Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juicebox »

Haha var bare et svar til at høy lyd var falsk trygghet.
Joa, tror en bilfører ser seg mer omkring seg om det brummer litt enn om det kommer en med refleksvest bak lixm. Eller på siden. Eller foran.
Syns det er litt smør på flesk med refleksvest. Man har jo både lys foran og bak, noe som vil synes. Min mening da :P :p

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Høy lyd er sikkert en god hjelp til å få oppmerksomhet, men ulempene er for store. Man må høre på bråket i time is når man kjører og irriterer naboene.
Tipper en refleksvest gjør deg mer synlig i bytrafikk og på mangefelts motorvei.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

Jompa skrev:
jhn skrev:
Juicebox skrev:Ved rusing av motor vil man synes, ergo, refleksvest=falsk trygghet
:scratch Merkelig konklusjon ... er du midt i russefeiringen? :knegg
Ved rusing av motor vil man først og fremst høres bedre. Høy lyd har ingen innvirkning på hvordan øynene fungerer.

Ikke helt gal konklusjon.
Blikket trekkes automatisk mot retninga lyden kommer fra.
Lyd tiltrekker seg oppmerksomhet ja, men har vel ingen innvirkning synligheten til en refleksvest.
Kanskje denne rusingen får andre også, altså folk som ikke trenger å se denne mc'n, til å bli uoppmerksom et øyeblikk ... kikke seg rundt og så kjøre på en vestkledt stakkar ... jeg mener hvis man skal være så sikkerhetsbevisst og fornuftig og teoretisk og hypotetisk, så må man vel vurdere alle sider ... både fordeler og ulemper med bråkete potter.
Hvis man rett og slett bare sier at "dette er kun fordi jeg synes det er tøft, og jeg driter i de som eventuelt plages av dette" ... da hadde man fremstått som litt mere egoistisk, men ganske mye mere ærlig.
Dette sikkerhets-momentet anser jeg som svada inntil det motsatte er bevist.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juicebox »

jhn skrev:Ja, det hjelper å ruse motoren litt, det har jeg alltid gjort. Men en std sykkel ligger vel rundt 90 dB ved ca 3000 rpm, og om man ruser opp burde alle som har behov for det høre deg ... man behøver ikke noe effektpotte for å bli hørt med 5-6-7-8000 rpm. Bare tull.
Logisk at man hører en med høyere lyd bedre og som videre vil få oppmerksomheten til bilførerne... ja bedre. Lyd fanger oppmerksomheten vår langt bedre enn feks en refleksvest.

Fin video som forklarer lyden
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Y_XsRGg_Dus[/video]

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er skeptisk til nytten av høy lyd i komplisert bytrafikk. Jeg er overbevist om at en refleksvest er bedre
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juicebox »

Refleksvest trekker ikke så stor oppmerksomheten bak føreren om han/hun ikke allerede ser seg bak. Største fordelen med refleksvest er å øke synligheten når refleksvesten er innenfor synsfeltet til bilføreren, altså foran og siden. Man kan ikke se en med refleksvest bak en vegg, men man kan høre en sykkel som lager lyd bak en vegg. Videre så hører man denne sykkelen bedre om lyden hadde vært høyere, noe som øker sjansen for at bilføreren blir mer oppmerksom.
Sist redigert av Juicebox den 17 mai 2015, 12:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juicebox »

dobbelpost :P :p

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Jompa »

jhn skrev:
Jompa skrev:
jhn skrev:
Juicebox skrev:Ved rusing av motor vil man synes, ergo, refleksvest=falsk trygghet
:scratch Merkelig konklusjon ... er du midt i russefeiringen? :knegg
Ved rusing av motor vil man først og fremst høres bedre. Høy lyd har ingen innvirkning på hvordan øynene fungerer.

Ikke helt gal konklusjon.
Blikket trekkes automatisk mot retninga lyden kommer fra.
Lyd tiltrekker seg oppmerksomhet ja, men har vel ingen innvirkning synligheten til en refleksvest.
Kanskje denne rusingen får andre også, altså folk som ikke trenger å se denne mc'n, til å bli uoppmerksom et øyeblikk ... kikke seg rundt og så kjøre på en vestkledt stakkar ... jeg mener hvis man skal være så sikkerhetsbevisst og fornuftig og teoretisk og hypotetisk, så må man vel vurdere alle sider ... både fordeler og ulemper med bråkete potter.
Hvis man rett og slett bare sier at "dette er kun fordi jeg synes det er tøft, og jeg driter i de som eventuelt plages av dette" ... da hadde man fremstått som litt mere egoistisk, men ganske mye mere ærlig.
Dette sikkerhets-momentet anser jeg som svada inntil det motsatte er bevist.
Du trenger ikke å tillegge meg meninger .
Jeg konstaterte bare at lyd tiltrekker seg oppmerksomhet, også fra øynene.
Og det er verken en teori eller hypotese.
For etpar innlegg siden skrev du at du selv ruser, hvorfor gjør du det ?
Vel, hvis jeg skal følge din argumentasjon er det vel for at du liker å tøffe deg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

Juicebox skrev:
jhn skrev:Ja, det hjelper å ruse motoren litt, det har jeg alltid gjort. Men en std sykkel ligger vel rundt 90 dB ved ca 3000 rpm, og om man ruser opp burde alle som har behov for det høre deg ... man behøver ikke noe effektpotte for å bli hørt med 5-6-7-8000 rpm. Bare tull.
Logisk at man hører en med høyere lyd bedre og som videre vil få oppmerksomheten til bilførerne... ja bedre. Lyd fanger oppmerksomheten vår langt bedre enn feks en refleksvest.

Fin video som forklarer lyden
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Y_XsRGg_Dus[/video]
Ja, det er logisk ... men jeg mener at å ruse en lovlig motor gir nok dB til å fange oppmerksomheten til hvem som helst i nærheten.
Den videoen var vel grei nok på sin måte, men det kom vel ikke frem noe ny og revolusjonerende viten akkurat.
Han nevner dyr ... dyr har liten forståelse av lyd, avstand og farten til det som lager lyden. Ved høy fart (landeveisfart) har de omtrent ingen peiling overhodet. Det er ikke lydnivået som er problemet for dyra, de har stort sett myye bedre hørsel en vi har.
Jeg må stoppe flere ganger pga rein, hver gang jeg kjører sykkel. Jeg har prøvd å ruse motoren ved forskjellige avstander til dyra. Det nytter ikke før jeg er 20-30 meter unna ... lengere unna driter de i lyden, eller rettere sagt, de forstår ikke at sykkelen/lyden er en trussel før den er helt nær. Sånn er det med elg også. Og fugler som kråker, ravn og måker f.eks.
Det er i alle fall min erfaring, og jeg har prøvd mye for å finne mest effektive måte å skremme de av veien.
De ser på avstand, ikke på lyd ... litt enkelt sagt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

Jompa skrev:
jhn skrev:
Jompa skrev:
jhn skrev:
Juicebox skrev:Ved rusing av motor vil man synes, ergo, refleksvest=falsk trygghet
:scratch Merkelig konklusjon ... er du midt i russefeiringen? :knegg
Ved rusing av motor vil man først og fremst høres bedre. Høy lyd har ingen innvirkning på hvordan øynene fungerer.

Ikke helt gal konklusjon.
Blikket trekkes automatisk mot retninga lyden kommer fra.
Lyd tiltrekker seg oppmerksomhet ja, men har vel ingen innvirkning synligheten til en refleksvest.
Kanskje denne rusingen får andre også, altså folk som ikke trenger å se denne mc'n, til å bli uoppmerksom et øyeblikk ... kikke seg rundt og så kjøre på en vestkledt stakkar ... jeg mener hvis man skal være så sikkerhetsbevisst og fornuftig og teoretisk og hypotetisk, så må man vel vurdere alle sider ... både fordeler og ulemper med bråkete potter.
Hvis man rett og slett bare sier at "dette er kun fordi jeg synes det er tøft, og jeg driter i de som eventuelt plages av dette" ... da hadde man fremstått som litt mere egoistisk, men ganske mye mere ærlig.
Dette sikkerhets-momentet anser jeg som svada inntil det motsatte er bevist.
Du trenger ikke å tillegge meg meninger .
Jeg konstaterte bare at lyd tiltrekker seg oppmerksomhet, også fra øynene.
Og det er verken en teori eller hypotese.
For etpar innlegg siden skrev du at du selv ruser, hvorfor gjør du det ?
Vel, hvis jeg skal følge din argumentasjon er det vel for at du liker å tøffe deg.
Det mente jeg absolutt ikke å gjøre. Beklager hvis det oppfattes sånn.
Jeg er jo helt enig i at lyd tiltrekker seg oppmerksomhet ... og høy, mere enn lav.
Men å ut i fra det konkludere med at refleks-vest er falsk trygghet, blir merkelig. Men det gjorde ikke du ... resten av innlegget mitt var mer generelt.
Jeg ruser fordi jeg tror det hjelper, men jeg tror at når man når over 100-110-120 dB med et lovlig anlegg så er det nok.
Det er unødvendig å plage omgivelsene mere enn nødvendig.
Sist redigert av jhn den 17 mai 2015, 13:32, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Snikkeren »

Jammen, det er jo så tøft, jhn.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Toven

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Toven »

Tror de fleste syntes at HD med raka rør er for mye av det gode.

Ikke mange kjører rundt i nabolag på 8000rpm med plastikkraketten - ingen jeg har møtt ihvertfall

Toven

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Toven »

Snikkeren skrev:Jammen, det er jo så tøft, jhn.
Er ikke det litt av greia med mc? ;-)

Det syntes jeg ihvertfall. Jeg vil ha tøffere lyd fra sykkelen min.

Mange andre som klarer seg med symaskin-lyd og greit nok det. For andre er det litt mer image i mc-livet, meg inkludert.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Snikkeren »

Jo, det er jo det jeg sier. Det er tøft. Har heftig lyd i TDM'en min jeg. Bare spør de som har hørt den live. ;)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Toven

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Toven »

Snikkeren skrev:Jo, det er jo det jeg sier. Det er tøft. Har heftig lyd i TDM'en min jeg. Bare spør de som har hørt den live. ;)
Da misforstod jeg, var motsatt oppfattelse av din mening :P :p

Svar