Takk for alle svar. For å presisere, så var det selger som byttet det gamle "vanlige" batteriet med et nytt Biltema gel-batteri like før han solgte sykkelen. Årsaken til dette var at det gamle var flere år gammelt og ikke lenger ladet ordentlig. Han hadde kjørt noen korte turer med det nye batteriet, men ikke lenge nok til at det ville gått varmt hvis det ble overladet med rundt 17 volt. Selv prøvekjørte jeg i 10 minutter, og kjørte noen tilsvarende korte turer uten å merke noen problemer. Det var først da jeg skulle på første "langtur" (dvs over 20 km) at jeg oppdaget problemet.
En annen ting å nevne er at selger fortsatt hadde det gamle batteriet stående, og da jeg undersøkte det så jeg at væskenivået var like under minimum. Dette tyder på at det kan ha overladet litt, men ikke så mye. Dette kan også ha sammenheng med at sykkelen først og fremst ble brukt til korte turer. Selger virket forøvrig som en alright fyr.
Teoriene jeg har kommet til etter å ha lest litt rundt på internett og tilbakemeldingene i denne tråden er:
Det gamle batteriet ødela regulatoren
Dette er det jeg tenker er mest sannsynlig. Det er blitt nevnt at gamle batterier som ikke lenger tar til seg lading kan gjøre at regulatoren kortslutter og overoppheter.
Biltema batteriet ødela regulatoren
Jeg har skjønt at det er delte meninger om gel batteriene fra Biltema, men noen (på dette forumet tror jeg) hevder at de kan være skyld i at regulatorer går i stykker. På bakgrunn av tilbakemeldingene jeg har fått tenker jeg at dette kan være et klassisk eksempel på forskjellen mellom årsak og sammenheng: kanskje er det slik at Biltema gel batterier ikke er årsaken til at regulatorer går i stykker men synliggjør problemet siden de ikke tåler overladning.
Regulatoren gikk istykker "av seg selv" på grunn av alder/kvalitet/for lite kjøling
Det er verdt skrevet mye stygt om regulatorer fra 80- og 90-tallet. Det er en gammel sykkel, og jeg er egentlig happy nå som jeg (tror at jeg) har fått orden på ting. Jeg har lest om at noen monterer på en PC-vifte for å kjøle ned regulatoren, men selv har jeg nøyd meg med å bruke kjølepasta mellom regulatoren og en aluminium kjølevegg/ribbe og kjølepasta mellom aluminiumsblokken og ramma. Aluminiumsramma blir like varm som regulatoren, men varmeoverføringen til ramma er ikke like bra, og den tenkte jeg å holde et øye med (eventuelt legge på mer kjølepasta).
Hvis noen kommer over denne tråden med samme problemet i ettertid vil jeg anbefale en tur innom
http://www.electrosport.com/technical-r ... ding-guide" onclick="window.open(this.href);return false;. Der kan man laste ned en nyttig pdf med en veiviser for feilsøking av ladeproblemer. De selger relativt billige regulatorer og andre elektriske reservedeler. Kundeservice var veldig bra, og da jeg i en epost beskrev problemet mitt fikk jeg et utfyllende svar med ting jeg måtte huske på å teste før jeg bestilte. Hadde jeg ikke vært litt for kjapp til å bestill delen fra en norsk forhandler hadde jeg til en annen gang bestilt den til under halv pris (selv etter moms og frakt) fra USA.
Alt i alt har det vært en lærerik opplevelse som kommer på rundt 2500 kr tilsammen for 2 stk batterier, ny regulator, og multimeter til rundt hundrelappen fra teknikmagasinet.no. Hvis ting viser seg å være i orden nå slik jeg har all grunn til å tro var ikke dette verdens undergang. Jeg tar kanskje kontakt med selger for å høre om han har lyst til å spytte i litt penger, men mer krefter er det som dere sier ikke verdt.
Lærdommen er å undersøke bruke sykler nøye før man kjøper, eventuelt å ha med seg en medhjelper hvis man ikke kan så mye selv. Til en annen gang skal jeg ha med meg multimeter til en slik undersøkelse. Det hadde forresten vært nyttig men en sjekkliste over ting man burde kontrollere ved bruktkjøp, men det blir forhåpentligvis en liten stund til neste gang hvis ting er i orden nå. Voltmeter er nå del av standardutstyret jeg har under setet, og jeg har vurdert om jeg skal lage et til fastmontering (eventuelt kjøpe) slik det er beskrevet på denne siden:
http://faq.f650.com/FAQs/AftermarketVol ... stallation" onclick="window.open(this.href);return false;
Til slutt vil jeg nevne et tips jeg fikk: selv om regulatoren eller ladesystemet er ødelagt er det mulig å kjøre sykkelen ganske langt på batterikraft. Dette viste jeg ikke da jeg sto fast i veikanten, men jeg dro tilbake etter noen dager og hentet den med et lånt batteri, og det gikk problemfritt i den timen det tok å kjøre hjem. Jeg koblet bare fra regulatoren og tok ut sikring for frontlykta for at batteriet skulle vare lengs mulig.