Hjelp-help meg med et bremseproblem

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Hjelp-help meg med et bremseproblem

Legg inn av bergenser83 »

Skulle bare bytte bremseklosser på sykkelen. bak gikk det fin fint. åpnet bare luftenippelen når jeg skulle presse inn stempelet.

fremme gikk det ikke. jeg fikk ikke stempelet nok inn til hverken å sette på nye klosser eller få plass til de gamle. jeg koblet også fra bremeslangen uten at det gikk noe bedre.

Jeg har et pakningssett til calipper, regner med at stemplene trenger en puss og nye pakninger og at dette er grunnen til at jeg ikke får inn stempel igjen? hadde tenkt å vente noen uker med akkurat den jobben da jeg venter ny bremseslange og pakningssett til hovedsylinder.

tidligere har jeg brukt trykkluft til å få ut stempel som har sittet i calipper, men nå har jeg ikke tilgang til det. har dere noen andre råd? klarer jeg å dra de ut med en tang?

sykkelen er 1991 xt600

kom gjerne med gode og mindre gode råd

janos
Innlegg: 33
Registrert: 31 mar 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
Sted: Melhus i Sør Trøndelag

Re: Hjelp-help meg med et bremseproblem

Legg inn av janos »

Om du har en grispresse så fikser den saken, men du må da også ha en nippel som passer denne - samt calipperen. Dette er forøvrig ett meget godt tips om luft ikke klarer oppgaven også..da på gamle/ fastlåste calippere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Hjelp-help meg med et bremseproblem

Legg inn av Geir »

Det er sent på natt så jeg satser på tilgivelse for å foreslå det åpenbare; hva med å koble på igjen bremseslangen og trykke de ut på den måten? :mk Skal du dra dem ut med tang er det lynraskt å ødlegge stemplene. Du må i så fall bare ta tak i den delen som er utenfor støvtettingene og passe på å ikke deformere dem med rørtangen/vannpumpetangen eller hvadunåhaddetenktåbruke... :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hjelp-help meg med et bremseproblem

Legg inn av Crinos »

Om du ikke får presset inn stemplene med fks en stor "nordlending", dvs rørleggertang... Så bør så absolutt stemplene/calipperene overhales.
På bilen min kan jeg faktisk presse stemplene inn for hånd, og den har langt kraftigere bremser enn hva sykkelen min har.

Det kan selvsagt være at du har fylt på med bremseveske med slitte klosser, da vil du nok ikke få inn stemplene pga mangelen på plass i resorvaret til den da overføldige bremseveska. Så du kan jo prøve å åpne på lokket til resovaret og se om det er fult. Muligens prøve å trykke forsiktig (med håndkraft) på stemplene for da å se om de går inn greit. Bare husk å ha rikelig med pappir/torkey tilgjengelig for å ta eventuell bremseveske som renner over...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Hjelp-help meg med et bremseproblem

Legg inn av bergenser83 »

fikk ut ene stempelet ved å bruke bremsen. men det andre sitter hardere. har skrudd caliperen helt av. blir å stikke innom en bekjent som har trykkluft i morgen

Svar