg har også opplevd å tappe batteriet tomt ved fullt lys. Noe som er lite behagelig på E6 ned gjennom Gudbrandsdalen i halvskjømminga en tidlig vårkveld. Til slutt måtte jeg bare slå av lyset for å holde liv i motoren.
Derfor er det å sette i større pærer ikke alltid et sjakktrekk.
Har sett de Touratech xenon lyskasterne og de gir godt lys, selv på lyse dagen. Er også enkelte som bygger om de originale lyskasterne på 1150 og 1200 GS-er til xenon. De henger ballastene fast under nebbet foran. Men det er ikke alle som er fornøyd med dette, slik at Touratechs løsning er nok bedre :-k

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av FJZZR »

Store pærer er ikke bare bare!!!

En ting er at enkelte "gamle" sykler kunne ha problemer med å levere strøm nok.
Men det er også vanlig at glasset blir misfarget (gulfarge) p.g.a. varmen, eller at reflektor kan bli skadet.
Håper du vet at noen har prøvd dette på GS'en før deg, for jeg unner deg ikke å¨finne ut at glasset blir gult etter en måned!!!!
Så tilogmed at glasset sprakk på en Yamaha TR1....

Prøvde selv en 70/130W "rally pære" i FJ'en.
Lysmengden ble bra, men lysbildet dårligere, og jeg tror nesten vinninga gikk oppi spinninga sånn sett.
Den samme pære fikk et veldig kort og hektisk liv!! :) :-)
Det å skifte denne pæra er ingen stor fornøyrelse (i mørket) på en FJ, så det ble med den ene!

Tror vel ærlig talt reflektoren var glad for det, også.

Det var derimot strøm i massevis.

Ragnhild

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av Ragnhild »

Skal ha det tipset i mente, ja :thumleft

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av Onsløv »

Får håpe ledningene dine er tjukke nok til å dra igjennom 100-watt da... Sikkert ikke moro med kortslutning og avsvidde ledninger...

Om noen kommer over små ekstralys med xenonm, gjerne med intergrert parklys, så vennligst gi en lyd.. :D
Tenkte på å ha ekstra fjernlys.
XJ900GT hadde visst kurvelys montert originalt........

Bytte til Xenon-pære kommer jeg neppe til å gjøre. =;
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av gbruaset »

FJZZR skrev:Store pærer er ikke bare bare!!!

En ting er at enkelte "gamle" sykler kunne ha problemer med å levere strøm nok.
Men det er også vanlig at glasset blir misfarget (gulfarge) p.g.a. varmen, eller at reflektor kan bli skadet.
Håper du vet at noen har prøvd dette på GS'en før deg, for jeg unner deg ikke å¨finne ut at glasset blir gult etter en måned!!!!
Så tilogmed at glasset sprakk på en Yamaha TR1....

Prøvde selv en 70/130W "rally pære" i FJ'en.
Lysmengden ble bra, men lysbildet dårligere, og jeg tror nesten vinninga gikk oppi spinninga sånn sett.
Den samme pære fikk et veldig kort og hektisk liv!! :) :-)
Det å skifte denne pæra er ingen stor fornøyrelse (i mørket) på en FJ, så det ble med den ene!

Tror vel ærlig talt reflektoren var glad for det, også.

Det var derimot strøm i massevis.
Du får ta deg/dere en tur til butikken deres i sverige å kikke litt. Hyggelig betjening, og med lav svensk krone, kan en trekke fra 20% fra prisen. Dessuten får man en fin tur på kjøpet. Det tar ca 3,5 timer fra oslo. selv var jeg der to ganger i år- kjøpte baggasjebærere, sam vindavvisere.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av FJZZR »

Det vet jeg ikke om jeg tør :lol

Kan (eller vil) bli ulidelig dyrt, er jeg redd!!

Mye bra greier, men det koster :) :-)

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av gbruaset »

FJZZR skrev:Det vet jeg ikke om jeg tør :lol

Kan (eller vil) bli ulidelig dyrt, er jeg redd!!

Mye bra greier, men det koster :) :-)
Ja, desverre. derfor er det viktig å spare opp penger nå i vinterdvalen, så blir det xenon lys og ordentlige aliminuskasser til våren :thumleft

mekkern
Innlegg: 7649
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Xenon lys på mc

Legg inn av mekkern »

det beste for å få skikkelig lys er å sørge for at strømmen kommer frem til pæra uten tap og at en bruker en god pære...

legg minimum 6kvadrat ledning frem til lykta og styr et dobbeltrelee med de orginale ledningene og sørg for skikkelig jording av pæra.. bruk så en pære som Osram silverstar eller nightbreaker..
på hondaen min manglet nesten 2 volt under last ved pæra...
nå har jeg det som er å få av lys uten å skifte til ulovelig wattstyrke/exenon...det lyser ikke dårlig akkurat...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar