Helt enig med deg der. Stelvioen skal ha 10w-60 :-)AJ skrev:Oljetråder på nett-forum er skumle greier...
Mange meninger, erfaringer og steinharde oppfatninger om oljer blant MC-folk...
Men uansett; jeg mener verkstedet bør følge det som står i servicemanualen. Gjerne det merket de åpenbart har en avtale med sine leverandører om å bruke, men med riktig viskositet til din sykkel.
Du burde kanslke påpeke kravet om olje i manualen.EasyRider skrev:I service manualen står det:
Viscosity: SAE 10W40, 10w50, 20w40 or 20W50.
Med andre ord ikke 10W60.
Hmm har google litt, og det virker for meg som at 10W60 er noe dem bruker i motorsport, dvs ved høy belastning av motor?
Jeg har riktignok funnet turtallsperra ved et par tilfeller.. Men trodde ikke de ryktene hadde nådd verkstedet og med det så fyller dem på olje som er tykkere ved høy tempratur.
Burde jeg ringe og si i fra? Eller vet verkstedet hva dem driver med?
Ble fryktelig usikker nå
10w - 60 klarer fint alle belastningkrav/smøre krav, men kan gi problemer med at den forblir for "tykk" under driftstemperatur.
Sitat om problemer som kan oppstå med for høy viskositet:
Klippet fra: http://www.motorcycleanchor.com/motorcy ... c_oil.html
-----
10w60 oil will flow like a 10 weight oil when at 40°C (fairly thin), but will not thin out more than a 60 weight oil would when at 100°C -- and most motorcycle engines can't take a 60 weight oil (even if it will thin out again as it gets even hotter) without starving the tighter passages for oil supply!
Engine Manufacturer's Oil Specifications
The thicker the oil, the more it will dampen vibration, but at the same time, an oil can be too thick (especially when cold) or too thin (especially when hot) for the pumping system of an engine to move it effectively. Oils that are too thick (or contain too long a polymer string, such as a 10W60) can also starve tight passages, such as between the piston rings and cylinder walls, of adequet oil supply (not enough of the thicker molecules fit in the same space). Thus engine manufacturers specify a recommended weight class of oil for use in their engines, one which balances the need for friction reduction with the oil pump's ability to move the motor oil when the oil is cold and when the oil is hot, and which will reach all parts of the engine properly at all times. Since motor oil normally never gets colder than the ambient environment around the engine, engine manufacturers often specify different weights or viscosities for motor oil for their engines based on the ambient temperature the engine is to be operating and parked in.
----