Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

VÅRFORBEREDELSER

Skulle vel egentlig lagt inn dette i en annen tråd, men siden jeg har min "egen", bruker jeg den.
Kjerringa er bortreist hele uka, så nå er Saaben kastet ut av varmgarasjen og sykkelen hentet inn fra den andre.
Jeg hadde tenkt å bytte kjede og drev i kveld, men det ble selvsagt mere omfattende enn først planlagt.

Kjededrev.JPG
Vel, man kan ikke la seg vippe av pinnen, av med kjeden og bakhjulet. Så bort med det bakre drevet. Navet var fullt av gørr ( gammelt kjedefett ) så det ble til at "delevaskeren måtte hentes frem. Selvsagt var jeg fri for Whitesprit, men heldigvis hadde fruen kjøpt inn lampeolje etter teorien om at jula varer helt til påske, så det var plenty igjen av den.
Hvis noen lurer: Lampeparafin egner seg ikke til å fjerne kjedefett av fin gammel årgang!
Vel, man tager hva man haver.
I mitt tilfelle ble det rødsprit, og etter en times gnikking og skrubbing var jeg blitt ganske heftig og begeistret. Men navet var rent !
Delevask.JPG
Endelig klart for montering. Trodde jeg.
Lageret i navet var ferdig, så i morgen blir det tur innom en verktøybutikk for å se etter lager og tetningstring.
Ferdig vasket.JPG
Det var årets første kveld i garasjen, jeg brukte bare tre timer, ikke verst. Det blir enda mange flotte kvelder før våren kommer, helt sikkert med nye overraskelser.

p.s. Æ blir gørrsur hver gang Æ oppdage en ny feil, men desto mer fornøyd når den e reparert, det e det som e det fine med gammel sykkel.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Steinkastar »

p.s. Æ blir gørrsur hver gang Æ oppdage en ny feil, men desto mer fornøyd når den e reparert, det e det som e det fine med gammel sykkel.[/quote]


:thumleft ;e :thumleft ;e
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Der var begge drevene og bakhjulet på plass. Kjeden får vente til i morra.

Jeg har begynt å gruble litt på om jeg skal lage meg et testverktøy for å sjekke injektorene.
Trenger en beholder som tåler 4-5 bar, 1,5 volts batteri, bryter og måleglass med fin gradering.
Tanken er å sette bensintrykk på ei og ei dyse, koble på strøm i x antall sekunder og la bensina sprute ned i måleglasset.
Så vil jeg tro at man får en brukbar sammenligning, både av kapasiteten og i tillegg ser jeg om dysene holder tett når de er stengt.

Blir vel rene brannbomba, det må ihvertfall være "no smoking" så lenge testinga pågår.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:Der var begge drevene og bakhjulet på plass. Kjeden får vente til i morra.

Jeg har begynt å gruble litt på om jeg skal lage meg et testverktøy for å sjekke injektorene.
Trenger en beholder som tåler 4-5 bar, 1,5 volts batteri, bryter og måleglass med fin gradering.
Tanken er å sette bensintrykk på ei og ei dyse, koble på strøm i x antall sekunder og la bensina sprute ned i måleglasset.
Så vil jeg tro at man får en brukbar sammenligning, både av kapasiteten og i tillegg ser jeg om dysene holder tett når de er stengt.

Blir vel rene brannbomba, det må ihvertfall være "no smoking" så lenge testinga pågår.
Har jo en dysetester her, men kanskje ikke helt det du er ute etter?? Og koster jo litt og da.. :http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... sindiesel/
Bilde
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

MaxTron skrev:
Har jo en dysetester her, men kanskje ikke helt det du er ute etter?? Og koster jo litt og da.. :http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... sindiesel/
Bilde

Testern ser fin ut, men jeg trenger ikke skruekopling mot dysene, og trykket på mine er ikke mer enn 2,5 bar.
Så jeg "jobber" videre med min egen ide`.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

Er nok mere tiltenkt høytrykksdyser til direkteinnsprøytning den der ja..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av ArcticTiger »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27447985" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er en flott en fra ei gyllen tid, -30tallet! En skikkelig Gammel-Dansk :lol
Og Jompa, det er kanskje noe for deg, det er Luftkjølt Rekke-Firer :thumleft
Sist redigert av ArcticTiger den 18 mar 2011, 19:15, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Kjellrf »

De virker fortsatt!

http://www.kccd.no" onclick="window.open(this.href);return false;

\:D/
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Tysnes »

Nimbusen virker servicevennlig med tanke på ventiljustering :knegg

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

Snakka litt med han ene som skulle på tur http://www.kccd.no/" onclick="window.open(this.href);return false; på messa for 2 år siden, æ spurte om de ikke var vinglete og ustabile sideveis med den flattjerns-ramma. Han sa at jo de var ganske ustabile ja, men når en fikk stiva de opp med sidevogna så ble der riktig så bra :thumleft

Har forøvrig ikke fått med mæ navna Fisker & Nielsen før, man det forklarer jo navnevalget på det de fortsatte å produsere da de la ned motorsykkelproduksjonen, nemlig støvsugere..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

ArcticTiger skrev:http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27447985

Her er en flott en fra ei gyllen tid, -30tallet! En skikkelig Gammel-Dansk :lol
Og Jompa, det er kanskje noe for deg, det er Luftkjølt Rekke-Firer :thumleft
Joda, sykkelen er fin. Trur nesten Yamaha har hentet inspirasjon fra denne, ramma ligner til forveksling på ei FZR 1000 ramme.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Det er gått noen dager siden sist jeg skrev, ser allikevel av tråden "lever". Etter å ha surfet på "MaxTroneffekten" en stund, er det vel på tide å skrive noen linjer igjen.
Sist mandag var jeg å kjøpte marsnummeret av Bike for at jeg så et interresant bilde på forsida. GSX 1100E, 82 mod.
En lynrask smuglesing gjorde at jeg oppdaget Old Bastards- artikkelen, vel, jeg måtte selvsagt ha bladet.

Bike kjøpte 4 gamle sykler for ca 20`pr stk, GPz 900, CB 900, GSX 1100 og XJ 900 og kjørte dem direkte på testbanen.

Test av 30 års gamle sykler høres jo spennende ut, jeg har lest igjennom testen flere ganger. Den gir nok et riktig bilde av hva man kan få for 20 000.

Men...........
Skal en test bli noenlunde riktig, må man vel kunne vente at journalistene ihvertfall sørger for at støtdemperne er i orden, og at gaffelolje og bremseklosser er byttet ?
Jeg har ingen tro på at Hondaen har 10 meter lengre bremselengde enn de tre andre, med nye klosser og ny bremsevæske.
Og hva var bremselengdene da syklene var nye ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Intruder »

Tror nok at mange slike MCtester ofte er ei tidtrøyte for selvutnevnte glupinger,men dette
skal jeg ikke skrive i bladet.. :dontknow
Men i disse Gyllene Tider,lurer jeg litt på åssen det står til nordpå,er stadig litt opptatt
av slikt selv om jeg ikke har vært oppi der på snart 40 år... :bananas
Men trivdes faktisk på Porsangmoen,jeg ama ! Og så godt forhåndsbestilt øl hos
trelasthandleren i Lakselv.. :cheers :yeyeye
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6974
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:Tror nok at mange slike MCtester ofte er ei tidtrøyte for selvutnevnte glupinger,men dette
skal jeg ikke skrive i bladet.. :dontknow
Men i disse Gyllene Tider,lurer jeg litt på åssen det står til nordpå,er stadig litt opptatt
av slikt selv om jeg ikke har vært oppi der på snart 40 år... :bananas
Men trivdes faktisk på Porsangmoen,jeg ama ! Og så godt forhåndsbestilt øl hos
trelasthandleren i Lakselv.. :cheers :yeyeye
Det er fremdeles full vinter, vi har ikke hatt så mye sne på mange år. I går hadde vi snestorm, så jeg fikk kjørt John Deere hele kvelden.
Porsangmoen er knapt et minne, garnisonen er lagt ned. Idag er HV 17 de eneste som har fast tilhold i leiren.
I tillegg brukes leiren til trening av Nato-soldater fra Europa som skal lære seg å fryse på fingrene.
Jeg var selv på GP i 85, i MFABtt. Hvilken avd var du i ? Og hvilket år ?

Trelasthandleren har nok sluttet med både øl og sterkere varer, det er omsider kommet pol i Lakselv også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Intruder »

Jeg var infanterist,i pi-tropp hvor jeg gjorde et rekordraskt avertissement fra menig til visekorporal det året jeg var der. :roll
Kom opp i januar,og opplevde vinteren og mørketida,gjorde ikke meg så mye. :scratch Myggen
var verre.... :oh
Hadde mange fine opplevelser,satane perkele,pol også? ...kanskje jeg kommer alt i sommer..
Hæhæ.. *mas :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar