Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av LordShaft »

Bruker denne mye selv. Det koster 69 kroner flasken 1L på coops obs bygg. Billigste jeg har funnet :thumleft

Note4

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1599
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Kjellrf »

Tror jeg ga 60,- hos Europris, men det var i fjor.

Også godt fornøyd :)
Sist redigert av Kjellrf den 01 aug 2015, 08:33, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6976
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Jompa »

Etter å ha gått rundt i halvsvime hele ettermiddagen etter gårsdagens og nattens fiskedøgn og bursdagsfeiring
var det bare rett og rimelig at det måtte bli en forfriskende kjøretur i kveld.
Innom Statoilbenken og utover langs fjorden.
Kaffe og blabla på benken før kveldsturen starta skikkelig. Bare suse utover på svingete veier, stoppe litt å fotografere solnedgangbilder for å slette dem straks jeg kom hjem.

Bremseskivene fra EBC, som ble bytta i vinter fungerer som forventet.
God effekt, lett å dosere og ulinga som var der i begynnelsen forsvant.
DSCF3246.JPG
Kåpeglasset fra Givi er jeg litt mere usikker på om jeg liker.
Har ett elske/hate- forhold til "glasset".
Med visiret nede fungerer det fint, hjelmen sitter stille på hodet og vindsus og buldring inne i hjelmen er vel omtrent som før.
Men kjører jeg med åpent visir, kommer luftstrømmen rett opp i anskitet.
Og det gjorde den ikke med det gamle lave kåpeglasset, som dessuten så finere ut uten kanten på toppen.
Det kan nok hende at det blir litt surfing til vinteren etter "originalt" kåpeglass igjen.
DSCF3243.JPG
Og så lurer jeg litt på om jeg kanskje skal spandere ceramic coating på eksosanlegget for lakken på anlegget er ikke mye å rope hurra for.
Måtte bare knipse et bilde av eksospotta og bakfelgen etter siste vask.
Felgen er riktignok knipsa fra feil side i forhold til kjeden, men den ble like rein på andre sida også.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av jhn »

Vet du, Jompa, noe om tilstanden på denne barmarksløypa, som etter sigende skal gå fra Alta (Tverrelvdalen?) til Skoganvarre?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6976
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Jompa »

Ja, den gamle postveien var fra begynnelsen en hestevei som gikk fra Tverrelvdalen til Karasjok.
Jeg er litt usikker på om veien gikk via Skoganvarre eller om det er en avstikker dit.
Vel, det var vel dagens tilstand du spør etter.
Traktorvei, stort sett. Veien går mest langs tørre parti over fjellet og er godt kjørbar med terreng-mc eller 4-hjuling.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av DrGreve »

2 kompiser kjørte der i fjor og går greit med en adv-sykkel selv om det var noen bekkefar å passere. De nevnte noe om 5 tonns akseltrykk og de lo godt når de sa det :)
Tror de kalte det Gargi-veien?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6976
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Jompa »

Kompisene dine kjørte Gargiaveien, fra Gargia over Beskadesfjellet, den gamle veien til
Kautokeino som ble restaurert for noen år siden.
Veivesnet restaurerte noen historiske veistrekninger og åpnet dem for turistraffikk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av DrGreve »

Ok, hvor starter postveien fra Alta?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6976
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Jompa »

DrGreve skrev:Ok, hvor starter postveien fra Alta?
Den som jhn spurte etter starter i Tverrelvdalen, opp en dal som heter Østerelvdalen og går innover forbi Joatka, Stabbursdalen mot Skoganvarre.

Gargiaveien mot Kauto var også postvei.
Før Rv 93 kom ble det kjørt vinterrute med snowmobiler og bulldoser med sleder for varetransport.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6976
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Jompa »

Nytt kjedelås og klinkeverktøy kom i posten i dag.
Æ brukte nesten en hel kveld på å finne en nettbutikk som hadde både lås og verktøy,
det ble XL-moto.
Og i går kveld ble nytt kåpeglass bestilt fra http://www.windshield@shop.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Oiginal look and shape..... jaha, får se hva det er når det kommet.
Fant ut at "touringskjermen" fra Givi fungerte heller dårlig, se etpar avsnitt tilbake, dessuten så den bare rar ut.
Ingen kjøring de siste dagene, regn og mere regn vekker ikke akkurat kjøredilla for min del.
Blir det ikke bedre snart, må æ finne på enda mer å kjøpe. :-)å

Kjedeverktøyet, ProWorks, passa dårlig til kjeden.
Dvs at anlegget som skal ligge mot baksida av kjeden hadde for smalt spor, så plata på låset ikke gikk inni.
Frem med vnkelsliper å tilpasse :evil
Etter hvert fant æ ut av greia, bruksanvisninga var så enkel at det var omtrent umulig å skjønne hva som skulle brukes hvor av de forskjellige delene.
Fikk pressa sammen låset og klinka boltene, og da det var gjort viste det seg at boltene stakk lenger ut på baksida enn de gjorde før klinkinga.
Er dette normalt, eller betyr det at låset er ødelagt ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av E-strom »

Jompa skrev:...
Fikk pressa sammen låset og klinka boltene, og da det var gjort viste det seg at boltene stakk lenger ut på baksida enn de gjorde før klinkinga.
Er dette normalt, eller betyr det at låset er ødelagt ?
Øhhh...
- hvor mye "lengre ut"?

Når du "klinker" så skjer det mot ett "mothold" som skal holde pinnen på plass - den skal ikke flytte seg horisontalt i kjedet. Hvis du opplever at pinnen flytter seg må du klemme sammen låsen igjen...

Her er bilde av "klink" og "mothold":
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av RuneMC »

Returner kjedeverktøyet fra ProWorks - komplett ubrukelig til å klinke 525 eller 530 kjeder (!)

Anbefaler DRC Pro Chain Tool fra motorspeed.no (verktøyet koster mindre, er mye bedre og de leverte raskere enn XLmoto - se i bloggen min s.38 ang anmeldelse)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Newhill »

Jompa skrev:Skal komme med ei anbefaling i dag.
Turtle Wax Pre-wash
Betyr det at man ikke trenger å gjøre noe etterpå? Bare skylle med vann?
Det er ikke såpass fettløsende at sykkelen egentlig hadde hatt godt av litt voks etterpå?

Hilsen latsabb, som elsker ting som sparer meg for arbeid. Selv om det bare er noe så koselig som å vaske sykkelen.. :scratch
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6976
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur

Legg inn av Jompa »

Tok en prøvetur i kveld og stoppa etter etpar mil for å sjekke kjedelåset.
Syns det hadde forandret seg litt, fikk kalde føtter og kjørte hjem.
Nå hadde jeg vært litt forutseende og kjøpt to nye kjedelås, så det første ble pressa løs og nytt montert.
Og ja, ProWorks kjedeverktøy er noe skit.
Ikke nok med at motholdet er for smalt til 630 -kjede, senterhullet som skal styre baksida av bolten er for dypt, det var selvfølgelig derfor boltene kom litt ut på baksida i går.
Tok vekk motholdet og stappa en skrue ned i hullet der det skulle vært festa, med hodet mot baksida av kjedet og fikk klemt den løse kjedeplata på plass.
Og så blei det bare værre.
Den lille dingsen som skal brukes til å presse ned og ut "fremenden" på bolten, gav seg før bolten.
Artig.
Prøvde å slipe spiss på den nest tykkeste doren slm fulgte med settet, og bruke den til å presse ut enden på bolten. Doren knakk i flere biter.
Det endte med at jeg fant frem hammer og en vanlig dor som jeg slipte spiss på, og brukte verktøyet som styring/mothold.
Hele operasjonen tok over en time, og "verktøyet" går i søpla.
Ikke lenger returnerbart :lol
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Jompa, en mann i femtiårene....har gjort en dårlig hande

Legg inn av RuneMC »

Ville nå hørt uansett med XLmoto - jeg fikk ihvertfall et gavekort på 200,- uten å returnere. Det viste seg jo når jeg spurte supporten der om hvordan verktøyet var tenkt å skulle virke til å klinke 525 kjede, så var svaret at de aldri hadde brukt verktøyet selv :lol

eBay er fint når man har tid, men levering dagen etter fra motorspeed.no er vanskelig å slå. (XLmoto brukte en uke)

@Elolz - på bildet ser jeg bare en pin med avrundet tupp for klinking (nr 4 fra venstre) - dvs kun en størrelse, stemmer det? (DRC verktøyet har to forskjellige størrelser (ikke at det er så viktig bare det er riktig størrelse ift kjedet)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar