Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar

Hvem bør betale for en slik feil

Kjøper
6
50%
Selger
2
17%
Spleiselag
4
33%
 
Stemmer totalt: 12

oys
Innlegg: 7
Registrert: 10 apr 2011, 01:08
Motorsykkelen din: :(

Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av oys »

Jeg har nylig kjøpt meg en Yamaha XJ600 fra 1990. Like før jeg kjøpte den ble batteriet byttet da det gamle var flere år gammelt. Det gamle batteriet var av typen Yaesu YB12A-A, og det nye batteriet var et biltema GEL batteri (som ifølge biltema passer til sykkelen).

Jeg prøvekjørte sykkelen før jeg kjøpte den, og den viste ingen tegn til å ha problemer med det elektriske. På første lengere tur (dvs. ca 2 timer i 100 km/t ved ca. 5000 rpm) merket jeg en kloakklukt. Uerfaren som jeg var tenkte jeg at noen gjødslet gjordene, og det var ikke før jeg stoppet for å se på et kart at jeg merket at det kom damp fra batteriet. Batteriet hadde utvidet seg noen mm og var så varmt at det ikke gikk ann å ta på det.

Jeg fikk skaffet et nytt batteri og kjørte hjemover, men da jeg var halvveis merket jeg at det også kokte. Jeg satt igjen sykkelen og tok toget hjem :(.

Etter å ha snakket med andre og lest meg opp litt på internett kom jeg frem til at problemet sannsynligvis var at batteriet overladet på grunn av at regulatoren leverte for høy spenning. Jeg bekreftet dette med multimeter som viste at den leverte mellom 14 og 18 volt etter hvert som turtallet steg.

Like før jeg kom på å sjekke ebay (der jeg fant samme del til 400 kr inkludert frakt) kjøpte jeg en ny regulator til 1300 kr. Jeg monterte denne, og da holdt spenningen seg stabilt på like under 14.5 volt uansett turtall. Jeg brukte kjølepasta til å montere den på, da jeg har hørt at denne type regulatorer har en tendens til å gå varme og ta kvelden.

Det jeg lurte på er:
  • Kan regulatorsvikten ha sammenheng med at det forrige batteriet var flere år gammelt?
  • Kan regulatorsvikten ha sammenheng med at det ble satt inn et GEL-batteri fra biltema?
  • Noen andre forslag til hvorfor regulatoren sviktet?
Grunnen til at jeg lurer er at jeg ikke ønsker at det samme skal skje igjen. Jeg er på utkikk etter nytt batteri nå som jeg vet ting er i orden, og vet ikke om jeg tør å ta sjangsen på biltema batteri.
  • Sist men ikke minst lurer jeg på:
  • Er det vesentlig forskjell på batteriprodusenter med tanke på kvalitet?
  • Hvor i Oslo (eller på nett) kan jeg billigst få tak i et YB12A-A batteri (Yaseu eller noe annet som anbefales)?
  • Selger hevder han ikke viste om at det var problemer med ladesystemet, og for alt jeg vet kan selvfølgelig feilen ha oppstått i løpet av de første 50 km'ene jeg kjørte sykkelen før jeg oppdaget problemet. Sykkelen ble solgt uten noen nærmere garanti. Blir det feil av meg å kontakte selger for å be ham dekke utgifter til nytt batteri og regulator? Med andre ord: når man kjøper brukt MC, overtar man da ansvar for mangler ved sykkelen som selger ikke er klar over?
Takk for innspill :-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38008
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av AJ »

Hei oys og velkommen med godt innlegg med mye info og ikke minst flere problemstillinger som absolutt er interessante.

De tekniske overlater jeg andre å svare på siden jeg ikke har særlig peil.
Om jeg har peiling på det du lurer på helt til slutt i posten, skal jeg heller ikke påberope meg, men jeg synes nok det virker noe suspekt at selger ikke visste om problemene... :sk?
Men det kan jo være at så er tilfelle. Nettopp fordi du satte i nytt Biltema batteri.Man kan aldri utelukke at det var dette som utløste feilen.

Å kreve reduksjon i kjøpesum eller dekning av utgifter til deler som ryker/blir ødelagt rett etter kjøp er som regel vanskelig. Du skal møte en meget imøtekommende selger - tror jeg - for å komme til slik enighet. Særlig i tilfeller - igjen ut fra hva jeg tror - hvor kjøper har byttet ut deler - f.eks. et batteri som i ditt tilfelle...

Men dette er hva jeg tror...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av Onsløv »

Jeg har stemt spleiselag....

Men kun dersom selger sier seg villig til å være med på det.
Om selger ikke akter å være med, så ville jeg ikke brukt flere kalorier på å bry meg om det.

Men det er jo bare min mening da..
Jeg har ved flere kjøp sett igjennom fingrene på ting, nettopp fordi irritasjonen over mangelen vil irritere meg mer enn å bare "get over it" istedenfor å krangle i månedsvis med en som ikke rikker seg.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av Kawasaki »

Regulatoren kan ta kvelden av et dårlig batteri,har jeg hørt.

Selger trenger ikke å ha vært klar over dette,men kan ha vært det.

Du har kjøpt en gammel moppe,og må regne med at ting ryker.Slipper du unna med dette på en stund,så syng og vær glad.

Får du selger med på spleiselag,så syng enda mere. Men ikke bruk energi på å irritere deg over det.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av ejs »

:thumleft
Kawasaki skrev:Regulatoren kan ta kvelden av et dårlig batteri,har jeg hørt.

Selger trenger ikke å ha vært klar over dette,men kan ha vært det.

Du har kjøpt en gammel moppe,og må regne med at ting ryker.Slipper du unna med dette på en stund,så syng og vær glad.

Får du selger med på spleiselag,så syng enda mere. Men ikke bruk energi på å irritere deg over det.
Regulatoren kan ha vært defekt lenge.
Det gamle batteriet har jo overløp,gassene går ut i overløpet ,
og batteriet bruker mye vann.
Gelbatteriet er tett.Tåler ikke overlading.
Personlig så hadde jeg sjekket lading før jeg hadde satt i et gelbatteri.


:gk :gk
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av Crinos »

Dette er en vanskelig situasjon.

Per lov har ikke selger lov til å selge sykkelen med betegnelsen "i den stand den står i" så fremt det ikke er veteran kjøretøy. Selger har en forpliktelse ved salg for at kjøretøy er i god stand, om ikke mangel er blitt informert kjøper om.

Dvs om regulatoren tar kvelden på veien hjem, er det selger sitt ansvar å erstatte denne, men ditt ansvar å erstatte batteriet. (Batteriet tok kvelden pga regulatoren, men, batteri har bare gyldig garanti i 3 mnd pga fare for feilbruk, og det batteriet som fulgte med var jo nevnt gammelt).

Men... hva som er lovlagt og hva som skjer i praksis er to vidt forskjellige ting, og om ikke selger ønsker å imøtekomme deg på regulatoren, må du gå rettens vei, og i tillegg risikere å tape. Om retten finner det sansynlig at regulatoren burde ryke "om kring nå" pga kjørt kjørelengde eller levetid.
Mye som å prøve å krangle på taket på et hus når man har TG:3 på taksteinene pga alder.

NB NB NB
Jeg er IKKE jus utdannet, og skriver etter minnet her. Men om du er NAF medlem har du jo fri jus-hjelp til slike saker.

som ejs sier... regulatoren kan ha vert gåen for lenge siden og om så fremt i fall er det synonym med død for gel batteri som ikke tåler overlading.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av NickNei »

Mener nå du må kunne vise til at det er stor mulighet for at dette var ødelagt når du kjøpte sykkelen.-

Du skriver ikke hvor lenge du har hatt den før du merket problemet, du har prøvekjørt, og sjekket sykkelen ok. Sykkel er 21 år gammel, kilometer har du ikke oppgitt, men at en regulator ryker etter 21 år er ikke så unormalt.
Tviler sterkt på at batteriet har ødelagt regulator, er nok omvendt. Bytt batteriet også, og kjøp gjerne biltema, det har jeg gjort i mange år, veldig fornøyd.

Etter det du skriver kan jeg ikke se at selger har noe plikt på å erstatte noe.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av RuneMC »

+1 til det Kawasaki skrev

Dårlig/gammelt oppladbart batteri vil etterhvert fungere nesten som en kortslutning sett fra laderens side, så det kan knekke lader eller regulator.
I tillegg kommer alder, fukt, vibrasjoner etc som selvfølgelig får elektronikken til å eldes og feile = forventet slitasje.
Hvis selger har kjørt lite/kort med den i det siste så kan jo det være forklaring på at det ikke ble oppdaget.

Dine spm
Er det vesentlig forskjell på batteriprodusenter med tanke på kvalitet?
Hvor i Oslo (eller på nett) kan jeg billigst få tak i et YB12A-A batteri (Yaseu eller noe annet som anbefales)?
Selger hevder han ikke viste om at det var problemer med ladesystemet, og for alt jeg vet kan selvfølgelig feilen ha oppstått i løpet av de første 50 km'ene jeg kjørte sykkelen før jeg oppdaget problemet. Sykkelen ble solgt uten noen nærmere garanti. Blir det feil av meg å kontakte selger for å be ham dekke utgifter til nytt batteri og regulator? Med andre ord: når man kjøper brukt MC, overtar man da ansvar for mangler ved sykkelen som selger ikke er klar over?
- Kvalitetsforskjeller går mest på type batteri: Gel bedre fordi det er helt vedlikeholdsfritt og man ikke trenger tenke på hvordan det er montert (liggende/stående mulig). Eneste svakheten må være ift overlading der et med syre bare koker over, mens gel-batteriet buler ut og blir ødelagt... Diverse Odyssey kalium batterier etc bedre startstrøm, annen teknologi. Li-Ion bedre igjen fordi det er mindre (mindre vekt, mindre plass) og kan gi mer startstrøm. Har også innebygde ladekretser så overlading etc ikke skal være mulig, pluss mye kortere oppladingstid - men koster flere tusenlapper.
- MC-Oslo selger Yuasa batteriet av den typen, 475,- kr (har nettbutikk hvor du kan sjekke lagerstatus på hva de har inne så du slipper bomtur - står "0" i lagerstatus nå...). Tror det er ganske vanlig batteri, så kanskje Motorport, AMD, Yamaha Vinterbro har det.
- Ville vært happy om selger hadde dekket regulator. Uten tilstandsrapport står man nok svakt og det er grunnen til at det anbefales...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av Relax »

"Shit happens".....
Sykkel, forsikringer, utstyr, reiser osv koster pæng!
Hvis ikke selger er med på 50-50 eller noe med en gang, så hadde jeg ikke gidden bry meg mer...bare glemt det!
Dette blir peanutter i forhold til et mc budsjett på noen år ;)

Hvis ikke selger var særlig teknisk, så går det lett å kjøre slik uten å skjønne så mye.
Ta det på din konto for utdannelse :)

:)
"Do the right thing"

oys
Innlegg: 7
Registrert: 10 apr 2011, 01:08
Motorsykkelen din: :(

Re: Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av oys »

Takk for alle svar. For å presisere, så var det selger som byttet det gamle "vanlige" batteriet med et nytt Biltema gel-batteri like før han solgte sykkelen. Årsaken til dette var at det gamle var flere år gammelt og ikke lenger ladet ordentlig. Han hadde kjørt noen korte turer med det nye batteriet, men ikke lenge nok til at det ville gått varmt hvis det ble overladet med rundt 17 volt. Selv prøvekjørte jeg i 10 minutter, og kjørte noen tilsvarende korte turer uten å merke noen problemer. Det var først da jeg skulle på første "langtur" (dvs over 20 km) at jeg oppdaget problemet.

En annen ting å nevne er at selger fortsatt hadde det gamle batteriet stående, og da jeg undersøkte det så jeg at væskenivået var like under minimum. Dette tyder på at det kan ha overladet litt, men ikke så mye. Dette kan også ha sammenheng med at sykkelen først og fremst ble brukt til korte turer. Selger virket forøvrig som en alright fyr.


Teoriene jeg har kommet til etter å ha lest litt rundt på internett og tilbakemeldingene i denne tråden er:

Det gamle batteriet ødela regulatoren
Dette er det jeg tenker er mest sannsynlig. Det er blitt nevnt at gamle batterier som ikke lenger tar til seg lading kan gjøre at regulatoren kortslutter og overoppheter.

Biltema batteriet ødela regulatoren
Jeg har skjønt at det er delte meninger om gel batteriene fra Biltema, men noen (på dette forumet tror jeg) hevder at de kan være skyld i at regulatorer går i stykker. På bakgrunn av tilbakemeldingene jeg har fått tenker jeg at dette kan være et klassisk eksempel på forskjellen mellom årsak og sammenheng: kanskje er det slik at Biltema gel batterier ikke er årsaken til at regulatorer går i stykker men synliggjør problemet siden de ikke tåler overladning.

Regulatoren gikk istykker "av seg selv" på grunn av alder/kvalitet/for lite kjøling
Det er verdt skrevet mye stygt om regulatorer fra 80- og 90-tallet. Det er en gammel sykkel, og jeg er egentlig happy nå som jeg (tror at jeg) har fått orden på ting. Jeg har lest om at noen monterer på en PC-vifte for å kjøle ned regulatoren, men selv har jeg nøyd meg med å bruke kjølepasta mellom regulatoren og en aluminium kjølevegg/ribbe og kjølepasta mellom aluminiumsblokken og ramma. Aluminiumsramma blir like varm som regulatoren, men varmeoverføringen til ramma er ikke like bra, og den tenkte jeg å holde et øye med (eventuelt legge på mer kjølepasta).



Hvis noen kommer over denne tråden med samme problemet i ettertid vil jeg anbefale en tur innom http://www.electrosport.com/technical-r ... ding-guide" onclick="window.open(this.href);return false;. Der kan man laste ned en nyttig pdf med en veiviser for feilsøking av ladeproblemer. De selger relativt billige regulatorer og andre elektriske reservedeler. Kundeservice var veldig bra, og da jeg i en epost beskrev problemet mitt fikk jeg et utfyllende svar med ting jeg måtte huske på å teste før jeg bestilte. Hadde jeg ikke vært litt for kjapp til å bestill delen fra en norsk forhandler hadde jeg til en annen gang bestilt den til under halv pris (selv etter moms og frakt) fra USA.

Alt i alt har det vært en lærerik opplevelse som kommer på rundt 2500 kr tilsammen for 2 stk batterier, ny regulator, og multimeter til rundt hundrelappen fra teknikmagasinet.no. Hvis ting viser seg å være i orden nå slik jeg har all grunn til å tro var ikke dette verdens undergang. Jeg tar kanskje kontakt med selger for å høre om han har lyst til å spytte i litt penger, men mer krefter er det som dere sier ikke verdt.

Lærdommen er å undersøke bruke sykler nøye før man kjøper, eventuelt å ha med seg en medhjelper hvis man ikke kan så mye selv. Til en annen gang skal jeg ha med meg multimeter til en slik undersøkelse. Det hadde forresten vært nyttig men en sjekkliste over ting man burde kontrollere ved bruktkjøp, men det blir forhåpentligvis en liten stund til neste gang hvis ting er i orden nå. Voltmeter er nå del av standardutstyret jeg har under setet, og jeg har vurdert om jeg skal lage et til fastmontering (eventuelt kjøpe) slik det er beskrevet på denne siden: http://faq.f650.com/FAQs/AftermarketVol ... stallation" onclick="window.open(this.href);return false;

Til slutt vil jeg nevne et tips jeg fikk: selv om regulatoren eller ladesystemet er ødelagt er det mulig å kjøre sykkelen ganske langt på batterikraft. Dette viste jeg ikke da jeg sto fast i veikanten, men jeg dro tilbake etter noen dager og hentet den med et lånt batteri, og det gikk problemfritt i den timen det tok å kjøre hjem. Jeg koblet bare fra regulatoren og tok ut sikring for frontlykta for at batteriet skulle vare lengs mulig.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av Relax »

Av slike grunner både voltmeter og vann temp måler kom på for noen år siden! Liker å holde et øye med ting & tang ;)


Interresant tråd :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
hondaboy
Innlegg: 14
Registrert: 04 nov 2008, 22:51
Motorsykkelen din: Honda vt 750 shadow
Sted: midt på rv 22 ett sted.....

Re: Batteriet koker (aka. kaputt regulator)

Legg inn av hondaboy »

jeg monterte lite , flatt voltmeter. enkel kobling, +koblet til hovedlyskabelen og - til jord. kjempepraktisk og lettvindt.
http://www.motosens.com/english/elef_gb.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
alt som går på fossilt fuel...
Bilde

Svar