Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.

Bruker du airbagvest når du kjører?

Ja, alltid.
10
14%
Ja, noen ganger.
5
7%
Sjelden.
0
Ingen stemmer
Nei, aldri.
26
37%
Nei, det er bare noe unyttig fjas.
0
Ingen stemmer
Vurderer å kjøpe.
20
28%
Vurderer ikke å kjøpe.
6
8%
Hva er airbagvest?
4
6%
 
Stemmer totalt: 71

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av SveinHa »

Med tanke på mc-ulykker i media der vi sjelden/aldri får vite noen årsak så kan vi i alle fall kartlegge litt om sikkerhetsutstyr. Det ser ut til at ganske mange er i min aldersgruppe, altså mann i 60 årene... Her er mitt forsøk...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av rolf-arne »

Helite integrert i jakken, med ryggskinne...jakke på alt på..

Og det FUNGERER

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Greddy
Innlegg: 121
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av Greddy »

Alpinestars tech 5, bruker på dagsturer. Ikke daglig frem og tilbake til jobb.

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av Lyka »

Jeg tenker at det må jeg ha hvis jeg skal kjøre MC. Tenker det er billig forsikring hvis uhellet er ute, eller noen har en dårlig dag og ikke ser meg..

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av SveinHa »

Lyka skrev: 17 sep 2023, 19:30 Jeg tenker at det må jeg ha hvis jeg skal kjøre MC. Tenker det er billig forsikring hvis uhellet er ute, eller noen har en dårlig dag og ikke ser meg..
Enig. Det er en grei forsikring. Jeg har både hørt en god del og også erfart at en liten "skal bare" tur ender med unødvendige uhell og det handler jo ikke bare om det en gjør selv men like mye hva andre trafikanter gjør...

Det er blitt en så naturlig greie med sikkerhetssele i bil at HVER gang jeg setter meg på sykkelen og har kjørt 20-30 meter så tenker jeg: "Glemte selen"... Har en vest med stropp på vei i posten "as we speak".
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av ErikW »

Kjører aldri uten min Helite. :thumleft
Er ganske så sikker på at veldig mange av de vi har mistet i sommer og tidligere ville vært i live med slikt utstyr. Må si jeg er veldig overrasket over hvor menge av de jeg kjører i lag med fnyser litt av slikt utstyr og forstår ikke greia egentlig. Er det flaut for mange tro?
Folk handler og styrer på nett og i butikk alskens saker, men kjøpe noe som kan redde deg, nja

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av Nomade »

Kjører som regel med klubbvest, kan slike airbagsystemer brukes under vest eller jakke?

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av SveinHa »

Nomade skrev: 18 sep 2023, 02:59 Kjører som regel med klubbvest, kan slike airbagsystemer brukes under vest eller jakke?
Har lest at noen er beregnet til å ha under andre klær men der må jo være plass til at den kan blåse seg opp. Vest, typisk vanlig refleksvest med strikk og borrelås i sidene, er ingen problem å ha utenpå. Andre vester må sitte litt løst slik at der er plass til å blåse opp... Har ikke prøvd dette selv men min Helite er gul og den har jeg ytterst.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av Lyka »

SveinHa skrev: 17 sep 2023, 20:19
Lyka skrev: 17 sep 2023, 19:30 Jeg tenker at det må jeg ha hvis jeg skal kjøre MC. Tenker det er billig forsikring hvis uhellet er ute, eller noen har en dårlig dag og ikke ser meg..
Enig. Det er en grei forsikring. Jeg har både hørt en god del og også erfart at en liten "skal bare" tur ender med unødvendige uhell og det handler jo ikke bare om det en gjør selv men like mye hva andre trafikanter gjør...

Det er blitt en så naturlig greie med sikkerhetssele i bil at HVER gang jeg setter meg på sykkelen og har kjørt 20-30 meter så tenker jeg: "Glemte selen"... Har en vest med stropp på vei i posten "as we speak".
Ja, man kan gjøre alt rett, men så kommer alt det andre ytre faktorene i tilegg på det. Hvilken vest har du bestilt?


@ErikW Jeg har sett lignende oppførsel i annen sport/hobby med risiko, folk brukte heller penger på de kule eller artige tingene og heller motvillig på de kjedelige investeringene i egen sikkerhet og trygghet.
Jeg må si jeg synes det er veldig spesielt om noen som er mc fører fnyser av utstyr som dette, jeg mener man kan jo velge å ikke bruke det eller se vitsen med det, men fnyse av det som om det er unødvendig når man tenker på at man sitter på en maskin ute i det åpne og er omgitt av vær, vind og all slags folk i tunge kjøretøy. Er det en plass jeg ville kjørt på med max sikkerhet så er det vel akkurat her tenker jeg.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av SveinHa »

Lyka skrev: 18 sep 2023, 08:32 Hvilken vest har du bestilt?
Det ble en nesten ny Helite gul med stropp.
Lyka skrev: 18 sep 2023, 08:32 Jeg må si jeg synes det er veldig spesielt om noen som er mc fører fnyser av utstyr som dette,
Noen har litt merkelige holdninger til sikkerhet. Mange motorsportutøvere nektet å bruke HANS (Head And Neck Support) i starten men både holdninger og regelverk gjør framskritt.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av Lyka »

SveinHa skrev: 18 sep 2023, 08:50
Lyka skrev: 18 sep 2023, 08:32 Hvilken vest har du bestilt?
Det ble en nesten ny Helite gul med stropp.
Lyka skrev: 18 sep 2023, 08:32 Jeg må si jeg synes det er veldig spesielt om noen som er mc fører fnyser av utstyr som dette,
Noen har litt merkelige holdninger til sikkerhet. Mange motorsportutøvere nektet å bruke HANS (Head And Neck Support) i starten men både holdninger og regelverk gjør framskritt.
Jeg ser at noen er uten stropp, er begge deler like sikker?

Jeg skjønner, godt det går frem i rett retning.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av SveinHa »

Lyka skrev: 18 sep 2023, 09:04 Jeg ser at noen er uten stropp, er begge deler like sikker?
Det er litt forskjellige filosofier. Jeg tenker som Rema1000, "Det enkle er ofte det beste..."

Vil kanskje tro at stropp er litt mindre sikker i enkelte situasjoner men også mye færre ting som kan slutte å virke og heller ikke batteri som må vedlikeholdes...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av Lyka »

SveinHa skrev: 18 sep 2023, 09:09
Lyka skrev: 18 sep 2023, 09:04 Jeg ser at noen er uten stropp, er begge deler like sikker?
Det er litt forskjellige filosofier. Jeg tenker som Rema1000, "Det enkle er ofte det beste..."

Vil kanskje tro at stropp er litt mindre sikker i enkelte situasjoner men også mye færre ting som kan slutte å virke og heller ikke batteri som må vedlikeholdes...
Ja det er og noe å tenke på, prøver å sette meg inn i alt mulig til jeg skal begynne selv til våren, beklager at jeg spør og graver, er takknemlig for svar 😊

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av SveinHa »

Lyka skrev: 18 sep 2023, 09:15
Ja det er og noe å tenke på, prøver å sette meg inn i alt mulig til jeg skal begynne selv til våren, beklager at jeg spør og graver, er takknemlig for svar 😊
No problem. Det er vel bare i krimfilmer en kan spørre for mye... :lol

Ta en kikk på YouTube, der er mange gode mc instruksjonsvideoer og også om mc airbag der.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Lyka
Innlegg: 28
Registrert: 11 jul 2023, 09:13
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Poll: Bruker du airbagvest når du kjører?

Legg inn av Lyka »

SveinHa skrev: 18 sep 2023, 09:52
Lyka skrev: 18 sep 2023, 09:15
Ja det er og noe å tenke på, prøver å sette meg inn i alt mulig til jeg skal begynne selv til våren, beklager at jeg spør og graver, er takknemlig for svar 😊
No problem. Det er vel bare i krimfilmer en kan spørre for mye... :lol

Ta en kikk på YouTube, der er mange gode mc instruksjonsvideoer og også om mc airbag der.
Enda godt det haha!
Takk, det skal jeg gjøre, er sikkert noen med vestene i bruk og test.

Svar