Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
-Shark-
Innlegg: 9
Registrert: 03 jul 2012, 21:21
Motorsykkelen din: 125ccm vespa bajaj, 900ccm Yamaha Xj

Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av -Shark- »

Tenker på å kjøpe MC. Er 1.95 høy, så må ha noe litt over middels.
Kjøreskolesykkelen var Yamaha Fazer 2012 modell- helt kurrant å kjøre. Men kunne vært noe høyere sittehøyde.

-Bruk blir egentlig bare kosekjøring + noen turer i ny og ne.
-Skal ikke ha noe R sykkel (Sjekket diverse forsikringer)
-Skal helst ha noe å slippe å skru på
-Høy sittestilling
-inntill 50 000
-Område omkring Akershus,Oslo,Østfold,Buskerud,Hedemark og Vestfold

Hva er intervaller på dyre ting som motorservice med ventiljustering m.m?
Hva bør man være obs på?

Tenkt følgende:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35732541" onclick="window.open(this.href);return false;
Bandit 600, trenger nye dekk, annslagshvis pris på 2 x dekk? Kjede og drev?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35383167" onclick="window.open(this.href);return false;
Maks av hva man kan strekke seg, er det verdt det?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35581805" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35758238" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35795352" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37954
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av AJ »

Hey -Shark-
og velkommen hit til MCsiden.no :vs

Motard'erne du har sett på ville jeg se bort fra som første-sykkel.
Disse mener jeg krever en viss erfaring på forhånd med litt mer vanlige sykler, som de to andre Bandit'ene du har sett på. Motard'er er unektelig noe spesielle og gjerne sykler som tidligere R-sykkel eiere går over til å kjøpe - av ulike grunner... :P :p I det hele tatt en sykkel for mer erfarne og hardbarka motorsyklister, tør jeg påstå.

Bandit er trygt kjøpt, det samme med Yamaha TDM 900 for en med din kroppslengde; passe høy sittehøyde for en som deg og godt egnet til den type kjøring du nevner i posten din.

Jeg anbefaler deg altså å sjekke ut TDM. Ikke uventet vil mange her inne si... ;-) Så får du vurdere om tipset har noe for seg, mens du venter på flere andre gode tips her inne ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av Tysnes »

eller xj 900

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37954
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av AJ »

Tysnes skrev:Eller http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=35860494" onclick="window.open(this.href);return false;
:knegg
Den der tror jeg blir vel spesiell for en nybegynner, kanskje...?
Kawas2T.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av Tysnes »

AJ skrev:
Tysnes skrev:Eller http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=35860494" onclick="window.open(this.href);return false;
:knegg
Den der tror jeg blir vel spesiell for en nybegynner, kanskje...?
Kawas2T.JPG
Kopierte feil sykkel, dette var noe eg snuste på sjøl. Sorry ;-)

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av Coach »

Halloen.

Har ikke noe tung erfaring med Motorsykkel. Men hørte på gutta her inne når jeg skulle kjøpe sykkel. Er ca like høy som deg, har kansje noen kg mer? Og hadde ikke ønske om noe R sykkel. Jeg kjørte opp for 14 dager siden. Og valget for meg ble en Yamaha TDM 900. Sykkelen er kjempe bra og jeg sitter godt. Og masse drag i den. Jeg kjørte opp på en BMW 650 GS og den fikk jeg vondt i ræva etter ca 1 times kjøring. Kan ikke si at det er noe problem på TDM'en.

Tror det ligger noen 850 på finn.no i din prisklasse. Min nabo har en TDM 850 og skryter veldig av den.
AJ har jo mange mil som rytter på sin gammle TDM, så hør på han. Han vet hva han snakker om.

Jeg tror den ultimate sykkel for oss lange er en BMW 1200 GSA. Du får vell 2 stk ny TDM for prisen av den. Så det blir ikke ennå for meg at jeg skaffer en slik. :prop:
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

-Shark-
Innlegg: 9
Registrert: 03 jul 2012, 21:21
Motorsykkelen din: 125ccm vespa bajaj, 900ccm Yamaha Xj

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av -Shark- »

AJ skrev:Hey -Shark-
og velkommen hit til MCsiden.no :vs

Motard'erne du har sett på ville jeg se bort fra som første-sykkel.
Disse mener jeg krever en viss erfaring på forhånd med litt mer vanlige sykler, som de to andre Bandit'ene du har sett på. Motard'er er unektelig noe spesielle og gjerne sykler som tidligere R-sykkel eiere går over til å kjøpe - av ulike grunner... :P :p I det hele tatt en sykkel for mer erfarne og hardbarka motorsyklister, tør jeg påstå.

Bandit er trygt kjøpt, det samme med Yamaha TDM 900 for en med din kroppslengde; passe høy sittehøyde for en som deg og godt egnet til den type kjøring du nevner i posten din.

Jeg anbefaler deg altså å sjekke ut TDM. Ikke uventet vil mange her inne si... ;-) Så får du vurdere om tipset har noe for seg, mens du venter på flere andre gode tips her inne ;-)
Erfaringsmessig har jeg kjørt moped når den tid var, ellers så har jeg kjørt Trial og Cross, så noe erfaring er det.

Men er vel kanskje et bedre valg med en Bandit enn en motard?
StigRoar skrev:Halloen.

Har ikke noe tung erfaring med Motorsykkel. Men hørte på gutta her inne når jeg skulle kjøpe sykkel. Er ca like høy som deg, har kansje noen kg mer? Og hadde ikke ønske om noe R sykkel. Jeg kjørte opp for 14 dager siden. Og valget for meg ble en Yamaha TDM 900. Sykkelen er kjempe bra og jeg sitter godt. Og masse drag i den. Jeg kjørte opp på en BMW 650 GS og den fikk jeg vondt i ræva etter ca 1 times kjøring. Kan ikke si at det er noe problem på TDM'en.

Tror det ligger noen 850 på finn.no i din prisklasse. Min nabo har en TDM 850 og skryter veldig av den.
AJ har jo mange mil som rytter på sin gammle TDM, så hør på han. Han vet hva han snakker om.

Jeg tror den ultimate sykkel for oss lange er en BMW 1200 GSA. Du får vell 2 stk ny TDM for prisen av den. Så det blir ikke ennå for meg at jeg skaffer en slik. :prop:
Ca 1.95 og 92 kg. Men om du er isamme klasse og den passet godt, så kunne jeg ha sett litt på de også. Forsikringsmessig kommer de vel rimelig ut?

Kjørte opp på en Yamaha Fazer 2012 mod for 1 uke siden :)

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av Coach »

-Shark- skrev:
AJ skrev:Hey -Shark-
og velkommen hit til MCsiden.no :vs

Motard'erne du har sett på ville jeg se bort fra som første-sykkel.
Disse mener jeg krever en viss erfaring på forhånd med litt mer vanlige sykler, som de to andre Bandit'ene du har sett på. Motard'er er unektelig noe spesielle og gjerne sykler som tidligere R-sykkel eiere går over til å kjøpe - av ulike grunner... :P :p I det hele tatt en sykkel for mer erfarne og hardbarka motorsyklister, tør jeg påstå.

Bandit er trygt kjøpt, det samme med Yamaha TDM 900 for en med din kroppslengde; passe høy sittehøyde for en som deg og godt egnet til den type kjøring du nevner i posten din.

Jeg anbefaler deg altså å sjekke ut TDM. Ikke uventet vil mange her inne si... ;-) Så får du vurdere om tipset har noe for seg, mens du venter på flere andre gode tips her inne ;-)
Erfaringsmessig har jeg kjørt moped når den tid var, ellers så har jeg kjørt Trial og Cross, så noe erfaring er det.

Men er vel kanskje et bedre valg med en Bandit enn en motard?
StigRoar skrev:Halloen.

Har ikke noe tung erfaring med Motorsykkel. Men hørte på gutta her inne når jeg skulle kjøpe sykkel. Er ca like høy som deg, har kansje noen kg mer? Og hadde ikke ønske om noe R sykkel. Jeg kjørte opp for 14 dager siden. Og valget for meg ble en Yamaha TDM 900. Sykkelen er kjempe bra og jeg sitter godt. Og masse drag i den. Jeg kjørte opp på en BMW 650 GS og den fikk jeg vondt i ræva etter ca 1 times kjøring. Kan ikke si at det er noe problem på TDM'en.

Tror det ligger noen 850 på finn.no i din prisklasse. Min nabo har en TDM 850 og skryter veldig av den.
AJ har jo mange mil som rytter på sin gammle TDM, så hør på han. Han vet hva han snakker om.

Jeg tror den ultimate sykkel for oss lange er en BMW 1200 GSA. Du får vell 2 stk ny TDM for prisen av den. Så det blir ikke ennå for meg at jeg skaffer en slik. :prop:
Ca 1.95 og 92 kg. Men om du er isamme klasse og den passet godt, så kunne jeg ha sett litt på de også. Forsikringsmessig kommer de vel rimelig ut?

Kjørte opp på en Yamaha Fazer 2012 mod for 1 uke siden :)
Jepp jeg betaler 2300 pr år med full kasko. Nå er jeg 41 år så det hjelper litt. Til info er jeg 194cm og 120 kg så jeg tåler litt vind.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

-Shark-
Innlegg: 9
Registrert: 03 jul 2012, 21:21
Motorsykkelen din: 125ccm vespa bajaj, 900ccm Yamaha Xj

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av -Shark- »

Prøvde en XJ900 Yamaha idag, 84 modell. Det er skiftet motor til 87 modell, gaffel med simringer forran, clutch er skiftet, hjullager bak, Clutch, nyere bensintank, synkronisert gassere m.m
Følger med nytt løst dekk og noen ekstra deler.

Noen erfaringer med slike eldre sykler?
Km stand sykkel omkring 70 000
Motor 60 000 ca.

Kjente etter slakk i hjul bak og gaffel forran, virket thight og fin. Under kjøring var den veldig behagelig og virket ikke gammel og sliten.

Er dette noe å satse på? Er da en billig sykkel som blir veteran snart( Stor fordel ).

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2733
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av Busa Trond »

Hvis du ikke skal bruke så mye penger på den første sykkelen din, så vil jo jeg si at en Banditt 6oo er tingen. Den får du for rundt 30 lapper. God sykkel fra slutten av 90. Selger den sikkert for det samme som du gav for den. Det er moro å høre at du har kjørt litt cross. Men du finner sikkert ikke samme draget i en 600 gatesykkel som i en 450 cross, men den progresive kurven er bare moro sett i et gate sykkel perfektiv :yeyeye

Brukeravatar
Haa
Innlegg: 11
Registrert: 01 sep 2010, 13:38
Motorsykkelen din: BMW R1100GS 1997
Sted: Lillehammer

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av Haa »

Kan anbefale FZS 600 ('98-'03) også, den fungerer fint for meg på 190cm/87kg. Fazer, Bandit og Hornet går ofte igjen som gode nybegynnersykler. Driftsikre og spreke. TDM er vel kanskje hakket mer behagelig for oss som er høyere enn snittet, men har heldigvis ikke prøvekjørt en slik ;)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av omaas »

-Shark- skrev:Prøvde en XJ900 Yamaha idag, 84 modell. Det er skiftet motor til 87 modell, gaffel med simringer forran, clutch er skiftet, hjullager bak, Clutch, nyere bensintank, synkronisert gassere m.m
Følger med nytt løst dekk og noen ekstra deler.

Noen erfaringer med slike eldre sykler?
Km stand sykkel omkring 70 000
Motor 60 000 ca.

Kjente etter slakk i hjul bak og gaffel forran, virket thight og fin. Under kjøring var den veldig behagelig og virket ikke gammel og sliten.

Er dette noe å satse på? Er da en billig sykkel som blir veteran snart( Stor fordel ).
Har en xj 900 -86 modell som jeg kjørt 4500 mil med (den har nå gått ca 80000), for det meste med pasasjer. :-)
Den var litt slapp i fjæringa foran så jeg kiftet til Wilbers fjærer foran og sykkelen ble mye bedre å kjøre.
Xj 900 er kjent for¨å være meget driftsikker.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6986
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av Jompa »

Nå snakker vi sykkel, ja.
XJen er vel kjent for litt slapp fjæring, regn med nye bakdempere også.
FJ 1100/ 1200 kan vel også være et alternativ ? Veldig stabil ramme, litt mere komplisert motor og
Som oftest mere råkjørt enn XJ. Men fullt mulig å få tak i pent brukte eks av denne også.
Bruk ørene godt når du sjekker gamle sykler, motorlyden avslører mye.
Jo stillere motoren går, desto bedre. Luftkjølte motorer rasler litt mer enn vannkjølte, det er helt normalt.
Hør også på motor og eksoslyd på tomgang. Motoren skal gå jevnt og eksosen skal høres jevn ut.
Du har allerede nevnt hjullager,gaffel, svingarm osv.
Sjekk alle brytere varsellamper, instrumenter, og sjekk det du ser av kabler, særlig der kablene går
Forbi kronrøret.
Regn med å bruke noen kroner på å få sykkelen tipptopp. Deler til disse er null problem å få tak i.
Lykke til med handelen, uansett hva du havner på.

Ser jo helst at det blir Kawasaki.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av omaas »

Jompa skrev:Nå snakker vi sykkel, ja.
XJen er vel kjent for litt slapp fjæring, regn med nye bakdempere også.
Helt enig, skiftet også til Bitubo dempere/fjærer bak.:-)

Fj 1200 er en fin sykkel, men som du skriver er de ofte hardere kjørt og de har ikke kardang ;-)
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

-Shark-
Innlegg: 9
Registrert: 03 jul 2012, 21:21
Motorsykkelen din: 125ccm vespa bajaj, 900ccm Yamaha Xj

Re: Kjøp av førstegangssykkel opptil 50 000

Legg inn av -Shark- »

Takk for mange gode svar.

Får vente å se om det blir en XJ 900 eller om det kun blir salg og kjøp av f.eks en bandit 600.

Svar