Kjøper dere gamle dekk?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av Misha »

Ringte til en dekkforhandler her i byn og lurte på om de hadde bakdekk til Morinien på lur, joda de hadde hos en annen avdeling så det var bare å komme innom et par dager senere. Som sagt så gjort, dekket ble lagt på felgen, jeg kjørte hjem og satte det på sykkelen og justerte inn kjeden. Dekket var litt skittent så jeg fant frem litt dekkrengjøring og vasket dekksidene med. Og kikket på produksjonsdatoen som sto i dekket. "2304". Jeg måtte kikke en gang til. "2304"?! Er dekket jeg nettopp har kjøpt produsert i uke 23 i 2004?! Har de solgt meg et 8 år gammelt dekk?!! :oh

Dagen etter trampet jeg inn til forhandleren og lurte på om de ikke sjekket datoene på dekkene de solgte? Neeei, de hadde ikke det siden de hadde fått det fra en annen avdeling, men de skulle skaffe meg et annet fra enda en annen avdeling...

Så et par dager senere var jeg igjen innom med felgen på slep for å få nytt dekk på. Men det viste seg at det dekket var like gammelt, så alternativet var å bestille direkte fra Michelin om jeg ville det? Jeg er jo en rolig og sindig kar som ser humoren i det meste, så jeg fikk vel vente noen dager til de hadde skaffet enda ett nytt... :doh

Så enda et par dager senere var dekket på plass på baiken, denne gang med produksjonsdato "0412"

Så sjekk datoen på dekkene dere kjøper, selv velrenomerte dekkforhandlere har gamle dekk på lager... :gk
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av AJ »

Misha skrev:Ringte til en dekkforhandler her i byn og lurte på om de hadde bakdekk til Morinien på lur, joda de hadde hos en annen avdeling så det var bare å komme innom et par dager senere. Som sagt så gjort, dekket ble lagt på felgen, jeg kjørte hjem og satte det på sykkelen og justerte inn kjeden. Dekket var litt skittent så jeg fant frem litt dekkrengjøring og vasket dekksidene med. Og kikket på produksjonsdatoen som sto i dekket. "2304". Jeg måtte kikke en gang til. "2304"?! Er dekket jeg nettopp har kjøpt produsert i uke 23 i 2004?! Har de solgt meg et 8 år gammelt dekk?!! :oh

Så enda et par dager senere var dekket på plass på baiken, denne gang med produksjonsdato "0412"

Så sjekk datoen på dekkene dere kjøper, selv velrenomerte dekkforhandlere har gamle dekk på lager... :gk
Fikk meg til å tenke på dekkene til en av CBX'ene jeg besøkte her om dagen...
Denne - se bildet nedenfor - hadde stått på et museum i USA i mange, mange år før den norske eieren kjøpte den.
Nå vegrer han seg for å ta av originalgummien fra '79 fordi han gjerne vil at sykker'n skal framstå som 100 % original. På en måte skjønner jeg ham, men på en annen siden ikke. Fordi jeg hadde aldri i verden turt å kjøre med dekkene fra '79, som ser og kjennes ut mer ut som plastikk enn frisk gummi... :-k
Men nå hører det med til historien at eieren ikke har kjørt baiken med originaldekkene. Og bra er det fordi de egner seg slett ikke til kjøring lenger. Det er helt klart!

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av bergenser83 »

ikke til mc. men min bror han en scooter jeg hjalp ham med å få byttet dekk på. tok med løse hjul til en scooter/mc sjappe i bergen sentrum. fikk flere år gamle dekk. tror det ene var fra 2007. jeg kommenterte dette, men de skjønte ikke problemet....

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av Misha »

Hvor gamle bør dekk ikke være? Dette er hva Michelin selv skriver på sine nettsider:

"Hvor gammel er for gammel? Fem-årstesten
Etter fem års bruk vør dekkene undersøkes grundig: minst en gang i året. Hvis behovet oppstår, bør du følge anbefalingene til kjøretøysprodusenten angående skifte av originaldekk. Som en forholdsregel, hvis dekkene ikke er skiftet 10 år etter produksjonsdatoen (se hvordan du leser en dekksidevegg), anbefaler Michelin å skifte dem ut med nye dekk. Selv om de synes å være i brukbar tilstand og ikke er slitt ned til baneslitasjeindikatoren."
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av pelsen »

Femårstesten gjelder dekk som har vært i bruk.
Nye dekk er jo dekket :-) med en beskyttelse, og med riktig lagring holder de seg lenge. Hvor lenge aner jeg ikke, ett eller to år gamle dekk bryr meg ikke, men åtte begynner å bli noe jeg ikke ville betalt noe særlig for.

ZZR-Erling

Re: Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Misha skrev:Ringte til en dekkforhandler her i byn og lurte på om de hadde bakdekk til Morinien på lur, joda de hadde hos en annen avdeling så det var bare å komme innom et par dager senere. Som sagt så gjort, dekket ble lagt på felgen, jeg kjørte hjem og satte det på sykkelen og justerte inn kjeden. Dekket var litt skittent så jeg fant frem litt dekkrengjøring og vasket dekksidene med. Og kikket på produksjonsdatoen som sto i dekket. "2304". Jeg måtte kikke en gang til. "2304"?! Er dekket jeg nettopp har kjøpt produsert i uke 23 i 2004?! Har de solgt meg et 8 år gammelt dekk?!! :oh

Dagen etter trampet jeg inn til forhandleren og lurte på om de ikke sjekket datoene på dekkene de solgte? Neeei, de hadde ikke det siden de hadde fått det fra en annen avdeling, men de skulle skaffe meg et annet fra enda en annen avdeling...

Så et par dager senere var jeg igjen innom med felgen på slep for å få nytt dekk på. Men det viste seg at det dekket var like gammelt, så alternativet var å bestille direkte fra Michelin om jeg ville det? Jeg er jo en rolig og sindig kar som ser humoren i det meste, så jeg fikk vel vente noen dager til de hadde skaffet enda ett nytt... :doh

Så enda et par dager senere var dekket på plass på baiken, denne gang med produksjonsdato "0412"

Så sjekk datoen på dekkene dere kjøper, selv velrenomerte dekkforhandlere har gamle dekk på lager... :gk
"fått det fra en annen avdeling, så derfor hadde de ikke sjekket"...heh det var et mildt sagt underlig svar, og amatørmessig :-) ...og da føyer neste episode seg fint inn, du fikk et til gammelt dekk fra de :knegg

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av joo »

Nei nytt skal være nytt.
OK, på bilen kan jeg til nød godta å få lagt på et år gamle sommerdekk...
3 år gamle piggfri vinterdekk er steingamle syntes nå jeg da :-k
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av Onsløv »

joo skrev:3 år gamle piggfri vinterdekk er steingamle syntes nå jeg da :-k

Oida, da er mine dekk dobbeltsteingamle! :lol

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av Tysnes »

Kjøpte fordekk Pilot road 3, fra Dekkonline for noen uker siden. og dei var produsert uke07 2012. så dei er jo rimeleg ferske. men sist eg kjøpte dekk der til gammle kawaen, var dekkene 2,5 år gammle :sk?

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av Misha »

Tror nok det har litt å si hvor kurante dekkdimensjonen er også, er det ukurante dekk man kjøper er faren større for å få gamle dekk. :-k
ZZR-Erling skrev:"fått det fra en annen avdeling, så derfor hadde de ikke sjekket"...heh det var et mildt sagt underlig svar, og amatørmessig :-) ...og da føyer neste episode seg fint inn, du fikk et til gammelt dekk fra de :knegg
Må vel presisere litt her, fikk ikke gammelt dekk 2 ganger, klok av skade sjekket de alderen på dekket før de fikk det tilsendt fra den andre avdelingen og det viste seg at også dette var gammelt. Men de fikk ikke fatt i med før jeg kom på døren andre gangen.

Men det blir uansett mye styr før man får det man har betalt for, så sjekk dekket før man forlater dekkbutikken første gangen :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av Intruder »

:-k "Fikk dekkene fra en annen avdeling i firmaet" :twisted ,er altså ingen av de to avdelingene som sjekker produksjonsdata altså ?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: Kjøper dere gamle dekk?

Legg inn av hjc »

Brukte eller gamle dekk ville jeg aldri kjøpt. En vet aldri hva de har vært utsatt for og gamle dekk er som tørr plast. Det er tross alt dekkene som holder deg fast på veien og det tør ikke jeg gamble med. Dekkprisene har riktig nok gått ned de siste årene - men sikkerhet koster.

Svar