Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Nikka »

:vs Jeg er en ganske fersk MC-sjåfør og jeg har fra tid til annen passasjer på sykkelen, noe som er en utfordring fordi jeg bommer på clutching/giring så jeg får passasjeren sin hjelm dunkende inn i min osv... (noe som forteller meg at sjåførlæreren min må ha minst 5. dan svart belte i å sitte på... minst...)

Til dere som har erfaring med å kjøre med passasjer; har dere noen tips til meg??? :[-o<

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Jompa »

Be passasjeren om å holde beina på fothvilerne uansett når du kjører og stopper.
Hvis han/hun setter beina på bakken blir sykkelen ustødig når du står i ro.
Og be passasjeren om å se fremover på "innersida" av hodet ditt i svinger, og aldri prøve å sitte rett opp i svingene.
Ta det lungt de første kilometrene med passajer, så vedkommende ihvertfall får muligheten til å føle seg trygg bakpå.
Klinkinga av hjelmer er det bare du som kan gjøre noe med, det kommer av seg sjøl skal du se.
Du kan godt slure på clutchen, de aller fleste syklene har våtclutch som tåler sluring ved start/krypekjøring/gearing.
Mc-kjøringa er som andre ferdigheter, mengdetrening gjør at ting "sitter i fingrene". Etter ei stund trenger du hverken å tenke gearing eller
clutching. Kan bruke hele oppmerksomheten på trafikken, naturen og ganske enkelt bare nyte kjøringa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Snikkeren »

Som Jompa skriver, øvelse gjør mester. Kjør masse, og tenk over at du skal ha smoothe girskift. Jevnt gasspådrag hjelper også.

Når jeg kjører med noen bakpå som jeg ikke har kjørt med før, så går jeg gjennom hva de må tenke på. Ikke lene seg motsatt vei. Som Jompa skrev, be personen se på innsiden av hjelmen din. Få personen til å sitte i ro ved stopp. Hvis personen ikke er komfortabel med å holde seg bak, så ber jeg h*n om å holde seg i meg. Noen trenger ikke å holde seg i det heletatt, men de er gjerne mer erfarne bakpåsittere. Raggi f.eks. (samboeren min) holder seg ikke fast, men hun kjenner meg og min kjørestil. Hun vet når jeg skal gi på litt, og holder seg fast kun når det trengs.

Dette kommer seg etterhvert som kjøreerfaringen din øker. :thumleft

Edit: Glemte jo helt å ønske deg velkommen, så: Velkommen til MCsiden. :vs
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Iron76
Innlegg: 147
Registrert: 29 sep 2011, 10:56
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Iron76 »

Jeg opplever at jeg tar fortere nedi, ved nedlegg i svinger, med folk bakpå. Derfor begynner jeg forsiktig, til jeg vet hvor langt jeg kan legge ned, før jeg kjører mer "aktivt". Hvis pasasjeren er "ny" ber jeg dem holde beina på fothvileren og gi meg en lang "klem", spesielt i svingene. Da følger de meg, og jeg for min del mener å ha litt bedre kontroll på den måten, en hvis de skulle danse lambada bakpå :banansplit

Liker best å ha damer bak på, da :buddies:

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Nikka »

:-) Takk for velkomsthilsen, Snikkeren!
Ja jeg vet at jeg må øve, er enten ungene (tenåringer) eller typen (veldig sjelden siden han stort sett kjører selv..) som sitter på, og de har jo fått instrukser. Men det med clutchingen må jeg nok øve meg på, sluring er ikke noe jeg har lagt meg til vane ennå... har kjørt bil i x antall år så det er jo en helt annen måte å tenke på når man kjører MC. Selv trenger jeg ikke holde meg så fast når jeg sitter på fordi jeg følger med kjøringen men det er jo ikke så lett for de som ikke har noen kjøreerfaring selv.

Jompa: Kanskje du kan forklare meg hvordan en MC-clutch fungerer? Jeg har fått mye "kjeft" fordi jeg slurer for lite, selv om jeg vet at det er slik den skal brukes..
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Crinos »

Hei og velkommen hit Nikka ! :vs

Gode forslag over her.

Det viktigste du kan gjøre, med eller uten passasjer er å øve på gjevne overganger på clutching.
Det hele handler om å finne punktet hvor clutchen begynner å ta tak, men ikke nok til å drive deg avgårde.

Beste måten du kan øve på dette på er når du står stille uten passasjer.
STÅ over motorsykkelen slik at du ikke sitter på den og da holder ballansen med beina.
Hold frembremsen inne, mens du holder clutchen inne og setter den i første gir. (Du kan gjerne sitte frem til nå om du føler det blir lettere å få den i gir da).
Så, mens du holder frembremsen inne, slipper du gradvis på clutchen og gjør deg oppmerksom på når motoren må jobbe hardere. Du kan se på turtallet at det synker litt. Hold clutchen her og gjør deg et mentalt bilde på hvor clutch hendelen er.

Trykk så inn clutchen helt igjen. og øv på å slippe clutchen fort ut til dette punktet, uten å daue motoren. (fremdeles med frembremsen inne og fremdeles på beina og ikke sitt i sadelen). Gjør dette 10 ganger raskt, så har du funnet clutch punktet ditt, altså hvor clutchen begynner å slure...

Så, vil du også ha nytte av å vite hvor kontaktpunktet er så kraftig at du enten dauer motoren, eller MÅ sette avgårde.
Så gjør som før.. sett den i gir og hold bremsa inne...
Men denne gangen slipper du gradvis clutchen til sykkelen gjør et bitte lite bykst. (husk å holde bremsa godt inne).
I det du dauer motoren, så har du funnet det "ytterste" punktet på clutchen din.

Når tenninga er av så kan du veldig gjerne øve deg litt på å "justere" clutch hendelen mellom disse punktene.

Myk giring får du når du klarer å justere gassen etter hvor hardt tak clutchen tar, og det er noe som kun kommer med erfaring.. Jo mer du kjører, jo mer sitter dette automatisk...

Av andre råd jeg kan tenke på til deg, så er det en ting jeg alltid går igjennom med nye passasjerer...
På min sykkel bråker det så, at det ikke er mulig å snakke sammen uten intercom. (noe jeg ikke har).

Så på min sykkel er det disse reglene som gjelder for alle passasjerer:
1. Klapp meg to ganger på høyre hofte om du vil at jeg skal stoppe umiddelbart.
2. Klapp meg tre ganger på høyre hofte om du vil at jeg skal stoppe med første busslomme.
3. Klapper jeg to ganger på ditt venstre bein, betyr det hold deg fast NÅ!
4. Prøv å len deg i samme bevegelse som meg, aldri motsatt.
5. Om du blir redd. Se meg i nakken, ingen andre steder. Se meg i nakken!

Det med å se i nakken er utrolig greit.. Passasjeren følger dag automatisk sjåførens bevegelser, og i og med at det er så "up close" så får passasjeren ikke med seg så mye av det som skjer rundt seg...

PS: Det med venstre bein på punkt 3 er fritt oversatt.. slik sadelen er på min sykkel MÅ passasjeren holde rundt meg.. Ellers faller dem av ved gasspådrag! Så jeg klapper 2 ganger på passasjerens hender.
Men tidligere da jeg hadde sizzy bar som passasjeren kunne lene seg på, var det venstre bein. :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Nikka »

Takk for utfyllende svar, Crinos :prf
Du har samme type sykkel som min sambo så jeg kjenner til bråket ja.. min høres ikke ved siden av hans :lol

Jeg skal jammen ta meg en stund med clutchen og teste litt... pleier å finne meg en parkeringsplass der jeg kan øve svinger og sånt, det er jo perfekt til å øvegire litt. Et stykke på vei har jeg da kommet, men det er noe med den vanen. Har girpedal foran og bak på fotbrettet også, så jeg kan gire på forskjellige måter egentlig, litt kjappere når jeg girer opp med det bakerste føler jeg. Mye å tenke på ;-)
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Intruder »

Jeg kjører aldri med passasjer,det er nok med en som er dritredd innimellom... :redface
Husker jeg satt på med broder`n i sin tid,og gjorde akkurat det motsatte av hva Jompa beskrev.. :scratch
Hendte jeg fikk så topplua passet.. :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av TBI81 »

Og be påsitter om å knipe seg godt fast med låra.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Crinos »

Nikka skrev:Takk for utfyllende svar, Crinos :prf
Du har samme type sykkel som min sambo så jeg kjenner til bråket ja.. min høres ikke ved siden av hans :lol

Jeg skal jammen ta meg en stund med clutchen og teste litt... pleier å finne meg en parkeringsplass der jeg kan øve svinger og sånt, det er jo perfekt til å øvegire litt. Et stykke på vei har jeg da kommet, men det er noe med den vanen. Har girpedal foran og bak på fotbrettet også, så jeg kan gire på forskjellige måter egentlig, litt kjappere når jeg girer opp med det bakerste føler jeg. Mye å tenke på ;-)
Bare hyggelig.. Vi er da her for å hjelpe hverandre :thumleft

Hehe.. Nei. Det er nok "hav og himmel" i forskjell på din samboers HD og din DragStar.. hehe..
Angående giring, vil jeg anbefale deg å først bli vandt med fothendelen fremme. Så kan du begynne å bruke den bak når du er trygg og komfortabel med dem fremme.
Om du bare girer med å trampe ned, så får du ikke den samme fealingen som når du vipper opp med tåpen/wrista.
En fealing som kan være grei å ha inne for å få gjevnere flyt i giringa :)

Hvor i verden holder dere til, og et viktig spørsmål.. Er samboeren din medlem her inne.
Er han medlem, så hvem er det? :vs
Er han ikke... Hvorfor ikke?` :P :p hehe
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Nikka »

Crinos skrev:
Hehe.. Nei. Det er nok "hav og himmel" i forskjell på din samboers HD og din DragStar.. hehe..
Angående giring, vil jeg anbefale deg å først bli vandt med fothendelen fremme. Så kan du begynne å bruke den bak når du er trygg og komfortabel med dem fremme.
Om du bare girer med å trampe ned, så får du ikke den samme fealingen som når du vipper opp med tåpen/wrista.
En fealing som kan være grei å ha inne for å få gjevnere flyt i giringa :)

Hvor i verden holder dere til, og et viktig spørsmål.. Er samboeren din medlem her inne.
Er han medlem, så hvem er det? :vs
Er han ikke... Hvorfor ikke?` :P :p hehe
Min Midnight Star er annerledes ja.... ;-) men jeg kjører hans innimellom også. Liker godt HD jeg :-)

Jeg girer helst fremme, pedalen er litt lav så jeg må venne meg til hvordan jeg må holde foten. Trener så ofte jeg kan, venter på isfrie morgener og litt mindre bitende vind :mk

Samboeren er nok ikke her inne nei, nettsamfunn er ikke helt hans greie... men jeg kan jo forsøke å verve ham ;-) Er ikke så mange sider jeg har funnet interessante, de fleste "jentesider" tar det 5 minutter å bla seg gjennom og så er det ikke mer å hente der. Satser på MC-interessen jeg :P :p
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Nikka »

Intruder skrev:Jeg kjører aldri med passasjer,det er nok med en som er dritredd innimellom... :redface
Husker jeg satt på med broder`n i sin tid,og gjorde akkurat det motsatte av hva Jompa beskrev.. :scratch
Hendte jeg fikk så topplua passet.. :-)å
Bedre å være litt redd enn helt uredd... kjenner til noen uredde. De er de med flest ulykker som jeg vet om ihvertfall..
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av Nikka »

Iron76 skrev:Jeg opplever at jeg tar fortere nedi, ved nedlegg i svinger, med folk bakpå. Derfor begynner jeg forsiktig, til jeg vet hvor langt jeg kan legge ned, før jeg kjører mer "aktivt". Hvis pasasjeren er "ny" ber jeg dem holde beina på fothvileren og gi meg en lang "klem", spesielt i svingene. Da følger de meg, og jeg for min del mener å ha litt bedre kontroll på den måten, en hvis de skulle danse lambada bakpå :banansplit

Liker best å ha damer bak på, da :buddies:
Lambada hehe... ja det hadde tatt seg ut :P :p Så med gru på sensor da jeg skulle ha oppkjøring.. stor som et fjell i forhold til meg... trakk et stort lettelsens sukk da han sa vi skulle kjøre to sykler!
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38019
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av AJ »

Nikka skrev:
Samboeren er nok ikke her inne nei, nettsamfunn er ikke helt hans greie... men jeg kan jo forsøke å verve ham ;-)
Ja, det må du prøve å gjøre, vettu ;-)
Så må jeg ønske deg velkommen her på MCsiden.no jeg også :vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Råd og tips om å kjøre med passasjer???

Legg inn av evike »

Nikka skrev:Så med gru på sensor da jeg skulle ha oppkjøring.. stor som et fjell i forhold til meg... trakk et stort lettelsens sukk da han sa vi skulle kjøre to sykler!
Heldige deg!! Jeg fikk også en stor lang ting av en sensor og han skulle SITTE PÅ med lille meg.. Og så forlangte han at jeg skulle snu på avkjøringen til en liten gruslagt stikkvei. Skal ikke si høyt hva jeg ønsket å gjøre med han der og da... !!

Velkommen hit til MC-siden! Dette er en ordentlig hyggelig gjeng!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Svar