Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

ZZR-Erling skrev:
Flire tel diverse her :knegg

Men, det æ sku si, va at det e kanskje artig med diverse feila av og tel, så har man noe å finne ut av, eller?
Artig ?? Jo, av og til når feilen er funnet og ordna så kan det være artig.
Det er bare det at feil kommer bestandig når det passer aller minst.
Når man i tillegg jobbe med skruing og feilsøking får man gjerne ei "overdose" av mekking i løpet av arbeidsuka.

Vel, æ skal ikke klage, har sjøl valgt å kjøre rundt på en 30 år gammel "dinosaur", og den fungere egentlig ikke så aller værst.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av PCP »

Jompa skrev: Artig ?? Jo, av og til når feilen er funnet og ordna så kan det være artig.
Det er bare det at feil kommer bestandig når det passer aller minst.
Når man i tillegg jobbe med skruing og feilsøking får man gjerne ei "overdose" av mekking i løpet av arbeidsuka.

Vel, æ skal ikke klage, har sjøl valgt å kjøre rundt på en 30 år gammel "dinosaur", og den fungere egentlig ikke så aller værst.
Det er lov å klage litt Jompa. Periodiske elektronikk-feil er jeg overbevist om at forkorter livet, så du får passe på å le mye når det virker. ;-)

Jeg er litt fascinert over at dinosauren faktisk har innsprøytning. Men hvis jeg har forstått historikken rett så gikk de tilbake igjen til forgassere en periode på 90-tallet. Hva kan grunnen til det ha vært?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

PCP skrev: Det er lov å klage litt Jompa. Periodiske elektronikk-feil er jeg overbevist om at forkorter livet, så du får passe på å le mye når det virker. ;-)

Jeg er litt fascinert over at dinosauren faktisk har innsprøytning. Men hvis jeg har forstått historikken rett så gikk de tilbake igjen til forgassere en periode på 90-tallet. Hva kan grunnen til det ha vært?
Dette blir ren gjetning, men jeg antar at konkurrentene hadde forgassere og dermed var enklere å trimme.
Med "solid-state" elektronikk som ikke kunne re-mappes, ihvertfall ikke med en bærbar i garasjen, og "tonnevis" av kunnskap om forgassere rundt omkring i by og bygd var nok god gammeldags trimming fremdeles vinneren på stripa.
Det fantes til og med mc-forhandlere som hadde både dreiebenk og fres på verkstedet.

På den tida, faktisk over 20 år siden, hadde ikke alle pc, langt mindre bærbar pc, så det var ikke bare å plugge inn usb-kabeln og mappe om motoren
hjemme i garagen.
Og programvaren ble behandlet som statshemmeligheter av produsentene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Kjellrf »

Da BMW kom med sine mursteinsmotorer i 83, hadde både K75 og K100 innsprut. BMW planla en billigversjon av K75 med forgassere, men etter noen tester fant de ut at den med forgassere gikk bedre og fikk lett flere hk enn med innsprut.

Prosjekt skrinlagt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

KawaKjetil

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av KawaKjetil »

Er det din 1100 som er til salgs på finn.no, Jompa?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Bergen skrev:Er det din 1100 som er til salgs på finn.no, Jompa?
Ja, æ begynte å rydde garagen på søndag, og må ha fått ett anfall av høstdepresjon, for æ fant ut at sykkeln tok for mye plass.
Dessuten regna det, og lørdag var det kjempevær, men da ble det ikke noen sykkeltur.
I kveld er depresjonen gått over, og annonsen slettet.
Det kosta meg kr 275, men om æ hadde fått salg på sykkelen hadde det kosta flere år med anger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av norse900 »

Halleluja!! :thumleft
275 er ingenting sammenlignet med fremtidige medikament-utgifter om det er noen trøst... :lol
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Banditmannen »

Jompa skrev:
Bergen skrev:Er det din 1100 som er til salgs på finn.no, Jompa?
Ja, æ begynte å rydde garagen på søndag, og må ha fått ett anfall av høstdepresjon, for æ fant ut at sykkeln tok for mye plass.
Dessuten regna det, og lørdag var det kjempevær, men da ble det ikke noen sykkeltur.
I kveld er depresjonen gått over, og annonsen slettet.
Det kosta meg kr 275, men om æ hadde fått salg på sykkelen hadde det kosta flere år med anger.
:thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av SuperMorten »

Du kan aldri selge den sykkelen. Den må følge med i arveoppgjøret.. :prf :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Kwak »

Jompa skrev:
Bergen skrev:Er det din 1100 som er til salgs på finn.no, Jompa?
Ja, æ begynte å rydde garagen på søndag, og må ha fått ett anfall av høstdepresjon, for æ fant ut at sykkeln tok for mye plass.
Dessuten regna det, og lørdag var det kjempevær, men da ble det ikke noen sykkeltur.
I kveld er depresjonen gått over, og annonsen slettet.
Det kosta meg kr 275, men om æ hadde fått salg på sykkelen hadde det kosta flere år med anger.
Ha ha ha, hærlig. Godt du slapp med skrekken. Slike høstdepresjoner kan være lumske.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Banditmannen »

SuperMorten skrev:Du kan aldri selge den sykkelen. Den må følge med i arveoppgjøret.. :prf :knegg
Ja, den er jo nærmest blitt en del av vår felles kulturarv! :janikk
Den har jo legendestatus her på forumet! Selv om jeg ikke har truffet hverken sykkel eller eier i den "virkelige verden",
har jeg fått være med på opp- og nedturer med Kawaen, og føler på en måte at jeg kjenner den! :D

KawaKjetil

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av KawaKjetil »

Jompa skrev:
Bergen skrev:Er det din 1100 som er til salgs på finn.no, Jompa?
Ja, æ begynte å rydde garagen på søndag, og må ha fått ett anfall av høstdepresjon, for æ fant ut at sykkeln tok for mye plass.
Dessuten regna det, og lørdag var det kjempevær, men da ble det ikke noen sykkeltur.
I kveld er depresjonen gått over, og annonsen slettet.
Det kosta meg kr 275, men om æ hadde fått salg på sykkelen hadde det kosta flere år med anger.
:thumleft Fornuftig! De gamle syklene gir mye mer glede enn en "ny" som kun trenger fuel, og årlig service på verksted.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Intruder »

Kjørt 45000 på Intrudern je nå og tatt oljeskift og småserviser.Går jaggu like drittsikkkert som mye av dette nye elektronikkstellet...

...Etter dette blir det HA for æille penga....hamar arbeiderblad :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6990
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:Kjørt 45000 på Intrudern je nå og tatt oljeskift og småserviser.Går jaggu like drittsikkkert som mye av dette nye elektronikkstellet...

...Etter dette blir det HA for æille penga....hamar arbeiderblad :-)å
Da må du bytte Intrudern i en Harley og skaffe deg en god ryggsekk så du kan ta med deg mel til vaflene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jompa, en mann i femtiårene....

Legg inn av Pollti »

At en blir lei innimellom er naturlig tror jeg. Men da kan du jo vurdere å gjøre som meg som ikke riktig klar for å oppgi MC-jeg har overlatt de til Svigersønnen og til KawaBæiben - så kan jeg leke "orakel" og "allviter" :knegg Så brummer og banner jeg over sløvinger som gudskjelov ikke er skrudd sammen i øvste etasjen som meg :lol Fungerer fint og litt får jeg kjøre hvis jeg vil men egentlig er det greit å vaske,pusse og gnikke for de og. Jeg er ikke helt klar for å oppta MC kjøring riktig enda men kjenner at det nærmer seg. Til neste år kanskje ? Og til den lysten inntreffer så er det greit med en Piaggio 4Tempi som nærtransport.
Nå har kjørelysten vært fraværende i 2 år men før eller siden kommer den igjen :prop:

Svar