Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

Hei,

Dette blir mitt første emne i forumet, håper jeg kan få litt hjelp av dere. Som nevnt i "Hvem er vi?"-emnet, er jeg 23 år, bor i Oslo og har nettopp begynt opplæring for førerkort klasse A.

Da de færreste av mine bekjentskaper har motorsykkelinteresse, så det er ikke mye hjelp å få når jeg er utkikk etter tips til innkjøp av min første motorsykkel. Primært er jeg på utkikk etter en sykkel med et spekter av bruksområder - både korte og lange turer, både i bymiljø og på landeveien. Jeg kommer primært til å bruke bilen til tur-kjøring, ikke til og fra arbeid, ærender o.l. Da jeg er relativt motorukyndig, bør jeg ha en holdbar sykkel av høy kvalitet med mange kilometer mellom hvert servicebehov. Billige deler og reperasjoner er også en fordel, selvom jeg innser at de fleste motorsykkeleiere naturligvis er på utkikk etter dette.

Jeg har per dags dato ikke nok peiling til å si hvor stor motor jeg behøver. Jeg har dog lagt ut tre eksempler på motorsykler jeg liker godt og som jeg anser at passer mine behov. Jeg innser at det kan være stor forskjell på syklene jeg har valgt, men hittil vet jeg ikke engang hva som passer meg. Jeg har lest på en del på dette forumet de siste ukene, og her virker det som om folk har kvalifiserte meninger - håper derfor på noen gode råd.

Så, la oss starte - hva synes vi om følgende tre Finn.no-annonser?;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35154928" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35280993" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35254945" onclick="window.open(this.href);return false;

Takk for all hjelp. :-)

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av 2000Touring »

1. sykkelen tror jeg i stor grad bare er å velge noe, slik at man får erfaring, for så ved neste sykkelkjøp gjør de rette valgene.
Er jo klart en fordel med en veteransykkel i forhold til pris på årsavgift og forsikring, men ikke i forhold til holdbarhet og det å unngå å skru.
Bruken har jo også mye å si. småturer/lange turer, oppakning eller ingenting annet enn deg på sykkelen.
Man må nok prøve å tenke seg til hvordan man kommer til å bruke sykkelen mest, for å kanskje klare å definere hva slags sykkel som passer best.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

Ja, forstår at bruksområdene har alt å si. Hvordan er det med sittestilling på de ulike MC-klassene? Har forstått at det blir tungt å sitte på en sportssykkel i flere timer i strekk. Derfor tenkte jeg disse passet meg best. Jeg tenker jo på å bruke den mest til flere timers turer. Da vil vel en delvis 'oppreist' sittestilling være mest behaglig.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av joo »

Satser du på rimelig førstesykkel så regner jeg med du etter en sesong vet mer om hva du virkelig vil ha? Dermed ønsker du deg en grei men rimelig sak inntil videre...

Kawaen du så på er vakker, noe for meg som nostalgiobjekt men neppe noe som din første sykkel. Ikke allverdens kjøreegenskaper i forhold til nyere sykler. Myk ramme og tynne gafler.

Hondaen hadde vært "grei", men solgt nå.

Yamahaen kan gå langt. Har noen få kjente feil, men kan vare lenge ennå.

Mitt forslag: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34532187

Regner med du fort får mer bestemte meninger når du har kjørt litt, men kjøper du så rimelig som rundt 40k klarer du ikke tape så mye penger på det. Verre med bomkjøp til 150k :-k
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

Takk for svar.

Sykkelen du viste meg var fin, men litt for cross-aktig for min del. Flere sier det samme som deg, at jeg vil få en mer 'spesifikk smak' etter å ha kjørt litt. Det forstår jeg. Forstår deg slik at Yamaha-modellen jeg liker vil være det beste alternativet for en nybegynner, av de modellene jeg valgte ut. Hittil er det min favoritt.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av Svolp »

Hei og velkommen wrio :vs

Ser ut i fra de du har linket til så er det 30.000kr som er taket? Bare vær klar over at det absolutt er kjøpers marked på mc, spessielt like før og etter en sesong... Ikke uvanelig og prute en sykkel fra 45.000kr ned til 30.000 så ikke vær redd for og se på litt dyrere...
I så fall må du vite at til 30.000-40.000kr så er det veeeeeldig mye forskjellig, hva gjelder kvalitet, holdbarhet og pålitlighet.. Akkurat som med en gammal bruksbil!

Ting det er viktig og se etter er at dekk, kjede, drev og bremser er i orden... Alt dette er slitedeler som garantert vil dukke opp på eldre kjøretøy og hvis alt dette må byttes er det fort 5000kr i deler og kanskje 5000kr til i arbeid hvis du må levere den inn! MAO så pruter du til krampa tar deg uten og være ufin mtp hva som må skiftes i nærmete fremtid. Jeg ser selv når jeg kjøper brukt bil/mc så er servicehefte for meg et must, har det ikke det snur jeg med en gang.. Samma om kjøretøyet er 2 eller 10 år gammelt... Dog, er det forstålig at eier kanskje ikke vil koste på en 10 år gammel bil eller motorsykkel service på et dyrt verksted men det gjør nå jeg! Husk at et verksted ikke bare bytter olje og filter men dem går også over utvalgte punkter på sykkelen slik at din sikkerhet er på topp, spessielt viktig når du kun har to hjul og ikke fire syntes nå jeg!

At en eier står og skryter av at han har bytta olje hver 6000km osv uten og kunne dokumentere det betyr ingen ting for meg, han kan si det du vil høre.. Skal jo selge tross alt :-#

Som nevt er en veteran billig og holde på vei, betyr ikke at den er billig og holde i stand.... Blir det gammelt trengs det service og vedlikehold gjevnlig og hvis du ikke kan ta enkle ting selv som dekk og bremser kan det fort bli dyrt hvis du kjører en del. Hvis det er langturer samt til og fra jobb du vil kjøre er det helt klart en tourer, sport eller offroader som passer best. Tingen er at du kommer til og få x-antall tips om hvilke sykkel fordi folk tenker på egene erfaringer. Det som er viktig er at du finner deg ut noen du liker for og så prøve dem i tur og orden for og se hvilken som passer din kropp best og hvilken som får gliset til og komme :prf
Personelig vil jeg be deg glemme en gammal veteren med mindre du er klar for og skru og servce en del selv og heller kjøp deg en litt nyere, jeg vil anbefale deg en bandit gjerne.. Det var min første tunge sykkel etter lett-lappen og jeg hadde den i 3 sesonger og var land og strand! Her har du f.eks en du garantert hadde fått til 20.000-24.000kr med toppboks, sidekofferter får du for et par tusen kroner!

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34828288

Denne hadde du også fått rundt 30.000kr, Honda hornet er også en kjekk sykkel meg bekjent!

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34584439

Eller kanskje en TDM som så mange andre her inne har erfaring med?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35206378

Fazer tok jeg lappen med i 2008, artig sykkel!

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35067001

Alle disse kan du prute mange tusen kr på så det er mye og velge mellom, da nærmer du deg 30.000kr på mye nyere og mer driftsikre kjøretøy. Som sagt så finn deg en hel del så se hva du kan betale og prøv ut forskjellige ettersom du bestemmer deg for hvilke du liker best :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av 2000Touring »

Prøv denne også, så ser du hvordan du sitter på de forskjellige syklene:
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

Tusen takk til alle for svar hittil, spesielt til deg, Svolp - her var det mye god informasjon. Som sagt er jeg helt fersk og tar til meg alle tips dere kan dele. Takk også for lenke, 2000Touring. Nå forstår jeg litt mer hva slags stilling jeg ville hatt på XJ-sykkelen. Kanskje litt for oppreist - jeg vet ikke.

Ja, kanskje er en nyere sykkel til litt høyere pris veien å gå - det var det jeg mistenkte. En venn av meg fortalte at gamle motorsykler ikke er like risikabelt som gamle biler. Jeg hadde for eksempel aldri kjøpt en bil fra åttitallet uten at en nostalgisk verdi lå til grunn. Med en motorsykkel virker det litt mer legitimt å gå et par tiår tilbake i tid.

Jeg likte forsåvidt alle syklene du lenket til, Svolp, nå kan jeg utvide søkefilteret mitt på Finn.no til nyere sykler til noen tusenlapper ekstra. Har hatt en mistanke om at selgerne ville avfeiet meg direkte om jeg prutet, men det er kanskje ikke noe å være redd for allikevel. Jeg kjøpte en bil for fem års tid siden, angrer litt i ettertid på at jeg ikke engang vurderte å prute ned prisen.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av Svolp »

Det er bra, litt av bakdelen med og se og gjøre seg kjent med hvilke modeller det som finnes er at du gjerne bare blir mer og mer usikker :P :p
Man kan vell bare si at det er et luksus problem, eller hur ? ;-)

Jeg husker når jeg kjøpte min banditt så hadde jeg vært innom de andre jeg har linket til samt en Intruder 800 som er i samme gate som det jeg hadde som 125ccm. Som altså var en Yamaha Virago! Det var faktisk selgeren på Suzuki som klarte og snakke meg bort fra chopper da han mente at jeg kom til og bytte den inn samme sommer så mye som jeg ga inntrykk for og kjøre :prop:

Du kommer til og finne en sykkel som passer deg bra, både penge og trivsel messig. Det fine med og handle i den prisleia du legger deg i er at du også mest sannsynligvis vil kunne selge uten tap, i værste fall en tusenlapp eller tre.. Hvis det blir et bomkjøp!
Jeg lærte og prute av min far da jeg var mye med han på jobb som ungdom og jeg betaler aldri prisen som står. For meg er det bare veiledende så jobber en seg ut i fra det! Samtlige handler jeg har gjort går begge hver sin vei med et stort glis etter en god handel, selv når jeg prutet 30.000kr på min nåværende sykkel... Ola Nordmann syntes pruting er frekt og ufint mens i resten av verden er det helt vanelig når en handler så fyr løs.. Hvis en selger blir sur fordi du er konstruktiv og pruter berettiget vil han aldri få solgt, mao en god norsk gjerringknark :knegg
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av gbruaset »

Heia.
Jeg tok lappen i 2007, og var rimelig kunnskapsløs på hva jeg trengte, eller burde se etter. jeg kjøpte en suzuki sv 650, naken varianten. Den er lettkjørt og fin, og du får tak i en slik en til drøyt 30000 kr, vil jeg tro. Iallfall hvis du kikker etter 2001 - 2003 modeller.
Senere skaffet jeg en suzuki v strom, som også er lettkjørt , solid og kan brukes til "alt". Disse ligger nok likevel noe høyere enn budsjettet ditt i pris.

Du kan sikkert få en motard, en ktm, eller "enkel" Bmw til en rimelig billig penge. Bmw dakar, eller gs 650 av noe eldre årgang, er lettkjørte og alvendlige sykler.

lykke til med lappen og kjøp, og gled deg til n fremtid som motorsyklist!

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av mammut89 »

forsøk deg på en sykkel med lav kilometerstand. min sykkel hadde gått 16 000 når jeg kjøpte den ( ingenting ikkesant ? ) nå har den gått 40 000 ( fortsatt ikke så mye ikkesant ? ) men hva har jeg blitt nødt til å skifte i mellomtiden ?

kjede og drev 2x
dekk 3x sett
bremsesklosser foran og bak
bremserør foran og bak
overhalle kaliperne foran og bak
overhalle bremsesylindern
en hau med skruer og plast dingser
oljeskift og oljefilter en hau med ganger
luftfilter 2x
justere ventilene 2x
justere forgasserne
styrelager
oring på bensinkrana
noen bensinslanger
støttefjær
overhalle gaflene foran
overhalle støtdempern bak
og en haaaaaaaaaaaaaaau med andre ting jeg ikke engang tør å se på kvitteringer for....

dette er en 2001 modell sykkel...som nevnt har vært pent kjørt , aldri veltet eller mishandlet og lav km når jeg fikk den.

hvis du har lyst til å kjøre mye og skru lite , ikke skaff deg en sykkel som har gått 100 000km
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av gbruaset »

mammut89 skrev:forsøk deg på en sykkel med lav kilometerstand. min sykkel hadde gått 16 000 når jeg kjøpte den ( ingenting ikkesant ? ) nå har den gått 40 000 ( fortsatt ikke så mye ikkesant ? ) men hva har jeg blitt nødt til å skifte i mellomtiden ?

kjede og drev 2x
dekk 3x sett
bremsesklosser foran og bak
bremserør foran og bak
overhalle kaliperne foran og bak
overhalle bremsesylindern
en hau med skruer og plast dingser
oljeskift og oljefilter en hau med ganger
luftfilter 2x
justere ventilene 2x
justere forgasserne
styrelager
oring på bensinkrana
noen bensinslanger
støttefjær
overhalle gaflene foran
overhalle støtdempern bak
og en haaaaaaaaaaaaaaau med andre ting jeg ikke engang tør å se på kvitteringer for....

dette er en 2001 modell sykkel...som nevnt har vært pent kjørt , aldri veltet eller mishandlet og lav km når jeg fikk den.

hvis du har lyst til å kjøre mye og skru lite , ikke skaff deg en sykkel som har gått 100 000km
Auda! Hvor lenge har du hatt sykkelen?

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av Svolp »

Det var ei sinnsyk liste mammut89.... :scratch :scratch :scratch :-)å :-)å

Min bandit var gått 15.000km når jeg kjøpte den, solgte den når den var gått 36.000km!

På tre år bytta jeg:

x-antall dekk
x-antall olje og filter
kjede og drev
bremser fremme og bak
høyre bremseskive
vanlig servicer

Det var det!

Sykkel jeg har nå var gått 7000km når jeg kjøpte den i fjor, nå er den akkurat bikka 30.000km og jeg har til nå bytta:

x-antall dekk
x-antall olje & filter
vanlig servicer
bytta akkurat bremserklosser fremme og bak nå (holdt 30.000km)
kjede og drev er orginalt og holder 10.000km til med vanlig vedlikehold!

Så det er ikke gitt at du får deg en slik sinnsyk smørbrød liste tross en eldre sykkel, kan tyde på at den kanskje ikke har vært så godt vedlikeholdt? :-k
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av mammut89 »

3år , ingenting av det jeg har byttet er noen overaskelser egentlig , det er det alle burde ha skifta innen 40 000km.

det er mye jeg ikke "MÅTTE" skifte. for eksempel måtte jeg ikke overhalle demperne eller bremsesystemet, det var for eksempel ikke noen lekkasjer eller noe slikt. men man merker jo at det blir en ny sykkel så det var jo alikevel nødvendig. det er mange som bare bytter sykkel fra sykkel til sykkel hvert år fordi den gamle ikke var bra nok. men du verden hvor bra den gamle sykkelen blir bare man velikeholder det sånn det burde og justerer demperne og bytter fjerner til riktig vekt.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av gbruaset »

Jeg oppevde for såvidt det samme med min første, en suzuki sv 650 2002 modell. betalte 55000 for den i 2006, og når jeg kulle selge den 2 år etter, var det en laaaang smørbrødliste som måtte fikses, om forhandler skulle vurdere å ta den i innbytte. Sånn er det, men får ikke i pose og sekk. Fordelen med å kjøpe nytt, at alt skal fungere, men samtidig faller den voldsomt i pris etter kort tid.

Svar