MC nattravn

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Ragnhild

MC-Ravnan

Legg inn av Ragnhild »

Her i Trondheim har vi kjørt natteravn på motorsykkel i to år nå Begynte forsiktig høsten -07 med noen få turer. Iår begynte vi sesongen i april og natt til 1. mai og natt til 17.mai var vi 12 - 13 sykler som var ute og kjørte der hvor ungdommen samles.
Noen er med bare en kveld, andre har kjørt et tyvetalls kvelder i løpet av sesongen. På lista vår står det ca tredve stykker som får info om når vi kjører osv. De som er med og kjører er voksne folk, mange kjører i Senior MC, men det er også folk fra Holy Riders og Nidaros MC. Det er også med folk uten klubbtilknyttning. Den minste doningen som er med var en Honda scooter med 80 ccm trimsylinder (han truer med å kjøre opp til klasse A til våren). Ellers varierer det fra en Suzuki 400 off-roadsak til GW 1100. Men det er mye BMW blant de som kjører natteravn ofte. K1000/1200 og R100/1200.
MC-Ravnan er organisert som ei natteravngruppe, og vi får et lite driftstilskudd fra TrygVesta på samme måte som alle de andre natteravngruppene i byen. Siden kjøringa er frivillig holder vi drivstoffet selv. Og det er ikke sjelden at det blir 7 - 8 - 9 mil på en kveld/natt. Høsten -08 fikk vi en Statoil-kopp hver fra en av Statoil-stasjonene i by'n. Og når vi kommer med Natteravnvestene får vi rabatt på BurgerKing i Fjordgata.
Når vi kjører natteravn, kjører vi ofte på gangveier og i bymarka på veier stengt for almindelig ferdsel. Vi har en forståelse med politiet for at dette er greit så lenge vi har de gule natteravnvestene når vi kjører sånn utafor allfarvei. Mye turfolk som ser stygt på oss når vi kommer, men når vi stopper og forteller at vi kjører Natteravn, blir det bare smil og velstand.
Og denne kjøringa på f.eks Ladestien, opp til Estenstaddammen eller Lavollen via gangstiene tar vi som et frynsegode :bananas
Vi kjører jo motorsykkel fordi vi syns det er gøy :D og det er ei utfordring å få med seg en motorsykkel der hvor vi kjører 8)
Men det er jo trivelig å treffe hyggelig ungdom også :)
Vi kjører vanligvis i grupper på to eller tre sykler, og fordeler byen mellom gruppene, alt etter hvor mange vi er og om vi vet om spesielle ting som skjer hvor det kan være ungdom fra 12 -13 og oppover. Vi har etterhvert fått oversikt over noen steder hvor de samles på fredags- og lørdagskveldene, og er innom de en eller to ganger hver kveld.
Blir fort voldsomt når det kommer fire-fem tunge motorsykler, så vi unngår det. Bare når vi vet at det er mye ungdom på et sted, drar vi flere. F.eks sånn som på Marinen, hvor russen samler seg på helgekveldene fram til 17. mai. Der er vi gjerne 6 - 8 stykker, og vi blir der en stund. Ungdommen forteller at de føler seg tryggere med oss der. Og flere har fortalt at stemninga roer seg når de høre syklene kommer.
Å være MC-Ravn er å være en voksenperson som viser at han/hun bryr seg. Vi oppsøker ungdommen der de samler seg utendørs og lar dem se ved vårt nærvær at vi bryr oss. Vi driver ikke med pekefinger eller griper inn i situasjoner.
Men bare det at det er voksne personer tilstede, gjør at ungdommene roer seg. Og to-tre tunge sykler gjør at fokuset rettes mot sykklene og vi får et felles samtaleemne som gjør at ungdommene lettere aksepeterer oss. "Natterravn på MC, kult" hørte jeg allerede første kvelden jeg var ute som MC-Ravn.
Tror det har noe med imaget som folk legger til oss bikere. Vi er litt kule og ikke helt som andre folk. Ungdommene føler seg kanskje litt utenfor, de fleste er ikke gamle nok til å komme inn på utesteder, ikke kan de drikke hjemme, og da blir det til at de ute og drikker. Og MC-folk blir gjerne sett på som litt på siden av samfunnet og da er det kanskje lettere for ungdommene å godta at vi kommer der de samles i helgene, bare sånn for å hilse på.

Og det å være MC-Ravn har jo sine lyse sider også :) Her utsikt fra Hansbakkfjæra mot Fosen ei forsommernatt
Bilde
Selv om jeg måtte støtte sykkeln til fotografen, som hadde parkert så utrolig kjelkete :erte

Vi arbeider med å finne oss et eget "reir". Nå har vi "stashet" vårt og kjører ut fra Bymisjonens lokaler i veita bak Vår Frue kirke. Og når vi bare tenker MC-ravning som kjøring er det greit nok. Men det begynner å bli tanker om å gjøre flere ting i forbindelse med MC-ravninga og da kan det være greit å ha en mer MC tilpasset base. Nedlagt bensinstasjon, hull i fjellet, garasje i en bakgård... Holy Riders har en gammel låve de har satt i stand som møtested og verksted. Nidaros MC har et av sivilforsvarets hull i fjellet. Rams MC har ei tyskerbrakke og Riggen MC har en brakkerigg. Så hva det blir på oss får vi se etterhvert.

Mer info om MC-Ravnan i Trondheim finner du her http://www.natteravn.no/mcravn-trondheim/"

Oppdatert 30/8 -09
Sist redigert av Ragnhild den 05 des 2008, 21:29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Et flott tiltak. Og spesielt hyggelig, når mainatten er som vist på bilde.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37941
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Du verden! :shock:
Så bra!! :thumbsup:

Dette opplegget synes å være helt fantastisk, spør du meg!
Og burde med stort hell også kunne etableres andre steder. Det at 'coole' 8) voksne på MC menger seg med ungdommen i helgene og blir 'godtatt' gjør at mange får et annet og positivt syn MCister, vil jeg tro.

Veldig ålreit å lese om dette opplegget; det er nesten sånn at man blir litt rørt...
Og det er over hodet ikke ironisk ment; eg mener det virkelig!!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjitta8648
Innlegg: 161
Registrert: 03 nov 2008, 18:35
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Bergen

Legg inn av Kjitta8648 »

Tror vi har noen mc-ravner i Bergen også.
Ypperlig tiltak. :D

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Legg inn av Baron von Waffel »

Ser at Ravnene er koblet på Vesta i Trondheim. Som Oslo-bosatt er jeg vant til de første natteravnene. Men uansett er natteravning et godt tiltak. For min del har jeg bare ravnet et par ganger i lokalområdet i kobling mellom natteravnene og skolen.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

GSXR

Legg inn av GSXR »

Utrooolig flott tiltak.
Stå på :thumbsup:

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Inspirerende rapport, tusen takk. Har hørt om MC-ravn før, men dette er jo en liten tankevekker ... man burde engasjere seg mye mer...

Her er forresten en oversikt over steder hvor det er MC-ravn:
http://www.natteravn.no/cat_page.asp?cat=25&PageType=M

Flere steder i dette landet faktisk....

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Ragnhild

Re: MC-Ravnan

Legg inn av Ragnhild »

Fra årsmeldingen til Senior MC, avd Trøndelag:
"MC-ravn tok virkelig av i 2008 og har blitt en egen avdeling i Natteravnene med vår nestleder Knut som initiativtaker og leder. Vi er stolte av at størstedelen av styrken består av Senior MC-medlemmer."

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: MC-Ravnan

Legg inn av SheDevil »

Ragnhild skrev:Fra årsmeldingen til Senior MC, avd Trøndelag:
"MC-ravn tok virkelig av i 2008 og har blitt en egen avdeling i Natteravnene med vår nestleder Knut som initiativtaker og leder. Vi er stolte av at størstedelen av styrken består av Senior MC-medlemmer."

Hmm...

Er ikke så umulig at jeg tar kontakt når jeg flytter tilbake til trønderiket i løpet av mai/juni..
Godt tiltak

:knegg
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Ragnhild

Re: MC-Ravnan

Legg inn av Ragnhild »

Bare hyggelig det :)
Vi kjører fra Sverresborg skole fredag og lørdag kl 20.00

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: MC-Ravnan

Legg inn av SheDevil »

Oki..

Skal ta meg en tur innom ;e
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Ragnhild

Re: MC-Ravnan

Legg inn av Ragnhild »

Hender vi er innom NAF på Tiller også i løpet av kvelden, eller en av de andre MC-klubbene.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: MC-Ravnan

Legg inn av Baron von Waffel »

Ja de trenger nok at ravnene passer på dem.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: MC-Ravnan

Legg inn av SheDevil »

Oki :janikk

Jeg er jo medlem av Naf mc.
Da treffes vi nok der oppe vil jeg tru

:roll
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Ragnhild

Re: MC-Ravnan

Legg inn av Ragnhild »

Dette viser hvor viktig det er at noen bryr seg.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 978917.ece

Denne helga var jeg på Natteravnkonferansen i Bergen. En av sakene vi diskuterte var rekruttering. Som dette oppslaget i Aftenposten viser, er det behov for flere voksne som bryr seg, og tar seg tid noen nattetimer, og bare er tilstede ute i gatene. Er ikke mer som kreves.
En fra Natteravnene på Holmlia i Oslo fortalte at de prøvde å få med FAU (Foreldreutvalget) på skolene på å rekruttere flere Natteravner. Fire av fem skoler ville være med og samarbeide med Natteravnene. Representanten for den femte skolen sa at hennes barn var hjemme på fredags- og lørdagskveldene, og de var så snille og velopprdagne så. Representanten fra Natteravnene svarte at "For å få perfekte barn, må man ha perfekte foreldre"
Det var flere som understrekte at det var like mye voksenopplæring i det å gå natteravn, som det var forebyggende for ungdommen. Var mange foreldre som hadde vært med en kveld, og som hadde fått sett hvordan ungdommen var og hva de gjorde. Og som fikk noen Aha-opplevelser. Og kanskje ikke alltid av den positive sortsen.
MC-ravninga ble godt mottatt. Desverre var det enkelte som ikke klarte å frigjøre seg fra det negative inntrykket enkelte internasjonale MC-klubber har skapt. Men langt de fleste så det positive i å bruke motorsykkelen som kontaktskaper. Og det var flere som snakket om å kontakte lokale MC-miljøer/klubber for å diskutere samarbeid. Tror nok at helgene først i mai er de helgene hvor MC-ravner kan ha størst effekt og er de helgene som de gående natteravnene trenger mest støtte.

Sjekk gjerne http://natteravn.no for mer informasjon
Oversikt over aktive MC-ravngrupper ligger her http://natteravn.no/cat_page.asp?cat=25&PageType=M

TrygVesta er hovedsamarbeidspartner med alle natteravngruppene. Det betyr at TrygVesta støtter hver natteravngruppe med 3000,- kr i året, betaler for natteravnjakkene/vestene og også for en del reklamemateriell. De er også sekretariat for Natteravnrådet, som er den nasjonale overbyggningen for alle natteravngruppene. Alle Natteravner er forsikret i TrygVesta når de er ute og ravner. Desverre er ikke motorsyklene det pr. i dag. Men det diskuteres muligheter for å få dekket skader som oppstår under MC-ravning. Natteravnkonferansen ble i sin helhet betalt av TrygVesta og ble holdt på deres hovedkontor i Bergen. Vi var 170 Natteravner fra hele landet, som hadde to interessante dager sammen.
Mer om konferansen i Bergen Arbeiderbladhttp://www.ba.no/nyheter/article4195116.ece

Svar