Hybrid Motorsykkel.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Hybrid Motorsykkel.

Legg inn av Indian »

Sjekk ut denne siden. Sykkelen skal kunne kjøre ca 60 km/liter. Kjøres på diesel, biodiesel, parafin og battery.

http://www.ecycle.com/powersports/hybrid.htm
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Å fy den var stygg.... :shock:
Bilde

sigg
Innlegg: 7
Registrert: 20 des 2004, 22:35

Legg inn av sigg »

Der må jeg være enig med deg NoName.... hmhm..jeg liker jo best choppere jeg da :D
Sigg:) digge chopper a!!!!

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

pen er den ikke, men skal man oppnå så lavt forbruk som denne sykkelen må man jo vektlegge aerodynamikk mer enn utseende.
Tipper de har vært i vindtunnell.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Pen?? Sykkelen er på prøvestadiet og meningen med posten min var ikke for en vurdering av utseende men av konseptet.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

Dette så jo meget interessant ut, ikke minst med tanke på fremtidens krav til reduserte utslipp av klimagasser.

Kombinasjonen av batteridrift og brenselmotor virker på meg som en genial løsning på dette. Konvensjonell batteridrift av kjøretøyer har jo til nå vært meget begrenset av rekkevidden før man må lade opp batteriene på nytt. Her lades jo batteriene mens man kjører, genialt!

For dem som ikke har studert prinsippet, så virker det slik at elektromotoren står for aksellerasjonen opp til ca 20 km/t. Da starter forbrenningsmotoren og drar sammen med elektromotoren helt til ønsket hastighet er oppnådd. Da kobler elektromotoren ut og farten holdes vedlike av forbrenningsmotoren som samtidig lader opp batteriene igjen. Vrir man på gassen igjen så kobler elektromotoren inn igjen og aksellererer til ny ønsket hastighet. TØFT!!

Dette er jo en liten sak, men jeg kan se for meg mer nytte og et marked når større og kraftigere versjoner kommer på markedet.

Skulle gjerne hatt en slik en jeg,.. noen som aner noe om prisen?

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Hybrid Motorsykkel.

Legg inn av TrondA »

Veldig trist at eCycle ikke nådde helt fram med en produksjonsmodell. Motorene deres for industribruk er små revolusjoner der forholdet mellom størrelse/vekt og effekt er unikt. Bruker lite strøm, men er svindyre..
eCycle hadde diesel hjelpemotor med KONSTANT turtall og var knyttet til en generator som gav strøm til et mellomlagringsbatteri. Det er helt ubegripelig for meg at ikke dette konseptet vant fram og kunne brukes i biler og pendlersykler.
I dag har vi Brammo, Zero, KTM Cross, Vectrix og annet fullelektrisk matriell som sliter fælt med rekkevidden. Så skal det lades hele natten...

Forresten morro å lese hva innbarka og konservative MC-gubber er i stand til å skrive om elektriske motorsykler og annet nytt på motorfronten. Husker selv stormen jeg fikk på privat e-mail etter å ha skrevet artikkel om motorsykler med dieselmotor i MC - avisa i sin tid...
På et eller annet vis vil alternative driftsformer tvinge seg fram uansett. Her er det bare å følge med!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hybrid Motorsykkel.

Legg inn av AJ »

Kunne vært artig med et par bilder av dette prosjektet.
Kanskje du finner fram et par, TrondA?

Hadde vært gøy å lese artikkelen din fra MC-Avisa også, forresten :janikk
Men den er kanskje ikke å få tak i på nett?

Morsomt at du finner fram såpass gamle tråder som dette også :prf
Bra!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gammelgutt

Re: Hybrid Motorsykkel.

Legg inn av Gammelgutt »

TrondA skrev: Husker selv stormen jeg fikk på privat e-mail etter å ha skrevet artikkel om motorsykler med dieselmotor i MC - avisa i sin tid...
Diesel høres spennende ut, liker nå dieselbiler bedre enn bensin. Lavt forbruk i forhold til ytelse og bedre dreiemoment.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Hybrid Motorsykkel.

Legg inn av TrondA »

Oppfordringer fra hjemmesidesjef:
Det var lett å finne min gamle artikkel i MC-avisa:
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 06bd883c88

Litt verre er det å finne den gamle prototypen som er omtalt på denne 5 år gamle tråden.
Når tråddeltagere omtaler det stygge strømlinjeformede designet er det lett å forstå at vi snakker om noe annet enn hva som presenteres i første link til trådstarter.
Vi prøver likevel:Bilde
Her er den gamle. Dette var en liten revolusjon da den kom. Hvorfor dette konseptet ikke ble fulgt opp, er en sann gåte for meg.

Diesel motorsykkel som ikke er en antikvarisk Royal Enfield med motor fra en hagetraktor, har heller ikke slått an. Vi har tre seriøse sykler likevel:
Track
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
Neander
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
HDT
http://guerrantwebworks.com/hdt/models.htm
For mer lesning; http://www.dieselbike.net/
Gjør bare oppmerksom på at selve drivstoffet diesel er enda mer primitivt enn bensin...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hybrid Motorsykkel.

Legg inn av AJ »

TrondA skrev:Oppfordringer fra hjemmesidesjef:
Det var lett å finne min gamle artikkel i MC-avisa:
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 06bd883c88
Bra! Det som ikke er fullt så bra er utfordringen med disse MC-Avisa linkene... :sk?

For å få lest TrondA sin artikkel måtte i hvert fall jeg markere linken (all teksten mellom url-tag'ene), kopiere og lime inn i adressefeltet for så å klikke "Ok", evt. bruke kontekstfunksjonen "Go to web page" som er en hendig greie i Opera, som jeg bruker for anledningen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar