Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skjer:(

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skjer:(

Legg inn av bergenser83 »

Måtte på ikea og hente noen møbler tidligere i ettermiddag. Da måtte henger på. Jeg har ikke hatt hengerfeste på siden i fjor en gang og jeg måtte til med wd-40 for å presse det avtagbare hengerfeste på plass. Sprutet også litt inni der hvor ledningen fra hengeren skal på. ( kanskje her feilene ligger?)


Iallefall kjørte jeg i 30 min med tom henger og i det jeg svingte inn på ikea blinket det i dasjbordet.

1. ESP

2:antispinn

3.abs

4: Elektrisk feil i motor

Bilen går som vanlig. Men når jeg starter den med en fot på bremsen kommer en lyd, som lyden av en fjær som "spretter ut". Kommer også et lite knepp i pedalen som jeg kjenner under foten.

Da jeg kom hjem igjen fikk jeg beskjed av slektninger om at "de alltid fikk masse varsellamper" når de kjørte med henger. Og dette var pga feil i kontakt fra henger. Men jeg har startet bilen på nytt flere ganger og samme lampene lyser. Jeg har ikke hatt mulighet til å koble fra batteri enda da jeg er hjemme alene med barn.

Bilen er forresten

Toyota Corolla 2005, 1,4 D4D -ca 75000 km


Opplever dere å få feilmeldinger når dere bruker henger? Kan jeg ha rotet til litt med wd-40 i kontakt og skapt krypstrøm eller annet tull?

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av Tysnes »

bergenser83 skrev:Måtte på ikea og hente noen møbler tidligere i ettermiddag. Da måtte henger på. Jeg har ikke hatt hengerfeste på siden i fjor en gang og jeg måtte til med wd-40 for å presse det avtagbare hengerfeste på plass. Sprutet også litt inni der hvor ledningen fra hengeren skal på. ( kanskje her feilene ligger?)


Iallefall kjørte jeg i 30 min med tom henger og i det jeg svingte inn på ikea blinket det i dasjbordet.

1. ESP

2:antispinn

3.abs

4: Elektrisk feil i motor

Bilen går som vanlig. Men når jeg starter den med en fot på bremsen kommer en lyd, som lyden av en fjær som "spretter ut". Kommer også et lite knepp i pedalen som jeg kjenner under foten.

Da jeg kom hjem igjen fikk jeg beskjed av slektninger om at "de alltid fikk masse varsellamper" når de kjørte med henger. Og dette var pga feil i kontakt fra henger. Men jeg har startet bilen på nytt flere ganger og samme lampene lyser. Jeg har ikke hatt mulighet til å koble fra batteri enda da jeg er hjemme alene med barn.

Bilen er forresten

Toyota Corolla 2005, 1,4 D4D -ca 75000 km


Opplever dere å få feilmeldinger når dere bruker henger? Kan jeg ha rotet til litt med wd-40 i kontakt og skapt krypstrøm eller annet tull?
Gåen sikring Abs ?

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av Pollti »

Ikke si at det er noe i veien med Toyota for iflg HG sin svoger er det noe som aldri skjer. :[-X Koble fra batteriet og håp at alt er normalt igjen etter at du har koblet det på igjen. Skulle nesten tro du har Volvo :knegg

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av bergenser83 »

har ikke sjekket sikring.

koblet akkurat fra minus pol på batteri i 30 min uten at det hjalp :(

gikk og tenkte tidligere i dag over hvor god bil vi har.... haha. har bank i bordet ikke vært noenting med den hittil

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av NickNei »

Sjekk bremslysbryteren...

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av bergenser83 »

da har jeg sjekket sikringer uten å finne noen ødelagte....

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av KrankenWagen »

Kanskje det må resettes med diagnoseinstrument.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av pelsen »

med slike feil er bilen moden for skroten :knegg
Du trenger å få nullstilt feilmeldingene, er de riktige vil de dukke opp på ny, er de kommet pga tilhengerkontakten vil de ikke dukke opp igjen.
Vet ikke hva som finnes til Toyota, men jeg har en VAG-COM kabel til golfen, så jeg kan kjøre diagnose på bilen selv, samt nullstille feilmeldinger med lap-toppen. Kjekt å ha :D

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av bergenser83 »

merker at det går mot et verkstedsbesøk. gjennom å lete på et amerikansk toyota forum og poste litt der har jeg kommet frem til at "brake light switch" er et gjentagende problem med lignende symptomer. Noen som vet hvordan man feilsøker denne og hvor den er plassert? under pedal?

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av NickNei »

Den sitter vel ved bremspedalen, og det er vel derfor du har fått den lyden når du tråkker inn pedalen? Du bytter sikkert den greit selv, men må vel få nullstilt feilmeldinger etterpå da.. fungerer bremslysene?

Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av Stranger »

For ikke mange dagene siden fikk jeg samme feilmeldinger på min bil + airbaglys. Men det er en 05 caddy. Ble ikke helt klok på den. Fikk feilkode på egr som er ett relativt vanlig sak på vw og audi med noen km på telleren. Men ikke funnet problemet enda.

Alt fungerer som det skal, og kjører med henger stadig vekk. Men denne var ny for meg. Har hatt bilen siden den var ny.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av bergenser83 »

da har jeg sjekket bremsepedalen. det er ikke noen bremselysbryter på del slik de ser ut på eldre corolla (har sjekket litt på youtube osv). det er bare pedalen og en "belg" som går inn i torpedoveggen. regner med at bryteren står på sylinderen?


VAR UTE OG SJEKKKET NÅ. JEG HAR IKKE BREMSELYS PÅ BILEN. DE ER HELT DØDE

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av bergenser83 »

se bort fra forrige mld. ødelagt sikring til bremselys funnet og byttet.

nå lyser "bare" motorfeil lampen

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38085
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av AJ »

bergenser83 skrev:se bort fra forrige mld. ødelagt sikring til bremselys funnet og byttet.

nå lyser "bare" motorfeil lampen
Motorfeillampa... :-k
Kan det være samme feil som på denne bilen, tro...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Fikk fire varsellamper samtidig på bilen i sted, hva skj

Legg inn av Geir »

bergenser83 skrev:se bort fra forrige mld. ødelagt sikring til bremselys funnet og byttet.
nå lyser "bare" motorfeil lampen
ESP, ABS & alt annet av lys er normale altså? I så fall kan det jo være så enkelt som at feilkodene henger og at det bare er reset som kreves. Forsøkt å la bilen være spenningsløs etter at tingene normaliserte seg?

Er forresten noe dritt med tilhengerkontakter som ikke er 100% "på stell" både når det gjelder korrekt kabel på rett pol og ikke minst renslighet. Nymotens automobiler har så mye følsom elektronikk og überfølsome systemer der alt henger sammen med alt at selv den minste forstyrrelse i nettet kan gi de mest finurlige utslag i form av feilmeldinger og bortfall av funksjoner. Jeg ville ikke koblet en hvilken som helst tilhenger til enb nymotens bil uten å forsikre meg om at pluggen er riktig koblet, at plugg og støpsel er ren og fri for fuktighet og i tillegg uten jordingsfeil.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar