Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Hele denne diskusjonen koker ned til en eneste ting. Noen synes det ser bra ut i gult, altså at gult er kult og tro det har en hensikt, mens andre synes ikke gult er kult i det hele tatt. Men alt det er greit. Det går på smak. Noen kjører fordi det er gøy, andre fordi det er praktisk. Vi er alle forskjellige og det er greit.

Men kommer du med det pisspreiket om at du ikke ser gulfargen osv osv, er det noe i veien med synet, og du bør snarest levere lappen og oppsøke lege.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av simpson »

Du ser fargen, men ikke før du ser lyset på sykkelen eller hjelmen osv, så vesten er ikke det du legger merke til først, og da mener jeg at noe av vitsen med vest blir borte.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av KydeX »

Her syns jeg du fikk summert greit opp Supermorten. Jeg ser greit folk med gul vest. Men jeg ser også greit de uten vest, og jeg tror ikke det har noen avgjørende innvirkning på om jeg kjører dem ned eller ikke.

Godtvoksen

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:Skrevet av:
Haakon Førde Foto: Egil Nordlien
Publisert 01.07.2008

Med andre ord har du ikke løst en promille av problemet. Basert på egen observasjon av hvilke motorsyklister som bruker vestene, er det dessuten grunn til å tro at de faktisk forverrer situasjonen: Det er de engstelige, utrente motorsyklistene som bruker gul vest. De som ikke kan plassere seg, som ikke kan håndtere sykkelen, og som nå ser ut som rundingsbøyer i trafikken.

Disse motorsyklistene tror at de nå har gjort et viktig tiltak i retning av å bli sett. De har brukt tid og plunder på å ta på seg vesten – eller brukt store kronebeløp på ny, gul jakke. Men det de faktisk har gjort er å øke sin egen misforståelse av hvor faren kommer fra. For motorsyklister blir sjelden påkjørt bakfra, på skrå bakfra – eller gud forby – på lang avstand.


Dette synes jeg er litt godt sagt...
Dette var da et eldgammelt utsagn fra 2008. Hvis du følger litt med, så har du sikkert observert at de som tar kjøretimer på MC har alle gul bekledning. Det gjelder elver såvel som kjørelærere. Med andre ord, det er dette som er politisk korrekt og som en er/blir opplært til å bruke. Så enkelt er det ;-) Det som overrasker meg mest i MC-miljøet er den ekstremet jålete forfengelighet godt voksne mannfolk viser med tanke på farger på klær, motosykkel osv. Mange av dem er jo verre en kvinner. Det er jo rett før de må ha med seg sminkepungen på tur.. :lol

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

Godtvoksen skrev:Det som overrasker meg mest i MC-miljøet er den ekstremet jålete forfengelighet godt voksne mannfolk viser med tanke på farger på klær, motosykkel osv. Mange av dem er jo verre en kvinner. Det er jo rett før de må ha med seg sminkepungen på tur.. :lol
:thumleft :thumleft :thumleft :lol :lol :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av taco »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:Skrevet av:
Haakon Førde Foto: Egil Nordlien
Publisert 01.07.2008

Med andre ord har du ikke løst en promille av problemet. Basert på egen observasjon av hvilke motorsyklister som bruker vestene, er det dessuten grunn til å tro at de faktisk forverrer situasjonen: Det er de engstelige, utrente motorsyklistene som bruker gul vest. De som ikke kan plassere seg, som ikke kan håndtere sykkelen, og som nå ser ut som rundingsbøyer i trafikken.

Disse motorsyklistene tror at de nå har gjort et viktig tiltak i retning av å bli sett. De har brukt tid og plunder på å ta på seg vesten – eller brukt store kronebeløp på ny, gul jakke. Men det de faktisk har gjort er å øke sin egen misforståelse av hvor faren kommer fra. For motorsyklister blir sjelden påkjørt bakfra, på skrå bakfra – eller gud forby – på lang avstand.


Dette synes jeg er litt godt sagt...
Dette var da et eldgammelt utsagn fra 2008. Hvis du følger litt med, så har du sikkert observert at de som tar kjøretimer på MC har alle gul bekledning. Det gjelder elver såvel som kjørelærere. Med andre ord, det er dette som er politisk korrekt og som en er/blir opplært til å bruke. Så enkelt er det ;-) Det som overrasker meg mest i MC-miljøet er den ekstremet jålete forfengelighet godt voksne mannfolk viser med tanke på farger på klær, motosykkel osv. Mange av dem er jo verre en kvinner. Det er jo rett før de må ha med seg sminkepungen på tur.. :lol
:lol :lol :lol
Og sminkepungen er den lille veska de har bakpå de tøffe rrrrrr-syklene?
For å være litt seriøs, hvis det er mulig i denne håpløse debatten. De som ikke legger merke til en gul hjelm før den omtrent har passert bør parkere sykkelen og bestille time hos optiker. Refleksvester kan være litt værre å se - enkelte ganger. Men det skader ikke å bruke det!

Jeg har fått flere meldinger - helt uoppfordet, fra kolleger og naboer at "jammen syns sånne gule hjelmer godt. Når jeg sitter i bilkø så ser jeg de mye tidligere i speilet, og også forfra når jeg møter de".
Jeg har også spurt en del folk som kun kjører bil - de sier at gule hjelmer og gule vester er noe de legger fortere merke til enn en "black rider".

Og jeg ser det jo selv også når jeg er ute og kjører. De gule syns tidligere enn de fleste andre. Omtrent på linje med gode ekstralys.
Folk får jo bruke det de vil, det er opp til hver enkelt! Det er bare det at dere tøffinger ikke vil innrømme de klare fakta!

At vi er engstlige, utrente, kan ikke plassere oss og ikke kan behandle sykkelen... :lol :lol
Jeg fikk lappen på tung sykkel i 74', da gikk vel flere her på barneskolen enda..
Har hatt en del sykler gjennom tidene, to kollisjoner i yngre dager. Har jo lært av det da.

Har for lengst slutta å føle meg tøff i forbindelse med mc. Jeg bruker den til daglig transport og rekreasjonsturer her på østlandet.
Ferdig med det!
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ega16 »

High viz vest/jakke- check
High viz hjelm - check
Sirene - Check
Blålys - Check

https://www.youtube.com/watch?v=MGQFLD6kIhU" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av hakhap »

ega16 skrev:High viz vest/jakke- check
High viz hjelm - check
Sirene - Check
Blålys - Check

https://www.youtube.com/watch?v=MGQFLD6kIhU" onclick="window.open(this.href);return false;

wtf .......
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:High viz vest/jakke- check
High viz hjelm - check
Sirene - Check
Blålys - Check

https://www.youtube.com/watch?v=MGQFLD6kIhU" onclick="window.open(this.href);return false;
Den personen som kjører den gule bilen hadde ikke sett om det sto en stor gul trailer midt i veien, helt klart at oppmerksomheten hans var et helt annet sted enn på veien.

Men makan da, motorsyklisten kan vel ikke stille seg opp slik på den måten der :-)å

Dette beviser ikke at gult ikke synes bedre. Det beviser bare at man skal passe seg godt for i trafikken, for her kan det være mange idioter.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Godtvoksen skrev:Det som overrasker meg mest i MC-miljøet er den ekstremet jålete forfengelighet godt voksne mannfolk viser med tanke på farger på klær, motosykkel osv. Mange av dem er jo verre en kvinner. Det er jo rett før de må ha med seg sminkepungen på tur.. :lol
:thumleft :thumleft :thumleft :lol :lol :lol
Det er ikke bare vi mennesker som er forfengelige....

[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 3T10OUiT1g[/video]
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av TheHaughom »

Carpa skrev:
ega16 skrev:High viz vest/jakke- check
High viz hjelm - check
Sirene - Check
Blålys - Check

https://www.youtube.com/watch?v=MGQFLD6kIhU" onclick="window.open(this.href);return false;
Den personen som kjører den gule bilen hadde ikke sett om det sto en stor gul trailer midt i veien, helt klart at oppmerksomheten hans var et helt annet sted enn på veien.

Men makan da, motorsyklisten kan vel ikke stille seg opp slik på den måten der :-)å

Dette beviser ikke at gult ikke synes bedre. Det beviser bare at man skal passe seg godt for i trafikken, for her kan det være mange idioter.
Det ser jo ut som et utrykningskjøretøy som skal hjelpe frem ambulansen. Dette er vel ofte normal prosedyre når ambulanser skal ut på motorvei osv.
Dog har jeg kun sett bil bli brukt tidligere.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av knutk »

TheHaughom skrev: Det ser jo ut som et utrykningskjøretøy som skal hjelpe frem ambulansen. Dette er vel ofte normal prosedyre når ambulanser skal ut på motorvei osv.
Dog har jeg kun sett bil bli brukt tidligere.
Selv om intensjonen var hederlig nok kan man jo si at gubben på MC bokstavlig talt la hodet på stabben.

Kjenner ikke til prosedyren til politiet, og jeg ser det praktiske i å bli sittende på sykkelen. Vet heller ikke fartsgrensen på gjeldende vei, men utifra video ser det ut som om de holder dampen oppe.

Men siden denne tråd handler om gul vest kan man jo kynisk telle og si at han ble observert av de fleste, men gul vest funker ikke om sjåføren ser en annen vei.. (eller er dopa, eller har tatt en styrepils eller tre).

Om man kan lære noe av videoen minner den oss på at uansett utstyr blir vi aldri imune for påkjørsel, og bør oppføre oss deretter.
I tillegg kan man jo se galgenhumoren i "hell i uhellet", dvs: Ambulansen var i allefall ikke langt unna.
Håper gubben kom fra det uten varig men..

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Carpa »

TheHaughom skrev:
Carpa skrev:
ega16 skrev:High viz vest/jakke- check
High viz hjelm - check
Sirene - Check
Blålys - Check

https://www.youtube.com/watch?v=MGQFLD6kIhU" onclick="window.open(this.href);return false;
Den personen som kjører den gule bilen hadde ikke sett om det sto en stor gul trailer midt i veien, helt klart at oppmerksomheten hans var et helt annet sted enn på veien.

Men makan da, motorsyklisten kan vel ikke stille seg opp slik på den måten der :-)å

Dette beviser ikke at gult ikke synes bedre. Det beviser bare at man skal passe seg godt for i trafikken, for her kan det være mange idioter.
Det ser jo ut som et utrykningskjøretøy som skal hjelpe frem ambulansen. Dette er vel ofte normal prosedyre når ambulanser skal ut på motorvei osv.
Dog har jeg kun sett bil bli brukt tidligere.
Motorsykkelen er et utrykningskjøretøy ja, men likevel ganske risikofylt å stille seg opp på denne måten
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

Videoen viser vel egentlig bare en sak veldig tydelig og det er at dersom "motparten" i en potensiell ulykke, som jo alle situasjoner i trafikken er, ikke er fokusert på egen kjøring så utsetter man andre for stor fare. I tillegg viser den at enkelte har fått tildelt en oppgave de ikke burde ha.

Å plassere seg midt i veibanen på en motorvei uten mulighet for retrett slik denne politimannen gjorde kvalifiserer vel bare til rødt kort som politimann. Så tankeløs er det ikke lov å være selv om man er politi.....!

Video fra USA hvor de parkerer politibilen mellom seg og annen forbikjørende trafikk viser jo hvordan bilene flyr rundt om når oppmerksomheten til forbipasserende har vært annet sted enn der de kjører....

At biltilsyn, politi og kjøreskoler bruker vesten er jo ett signal til oss andre om at, hei her kan det skje ting du ikke forventer - slakk ned og ta hensyn, vær på vakt...... hvorfor jeg skal ta disse hensynene til en vanlig oppegående motorsyklist som vet hvordan han skal oppføre seg, vet jeg faktisk ikke.

Om man tiltrekker seg oppmerksomhet ved å bruke blålys eller gul vest så kan det faktisk gå ut over andre tror du det ikke så tenk over alle ulykkene som skjer på andre siden av gjerdet ved ulykker på motorvei. Nysgjerrighet har skapt mange ulykker...

Farten på den veien som vises i filmen er for øvrig ikke mer enn +/- 85 - 90 km/h - ingen kjører noe særlig fortere enn lastebilen som svinger over i venstre felt så det er jo ikke noen ekstrem fart inne i bildet.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av knutk »

Duville skrev:

At biltilsyn, politi og kjøreskoler bruker vesten er jo ett signal til oss andre om at, hei her kan det skje ting du ikke forventer - slakk ned og ta hensyn, vær på vakt...... hvorfor jeg skal ta disse hensynene til en vanlig oppegående motorsyklist som vet hvordan han skal oppføre seg, vet jeg faktisk ikke.

Om man tiltrekker seg oppmerksomhet ved å bruke blålys eller gul vest så kan det faktisk gå ut over andre tror du det ikke så tenk over alle ulykkene som skjer på andre siden av gjerdet ved ulykker på motorvei. Nysgjerrighet har skapt mange ulykker...
Enig i troen på at nysjerrighet på situasjonen i trafikken trolig har bidratt til nye ulykker.

Men jeg sliter med å se problemet med at gul vest skal være resertvert personener med spesielle oppgaver.

De fleste i trafikken greier å difrensiere mellom en politimann med gul vest og en gruppe barn fra barnehagen på bytur.

Poenget med gul vest er å bli observert. Hvilken oppgave/funksjon i trafikken vedkommende innehar overlates til hver enkelt sjåfør å selv finne ut, for så å agere deretter.

Har aldri oppfattet det som et problem...

Svar