Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Har du vurdert å driste deg til å prøve pilot road 4? Teknologien til pilot Road 3 begynner jo å bli noen år.... Å i følge nettet så virker det som folk er mer fornøyd med pilot road 4 :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

Jeg er hittil fornøyd med Pilot Road 4, hvertfall. Dog synes jeg Angel GT var litt bedre i forhold til selvtillit i svinger.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37930
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Nye KTM 1290 Super Adventure er skodd med Continental TrailAttack 2 dekk. Noen her som har erfaring med disse?:

Bilde

Har ingen Conti erfaring selv...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Aj jeg har erfaring med sport attack 2 dekkene. Disse var utrolig tillitsfull og hadde relativt bra slitestyrke... men noe i hodet mitt klarte ikke å stole helt på de.... ikke spør hvorfor. De ga meg aldri noen negative opplevelser. Bare følte jeg hadde feil dekk. BMW leverte store deler av segmentet sitt i 2013 med conti dekk

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37930
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Blir første gang jeg prøver Conti.
En MC-kompis med en Honda 900 racing-et-eller-annet er veldig fornøyd med Conti på sin sykkel i hvert fall. En mer sportslig variant, helt sikkert...
Skal bli en interessant erfaring med Conti på en sykkel sykkel som KTM 1290 SA, ja...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Et kjapt søk på nettet vil gi deg relativt gode grunner til å velge eller beholde conti dekkene. Jeg tror nok det blir en positiv opplevelse. For hvis vi er helt ærlig ... hvor feil går det an å velge i dagens dekkmarked? Du skal jaggu kjøre mye tulling eller veldig inspirert for å oppleve de minimale forskjellene i dekkene. Dette er noe de ytterst få gjør på landeveien. På bane er noe helt annet.

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37930
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Du har nok veldig mye rett i dette, Lordshaft :janikk
LordShaft skrev:Et kjapt søk på nettet vil gi deg relativt gode grunner til å velge eller beholde conti dekkene. Jeg tror nok det blir en positiv opplevelse. For hvis vi er helt ærlig ... hvor feil går det an å velge i dagens dekkmarked? Du skal jaggu kjøre mye tulling eller veldig inspirert for å oppleve de minimale forskjellene i dekkene. Dette er noe de ytterst få gjør på landeveien. På bane er noe helt annet.

Note4
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KåreDump »

LordShaft skrev:Du skal jaggu kjøre mye tulling eller veldig inspirert for å oppleve de minimale forskjellene i dekkene. Dette er noe de ytterst få gjør på landeveien.
Helt riktig, og det mange ikke tenker på er hvordan og under hvilke forhold man bruker dekkene.
Det er ikke sikkert et hyper-RR-racing-dekk alltid gir deg best grep, selv om du kjører en Yamazuki GSXR-RR.

Ofte kan et SportTouring dekk være bedre egnet siden det raskere oppnår driftstemperatur, noe å tenke på siden våre nordiske sommere ikke bestandig er like heite som de er lenger sør på kontinentet.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tobben84 »

KåreDump skrev:
LordShaft skrev:Du skal jaggu kjøre mye tulling eller veldig inspirert for å oppleve de minimale forskjellene i dekkene. Dette er noe de ytterst få gjør på landeveien.
Helt riktig, og det mange ikke tenker på er hvordan og under hvilke forhold man bruker dekkene.
Det er ikke sikkert et hyper-RR-racing-dekk alltid gir deg best grep, selv om du kjører en Yamazuki GSXR-RR.

Ofte kan et SportTouring dekk være bedre egnet siden det raskere oppnår driftstemperatur, noe å tenke på siden våre nordiske sommere ikke bestandig er like heite som de er lenger sør på kontinentet.
Helt enig i det. Vi bor tross alt i norge, og mange rene sportsdekk har elendig grep når det er kaldt og vått. Jeg kommer nok aldri til å kjøre på rene sportsdekk igjen etter å ha kjørt på sportstouring-dekk de siste 3 sesongene. Både pilot road 3 og 4 har fungert helt utmerket på bane også, og jeg har IKKE spart på gassen!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Ja men hva er forskjellen på sport og sport touring dekkene? Det henger igjen fra gammel av at det skal lavere driftstemperatur til for å oppnå maksimalt grep på S/T dekk kontra sport dekk..... Jeg er ikke overbevist om at det er slik lengre.
For det første, jeg finner ingen informasjon overhodet på dette feltet. Å hvordan kan det ha seg at sport dekk som pilot power3 eller metzeler sportec m7rr har like gode eller bedre egenskaper på vått enn sport touring dekk :-k

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tobben84 »

Har ingen som helst peiling på dette annet enn egne erfaringer, leser svært lite sånne tester og data angående dekk. Men når du sier det så var jeg godt fornøyd med våt-grepet til m7rr altså :scratch Jeg mener bestemt at jeg har bedre grep når det er skikkelig drittvær, les 3-4 grader og regn, med pilot road dekka enn feks pilot power 2ct og Dunlop sportmax som jeg har hatt på to foregående sykler.....

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Jeg tror nok dette kan ha en sammenheng med at dekkene er konstruert for å drenere langt mere vann enn sportsdekkene er. (les= rillene/mønsteret i dekkene)

Jeg har hele min karriere på sykkel fått høre at sport touring dekk har lavere optimal driftstemperatur enn sports dekkene. En finner mange som skriver at optimal driftstemperatur på et sportsdekk ligger på rundt 60 grader. Men jeg finner ingen uttalelser fra dekkprodusentene som bekrefter eller avkrefter dette. Heller ikke hva optimal driftstemperatur på sport touring dekk er.

Hvis optimal driftstemperatur på et sport dekk er rundt 60 grader.... Hvordan er det da mulig å oppnå så godt grep på våt asfalt? Det høres kanskje lite ut, men det skal litt til å opprettholde denne tempen i dekk under norske forhol.
Å hvor mye dårlige er grepet ved 30 grader i dekket? Er det halvparten så godt grep som ved optimal temperatur?

Jeg stiller mange spm, å ingen virker som de har svarene :-k
Men bassert på egne erfaringer, så starter jeg sesongen i midten av Mars, begynnelsen av April hvert år. Og kjører til slutten av oktober, begynnelsen av november. Jeg har kjørt med sport dekk de siste 9 årene... Å jeg har aldri hatt noe skummel opplevelse med dekkene jeg har brukt. Å kjørestilen min er omtrent den samme. Dekkene har vært i konstant utviklning. Så jeg tror at forskjellen på sport touring og sport dekk er langt mindre i dag enn det var for 10 år siden. :-k

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KåreDump »

Skriver også kun ut fra egne erfaringer.

Husker enda med gru den "uavhengige" piggfri-testen til som Continental iscenesate tilbake på nittitallet. Conti hadde havna fullstendig i bakleksa, og hadde INGEN brukbare dekk uten pigg, mens konkorrentene med Bridgestone og Toyo i spissen hadde vanvittig gode piggfrie dekk i sortemanget.
Conti arrangerte da en test på en kunsfrosset bane, med rikelig med overvann. Og til overmål ble testen utført i 15-FEMTEN plussgrader.
Hastigheten ble også økt for å fremheve forskjellen mellom pigg og piggfri. Bremselengden øker jo som kjent kvadratisk...

Så min iboende skepsis til både uavhengie og "uavhengige" dekktester er stor.

Dekktester foretatt i Spania i 30 varmegrader har ofte liten eller ingen relevans for oss her oppe i nord der et tosiffret antall varmegrader ikke er hverdagskost.

Nå er det noen år siden jeg raste rundt på plastrakett, men jeg hadde mye bedre grep på kalde våte nordnorske veier med S/T-dekk enn med Michelin sportsdekkene som ble skrytt opp i skyene i både norsk og internasjonal motorpresse (spesiellt skulle de være gode på våt vei).

Sportsdekkene funka knall når det var skikkelig varm og man kjørte som en demon, men det skulle ikke mange kalde nordnorske regndråper til før at tempen og grepet forsvant!

Men som sagt dette er noen år tilbake, så det er mulig ting har endret seg.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Jeg stoler ikke blindt på diverse dekktester jeg heller, selv om jeg føler tyske motorrad har hatt en del gode nyanserte tester siste årene.

Men når metzeler bruker Isle of Man som testområde for de nye dekkene sine, lover jo det bra for oss i kalde nord. Det er større sjangs for at de treffer mot oss enn sør Frankrike eller Spania :thumleft

Men hvorfor finnes det ikke informasjon om optimal driftstemperatur på nettet... jeg er nok ikke i tvil om at st dekk er veldig gode alternativ for norske forhold. Men kunne godt tenkt meg å sett tall eller mere konkrete forskjeller.

Sykkelen min f.eks er jo det frarådet å bruke st dekk.... denne er produsert i Tyskland å de er nok ikke helt ukjent med våres sesonger og temperaturer.

Note4

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

LordShaft skrev: Men hvorfor finnes det ikke informasjon om optimal driftstemperatur på nettet... jeg er nok ikke i tvil om at st dekk er veldig gode alternativ for norske forhold. Men kunne godt tenkt meg å sett tall eller mere konkrete forskjeller.

Sykkelen min f.eks er jo det frarådet å bruke st dekk.... denne er produsert i Tyskland å de er nok ikke helt ukjent med våres sesonger og temperaturer.

Note4
Kanskje det er naturlig at produsentene ikke oppgir "optimal driftstemp" på gatedekk. For hvem er det som måler sånt? Og hvordan skal man oppnå denne optimale tempen, tatt i betraktning store variasjoner i lufttemp, asfalttemp, luftfuktighet, asfalttype, kurveradiuser, kjørestil og alt annet som fører ikke har kontroll på (med unntak av kjørestil). En stopp på rødt lys kan jo medføre at tempen synker med 5 til 10 grader. (Dette var grunnen til at jeg spurte lengre opp i tråden hvorfor driftstemp var så viktig på et gatedekk....) Gatedekk har stort sett den egenskapen at de har gode egenskaper i stort sett hele temperatur-rangen (men ikke når de fryser eller smelter), og at de oppnår ok driftstemperatur raskt og uten at det kreves utpreget inspirert kjøring.

Sykkelen din er jo bygd for absolutt høyytelse og en produsent ville aldri anbefale å utstyre sykkelen med dekk som ikke tåler disse ytelsene. Men eier kan jo velge å sette på ST dekk hvis sykkelen benyttes til ST og generell veikjøring i Norge. Dette er trolig lurere både sikkerhetsmessig og økonomisk, i forhold til å rulle rundt på sportsdekk. Hvis du derimot blir med på Ringen til sommeren, eller på trackdays på ACR el.l. så vil jeg på det sterkeste anbefale å følge produsentens råd, gitt at du ønsker å kjøre fort på de nevnte stedene. (Med den sykkelen burde du absolutt gjøre akkurat det. En S1000RR "fortjener" hardgassing, og eieren blir veldig fort fornøyd. Vær obs på at dette er dop som virker svært vanedannende :-)

Jeg vet at dette ikke er et "baneforum", men siden du kjører en så potent sykkel, og er opptatt av dekk-egenskaper, så vil jeg tilføye følgende:
Hvis du skulle komme på den gode tanken å kjøre litt på bane så anbefaler jeg Dunlop D212. De er godkjent for veibruk, men trenger oppvarming for å fungere optimalt. Og med rett varme så sitter de som slicks. D212 brukes mye i racing, og da alltid med dekkvarmere i minimum 45 minutter før kjøring. D212 har de stive sideveggene som Dunlop har brukt de siste årene. Bakdekket kan derfor kjøres med trykk fra 1,12 til 1,15. Dette gir stor sliteflate mot underlaget, og et fantastisk grep. De er også svært slitesterke.
Det er mye kjøring på ACR i juli, og mange muligheter for registrerte sykler. Jeg anbefaler deg virkelig å ta med deg RR'en dit en tur. Og jeg tror du kan kjøre på hvilke dekk som helst til å begynne med :-)

Svar