Kvinner er best på Motorsykkel.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av Menalux »

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more ... /1.8148209" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38005
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av AJ »

Denne saken ligger også i en annen tråd her inne - http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=117348#p117348" onclick="window.open(this.href);return false; - men vi kjører gjerne en egen tråd med tamikken også... ;-)
Kan jo være at enkelte har noe ulike oppfatninger om påstanden som framkommer i oppslaget...? :8-[
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av Snikkeren »

Fra artikkelen skrev:Statens vegvesen har summert alle motorsykkelulykkene de siste fem årene og tallet ble 2081. I bare 173 av disse var det en kvinnelig sjåfør. Motorsykler er fremdeles i meget stor grad et kjøretøy om brukes av menn, men det er likevel unge menn som er innvolvert i flest ulykker.
Det er jo ganske logisk at det blir flest ulykker hvor menn er involvert, da det er vesentlig flere menn som kjører sykkel enn kvinner. :scratch

Men det kan jo godt være at unge kvinner er mer aktsomme enn unge menn. Uansett synes jeg det blir litt dumt å komme med en så bastant uttalelse basert på ulykkesstatestikken. I så fall må man se på antall menn vs kvinner også.



Så til en annen uttalelse i artikkelen som fikk meg til å stusse litt :scratch:
Om Ducati 848 evo skrev:Denne sykkelen er mer krevende enn de jeg har hatt før. Selv om jeg har kjørt i mange år, så føler jeg meg nesten som nybegynner igjen. Jeg må være mer fokusert fordi den legger seg ikke så enkelt i svingene. Så hvis man er uerfaren på en slik sykkel, så kan det gå galt, sier Høgseth.
No har ikke jeg kjørt den Ducatien, men jeg har kjørt andre R sykler. Og de R syklene jeg har kjørt har vært temmelig svingvillige. Det er jo bare en liten innput i styret som skal til, så legger sykkelen seg fint ned selv. :-k

Hadde det vært en cruiser hun hadde, hadde jeg skjønt det litt bedre, men en R sykkel? :scratch
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av Crinos »

Er det startet på agurknytt sesongen ?
Dette er jo noe av det mest idiotiske jeg har lest på lang tid...
SELVSAGT er det ferre kvinner inblandet i ulykker, det er jo marginalt kvinner som kjører MC.


Stusset også på det som Snikkeren nevner. Hadde hun sammenlignet en R-sykkel med fks min cruiser, så hadde det nok vert hold i uttalelsen.. Men alle R-sykler jeg kjenner til er rimelig lette og greie å hive rundt på..
Verre med et stort dråg av en sykkel...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av Intruder »

Er vel med kvinner som med hester,de er best som pålegg..... :redface :sorry
Tror nok at de også prosentvis kan være dyktigere langs veiene enn oss på herresida på :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av evike »

og jeg er HELT - helt tyst......

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av Tysnes »


Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av Duville »

Dette er vel som med bilkjøringa - damene som er mest "dedikerte" begynner med kjøringen først. Sansynligvis er det vesentlig fllere "dårlige" mannlige mcsjåfører enn det er dårlige kvinnelige sjåfører pr nå. Dessuten tar nok de mannlige sjåførene flere sjanser enn damene...

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av Menalux »

Det er jo en god del menn som kjører Mc enn Kvinner selvsakt.
Men jeg tror at vi er mer aktpågivende og hensynsfulle når vi jenter kjører enn dere gutta. dere tar litt mer råsjangser enn oss.
Medlem Just Girls MC.

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av guzziman »

Triumph Daytona 955i 2003

mekkern
Innlegg: 7621
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av mekkern »

Vet egentlig ikke om jeg skal le eller grine over både artikkelforfatterne og Ducatiførerinnen..
Artikkelforfatteren har nok kastet alle prinsipper for journalistikk i bøtta for å skrive en artikkel om ei jente/dame som ikke har hatt særlig utvikling som fører, og når det gjelder ulykker er det ikke brukbart tallmatriale å oppdrive for å gi et sammenligningsgrunnlag.
men hvis en skal sammenligne med bil så..er kvinner 30% dårligere enn menn...
http://tsh.toi.no/?21291

Kvinner har høyere skaderisiko enn menn som bilførere. Beregnet på grunnlag av offisielle skadetall, er kvinners skaderisiko ca. 30% høyere enn menns. Flere andre undersøkelser viser også høyere skaderisiko blant kvinner enn blant menn (Bjørnskau, 1988; Broughton, 1988; Forsyth, Maycock og Sexton, 1995; Massie, Green og Campbell, 1997)

Hvordan en vil bruke tall og hvilke konklusjoner en vil trekke ut av dette er tydligvis ganske fritt...


Men at lærekurven for mange menn er brattere enn for kvinner er nok sikkert sant-konsekvensen er mer ulykker før en får erfaring mens det da for kvinner tar mye lengre tid før de har tilegnet seg samme kompetanse-ref at hun etter "mange år som fører" fortsatt ikke følte at hun mestret kjøretøyet...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av Nikka »

Det kan vel også ha noe å gjøre med at det ikke er all jenter som tar mc-lappen, det er de som er spesielt interesserte. Dermed har en vel kanskje luket ut de som er mest usikre i trafikken i utgangspunktet.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av GSF »

Dette skulle vært postet under dagens latter... :lol

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Sted: In the West...

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av Nikka »

GSF skrev:Dette skulle vært postet under dagens latter... :lol
Kanskje det :mk
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kvinner er best på Motorsykkel.

Legg inn av Bringisen »

Trodde det var i sengen kvinnene var best jeg :lol Nei huff den var kanskje ikke så bra :redface
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar