Har noen erfaring med hjelm-kamera?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:37, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2732
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Busa Trond »

ZZR-Tom skrev:Har dina plagsome kanten av hjelmen på mine opptak, får leike litt med å flytte det framover før sesongen starter.
Men vist en ser vekk fra hjelmen så synest eg at kamera plasseringa er bra, får med både cockpiten og langt framover.
Det eg er skeptisk med å plassere den på toppen av hjelmen med 170, er at en enten mister synest framover eller cockipitten og så vil en sjå ut som en er 3m høg.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Tia9b-AizNQ[/video]
Jeg fikk sett igjennom denne videoen. Kjenner jeg fikk lyst på mctur gitt :D . Det er jo bare litt sjarm at noe av hjelmen blir med i bilde. Men noe variasjon er også bra, bytte litt på kamera plasseringa.

Brukeravatar
bakern 42
Innlegg: 95
Registrert: 20 nov 2011, 19:44
Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
Sted: larvik

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av bakern 42 »

takk for svar the bandit, da blir det silver. får sjekke hvem som har den beste prisen på det her til lands.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:37, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
bakern 42
Innlegg: 95
Registrert: 20 nov 2011, 19:44
Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
Sted: larvik

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av bakern 42 »

ja det var det da, skrev akkurat en mld til globe ang hvilket programm han bruker og hvilket han ville anbefale til en som ikke er en reser på pc :-)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av poulet_cavalier »

Det er nå litt forskjell på silver og black da:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=yZvPBBHAuiI[/video]
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
bakern 42
Innlegg: 95
Registrert: 20 nov 2011, 19:44
Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
Sted: larvik

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av bakern 42 »

ja det ser en jo og det viste jeg vel også. en får det en betaler for, men prishoppet er ikke så stort fra hvite til silver. black blir litt for dyrt til å snike under radaren her hjemme hehe
og er nok mere en godt nok for meg i hvertfall.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ega16 »

Go Pro Hero3 har uten tvil best bildekvalitet blant action kameraene, spesielt da black edition som kan ta opp 2.7k i 30fps og med sin protune setting som har 45Mb/s bitrate (!). Dessverre er Go Proene ganske så klumpete med beskyttelseboksen og feste anordningene. Dette gjør at det ikke ser spesielt pent ut når man fester dem på hjelm og skaper endel motstand/drag.

Har derfor selv kjøpt meg et Contour roam2 som jeg bruker på hjelmen og en Hero3 black som jeg kommer til å bruke med brystfeste / sugekopp på sykkelen.

Et annet alternativ til Contour er Drift Ghost som blant annet har innebygd LCD display.

Sier seg vel egentlig selv men desto lenger frem man fester kameraet på siden av hjelmen desto større synsfelt og mindre av hjelmen vil man få med i bildet, men dette går på beskostning av at kameraet stikker frem og hindrer litt av sikten i sidesynet når man ser ut av hjelmen. Så det er snakk om hva man ønsker å prioritere. Jeg valgte å plassere det slik at det ikke hindret utsikten fra hjemlen, og får dermed med en liten del av hjelmen i bildet (ikke noe big deal for meg)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ZZR-Tom »

Busa Trond skrev:
ZZR-Tom skrev:Har dina plagsome kanten av hjelmen på mine opptak, får leike litt med å flytte det framover før sesongen starter.
Men vist en ser vekk fra hjelmen så synest eg at kamera plasseringa er bra, får med både cockpiten og langt framover.
Det eg er skeptisk med å plassere den på toppen av hjelmen med 170, er at en enten mister synest framover eller cockipitten og så vil en sjå ut som en er 3m høg.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Tia9b-AizNQ[/video]
Jeg fikk sett igjennom denne videoen. Kjenner jeg fikk lyst på mctur gitt :D . Det er jo bare litt sjarm at noe av hjelmen blir med i bilde. Men noe variasjon er også bra, bytte litt på kamera plasseringa.
Usj ja må ikkje snakke, bere 4.5mnd igjen no :sorry
Får vel litt passasjer feeling med hjelm kanten på bilde. Vore litt lat og ikkje eksprimenter noke med feste plasser.
Kvaliteten på videoen er dårlig, var klipt til på en ultra treig pc og eg måtte komprimere klippet kraftig slik at eg skulle få kjørt den noke lunde på WMM. Men no har eg Mac og alt går smuth :knegg
Får laste den oppat på nytt i 720p.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ZZR-Tom »

Contour er ute med +2 og no.
Som en ser på dina testen så har kamerane forskjellige svake og sterke sider, Hero 3 kjem best ut i bilder men der er muligen noken funksjoner på andre kamera som kansje er tiltrekkandes og, som for eks +2 som har GPS tracking kor en får opp google kart med nøyaktig posisjon der det blei filmet,fart og høgde. Også har den roterbar linse.
GPS delen likte eg meget godt etter årets tur til Kroatia, men for bruk kun her i Norge så trur eg ikkje at eg hadde brukt den.
Er en link i info feltet under videoen til heile teste.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Ewp9kQoQ1Ng[/video]

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Tom skrev:Contour er ute med +2 og no.
Som en ser på dina testen så har kamerane forskjellige svake og sterke sider, Hero 3 kjem best ut i bilder men der er muligen noken funksjoner på andre kamera som kansje er tiltrekkandes og, som for eks +2 som har GPS tracking kor en får opp google kart med nøyaktig posisjon der det blei filmet,fart og høgde. Også har den roterbar linse.
GPS delen likte eg meget godt etter årets tur til Kroatia, men for bruk kun her i Norge så trur eg ikkje at eg hadde brukt den.
Er en link i info feltet under videoen til heile teste.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Ewp9kQoQ1Ng[/video]
Er jævlig skeptisk til kamera som logger sted fart og høyde. La oss si at onkel blå stopper deg etter hva de anser som uforsvarlig kjøring(vanlig triks de bruke når de ikke har fått gyldig gj. snittsmåling). Da har de en eller annen lur paragraf de kan bruke for å beslaglegge utstyr som kan avdekke bevis i saken...

Bruker sjøl et hero 2 kamera med wifi. Plasserer det som regel på siden av sykkelen og fester det med sugekopp. Sitter som satan. Har også feste på toppen men over 250 blir det jævli til vindfang(kun testa det på autobahn dah).

Tapatitalked by me
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ZZR-Tom »

Voodoodoo skrev:
ZZR-Tom skrev:Contour er ute med +2 og no.
Som en ser på dina testen så har kamerane forskjellige svake og sterke sider, Hero 3 kjem best ut i bilder men der er muligen noken funksjoner på andre kamera som kansje er tiltrekkandes og, som for eks +2 som har GPS tracking kor en får opp google kart med nøyaktig posisjon der det blei filmet,fart og høgde. Også har den roterbar linse.
GPS delen likte eg meget godt etter årets tur til Kroatia, men for bruk kun her i Norge så trur eg ikkje at eg hadde brukt den.
Er en link i info feltet under videoen til heile teste.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Ewp9kQoQ1Ng[/video]
Er jævlig skeptisk til kamera som logger sted fart og høyde. La oss si at onkel blå stopper deg etter hva de anser som uforsvarlig kjøring(vanlig triks de bruke når de ikke har fått gyldig gj. snittsmåling). Da har de en eller annen lur paragraf de kan bruke for å beslaglegge utstyr som kan avdekke bevis i saken...

Bruker sjøl et hero 2 kamera med wifi. Plasserer det som regel på siden av sykkelen og fester det med sugekopp. Sitter som satan. Har også feste på toppen men over 250 blir det jævli til vindfang(kun testa det på autobahn dah).

Tapatitalked by me
Har en kompis som er i politiet, spurde han om vist en blei stoppa om dei har lov å beslaglegge kameraet. Han kunne ikkje svare heilt konkret men han sa at vist det kunne hjelpe til skaen så var det nok et tema.
Men har dei opptaka så er det en smal sak å rekne ut fart fra video og GPS delen må dei vite om og en kan kun få opp GPS data`n på Contor sitt program. Så svært tvilsomt at politiet kjem på den delen og desuten så har mangen en vanlig GPS dei farter rudt med som også logger posisjon og fart.

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av dag-zzr »

Da er et Contour+2 pakket ut å prøvekjørt. Valgte dette da jeg liker design og var nyskjerrig på GPS og Bluetooth funksjonen der bildet kan sendes til telefonen for å sjekke innstilling.
Alle forventningene er så langt innfridd. Måtte kjøpe minnekort i tillegg (32GB) samt motorsportpakken for å få mer fester. Kjøpte dette lokalt. Kameraet kjøpte jeg fra Pixmaina.
Ser ikke den helt store risikoen med å logge kjøringen, heller fordelen med å se hvor jeg har vært :-)
Minne brikken kan ganske raskt fjernes og destrueres ved påkommene tilfelle :mc_p: :knegg

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ZZR-Tom »

dag-zzr skrev:Da er et Contour+2 pakket ut å prøvekjørt. Valgte dette da jeg liker design og var nyskjerrig på GPS og Bluetooth funksjonen der bildet kan sendes til telefonen for å sjekke innstilling.
Alle forventningene er så langt innfridd. Måtte kjøpe minnekort i tillegg (32GB) samt motorsportpakken for å få mer fester. Kjøpte dette lokalt. Kameraet kjøpte jeg fra Pixmaina.
Ser ikke den helt store risikoen med å logge kjøringen, heller fordelen med å se hvor jeg har vært :-)
Minne brikken kan ganske raskt fjernes og destrueres ved påkommene tilfelle :mc_p: :knegg
Grattis, er godt fornøgd med mit Contour+. GPS delen er no så som så her heime, men steikja fin etter litt over to vekers tur i utlandet i sommer :prf

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Hjernen »

Foreløpig har jeg ikke vurdert hjelmfeste da vidvinkel er sinnsyk på det lille kameraet,
skal en ha samme effekt på f.eks speilrefleksen så må en nok bruke en syk vidvinkel eller fisheye...
(OT :-# )


Jeg kjøpte sykkelfeste for 14-22mm rør, og en pakke med ekstra ledd og satte det slik

Bilde

bak vindskjermen blir det noe sånt (beklager men er den pusset :redface )

Bilde



Flyttet det nærmere utsiden av skjermen og vinkelen fremover blei da slik (1080, 170' vinkel, 11 mpx)

Bilde



Slik blir bildet kl 0100 på natta vinterstid, ganske klare ja...

Bilde

PS: eneste grunn til uklarhet/korning er farta.... Godt over lovlig grense på natta
(måtte bare teste sugekoppen)... :knegg
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Svar