Ultralydvasker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Ultralydvasker

Legg inn av MaxTron »

Hvor stor er denne (liter)

Og hva ble prisen?

Tips: http://magasi.net/catalog/product_info. ... rer-p-9406" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Ultralydvasker

Legg inn av XRing »

Erman skrev:
simpson skrev:
Erman skrev:Ultralydvaskeren over har ankommet. Brukertest følger:

Bottom line: Den funker, og den er billig! Maskinen har 30w og 50w innstilling. Når man trykker på knappen blir innstillingen valgt og tallet 1 kommer opp. Denne angir antall minutter, og man kan trykke en gang til per minutt (maks 30 min). Har kun forsøkt rengjøring av metall med rødsprit hittil. Væsken blir varm (ca 45 grader) ved drift, men det er fullt mulig å plukke ting opp med fingrene. Etter 5-10 min kan man se at skitt har løsnet fra overflaten, og vannet blir grumsete.
Vær litt forsiktig med å varme opp lett antennelig væsker.
Prøvde Aceton og det HAR IKKE samme kokepunkt som vann... :sorry
Takk for tipset. Det har gått bra med rødspriten etter flere gangers bruk. Tror ikke jeg begir meg utpå med Aceton sånn uten videre....
Det gjør du lurt i. Aceton koker ved 56,2 oC, men lenge før dette har du solid med aceton i luften. Det smeller heftig når det antennes.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Erman »

XRing skrev:
Erman skrev:
simpson skrev:
Erman skrev:Ultralydvaskeren over har ankommet. Brukertest følger:

Bottom line: Den funker, og den er billig! Maskinen har 30w og 50w innstilling. Når man trykker på knappen blir innstillingen valgt og tallet 1 kommer opp. Denne angir antall minutter, og man kan trykke en gang til per minutt (maks 30 min). Har kun forsøkt rengjøring av metall med rødsprit hittil. Væsken blir varm (ca 45 grader) ved drift, men det er fullt mulig å plukke ting opp med fingrene. Etter 5-10 min kan man se at skitt har løsnet fra overflaten, og vannet blir grumsete.
Vær litt forsiktig med å varme opp lett antennelig væsker.
Prøvde Aceton og det HAR IKKE samme kokepunkt som vann... :sorry
Takk for tipset. Det har gått bra med rødspriten etter flere gangers bruk. Tror ikke jeg begir meg utpå med Aceton sånn uten videre....
Det gjør du lurt i. Aceton koker ved 56,2 oC, men lenge før dette har du solid med aceton i luften. Det smeller heftig når det antennes.
Når du nå nevner det... :twisted
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Erman »

MaxTron skrev:Hvor stor er denne (liter)

Og hva ble prisen?

Tips: http://magasi.net/catalog/product_info. ... rer-p-9406" onclick="window.open(this.href);return false;
Kosta meg vel under 200 inkl. frakt. Ikke like fancy utseende som den du postet, men 400 spenn billigere og innmaten er sikkert helt lik.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ultralydvasker

Legg inn av pelsen »

bilrema har en 10 liters ultralydvasker til ca 4 lapper.
Den funker helt ok og har plass til en bonnevilletopp. Den toppen ble helt ren, og mye finere enn hva det blir med glassblåsing.
Varmeelementet på 200W er litt lite, det tar laaaaang tid å varme opp.
Ultralydvaskeren er nok best på ting som er vanskelige å rengjøre med børste eller negerkuse. Mellom kjøleribber kommer man jo ikke til med noe, så der er den helt super.
På aludeler har jeg vært veldig forsiktig med vaskemidler, en god del av de tærer jo hardt på aluminium. Jeg har heller kjørt lenge med vann og Zalo enn å risikere at delene blir borte i prosessen :redface
Jeg har tenkt å rense injektorene på bilen i et glass med aceton, tipper det blir bra.
Erfaringer med vaskemidler mottas med takk, jeg har prøvd litt forskjellig, men ikke funnet noe som er virkelig effektivt.

Online
mekkern
Innlegg: 7609
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ultralydvasker

Legg inn av mekkern »

Fly og industrivask fra OK kemi.

http://www.okkjemi.no/brosjyrer/web0340.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Rottenikken »

Kan du gi oss noe mere vitenskapelig enn det svaret, Mekkern?
Veien er viktigere enn målet.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ultralydvasker

Legg inn av joo »

mekkern skrev:Fly og industrivask fra OK kemi.
Kan private handle der?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

pelsen skrev:bilrema har en 10 liters ultralydvasker til ca 4 lapper.
Den funker helt ok og har plass til en bonnevilletopp. Den toppen ble helt ren, og mye finere enn hva det blir med glassblåsing.
Varmeelementet på 200W er litt lite, det tar laaaaang tid å varme opp.
Ultralydvaskeren er nok best på ting som er vanskelige å rengjøre med børste eller negerkuse. Mellom kjøleribber kommer man jo ikke til med noe, så der er den helt super.
På aludeler har jeg vært veldig forsiktig med vaskemidler, en god del av de tærer jo hardt på aluminium. Jeg har heller kjørt lenge med vann og Zalo enn å risikere at delene blir borte i prosessen :redface
Jeg har tenkt å rense injektorene på bilen i et glass med aceton, tipper det blir bra.
Erfaringer med vaskemidler mottas med takk, jeg har prøvd litt forskjellig, men ikke funnet noe som er virkelig effektivt.
Så Bilteam har ultralydvaskere ja, hmmmm
Men over til vaksemiddel.
Jeg har vasket mest aluminiumsdeler og bruker da en blanding av Zalo, avfetting av ett eller annet merke og en pose med Sitronsyrepulver fra dagligvarebutikken.
Det funker veldig bra.
Når du fyller vaskeren med vann, så bruk varmtvann fra springen. Du slipper da å sitte og vente på at den skal varme opp vannet.
Vær ytterst forsiktig med bruk av aceton hvis du skal bruke varme i tillegg. Har prøvd og fant ut at det koker veldig tidlig.

Online
mekkern
Innlegg: 7609
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ultralydvasker

Legg inn av mekkern »

Rottenikken skrev:Kan du gi oss noe mere vitenskapelig enn det svaret, Mekkern?
Nei- men praktisk bruk..uten oppvarming.hadde stempler som var helt nedkoksede,etter bløyting over natta så de faktisk helt nye ut bortsett fra slitasjeripene da..
stoffet er utrolig til å fjerne dritt-men en må følge bruksanvisningen og ikke la det tørke på matrialet da det vil gi skjolder-vaskes av før tørking da det antagligvis inneholder litt lutforbindelser..

Vi benyttet dette på Kværner(nå Aker) så hvordan dette er å skaffe som privatperson er jeg litt usikker på.

en kan lage veldig greie blandinger av vannbasete avfettinger +såpe også
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ultralydvasker

Legg inn av joo »

Noen vannbaserte avfettinger du anbefaler? Har prøvd med Zalo og bakepulver, men er ikke overbevist om at det er saken i ultralydvaskeren så langt :scratch
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

joo skrev:Noen vannbaserte avfettinger du anbefaler? Har prøvd med Zalo og bakepulver, men er ikke overbevist om at det er saken i ultralydvaskeren så langt :scratch
Kjøpte noe som heter snowclean på Tools som funket bra sammen med Zalo og sitronsyrepulver.
Vet ikke om den er vannbasert elle ikke men er fornøyd med de tre ingrediensene.
Har prøvd litt av hvert men ser at det er viktig å la det får noe tid i vakseren, gjerne tre kvarter-time.
Og få opp tempen på vannet før du legger deler oppi.
Ta gjerne opp delene og tørk de reine, skift vann og gi de en runde til for best resultat.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Kawasaki »

Biltema sin til 4000 frister.


Til vasking av forgassere/forgasserdeler har jeg hittil brukt ublandet Heydi Klinkerrens. Delene oppi 4-5 minutter,man kan se driten "boble" av. Skylle dem godt med vann og blåse med trykkluft,så er det nesten godt som nytt. Aluminiumen blir også ganske fin,så skulle ikke forundre meg om Klinkerrens blandet med vann ville fungert utmerket i en sånn Ultralyd-vasker.
ikkebike.norwegianforum.net

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ultralydvasker

Legg inn av pelsen »

simpson skrev:Kjøpte noe som heter snowclean på Tools som funket bra sammen med Zalo og sitronsyrepulver.
Snowclean er et basisk vaskemiddel, sitronsyrepulver er syre.
Syre og base blandet gir ikke noe forbedret vaskeeffekt, de nøytraliserer hverandre. :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

pelsen skrev:
simpson skrev:Kjøpte noe som heter snowclean på Tools som funket bra sammen med Zalo og sitronsyrepulver.
Snowclean er et basisk vaskemiddel, sitronsyrepulver er syre.
Syre og base blandet gir ikke noe forbedret vaskeeffekt, de nøytraliserer hverandre. :knegg
Har prøvd med det ene og det andre alene men de sammen gjør bst effekt.
Ser hvor du vil, men prøv selv.

Svar