Kjøre med barn bakpå

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Baltazar »

Hvilke anbefalinger vil dere komme med når det gjelder å kjøre med barn bakpå.
Tenker da på alder og evt seler o.l

Hvordan har dere løst dette?

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av XRing »

Baltazar skrev:Hvilke anbefalinger vil dere komme med når det gjelder å kjøre med barn bakpå.
Tenker da på alder og evt seler o.l Hvordan har dere løst dette?
Jeg kjører med barn bakpå (har 2 døtre, 8 og 10 år). De fikk ikke lov til å sitte på før de var 7 og mer enn høye nok til å rekke ned til passasjerfotpinnene (flate føtter, normal sittestilling).
Jeg regner seler som utrygt; i tilfelle noe (Gud forby) skulle skje er risken stor for at man bruker ungen som airbag. Den viktigste regelen: slipper du taket, stopper jeg umiddelbart. Så de holder seg fint fast, og synes det er kjempegøy.

Og så er de klassens tøffeste når vi kommer fra lege/tannlege og brummer inn på skolen i fullt utstyr. Fullt utstyr (hjelm, bukse, jakke, støvler, ryggskjold og hansker med ordentlige beskyttere) er en selvfølge for min del. Det blir litt styr med skifting og transport av utstyret, men det er det verd.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Baltazar »

Min eldste er 6 år og han rekker fint ned, men er usikker på om det er for tidlig å ha ham bakpå...Hvordan gikk du frem for å tilvenne de til kjøring. Og hvor kjøpte du ryggskinne til barn?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Crinos »

Jeg har selv to trollunger som jeg har lyst til å invie på 2-hjuling så fort som mulig. (de blir 5 og 7 i april).

Det er nok litt tidlig for 5 åringen, selv om det nok er hun som er mest gira for å kunne sitte på.. 7 åringen er skeptisk. "Motorsykkel er farlig" holdning.

Det ender nok opp med at ingen av dem får sitte på..
Fruen krever full sikkerhets pakke, og da blir det fort dyrt, for noe de vokser fort ut av...
Eneste som kan brukes igjen er selen. Noe slikt noe:
Bilde

Men som XRing nevner... Har litt blandeded følelser med å strappe dem fast på ryggen... Den naturlige greia når man eventuelt skulle bli kastet av sykkelen er jo å krølle seg sammen og la ryggen ta mesteparten av støtet... =;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av XRing »

Baltazar skrev:Min eldste er 6 år og han rekker fint ned, men er usikker på om det er for tidlig å ha ham bakpå...Hvordan gikk du frem for å tilvenne de til kjøring. Og hvor kjøpte du ryggskinne til barn?
Tilvenning var forsåvidt ikke noe problem, all den tid de begge alltid har vært gira på å sitte på :thumleft Jeg begynte med en kort tur eller to i ordentlig luntetempo; noen kilometer avgårde, stans for pause og is og tilbake igjen. Aller først en runde i abolaget for å vise dem hva som skjer når sykkelen svinges med og hvordan de må være med på å lene seg. Unger er uansett så små og lette at den greieste beskjeden er å be dem sitte i ro rett bak meg og bare ikke lene seg motsatt vei.

Bullfighter har helt OK ryggskinner til barn. Den minste skinnen har ikke seler og kan være litt kronglete men funker fint. De kjører også pakketilbud på utstyr til helt overkommelig pris. Butikken ligger i Bergen så jeg har fordelen av å kunne prøve utstyret sammen med ungene.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Snikkeren »

Guttungen min blir 4 no i april, og jeg kommer nok til å kjøpe fullt utstyr til bursdagen hans.

Jeg kommer også til å kjøpe et sete av denne typen:

http://www.mcsenteret.com/givibarnesete-p-134400.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Da sitter han støtt, men ikke fast til hverken meg eller sykkel. I tillegg har jeg et magebelte med håndtak på meg som han kan holde i.

Det blir selvfølgelig ikke lange turene med han enda, men en tur ned til sentrum for å spise soft-is i ny og ne. 50 sone hele veien.

Han kommer nok sikkert til å vokse fort ut av utstyret, men da kan lillesøsteren bruke det når hun blir stor nok. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7586
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av mekkern »

8-10 år er greit da greier de å holde fokus på det de gjør lenge nok til en passe tur..
guttungen kunne ha detti av da han sovnet ved motorveikjøring (kjedelig) hadde vi ikke passet på-vi var flere som kunne holde litt øye med de der de satt bak..kjapt at de dupper av gitt.
skikkelige klær er selvføglig skal ikke ha dårligere enn en selv. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av rerell »

Snikkeren skrev:I tillegg har jeg et magebelte med håndtak på meg som han kan holde i.
Detta har jag också, det är genialt. Motrax Love Handles. :prf
Billigt är det också.

http://www.online-mc.no/main.php3?PI=info&PNO=244797" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Crinos »

rerell skrev:Detta har jag också, det är genialt. Motrax Love Handles. :prf
Billigt är det också.

http://www.online-mc.no/main.php3?PI=info&PNO=244797" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har naturlige Love Handles... :lol Kanskje like enkelt å holde fast i.. Og de er på vei vekk (jadda.. har begynt å slanke meg omsider).

Men den saken du linket til var genial for fruen... Hun klager over at *kremt* magevolumet mitt er for stort til å holde rundt... Hvilket er sant.. Hun klarer ikke å få ordentlig tak rundt magen min der hun sitter bak meg...
Disse var jo midt i blinken! Takk for link!
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

siggi69
Innlegg: 42
Registrert: 02 feb 2011, 16:21
Motorsykkelen din: FJR1300, Cb750f2, Ariel VB500
Sted: Sola

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av siggi69 »

Vekten på hjelmen er en fare for de minste. Nakken er ikke sterk nok før de er i skole alder.
En må i tilfelle benytte nakkekrage slik at hodet ikke kan få sleng bak eller til sidene.

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Baltazar »

Takk for svar...Tror jeg venter til 10 års dagen jeg da...

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av fikse »

Har kjørt med eldstemann siden han var 6. Fullt kjøreutstyr, egen hjelm for barn (relativt lett, lite skall), og seletøy rundt kroppen til gutten, som igjen er festet til en pute, som igjen er festet til meg med et bredt belte.
Jeg vet at den belteløsningen jeg brukte på han er mye omdiskutert, siden ungen henger fast i deg. Idag hadde jeg kanskje heller sett på det setet som Suzuki selger. Barnesete som stroppes fast i sadelen.

Par ting jeg erfarte: Må starte med virkelig korte turer. 5 minutter, eller kanskje til og med bare sitte oppå, første gangen. Deretter rolig øke på. Unger kan synes det virker spennende, men kan like fort bli skremt. Når han var 7 (og vi hadde kjørt en 20-30 turer) kunne vi kjøre opptil 1 time om gangen, før han ble lei og ville ha en pause.

De må/bør rekke ned til fothvilere.

Hjelm må være lett. Som nevnt ovenfor, muskulaturen til sånne små er ikke ferdig utviklet.

Utstyr kan kjøpes både nytt og brukt (dvs ikke hjelm dah..). Ungene sliter ikke noe på tøyet, så det kan fint selges videre. MC-avisa pleier å ha endel annonser fra tid til annen.

Både jeg og andre fedre har erfart at noen unger sovner ufattelig fort på sykkelen! Så ikke ta ungen med på kort tur, uten at de er sikret (sete eller belte). Guttungen min kunne sovne på under 5 minutter (!) i enkelte tilfeller, selv om han normalt ville vært "våken og klar" på den tiden på døgnet. Uten "noe" til å holde han fast, hadde han falt av, enkelt og greit.

Det vil jo alltid være et fare for liv og helse. Det er utvilsomt mer risikofyllt å kjøre MC enn bil, for barn. Selv om en kjører med vett. Vi vet jo alle at ikke alle rundt oss kjører med vett :redface
Det er litt spesielt å ta med seg ungen på motorsykkel, når du vet at ungen selv ikke har forutsetninger for å vurdere hva som er farlig eller ei.
Jeg vurderte det slik at jeg ville gjøre det, og sørge for at gutten fikk så mye fine opplevelser som mulig. For vår del har det vært en absolutt suksess! Mange fine stunder sammen, meg og han. Nå er han snart konfirmant, og sikler etter å ta lappen. Jeg tror nok de mange turene vi har hatt, har bidratt til at han har et litt annet syn på motorsykkel. At det ikke bare er noe som bringer deg fra A til B, eller at det bare er egnet til å teste adrenalin-nivået, men at turer på MC gir mange fine opplevelser og inntrykk, både fra naturen rundt, og det at en er 2 som sitter tett sammen, deler opplevelser sammen. Jeg satt iallfall igjen med at jeg brøt litt igjennom den far-sønn-barrieren, at vi ble litt mer "to venner på tur" om du skjønner :-) Litt sånn telt-tur-greie, selv om vi aldri hadde med oss telt på turene :prf
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Dexter »

Snikkeren skrev:Guttungen min blir 4 no i april, og jeg kommer nok til å kjøpe fullt utstyr til bursdagen hans.

Jeg kommer også til å kjøpe et sete av denne typen:

http://www.mcsenteret.com/givibarnesete-p-134400.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Da sitter han støtt, men ikke fast til hverken meg eller sykkel. I tillegg har jeg et magebelte med håndtak på meg som han kan holde i.

Det blir selvfølgelig ikke lange turene med han enda, men en tur ned til sentrum for å spise soft-is i ny og ne. 50 sone hele veien.

Han kommer nok sikkert til å vokse fort ut av utstyret, men da kan lillesøsteren bruke det når hun blir stor nok. :thumleft
Dette setet er det jeg har tenkt å gå til innkjøp av denne sesongen. Gutten blir 7 snart og er ifølge seg selv nå klar til å være med på tur. Tror jeg blir å kjøre disse innkjøpene i år å ta han med. Hof-mc selger/solgte barnepakke rimelig. Han har det man trenger og det trenger ikke bli for dyrt, men det vil være bra nok. Gleder meg litt til å få gutten med. Er bare litt usikker på hvilken intercomløsning vi skal gå for. Blir vel Biltema-settet først, så får vi se etterhvert.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av Mysterion »

guttungen her og har spurt litt om å sitte på. (snart 5) men nei, syns dem skal være store nok til å kunne sitte skikkelig selv, og nyte turen. ikke bare henge bak der som en ryggsekk.

sett noen kjørt med ungene foran seg, altså mot tanken. men vet ikke om dette er noe god løsning jeg...
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøre med barn bakpå

Legg inn av JohnnyTh »

Husker ikke hvor gammel datteren min var første gangen men stor var hun ikke. 4-5 år eller noe. Og det ble mini turer. En ting jeg sterkt snbefaler er intercom. Da vet man at han/hun ikke over og lettere å vite om det er komfertabelt og gøy.

Turene har gradvis blitt lngre og i sommer ble det 110 mil tur retur bergn på 4 dage. Hun var11 da. Nå har hun mast om sykkelferie siden jul :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar