Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av LordShaft »

"Rune Elvik (TØI) og Morten Hansen (NMCU) svarer om sikkerhet på tung motorsykkel"

Blir spennende å se om det faktisk kommer til å bli tema å sette aldersgrensen opp til 24 år.

"de som er yngre må kjøre mellom tung sykkel i minst to år"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av AJ »

Etter en kjapp gjennomlesing av svarene ser det ut til Elvik har moderert seg ganske mye siden forrige gang han skapte storm blant oss MCister med noen svært så bastante uttalelser og meninger. Husker ikke detaljene, men var vel noe med å forby tunge MC'er...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av LordShaft »

Ja Elvik har vel ikke vært helt naglet rett!! Han har kommet med mye uttalelser som er til å le seg ihjel av, men skremmende med tanke på hvilken rolle han har.

Men det å sette opp alderen har jeg litt blandet følelser for! Jeg har selv vært vitne til umodenheten som finnes alt for mye av i unggutter!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av AJ »

Det meste og beste står og faller på opplæringen, vil jeg tro.
Grundig og god opplæring og ikke minst bevisstgjøring og godt innarbeidet trafikkforståelse er nok alfa og omega for de fleste - uavhengig av alder.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7622
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av mekkern »

Det 3 førerkortdirektivet som skal gjelde fra 2013,gir jo A2(nye klassen) mulighet til å kjøre sykler med inntil 35KW i motsetning til 25KW i dag-etter 2 år eller alder på 24år så er det ubegrenset etter et 7timers kurs.
Dessuten slipper vi 600rrr sykler med klippet ledning da maks effekt på orginalsykkel før plombering vil bli 70KW.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av LordShaft »

AJ skrev:Det meste og beste står og faller på opplæringen, vil jeg tro.
Grundig og god opplæring og ikke minst bevisstgjøring og godt innarbeidet trafikkforståelse er nok alfa og omega for de fleste - uavhengig av alder.
Ja men hvor mye opplæring skal de måtte ha da? Hvor mye skal det koste å ta lappen på mc?

Før i "gamle" dager, var det bare å snurre en runde på plassen med sykkelen foran sensor på biltilsynet og vips. Lappen var i boks! Jeg har flere familiemedlemmer som omtrent fikk den med å skrive under på ett papir... disse kjører sykkel idag og har fortsatt livet og helsen i behold!

Hva gjør de noe mere annerledes enn ungdommen i dag? Ja syklene på den tiden kan ikke måle seg med syklene i dag, men alikevell!

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av SveinT »

AJ:
Etter en kjapp gjennomlesing av svarene ser det ut til Elvik har moderert seg
ganske mye siden forrige gang han skapte storm blant oss MCister
med noen svært så bastante uttalelser og meninger. Husker ikke detaljene,
men var vel noe med å forby tunge MC'er...?

LordShaft:
Ja Elvik har vel ikke vært helt naglet rett!! Han har kommet med mye uttalelser
som er til å le seg ihjel av, men skremmende med tanke på hvilken rolle han har.

Hei, jeg skvetter til bare jeg hører eller leser om Assum eller Elvik..
Jeg har tidligere fyrt av en skikkelig bredside mot både
jornualister og Elvik direkte på mail og i forum, ifb. det å sammenligne mc-kjøring
med fyllekjøring i bil... Selvfølgelig har jeg det liggende... ;-);)
Det ble vel lagt ut på mc-forumet også , høsten 2008

Terje Assum og Rune Elvik var hjernene bak, i 2006 og 2008..
Og bedre blir det aldri når dette havner i avisene.

ARTIKKEL I DAGBLADET, 2008

NMCU / MC24 artikkel

Gammelgutt

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av Gammelgutt »

LordShaft skrev:
AJ skrev:Det meste og beste står og faller på opplæringen, vil jeg tro.
Grundig og god opplæring og ikke minst bevisstgjøring og godt innarbeidet trafikkforståelse er nok alfa og omega for de fleste - uavhengig av alder.
Ja men hvor mye opplæring skal de måtte ha da? Hvor mye skal det koste å ta lappen på mc?

Før i "gamle" dager, var det bare å snurre en runde på plassen med sykkelen foran sensor på biltilsynet og vips. Lappen var i boks! Jeg har flere familiemedlemmer som omtrent fikk den med å skrive under på ett papir... disse kjører sykkel idag og har fortsatt livet og helsen i behold!

Hva gjør de noe mere annerledes enn ungdommen i dag? Ja syklene på den tiden kan ikke måle seg med syklene i dag, men alikevell!
Og så er det et helt annet trafikkbilde i dag enn det var da jeg var ung.

Gammelgutt

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av Gammelgutt »

Det var vel også i dette forslaget en begrensning på 400 ccm. Jeg synes det er et greit forslag å sette mellomklasse til 24 år. Det må da være bedre det enn å sette en grense for mer enn 125 ccm til 24 år, noe jeg har lest også har vært foreslått.

En mellomklassesykkel med maks 34 hk som i dag går da bra nok for norske forhold. :-J

Entrak
Innlegg: 53
Registrert: 15 sep 2010, 19:18
Motorsykkelen din: Aprilia Classic 125

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av Entrak »

Hadde det enda vært muligheter for å anlegge ordentlige baner for sånn kjøring her til lands, så hadde en fått kurs og trening under ordnede forhold så det hadde holdt i massevis.
Men med en gang noe sånt kommer opp, så blir det som regel blankt nedstemt av kommunestyrene.. Da er det vist bedre at dem kjører "tyl" på vei og i utmark hvor det er ingen ordnede former om noe skulle skje.

Tror nok obligatoriske årlige kurs på en skikkelig bane, med et sertifikat som kun varer et år om gangen, fra en er 18 frem til en har fullført og bestått 6 av disse kursene, hadde gjort mye mere enn å begynne med restriksjoner på selve syklene.

Skulle en av en eller annen grunn ikke ta det obligatoriske kurset et år, så gjør det ikke noe, da en bare kan fortsette neste år.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:
AJ skrev:Det meste og beste står og faller på opplæringen, vil jeg tro.
Grundig og god opplæring og ikke minst bevisstgjøring og godt innarbeidet trafikkforståelse er nok alfa og omega for de fleste - uavhengig av alder.
Ja men hvor mye opplæring skal de måtte ha da? Hvor mye skal det koste å ta lappen på mc?

Før i "gamle" dager, var det bare å snurre en runde på plassen med sykkelen foran sensor på biltilsynet og vips. Lappen var i boks! Jeg har flere familiemedlemmer som omtrent fikk den med å skrive under på ett papir... disse kjører sykkel idag og har fortsatt livet og helsen i behold!

Hva gjør de noe mere annerledes enn ungdommen i dag? Ja syklene på den tiden kan ikke måle seg med syklene i dag, men alikevell!
Jeg er en av de du nevner; kjørte en runde rundt en uniformert kar på en åpen plass og fikk lappen i hånda etter å ha fullført runden han ville jeg skulle kjøre...
Og jada! har livet og helsa i behold fortsatt.
Men tror likevel at mer opplæring er veien å gå. På hvilken måte? Tja, det er jo det store trafikkpedagogiske spørsmålet, da... :-k
Kan mer trafikkopplæring i skolen være en av flere muligheter? :dontknow

Mer bevisstgjøring på hva trafikkuhell og trafikkskader vil ha å si for egen økonomi fra trivielle ting som utgifter til egenandeler til størrelse på forenklede forelegg og andre typer forelegg i brudd på Veitr.lovens regler og ikke minst det samfunnsøkonomiske aspektet, som hvor mye en dødsulykke koster samfunnet og til slutt hva en personskade i trafikken kan få som følger for egen økonomi på kort og lang sikt...

Dette kan også være med på å åpne øynene til mange, vil jeg tro... (eller kanskje mer riktig å uttrykke, vil jeg håpe...).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av LordShaft »

Jeg tror ikke mere trafikkopplæring på skolen har så mye for seg. Folk går gjennom skolen stort sett i koma i disse dager. Skoledagene er mere enn lange nok, å hvor skal de skvise inn eventuellt dette faget?
skal det gå på bekostning av andre fag?

Det er fint liten tvil om at at det hersker en stor ukultur blandt unge idag. Jeg var slik selv! Jeg var heldigvis voksen nok til å holde meg unna sykkellappen til jeg følte jeg var voksen nok! Jeg ble ikke voksen nok til å beherske eget behov for fart å spenning før jeg hadde jobbet en stund i brannvesenet å erfart på både kropp og psyke hva en stygg trafikkulykke kan gjøre med ett menneske.

Men hvordan blir det med ny rekruteringen til mc miljøet om det skal koste 30.000 å ta lappen!? Hvem faen har råa til slik i dag om en ikke har ressurssterke foreldre?

Men er det så mange flere ungdommer som blir utsatt for ulykker i sammenligning med eldre folk?

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av Intruder »

LordShaft skrev:
AJ skrev:Det meste og beste står og faller på opplæringen, vil jeg tro.
Grundig og god opplæring og ikke minst bevisstgjøring og godt innarbeidet trafikkforståelse er nok alfa og omega for de fleste - uavhengig av alder.
Ja men hvor mye opplæring skal de måtte ha da? Hvor mye skal det koste å ta lappen på mc?

Før i "gamle" dager, var det bare å snurre en runde på plassen med sykkelen foran sensor på biltilsynet og vips. Lappen var i boks! Jeg har flere familiemedlemmer som omtrent fikk den med å skrive under på ett papir... disse kjører sykkel idag og har fortsatt livet og helsen i behold!

Hva gjør de noe mere annerledes enn ungdommen i dag? Ja syklene på den tiden kan ikke måle seg med syklene i dag, men alikevell!
Hvordan jeg tok lappen stemmer godt overens med ovenstående...
Synes det kunne legges inn mye trafikkopplæring i skolen,halvparten av timene i f.eks. livssyn ville med fordel kunne byttes ut med noe som er mer samfunnsnyttig..Timer med trafikkopplæring kunne gjøres spesielt interessant for elever fra 14årsalder f.eks.
Synes jeg....
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av SveinT »

Det med å heve aldersgrensen vil vel evt bli vedtatt fra EU sentralt ?
Er det ikke internasjonale førerkortklasser nå i dag da?

Jeg har ikke fulgt helt med, det må jeg innrømme,
det er 30 år siden jeg fikk lappen for tung mc.

:mc6

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ny Aldersgrense på Tunglappen?

Legg inn av RuneMC »

Synes opplæringen jeg fikk forut for lappen i 2009 var grundig og omtrent så god som den får blitt, samtidig som den fortsatt er oppnåelig prismessig. Det jeg savnet var mengdetrening, trening på å få svingene bedre etc, etc... men skulle det blitt i kjøreskole-regi så hadde det blitt for dyrt. Dermed må man nødvendigvis basere seg på at man ikke er fullt utlært når man får lappen, men at kjøreskole og sensor har gjort en rimelig god vurdering av at man kan det viktigste.

Det samme gjelder vitale ferdigheter som å lære å lese trafikken - det er ikke noe man kan lære seg til fra første dag uansett alder. Vi som har kjørt bil i en god del år har nok en fordel der kontra 18-åringen som går rett på MC, men en gang må jo de også få lov å starte med å lære dette - og det kan kun læres ved praktisk kjøring i variert trafikk. Det er aldri noe som blir helt risikofritt - selv midtdelere og autovern som skal redde liv er ikke risikofrie, noe et par tre dødsfall har vist.

Ser en på ulykker i avisene i år så synes jeg "påvirket" og "på stjålet MC" er nevnt flere ganger. De burdte listes som en egen kategori i statistikken - det blir feil at disse tallene skal brukes som argument for generell innskjerping - men se det gjør ikke Vegvesenets rapport. Dernest noen der føreren kanskje har kjørt noe trimmet ("16-17 år" gammel MC fører) og til slutt er det flere "sjakk-matt" situasjoner som er vanskelige å unngå selv for erfarne MC førere (lastebil på tvers over begge felt rundt en sving, bil som plutselig kjører ut fra busslomme, bil som bryter vikeplikt etc...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar