Vurderer å gi meg med MC...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av bergenser83 »

Som emnet antyder har jeg en stund gått og tenkt på å gi meg med MC, problemet er vel heller at jeg ikke "driver " med det. Jeg får ikke tid til å kjøre sykkelen og det jeg får kjørt er bare krampeaktige pliktturer da jeg mener jeg bø få noen km på sykkelen. Fikk 10 mil på torsdag, men da var det tre uker siden sist den var i gang.

Med liten unge i hus og andre ting som bør gjøres blir det ikke nok bruk. Når jeg er ferdig i pappaperm og skal i jobb i igjen blir det til og fra jobb, men det er bare en mil hver vei og jeg føler at sykkelen bare såvidt blir varm før den blir parkert igjen.


Vi har bare en bil og sånn blir det med soneparkering og 25 kr i bomavgift er det ikke aktuelt med en til. Fruen bruker bilen til barnehage og jobb.

Derfor har jeg tenkt på å selge sykkelen og kjøpe enten en flett ny 50 cc scooter eller kjøpe en brukt 125-250 cc scooter. Uansett skal den være av typen som "aldri" trenger skruing eller tilsyn utover å fylle bensin. Den må ha stor og høy vindskjerm og tåle å gå året rundt med piggdekk på vinteren.

noe sånt kanskje? jeg vet ikke hvilke merker som er best osv? kanskje noen kan komme med innspill....

http://www.finn.no/finn/mc/scooter/obje ... e=35129253" onclick="window.open(this.href);return false;


og om noen er int i en 1991 mod xt600.... har brukt flere timer på å koseskru på den enn å kjøre med den...

Online
mekkern
Innlegg: 7622
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av mekkern »

bergenser83 skrev: Uansett skal den være av typen som "aldri" trenger skruing eller tilsyn utover å fylle bensin. Den må ha stor og høy vindskjerm og tåle å gå året rundt med piggdekk på vinteren.
Heter busskort det... :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av Geir »

bergenser83 skrev:Som emnet antyder har jeg en stund gått og tenkt på å gi meg med MC, problemet er vel heller at jeg ikke "driver " med det. Jeg får ikke tid til å kjøre sykkelen og det jeg får kjørt er bare krampeaktige pliktturer da jeg mener jeg bø få noen km på sykkelen. Fikk 10 mil på torsdag, men da var det tre uker siden sist den var i gang.

Med liten unge i hus og andre ting som bør gjøres blir det ikke nok bruk. Når jeg er ferdig i pappaperm og skal i jobb i igjen blir det til og fra jobb, men det er bare en mil hver vei og jeg føler at sykkelen bare såvidt blir varm før den blir parkert igjen.


Vi har bare en bil og sånn blir det med soneparkering og 25 kr i bomavgift er det ikke aktuelt med en til. Fruen bruker bilen til barnehage og jobb.

Derfor har jeg tenkt på å selge sykkelen og kjøpe enten en flett ny 50 cc scooter eller kjøpe en brukt 125-250 cc scooter. Uansett skal den være av typen som "aldri" trenger skruing eller tilsyn utover å fylle bensin. Den må ha stor og høy vindskjerm og tåle å gå året rundt med piggdekk på vinteren.

noe sånt kanskje? jeg vet ikke hvilke merker som er best osv? kanskje noen kan komme med innspill....

http://www.finn.no/finn/mc/scooter/obje ... e=35129253" onclick="window.open(this.href);return false;


og om noen er int i en 1991 mod xt600.... har brukt flere timer på å koseskru på den enn å kjøre med den...
:-k Skjønner ikke helt hva du vil oppnå. Det finnes ikke et kjøretøy i verden som tåler å gå sommer & vinter uten annet stell enn bensinpåfylling. XT'en er vel ikke den mest vedlikeholdskrevende jernhesten så du har vel egentlig det du beskriver - med unntak av vindskjermen - så langt det er mulig? XT'en kan du jo ta en tur med også en sjelden gang hvis det passer seg - det blir neppe det samme på scooter. I alle fall ikke en 50 cc. Hadde forstått tankegangen om du satt med en spilders ny spilehjuls-mc i flerehundrekronerslassen med skyhøy forsikring og ditto lån, men XT'en spiser neppe mer mat enn det andre du nevner i økonomisk forstand vil jeg tro... Døyv samvittigheten med en hjemmebrygget øl (yepp, det var snadder!), behold XT'en og drit i scooteren. :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av Snikkeren »

Hei.
Det gjelder å finne tid til MC-kjøring.
Jeg har selv to små, og har de to siste årene har jeg også vært fulltidsstudent med tilhørende mye å gjøre.
Det gjelder å inngå kompromisser. Du sitter barnevakt en kveld, så får du bruke en kveld på å kjøre.

Jeg kjører stort sett etter ungene har kommet i seng, og da blir det gjerne et par timers kjøring.

Ellers er jeg enig med Geir, like greit å beholde XT'en som brukssykkel fremfor å gå for en scooter.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av Pollti »

Er litt uenig med andre her. En skal ikke ha dyrere MC (og båt) slik at en har råd til ikke å bruke det og kan la være å bruke det uten å få dårlig samvittighet etter min mening. Når tingene eier oss blir det "pes" og slik sett skjønner jeg det hvis bergenseren velger å selge og pengene det koster å ha MC kommer sikkert godt med andre steder i budsjettet. Han får det sikkert moro med en scooter eller lett MC og transport behovet blir fyllt og samvittigheten blir bedre. Kan vel ikke bli bedre enn det ?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av tagesk »

Man skal ikke eie ting man ikke bruker.
Jo bedre råd man har, jo viktigere blir det.
Ikke omvendt!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av LinnSurion »

Det blir litt det samme som da jeg bestemte meg for å selge paraglider-utstyret mitt og slutte med å fly. Det gikk veldig mange runder med "skal, skal ikke". Til slutt så solgte jeg alt, og angrer ikke på det. Det er de tingene man får dårlig samvittighet for å ikke gjøre, som er slitsomt.
Når det gjelder motorsykkel så har jeg ikke alltid kjørt regelmessig og mye, men jeg har tatt en vurdering på det og kommet fram til at jeg vil ha motorsykkel. Men det er meg.

Så må man jo huske at det ikke er noe giftemål. Hvis man selger sykkelen, har man fortsatt lappen. Kanskje om noen år så er lysten og tiden tilbake, og da er det ikke værre en å kjøpe en sykkel igjen.
Broom broom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av AJ »

LinnSurion skrev: Så må man jo huske at det ikke er noe giftemål. Hvis man selger sykkelen, har man fortsatt lappen. Kanskje om noen år så er lysten og tiden tilbake, og da er det ikke værre en å kjøpe en sykkel igjen.
Nemlig! :thumleft
Hadde et 14 års langs "samlivsbrudd", jeg. Men fra høsten 2006 har samlivet med MC'en vært stabilt og bra - og uatskillelig. Og slik ser det ut til å bli i overskuelig framtid også :-)

Men jeg har likevel ingen vanskeligheter med å se dilemmaet til bergenser83 siden grunnen til at jeg valgte bort MC'en i 1991 var familieforøkning og behov for utbygging av husets loftetasje. Den gang ga prioriteringene seg selv.
En god kompromissløsning kan være nettopp å skaffe seg en lettvekter. Kan oppleve mye gøyal tohjulskjøring med en 125 :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av KrankenWagen »

Og alternativt vurdere er sykkel som er 1982 modell eller eldre. Da er den veteran, og ingen årsavgift (selv om Staten innførte for få år siden en trafikktrygdavgift som er på kr 405 pr dags dato, grådige som dem er)

Billig forsikring er det og, men bare hvis du har et annet kjøretøy som er "primær" kjøretøyet, ellers er det normal forsikringspris på veteranen.
Og velger du en Japs er det "evigvarende" med rett stell og den ikke er kjør ihjel fra før.

Kommer mange friske veteransykler i årene som kommer. Denne til neste år feks. :P :p
Bilde

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av bergenser83 »

takk for alle tilbakemeldinger. må ha noe med to hjul til jobbkjøring. ønsker rimeligst mulig med lite vedlikeholdsbehov. veteran er rimelig, men da blir jeg nok stående å skru igjen. vet at inenting er vedlikeholdsfritt...

alle mine hobbyer har kommet, gått og kommet igjen. kanskje vi kjøper hus en plass jeg "må" ha mc fremfor scooter for å komme meg på jobb.

hittil har jeg hatt mye gøy med xt, men krone til km renestykket er høyere enn taxi og det blir nok slik fremover også.

har ingen hast med dette, men bør ta meg et valg på forsommeren en gang.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av bergenser83 »

ønsker også et kjøretøy for de kortere turene, matbutikken, treningssenteret osv. xt må sparkes i gang og er ikke glad i å bli parkert når den bare har blitt lunken

Brukeravatar
Persoyvind
Innlegg: 40
Registrert: 04 mai 2010, 13:59
Motorsykkelen din: Honda XL600
Sted: Hamar

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av Persoyvind »

bergenser83 skrev: Derfor har jeg tenkt på å selge sykkelen og kjøpe enten en flett ny 50 cc scooter eller kjøpe en brukt 125-250 cc scooter. Uansett skal den være av typen som "aldri" trenger skruing eller tilsyn utover å fylle bensin. Den må ha stor og høy vindskjerm og tåle å gå året rundt med piggdekk på vinteren.
bergenser83 skrev: ønsker også et kjøretøy for de kortere turene, matbutikken, treningssenteret osv
Ut fra beskrivelsene du kommer med, vil jeg anbefale Benelli Adiva (125/150ccm) Den tar alt av vær!! Men vær obs på sidevind.. ;)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34240875" onclick="window.open(this.href);return false;
Har en sånn selv, som jeg har stående hos foreldrene mine, til handling og andre småturer. Ganske praktisk og artig sykkel, selv om den ser litt rar ut med tak (Som enkelt kan tas ned!). Det er som å kjøre en bil på to hjul. Med mulighet for sterio (som får folk til å snu seg, og smiler når de ser hvor lyden kommer fra : )
bergenser83 skrev: og om noen er int i en 1991 mod xt600.... har brukt flere timer på å koseskru på den enn å kjøre med den...
En xt600 er ikke å forakte. I allefall ikke når den er vedlikeholdt. Har vert fornøyd med min Ts50x, likevel vil nok en oppgradering, med "noen" ccm, gjøre susen. Om den faktisk skal selges, er jeg interessert. :)
Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av bergenser83 »

takk for tips om benelli, men i følge inernett passer den bare for lave personer, jeg er 190...

Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av Stranger »

Har selv lagt mc på pause grunnet att jeg ikke finner sykkelen jeg vil ha tilsalgs her, men har atv som sutteklut i mellomtiden. Man er på langt nær like smidig i trafikken, men du kommer deg frem uansett føre. Og er gratis i bomringen.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vurderer å gi meg med MC...

Legg inn av Jompa »

Døtrene mine hadde en Yamaha dt 125x i tilsammen 6 år. Den gikk som ei klokke i alle årene, og da vi solgte den hadde den kostet mindre enn 3000/år i verdifall. Hva servicekostnadene kom på, husker jeg ikke. Men det kan ikke ha vært rare greiene, en skvett olje og en plugg i året.
For åretrundbtbruk er nok en dt 125R mere egnet. Den er også endel høyere enn x,en. Vet ikke om den har like gode kjøreegenskaper som x,en. Xen hadde ihvrtfall ramme, gaffel og bremser som en 'voksen sykkel'.
Komforten var så som så, setet var like hardt som en planke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar