Dexter's laboratory - klar for 2023
Re: Dexter's laboratory
Hyggelig blogg-start :) Når barneproduksjonen er slutt er det mer tid til mc , noe jeg også merker.
Du kommer sikkert til å merke at barna vil være med på tur også selv om kona holder bena på jorden.
Det er rart dette med disse konene , jeg traff min kone på grunn av mc , men nå er hun heller tilbakeholdende og sier hun skal være mer med når ungene flytter ut..
Campinglivet er sikkert helt fantastisk og en fin måte å slappe av for en datanerd , eller kanskje ikke i dag med allværdens trådløse greier
Du kommer sikkert til å merke at barna vil være med på tur også selv om kona holder bena på jorden.
Det er rart dette med disse konene , jeg traff min kone på grunn av mc , men nå er hun heller tilbakeholdende og sier hun skal være mer med når ungene flytter ut..
Campinglivet er sikkert helt fantastisk og en fin måte å slappe av for en datanerd , eller kanskje ikke i dag med allværdens trådløse greier
2007 BMW R 1200 GS
2008 Askeladden 525 Excel / Mercury 90 Optimax
2010 Volvo V50 DRIVe
2008 Askeladden 525 Excel / Mercury 90 Optimax
2010 Volvo V50 DRIVe
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dexter's laboratory
Sånn, da var familieselskapet i Grimstad over. Det ble jo riktig så koselig likevel :)
Jegruller, Jeg anser meg vel egentlig ikke selv som datanerd.. men beste avslapning er å ligge passelig henslengt på sofan med laptopen på fanget, tv på i bakgrunnen med Mythbusters elns og en iskald øl på bordet ved siden. Om dette er hjemme eller i campingvogna spiller vel egentlig ingen rolle Må jo likevel si at jeg stortrives i vogna da
Jegruller, Jeg anser meg vel egentlig ikke selv som datanerd.. men beste avslapning er å ligge passelig henslengt på sofan med laptopen på fanget, tv på i bakgrunnen med Mythbusters elns og en iskald øl på bordet ved siden. Om dette er hjemme eller i campingvogna spiller vel egentlig ingen rolle Må jo likevel si at jeg stortrives i vogna da
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dexter's laboratory
Da har jeg vært i garasjen å sjekka kilometer tellern, har visst ikke kjørt mer enn 1576 km i 2009, og det er det året jeg har kjørt mest siden jeg kjøpte sykkelen... sjerpings!!
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37966
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dexter's laboratory
Ja, det var ikke mye...Dexter skrev:Da har jeg vært i garasjen å sjekka kilometer tellern, har visst ikke kjørt mer enn 1576 km i 2009, og det er det året jeg har kjørt mest siden jeg kjøpte sykkelen... sjerpings!!
Men nå som du begynner å bli kjent med mange her på Forumet fra forskjellige steder i landet så blir det lengre turer til sommer'n, skal du se
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Dexter's laboratory
....eller til utlandet.AJ skrev:Men nå som du begynner å bli kjent med mange her på Forumet fra forskjellige steder i landet så blir det lengre turer til sommer'n, skal du se
Husk: Utlandet er det største landet.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37966
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dexter's laboratory
Du har selvfølgelig helt rett, tagesk :)tagesk skrev:....eller til utlandet.AJ skrev:Men nå som du begynner å bli kjent med mange her på Forumet fra forskjellige steder i landet så blir det lengre turer til sommer'n, skal du se
Husk: Utlandet er det største landet.
[TaSK]
En dag får du kanskje en fin gjeng fra Forumet på besøk der nede i vakre Toscana
Hilsen en som mener at stedet hvor han bor er Nordens Toscana (i utgangspunktet ikke mine ord ,men Ketil Bjørnstads... du vet, pianisten og forfatteren... )
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dexter's laboratory
Jaja, utlandet er ikke å forakte... jeg er med på det meste jeg!
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Dexter's laboratory
Problemet er at fra Kiel rekker du ikke hit til middag (fergen kommer inn for sent). Dermed må du kjøre hele veien. Men Oslo - Montemagno er bare 2.300 km så om du er skikkelig hard-core burde det gå på én (lang) dag.Dexter skrev:Jaja, utlandet er ikke å forakte... jeg er med på det meste jeg!
Altså: du drar fra Oslo tidlig en torsdag morgen. Dupper på fergen fra Rødby til Puttgarden, og ankommer her fredag formiddag. Du sover noen timer, spiser middag med meg fredag kveld, sover litt igjen, og drar avgårde lørdag morgen. Tilbake i Oslo søndag formiddag efter å ha duppet på fergen. Slappe av og klar til å gå på jobb på mandag.
Om noen mener det er for langt: Strekningen Oslo - Montemagno er ikke langt nok for å få gullmedalje fra Iron Butt Association (IBA). Der må du kjøre 2.500 km på 24 timer for å være med på leken.
Til orientering: Iron Butt Rally, som går annenhvert år, er et orienteringsløp på motorsykkel. Postene er plassert slik at man kan ikke fullføre uten å kjøre minst 1.600 km hver dag i 11 dager i strekk (eller nesten 18.000 km på 11 dager). Det er langt det.
Men altså - du skal bare komme.
Faktisk: Jeg liker slikt, så jeg kunne møte deg i Puttgarden.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: Dexter's laboratory
Er det mulig å kjøre 250 mil på 24 timer?! snittfart på over 100 km/t i 24 timer?! Dette klarer ikke jeg altså... det er forøvrig mer enn jeg kjørte i hele fjort tilsammen! men turen er jo gjennomførbar i mitt tempo bare med bruk av litt flere dager :)
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Dexter's laboratory
Mer enn 2.500 motorsyklister har fått godkjent 1.500 miles (2.414 km) på mindre enn 24 timer, så, ja, det er mulig. Men akkurat på sammen måte som jeg kan gå på ski, men ikke kan gjennomføre Wasaloppet, så er det et eget talent å kjøre langt med MC. Jeg greier det ikke, men jeg trener.Dexter skrev:Er det mulig å kjøre 250 mil på 24 timer?! snittfart på over 100 km/t i 24 timer?!
Jeg har kjørt 1.686 km på 17 timer. Det var januar for to år siden. Hele rapporten er her. Været var ikke det beste, og når det er rundt null blir man ganske rød på nesen efter noen timer. For å si det slik.
Ellers, her har du 3.070 km på 54 timer (inklusive to overnattinger på hotell og middag på en fantastisk trattoria).
Jeg ser forresten at IBA sender deg et diplom, og klistremerke til å ha på sykkelen (slik jeg har ) om du kjører Gibraltar - Nordkapp på tre døgn. Syv har allerede fått det i posten så det er bare å begynne planleggingen (og treningen, vil jeg tro).
Men det finnes ekte hardinger der ute: 14 er medlem av 100.000 MILES klubben (162.000 km). På ett år
Uansett - mange vil (ofte høylytt) si at å kjøre langt er dumt, det er kjedelig, det er umodent, and what have you. Argumentet er at det er den farten de selv kjører (bestemt av norske fartsgrenser i nærmiljøet hvor de tilfeldigvsi bor) som er det idéelle. Alt annet er, vel, ikke bra.
For min egen del er det slik: Noen ganger kjører jeg langsomt på svingete veier. Andre ganger kjører jeg mindre langsomt på mindre svingete veier. Det viktigste er å kjøre. Kjører man mye, da vil man ha variasjon.
Konklusjonen må være: legg deg i trening, og sett i gang! Jeg skal servere deg en middag du ikke vil glemme!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Dexter's laboratory
Rekkevidde er et viktig stikkord. De som kjemper om de gjeveste trofeene i IBA, har gjerne ekstra bensintanker. Det kan gjøre oppgaven betydelig enklere. Og selvfølgelig at man kan kjøre på gode veier med friere fartsgrenser.
Hvis man f.eks. må fylle bensin hver 25 mil, vil det si 10 fyllinger på 250 mil. Hvis man bruker 10 minutter i snitt på fyllingene, vil det igjen si at man må trekke fra 1 time og 40 minutter på kjøretiden. Legger man på 20 minutter til for pisse-pauser og diverse, er man oppe i 2 timer fratrekk. Da skulle vel gjennomsnittshastigheten som må holdes være oppe i ca 109 km/t.
Jeg kjørte Skibotn - Oslo på 27 timer langs E6. 165 mil. Hadde en ferge der jeg fikk hvilt litt, en halv times stopp for frokost i Trondheim, og en to timers hvil på Dovrefjell. Så hvis jeg regner 3 1/2 time jeg ikke kjørte (bensinfyllinger, ferge, frokost og Dovre-hvil), havnet jeg på en snitthastighet på 70,2 km/t. Og jeg sparte ikke akkurat på kruttet for å si det sånn. Lett er det ikke, men sabla moro.
Hvis man f.eks. må fylle bensin hver 25 mil, vil det si 10 fyllinger på 250 mil. Hvis man bruker 10 minutter i snitt på fyllingene, vil det igjen si at man må trekke fra 1 time og 40 minutter på kjøretiden. Legger man på 20 minutter til for pisse-pauser og diverse, er man oppe i 2 timer fratrekk. Da skulle vel gjennomsnittshastigheten som må holdes være oppe i ca 109 km/t.
Jeg kjørte Skibotn - Oslo på 27 timer langs E6. 165 mil. Hadde en ferge der jeg fikk hvilt litt, en halv times stopp for frokost i Trondheim, og en to timers hvil på Dovrefjell. Så hvis jeg regner 3 1/2 time jeg ikke kjørte (bensinfyllinger, ferge, frokost og Dovre-hvil), havnet jeg på en snitthastighet på 70,2 km/t. Og jeg sparte ikke akkurat på kruttet for å si det sånn. Lett er det ikke, men sabla moro.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Dexter's laboratory
Nå er det ikke mange som kan kjøre 27 timer i strekkJalmar skrev:Jeg kjørte Skibotn - Oslo på 27 timer langs E6. 165 mil. [...] Lett er det ikke, men sabla moro.
Som du sier: det man må øve på, det er å ikke stoppe før tanken er tom. Det hjelper naturligvis på farten om man har en stor tank, men også IB har strenge regler for slikt. Der er maksimum 11.5 gallons (43 liter) totalt. Min GS går omlag 300 km på én tank, og da er det godt å trekke litt på bena. Men jeg må altså stoppe efter to og en halv time.
Uansett - det er ikke farten som teller. Om man greier å kjøre 27 timer i Norge, da greier man også 27 timer på Kontinentet. Selv om veiene i Norge er bedre, så er fartsgrensene mye lavere.
27 timer
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Dexter's laboratory
Med 43 liters tank, hadde jeg klart meg med to fyllinger på strekningen jeg kjørte. 20 minutter spart omgående.
Det er også smart med en del forberedelser. F.eks. passe på kostholdet en stund før man skal ut å kjøre. Do-pauser er ikke gunstig for gjennomsnittshastigheten. Man bør også ha tilgang til riktig mat og drikke mens man kjører. Vanndrivende midler som f.eks. kaffe er no go.
Det samme gjelder fysisk form. Kan være greit å være i god fysisk form, og såpass kjent med seg selv at man merker de skumle tegnene på utmattethet. Det å sovne på sykkelen er heller ikke særlig gunstig for gjennomsnittshastigheten.
Jeg satt også pris på en komfortabel sykkel uten vindpress av noen art. Cruise controll er også veldig greit. Det å kunne slippe styret med høyre hånda en gang i mellom er gull verdt. Og at man kan flytte på seg mens man kjører. Stor motor med godt dreiemoment slik at man slipper å gire i tide og utide er også kjekt etter min mening.
Det er også smart med en del forberedelser. F.eks. passe på kostholdet en stund før man skal ut å kjøre. Do-pauser er ikke gunstig for gjennomsnittshastigheten. Man bør også ha tilgang til riktig mat og drikke mens man kjører. Vanndrivende midler som f.eks. kaffe er no go.
Det samme gjelder fysisk form. Kan være greit å være i god fysisk form, og såpass kjent med seg selv at man merker de skumle tegnene på utmattethet. Det å sovne på sykkelen er heller ikke særlig gunstig for gjennomsnittshastigheten.
Jeg satt også pris på en komfortabel sykkel uten vindpress av noen art. Cruise controll er også veldig greit. Det å kunne slippe styret med høyre hånda en gang i mellom er gull verdt. Og at man kan flytte på seg mens man kjører. Stor motor med godt dreiemoment slik at man slipper å gire i tide og utide er også kjekt etter min mening.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Dexter's laboratory
Hvilket minner meg om noe: Kan noen fortelle meg hvor man får kjøpt drikke-flasker med sugerør?Jalmar skrev:Man bør også ha tilgang til riktig mat og drikke mens man kjører.
Det vil si: Det finnes millioner av drikkeflasker. Men alle er slik at man må lene hodet bakover for å drikke. No-Go mens man kjører.
Jeg vil ha en flaske med innebygget sugerør. Any takers?
Forresten - hvor ble det av Dexter som tross alt eier denne tråden.....
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Dexter's laboratory
Her finner du alt av ferdigproduserte løsninger. Alt fra små flasker til vannsekker. Med alle mulige sugerørløsninger. http://www.camelbak.com/" onclick="window.open(this.href);return false;tagesk skrev: Hvilket minner meg om noe: Kan noen fortelle meg hvor man får kjøpt drikke-flasker med sugerør?
Det vil si: Det finnes millioner av drikkeflasker. Men alle er slik at man må lene hodet bakover for å drikke. No-Go mens man kjører.
Jeg vil ha en flaske med innebygget sugerør. Any takers?
[TaSK]
Ellers kan jo det meste ordnes med å bore hull i skrukorken på en pet-flaske og klippe til en plastslange i riktig lengde. For den avanserte vil jeg tro at en vindusspylertank med 12 V pumpe fra en bil kan være en fiffig løsning. Dog med annet drikke enn vindusspylervæske da.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")