Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av Jompa »

Pøh, skal vedde på at pustebesværet skyldes redsel for at noen du kjenner skal se at du er der :knegg
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37885
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Pøh, skal vedde på at pustebesværet skyldes redsel for at noen du kjenner skal se at du er der :knegg
:knegg Artig betraktning ;-) .
Er av og til innom Biltema selv. Og en gang møtte jeg mekanikeren hos den lokale Moto Guzzi forhandleren der.
Skulle kjøpe vindusviskere til privatbilen sin, påsto han...

Senere så jeg, på verkstedet hans, at det lå en tube Biltema kobberpasta på gulvet ved siden av en MC han gjorde service på.
Ok...
Så det var derfor han var innom BT :-k .
Greit nok, har BT pastaen selv også jeg. Funker helt fint, den.
Joda, det er en del bra på Biltema. Men :[-X ! det er forferdelig mye skrot i hyllene der også!
Selv om ikke alle er enig i akkurat det... :roll ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av L-NA »

Det er mye dritt i hyllene til Kiwi od Rema 1000, også. Dressmann med India skjorter, og Felleskjøpet med Fugle frø fra...har ikkje peiling ??? :scratch
Men selvfølgelig handler jeg der for det, om det er noe jeg liker....prisen ok...osv.osv. Av og till er det bare dritt jeg får, men som oftest går det bra....så også på BT. :thumleft

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av Kjellrf »

AJ skrev:
Jompa skrev:Pøh, skal vedde på at pustebesværet skyldes redsel for at noen du kjenner skal se at du er der :knegg
:knegg Artig betraktning ;-) .
Er av og til innom Biltema selv. Og en gang møtte jeg mekanikeren hos den lokale Moto Guzzi forhandleren der.
Skulle kjøpe vindusviskere til privatbilen sin, påsto han...

Senere så jeg, på verkstedet hans, at det lå en tube Biltema kobberpasta på gulvet ved siden av en MC han gjorde service på.
Ok...
Så det var derfor han var innom BT :-k .
Greit nok, har BT pastaen selv også jeg. Funker helt fint, den.
Joda, det er en del bra på Biltema. Men :[-X ! det er forferdelig mye skrot i hyllene der også!
Selv om ikke alle er enig i akkurat det... :roll ...
Håper han ikke bruker kobberpasta'n på aluminium...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37885
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev:
Håper han ikke bruker kobberpasta'n på aluminium...
Jeg kjenner fyren såpass at jeg kan si sikkert at han ikke gjør det, nei ;-) .
Til og med jeg har unngått det i de tilfellene jeg har byttet bremseklosser.
Og jeg er slett ingen fullbefaren mekaniker, så langt i fra, kan jeg si med en gang... :knegg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av Bjerknez »

Biltema har sikkert mye bra dem, men siden jeg er ganske uvitende når det kommer til mye av kvaliteten på diverse ting Biltema selger så velger jeg å gi litt ekstra for en god følelse andre steder.

Men jada... jeg har handlet på Biltema jeg også så klart, men da kun ting som ikke gjør noe går i stykker. Av det jeg husker så skal jeg aldri mer kjøpe hengelås, lyspærer, malepensler og muttertrekker. Bare søppel alt sammen, bokstavlig talt. Men dem har nok en del som er bra også, eller som fungerer helt OK, til prisen.

Biltema er nok ikke en butikk jeg går inn i med hevet hode og hadde det ikke vert for at jeg kjører forbi to Biltema butikker hver eneste dag i uken så hadde jeg nok aldri handlet der.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av Jompa »

Finnes noen magiske ord som utløser skrivelyst og setter fart på tastaturene.
Ett av dem er Biltema, butikken som alle elsker eller hater, eller elsker å hate ?
Noen få bilder av litt verktøy fra BT, så kommer responsen. Bra !

Selv har jeg, utenom løsgjengesettet, ett koppnøkkelsett, noen skrujern, ett sett med sikringer og en jekk fra BT.
Har også hadd ei poleringsmaskin fra samma butikk, men den var så dårlig at resultatet på b ilen ble mye bedre for hand.
Og så gikk det i tillegg fortere for hand...

I ettermiddag har jeg foreløpig grunna fire skruer og "injection Control unit" som så noe medtatt ut.
Får se om det blir ett lag med svart lakk i kveld.

Er det forresten noen som vet hva slags verktøy dette er ??
20151130_183122_resized.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av Bjerknez »

Det med poleringsmaskiner vet jeg LITT om da jeg har testet ut litt forskjellig samt vert en detailer freak for en tid tilbake og sannheten er at det er ikke bare maskinen som utgjør resultatet av en polering men også selv poleringsmiddelet. Med polering så tenker jeg da "rubbing" hvor man renser/sliper lakken slik at man fjerner småriper og gjør overflaten klar til beskyttelse. (voksing).

Det er et eget fag og kunne gjøre dette skikkelig og produktene som brukes fåes ikke kjøpt på Biltema. Det er også viktig at maskinen har oscilerende eller roterende hode og ikke bare et som går frem og tilbake. Da vil ikke "kornene" i poleringsmiddelet bli varmt nok til at det vil gjøre noe effekt. Funker sikkert til å smøre på voks etc, men ikke til polering.

Kjøper du den roterende maskinen til Biltema så skal denne være helt grei, men heller ikke noe mer. Er man uerfaren med polering så vil en roterende maskin med riktig produkt fort gjøre mer skade enn lykke da man fort brenner lakken hvis varmegangen blir for stor. Been there done that. Det tryggeste er å kjøpe en litt dyrere oscilerende maskin. Denne går som tidligere frem og tilbake, men selve hodet roterer også rundt sin egen akse og det gjør at varmen blir god nok uten at man bør være redd for å brenne lakken.

Å kjøpe slikt utstyr på Biltema er døfødt. Ta en titt på scandicshine.no hvis du vil ha skikkelige produkter og råd rundt polering etc. Han som driver butikken driver også som detailer profesjonelt og bruker selv mye av produktene han selger. Har selv handlet derfra og servicen er upåklagelig.

Skulle du finne på og rote deg inn i butikken så hils fra meg. Ketil heter han som driver sjappa :-)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev:Finnes noen magiske ord som utløser skrivelyst og setter fart på tastaturene.
Ett av dem er Biltema, butikken som alle elsker eller hater, eller elsker å hate ?
Noen få bilder av litt verktøy fra BT, så kommer responsen. Bra !

Selv har jeg, utenom løsgjengesettet, ett koppnøkkelsett, noen skrujern, ett sett med sikringer og en jekk fra BT.
Har også hadd ei poleringsmaskin fra samma butikk, men den var så dårlig at resultatet på b ilen ble mye bedre for hand.
Og så gikk det i tillegg fortere for hand...

I ettermiddag har jeg foreløpig grunna fire skruer og "injection Control unit" som så noe medtatt ut.
Får se om det blir ett lag med svart lakk i kveld.

Er det forresten noen som vet hva slags verktøy dette er ??
20151130_183122_resized.jpg

Nå ser jeg at min samling av BT verkøy ikke er så helt ulik den som du Jompa presenterer her, bortsett fra at jeg må en tur til BT å handle løsgjengesett når jeg kommer meg hjem en gang i slutten av mnd. Jeg har en gammel Ford Pick up som må ha litt småfiksing. Og så har jeg IKEA kjøkken :thumleft :-)
Men når det kommer til MC. Da er det ingen kompromiss. Da er det nemlig kun DET BESTE som gjelder. YAMAHA SUPER TENERE :prf :twothumbs:



:knegg

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av Jompa »

For øyeblikket er garagen "vinterstengt" minus 18 ute gjør at det blir noget kjølig inne i garagen også, selv med ei 2 kw vifte fra...?
Biltema.
Det ble ikke utrettet så mye i jula, og en del må gjøres på nytt grunnet manglende kvalifikasjoner.
Lakkjobben jeg skulle gjøre sjøl ble sånn bob-bob med både sig og appelsinskall.
Men noe ble da brukbart.

Her er støtta kommet på plass.
DSCF3343.JPG
Og hornene gikk gjennom kontrollen.......
DSCF3340.JPG
Planen videre er å få gjort ferdig setebøyla, dekslene til luftfilteret og passasjerhandtakene.
Handtakene ble ganske bra, men så klomset jeg det til og slapp det ene i golvet.
Resultatet av det ble ikke fotografert.

Til slutt skal eksosanlegget på plass, og det blir gromme greier !
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37885
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Her er støtta kommet på plass.

Bilde
Ser ut som nytt :thumleft

Veldig bra!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av bikerdude73 »

Ble bra dette. :thumleft

Lurer på om hornet på Cafe Raceren min ikke funker. Blir jo aldri brukt.
Spørs vel om noen hører det og på den bråkebøtta der :lol

Får se på det til våren tenker jeg.
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompas juleverksted

Legg inn av Kjellrf »

Viktig med godt horn. Spesielt minnerikt da
jeg dro av et italienskt sneglehus av et lastebilhorn jeg hadde, en halv meter fra øret på en Volvobilist som ikke sjekket dødvinkelen før han foretok et feltskifte mot meg.
Med vinduet åpent...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Det har vært null aktivitet i garagen de siste par ukene, nærmere 30 kuldegrader på det verste har gjort at det ikke akkurat har fristet
å fyre opp.
Men nå i dag kom mildværet, bare 3 minus ute. Det ble uansett ikke noen mc-aktiviteter i dag.
Måtte bare prioritere VM i skiflyging, så sykkelen står fremdeles med rompa bar.
DSCF3376.JPG
Styre boksen til innsprøytinga skal være inni hekken, med den store kontakten.
Boksen har fått litt farge, og det blanke skal poleres, kanskje.....
DSCF3366.JPG


Æ får prøve å blogge litt i stedet.
Forleden kveld hadde jeg lovt å brøyte til dattera mi og familien hennes, de skal flytte og trengte plass til en container som svigersønnen min har fått låne. Han er en kløpper til å få ting ordna gratis eller i hvert fall veldig billig.
Så betaling for brøytinga er et ikketema.
Fikk i gang traktoren ved hjelp av to timer med motorvarmer og startlader. Etter enda en times tomgangskjøring ble det bevegelse i hydraulikken.
Så det var kaldt...........

Tja, æ kan vel fortsette med Biltemaverktøykavalkaden,
det her blir som å vrenge sjela, æ som har brukt flere år på å prøve å bygge opp et image av kvalitet..........

Magnetsett, uåpnet, hadde faktisk glemt at æ hadde det..
DSCF3356.JPG

Snescooter- ruller. Uåpnet, så sikkert en nyttig ting det også....
DSCF3363.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Skulle redigere forrige innlegg, men trykte på " svar med sitat" i stedet for rediger-knappen. Blæææ. :crazy:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar