Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av biker7 »

Georgsen skrev:Listen har jeg fått. Var det du som monterte eksos og luftfilter, eller var det også før din tid? Dysesettet blir montert i vinter, og maskinisten skal få full tuning i rullende landevei. Så blir det ny clutch da den begynner å gi antydning til å ha sittet på lenge, og muligens nye drev og kjede (bare for å ha gjort det).
Potte og luftfilter satt på da jeg kjøpte den. Dysesett fant jeg ut ,i samråd med min faste mekanikker, at jeg ikke skulle montere da sykkelen fungerte akkurat som den skulle. (han hadde mye dårlig erfaring med div. dysesett. Koster visst ofte mere enn det smaker..) Bytte kjede og drev?? Var nytt på 67600km(har nå da bare gått ca så 800mil) ,så skal da vel gå leenge enda. (jeg bruker å kjøre ihvertfall 2000-2500mil på settet) Husk ventilsjekk på disse hver 12000km ! Litt viktig på disse visstnok. ( neste på ca 79000km) :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av PCP »

DrGreve skrev:
Jompa skrev:Her er et lite utvalg av sykler med "kø-motorer", antar det er rekkemotorer det er snakk om.
Desverre har jeg ikke sett momentkurvene, bare maks moment.
Og ja, VFen var nok langt fremme, men langt fra fremst på effekt og moment.

Kawasaki GPz 1100, 83 : 10,2 kg/m ved 7000 rpm.
Suzuki GS 1000 S, 80 : 8,5 kg/m ved 6500 rpm.
Honda VF 1000 F, 85: 8,8 kg/m ved 8000 rpm.
Kawasaki Z1000 78: 8,1 kg/ m ved 6500 rpm.

Tviler ikke på at VFen er en bra sykkel, men ekstraordinær ? Nei, alle japanske sykler gikk fortere enn K 100 på den tida, men BMWen slo nok noen av dem på kjøreegenskaper.
VF1000F-2 hadde 9,1kg på den som ble solgt på såkalt european direct sale og det var på kjøreegenskapene som den slo K100 på, og den totale kjøreopplevelsen :)
Kan hende at det hverken var ekstraordinært, eller gjenspeiles i tall og resultater, men i subjektiv opplevelse syns i alle fall jeg at VF1000 var noe "helt for seg sjæl". Et MC-lokomotiv som dro hardt og så veldig uanstrengt gjennom hele registeret, ulikt noen av de andre.

Men det er bare min oppfatning, ikke en fakta-opplysning! :P :p

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av DrGreve »

PCP skrev:
DrGreve skrev:
Jompa skrev:Her er et lite utvalg av sykler med "kø-motorer", antar det er rekkemotorer det er snakk om.
Desverre har jeg ikke sett momentkurvene, bare maks moment.
Og ja, VFen var nok langt fremme, men langt fra fremst på effekt og moment.

Kawasaki GPz 1100, 83 : 10,2 kg/m ved 7000 rpm.
Suzuki GS 1000 S, 80 : 8,5 kg/m ved 6500 rpm.
Honda VF 1000 F, 85: 8,8 kg/m ved 8000 rpm.
Kawasaki Z1000 78: 8,1 kg/ m ved 6500 rpm.

Tviler ikke på at VFen er en bra sykkel, men ekstraordinær ? Nei, alle japanske sykler gikk fortere enn K 100 på den tida, men BMWen slo nok noen av dem på kjøreegenskaper.
VF1000F-2 hadde 9,1kg på den som ble solgt på såkalt european direct sale og det var på kjøreegenskapene som den slo K100 på, og den totale kjøreopplevelsen :)
Kan hende at det hverken var ekstraordinært, eller gjenspeiles i tall og resultater, men i subjektiv opplevelse syns i alle fall jeg at VF1000 var noe "helt for seg sjæl". Et MC-lokomotiv som dro hardt og så veldig uanstrengt gjennom hele registeret, ulikt noen av de andre.

Men det er bare min oppfatning, ikke en fakta-opplysning! :P :p
Ja, det var ikke tvil om hva lokale Ranaførere foretrakk når de skulle kjempe mot svenskene på Mantorp i 1984 eller kanskje det var i 85 :)
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 28ef52.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av erik m »

Har en litt eldre sykkel; en Jawa CZ 1956/350cm3. [album][album]4436[/album]
[/album]
Men i fjor måtte jeg bite i det sure eplet og innse at det blei for spedt på langturer, så jeg kjøpte en nesten ny en; BMW K100RS -86. Men jeg har plukka bort det meste av plasten og satt på ei ordentlig lykt så den ikke skulle se HELT ut som den hadde rulla rett ut fra fabrikken. Det var en overaskende stor forandring fra Jawa'n.[album][album]4897[/album][/album]

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av SveinT »

Ja, det var ikke tvil om hva lokale Ranaførere foretrakk når de skulle kjempe mot svenskene på Mantorp i 1984 eller kanskje det var i 85 :)
Interessant bilde DrGreve. :-)
Så kom jeg også på at det ble satt av plass i bladene til arikler om konkurransekjøring på den tiden,
det dukket jo opp nye norske mc-blader på første del av 80 tallet.
Norsk MC-Magasin og Alt om Moped og Motorsykkel var to av bladene som ble gitt ut få år,
Mc-Avisa den tredje. Får grave litt i kjelleren en kveld, de ligger der..mimre... :-)

ZZR-Erling

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg kjørte VF1000F Interceptor 1984 i 1985. Kjøreegenskapene lå langt bak min neste bike som ble FJ1100 1984. Med en FJ kunne man dundre i vei i 140 på en god E6 i Indre Salten uten at biken wobbla. Det kunne man bare glemme med VF1000F'en!

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av Kmann »

Bilde

Bilde

Flott tråd. Har skjønt etterhvert at ikke alle her kjører 2013 eller venter på levering av 2014 modeller.
Her er mine to gamlinger. K laget i 84, reg i 86 med 107' på meteret og Betty (GS) med 120' på meteret. Betty ble kjøpt i fjorhøst og satt på lager til våren (tidlig vår ønskes !)
K har jeg hatt 4 år nå og er en god en. Som jeg skrev i en annen tråd her, jeg kom til Statoil på Elverum for et par år siden sammen med en kompis på maken K. Det sto en gjeng med siste modeller 12 og 1600 BMW'er der, en av de kom og spurte om vi snakket norsk :lol . Godt det finnes flere her inne som verdsetter fine årganger med sjel :)
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av MGR1 »

Flott tråd. Har skjønt etterhvert at ikke alle her kjører 2013 eller venter på levering av 2014 modeller.
..........
Utvalget av 2014-modeller er sterkt begrenset. Utvalget av 1900-2013 modeller er tilnæmet uendelig, for oss som våger :-p.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av Jompa »

MGR1 skrev:
Flott tråd. Har skjønt etterhvert at ikke alle her kjører 2013 eller venter på levering av 2014 modeller.
..........
Utvalget av 2014-modeller er sterkt begrenset. Utvalget av 1900-2013 modeller er tilnæmet uendelig, for oss som våger :-p.
Du burde skrive litt om Hondaen din, NV 400 SP er vel ikke veldig vanlig i Norge ??

Honda%20NV%20400SP%2083.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av MGR1 »

Nei, den er ikke vanlig. Det er en modell som bare ble solgt i Japan, men gråimportert til noen få land. Jeg kjøpte den på eBay.co.uk i september. Kjørte den hjem fra Bournemouth, via Eurotunnelen, Frankrike, Tyskland, Tjekkia, øst-Tyskland. 3000 regnfrie km på en uke, på en ukjent sykkel til noen få hundre pund :-). Godt øl, god mat, lite trafikk, hadde en kjempetur, hehe :-). Lever på det enda..

NV400SP er en variant av VT500E, som heller ikke ble solgt i så mange eksemplarer. NV400'en har redusert slaglengde ift. 500'en, noe som gjør at den drar enda bedre opp i høye turtall og vibrerer enda mindre enn sin storebror. Tro det eller ei, den er en fin autobahnmaskin. Jeg storkoste meg på hele turen. Ikke første gang jeg gjør en slik tur, heller ikke siste :-).

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av MGR1 »

MGR1 skrev:Nei, den er ikke vanlig. Det er en modell som bare ble solgt i Japan, men gråimportert til noen få land. Jeg kjøpte den på eBay.co.uk i september. Kjørte den hjem fra Bournemouth, via Eurotunnelen, Frankrike, Tyskland, Tjekkia, øst-Tyskland. 3000 regnfrie km på en uke, på en ukjent sykkel til noen få hundre pund :-). Godt øl, god mat, lite trafikk, hadde en kjempetur, hehe :-). Lever på det enda..

NV400SP er en variant av VT500E, som heller ikke ble solgt i så mange eksemplarer. NV400'en har redusert slaglengde ift. 500'en, noe som gjør at den drar enda bedre opp i høye turtall og vibrerer enda mindre enn sin storebror. Tro det eller ei, den er en fin autobahnmaskin. Jeg storkoste meg på hele turen. Ikke første gang jeg gjør en slik tur, heller ikke siste :-).

Her er et lynkjapt utvalg bilder fra turen:

I Bournemouth:
Bilde

På vei til Folkestone:
Bilde

Venter på Eurotunnel:
Bilde

På toget:
Bilde

I Frankrike:
Bilde

Fort Douaumont, Verdun, Frankrike:
Bilde

Verdun, Frankrike:
Bilde

Verdun:
Bilde

Praha, en fantastisk by:
Bilde

Tyskland, nær Hamburg:
Bilde

På ferja, hjemover:
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev:
Her er et lynkjapt utvalg bilder fra turen:

I Bournemouth:
Bilde
Utrolig flott sykkel, må jeg si :yeyeye !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av DrGreve »

Det var faktisk en vakker liten sak :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av MGR1 »

Her er en 1978 CX500 jeg kjøpte i England i 2010. Da hadde den bare 5400 miles på telleren siden den var ny! Hadde en tilsvarende flott tur hjem...

Bilde

Det skiller bare 5 år mellom Honda CX500 og VT500E (NV400SP), men forskjellen er stor. CX'en er en "ingeniørbygget" sykkel, utviklet av Shoichiro Irimajiri, mannen bak Hondas suksessrike ikoner GL1000 GoldWing og CBX1000, mens VT'en er tegnet av et designteam og deretter overlevert til ingeniørene som skulle få det til å funke.... Når man ser nøye etter så ser et trent øye forskjellen....

Når det er sagt så er VT500E / NV400SP mer moderne og bedre å kjøre da... Men fra en ingeniørs synspunkt er CX500'en..... vakrere...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vi med sykler med et tiår eller mer på baken !!

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev: Bilde
Dette er jo en nesten uanstendig flott klassiker :yeyeye :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar