Elolz - Honda VTR SP1

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av Andreas »

Elolz skrev:Da har jeg fått Pirelli Angel GT på biken :thumleft Gruet meg til å kjøre med disse helt nye og glatte i dag som det har regnet bøttevis i Bergen, og så på brostein i tillegg... Men det gikk bra, føltes faktisk mindre glatte enn de som satt på. Prøvde med grei akslerasjon som førte til spinn på gamle dekkene, men nå gikk det fremover istedenfor, selv om de var helt nye :thumleft Gleder meg til disse får satt seg.

Mekanikeren fikk seg en liten test tur også, for å sjekke litt nykking i lav hastighet + bakbremsen som er litt dårlig. Visste jo at kjedet var skeivt slitt, og mekanikeren kunne ikke merke noe annet feil utenom det. Jeg burde ihvertfall skaffe nytt kjede og drev, i tillegg til klosser bak + bremselufting bak. Jeg burde også begynne å tenke på klossene foran, ihvertfall til neste sesong.

Så nå blir det litt googling etter kjede, drev og klosser. Om noen har noe tips til merker/modeller og nettsider med greie priser er det bare å fyre løs ;-)
Har lest mye bra om EBC klosser. Kjede tenker jeg et sterkt DID. Drev er jeg veldig usikker på, finner for det meste aluminium drev til denne, men har hørt at de slites kjapt og at en bør gå for stål til gatebruk der vekten ikke spiller noen rolle. Samtidig har jeg lest noen anbefale hard anodized aluminium. Noen mener disse er bedre enn stål, andre sier det motsatte :scratch
Drev og kjede er det like greit å bare bestille orginalt fra en Ducatiforhandler. Det er billigere enn du tror ;-) Da er du sikker på å få kjede i rett lengde og alt er bare å skru rett på. Kan da også prøve med et 14t framdrev istedet for 15t som orginalt, så bli sykkelen litt enklere å leve med i norske hastigheter og svinger :vs

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av ega16 »

Hm, hvordan blir kjedet slitt skjeivt? Er kjedet blitt byttet uten at drevene ble det?

Kjedet mitt synger på siste verset etter noen litt lengre turer i det siste, ble plutselig mye lenger og har stramt til det som går an. Gir fra seg slarke lyder når jeg slipper gassen og kjenner vibrasjoner i peggene. Er blitt kjørt over 28.000 km på det, så det er vel egentlig ikke så dårlig.

Så bestilte kjede og drev fra sprocketcenter.com, det ble et DID 525VX X-ring kjede, ble også nødt til å kjøpe verktøy for å sette på linken.

Håper jeg får det rimelig kjapt, føler ikke at det er greit å kjøre så mye sånn som det er nå.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av TheHaughom »

ega16 skrev:Hm, hvordan blir kjedet slitt skjeivt? Er kjedet blitt byttet uten at drevene ble det?

Kjedet mitt synger på siste verset etter noen litt lengre turer i det siste, ble plutselig mye lenger og har stramt til det som går an. Gir fra seg slarke lyder når jeg slipper gassen og kjenner vibrasjoner i peggene. Er blitt kjørt over 28.000 km på det, så det er vel egentlig ikke så dårlig.

Så bestilte kjede og drev fra sprocketcenter.com, det ble et DID 525VX X-ring kjede, ble også nødt til å kjøpe verktøy for å sette på linken.

Håper jeg får det rimelig kjapt, føler ikke at det er greit å kjøre så mye sånn som det er nå.
Uten å si det sikkert er det mulig bakdekket ikke er montert helt 100% beint, slik at kjedet slites skjevt.
Har ikke hørt om det før tho...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av LordShaft »

TheHaughom skrev:
ega16 skrev:Hm, hvordan blir kjedet slitt skjeivt? Er kjedet blitt byttet uten at drevene ble det?

Kjedet mitt synger på siste verset etter noen litt lengre turer i det siste, ble plutselig mye lenger og har stramt til det som går an. Gir fra seg slarke lyder når jeg slipper gassen og kjenner vibrasjoner i peggene. Er blitt kjørt over 28.000 km på det, så det er vel egentlig ikke så dårlig.

Så bestilte kjede og drev fra sprocketcenter.com, det ble et DID 525VX X-ring kjede, ble også nødt til å kjøpe verktøy for å sette på linken.

Håper jeg får det rimelig kjapt, føler ikke at det er greit å kjøre så mye sånn som det er nå.
Uten å si det sikkert er det mulig bakdekket ikke er montert helt 100% beint, slik at kjedet slites skjevt.
Har ikke hørt om det før tho...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Kjedet slites ikke skjevt i den forstand. Du får punktstrekk, som gjør at du får noen felt som er stram og noen felt som er slakk på kjedet.

Dette er ikke uvanlig på sykler med kraftig motorbrems :-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av simpson »

TheHaughom skrev:
ega16 skrev:Hm, hvordan blir kjedet slitt skjeivt? Er kjedet blitt byttet uten at drevene ble det?

Kjedet mitt synger på siste verset etter noen litt lengre turer i det siste, ble plutselig mye lenger og har stramt til det som går an. Gir fra seg slarke lyder når jeg slipper gassen og kjenner vibrasjoner i peggene. Er blitt kjørt over 28.000 km på det, så det er vel egentlig ikke så dårlig.

Så bestilte kjede og drev fra sprocketcenter.com, det ble et DID 525VX X-ring kjede, ble også nødt til å kjøpe verktøy for å sette på linken.

Håper jeg får det rimelig kjapt, føler ikke at det er greit å kjøre så mye sånn som det er nå.
Uten å si det sikkert er det mulig bakdekket ikke er montert helt 100% beint, slik at kjedet slites skjevt.
Har ikke hørt om det før tho...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bakhjulet har absolutt ingen påvirkining på drev/kjede.

Elolz, ved å gå ned ei tann framme, vil dette sannsylig hjelpe på nykkingen din.
Dette er ett kjent problem på Ducatier ved rundt 3000 rpm.
Bakbremsen har ubetydelig effekt på 748 fra før av, så jeg hadde ikke giddet å bry meg om den.

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av Kenny_85 »

Hvor bestilte du dette Elolz? Skal ha meg quick change sprocket carrier neste sesong om jeg ikke får solgt monstret mitt.

Har forresten lest at en ikke skal kombinere drev med partall fordi de samme linkene treffer på samme sted på kjedet hele tiden og forårsaker ujevn slitasje. Om dette stemmer vet jeg ikke, har lest litt om det på nettet og det ser ut til at folk kommer fram til forskjellige konklusjoner. Kan se ut til at antall linker i kjedet spiller en rolle også.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av Kenny_85 »

Om det sto 14/38 på den originalt så er det helt sikkert ikke noe å tenke på :prf

Carpimoto har jeg god erfaring med.
Da jeg bestilte speil, valgte jeg Express-shipping for 17 euro (tror vanlig frakt var 14). Fedex brukte da 27 timer på å få det ferdig tollet fra Italia til Trondheim :thumleft
Deretter brukte Bring tre dager på å få det utlevert til meg, bra de tar ekspressfrakt på alvor :sk?
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av LordShaft »

Det høres jaggu ut som du har begynt å få litt følelser for den lille italieneren :twisted
Dette er helt normalt, og vil aldri bli bedre. Du blir merket for livet. Det er noe helt eget med Ducati :-P

Er du mye ute å kjører ellers da? Har ikke sett deg her i Bergen enda. Det er rett og slett for dårlig :twisted

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av MH434 »

Gratulerer med ny sykkel! :-)

Blir nok en Ducati på meg engang også, de lager generelt pene sykkler ;-)

Syntes du fikk en god pris på forsikring, ikke alle som kommer så godt ut av det ;-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av bm »

Gratis med ny sykkel :thumleft :thumleft

Skal se når jeg får tid til kjede/drev bytte. Dersom du ikke har byttet klossene ennu tar vi det samtidig.

Snakkes :vs
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av MH434 »

Elolz skrev:
@MH434 Takker, ja selv om det er dyrt nok er det likevel langt under det jeg måtte betalt for de vanlige 600/1000 r-syklene :-)å Men så er vel gjerne Ducati ikke helt det de fleste unge er ute etter, og lavere skadestatistikk sånn sett :-k Hva må du ut med for ZX10R'en?
Jeg betaler ca 9k for min 10R. 50% bonus
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av simpson »

Du er på god vei til å bli Ducatist.
Meld deg inn i DOC via Desmodromene og bli en av mange tusen medlemmer.
Koster ett par hundre i året, du får gaver fra Italia hvert år og mange andre tilbud lokalt i Norge.
Du har vel sjekket ut desmodromene.no?

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av ega16 »

Chain tensioner eccentric screw skal ihvertfall være på 31nm på Hypermotarden min. Kommer ikke til med momentnøkkel så har ikke stramma dem etter moment selv, men har strammet dem ganske hardt. Går vel greit så lenge man sjekker dem med gjevne mellomrom samt slakket på kjedet.

Kjøp deg servicemanualen til sykkelen din :) men man kan faktisk ikke alltid stole på servicemanualen heller. Jeg ødla gjengene på bunn pluggen fordi momentet som var oppgitt i manuelen var alt for høyt.

Virker som det er stor forskjell på hvor nøye mekanikere er :) Alle moment verdier i servicemanuelen min er også oppgitt med -/+ 10% toleranse.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av Andreas »

30nm er sånn passe på de med det "lille" navet (Hyper, 748, 9XX osv). Mener det sto 32nm i fabrikkmanualen til S2R'n jeg hadde.
De som har det store navet (1098, MTS1200 osv) skal ha 43nm i følge fabrikkmanualen. Husk også å trekke til i 1-2-1 sekvens, da den første blir løs igjen etter at du trekt til den andre. Jeg liker også å skru boltene helt ut og gjøre de rene og sette de inn med ny grease :thumleft

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Elolz- Ducati 748!

Legg inn av Andreas »

Elolz skrev:En på desmodromene hadde 33nm på sin Monster. Tror jeg får ringe Løvaas i morgen tidlig. Får jeg ikke fatt i de før jeg må på jobb, så strammer jeg et hakk før jeg kjører uansett. Har ikke momentnøkkel, så får være lett på hånden. Å ikke ha momentnøkkel er av og til et stort irritasjonsmoment rett og slett :knegg Nei tror jeg får investere i en så jeg kan begynne å skru litt mer selv, har en tendens til å skru for hardt til ellers.
Spar telerskrittene og dropp telefonen til Løvaas, om du strammer med 30nm eller 33nm spiller ingen rolle :P :p Stram til hardt med et kort verktøy, så kan du kjøre jorda rundt uten at boltene løsner eller knekker :prop:

Svar