MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Hm...
Litt diskusjon bør vel tåles uten at det skal kveruleres... ?
Kanskje ikke spesielt lurt å være førstemann til å nevne akkurat et slikt ord, heller...
Nevner man det ikke, unngår man gjerne at andre følger opp...
Bare nevner det sånn i forbifarten...
Litt diskusjon bør vel tåles uten at det skal kveruleres... ?
Kanskje ikke spesielt lurt å være førstemann til å nevne akkurat et slikt ord, heller...
Nevner man det ikke, unngår man gjerne at andre følger opp...
Bare nevner det sånn i forbifarten...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6986
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Den ble produsert fra 1923 til 1926 og det ble solgt 3090 stykker.
Motoren var 494 ccm og ga 8,5 hk. Den hadde en forgasser, trykksmøring, tørrplateclutch, tre gear og magnettenning.
Generator var ekstrautstyr
Vekt fulltanket, 122 kg og toppfart 95- 100 kmh.
Cantilever-fjæring foran, stiv bakramme og trommelbremser både foran og bak.
Kilde: http://bmw.mc.no/historie/eldre" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Har de siste 2-3 ukene sett en serie programmer på Discovery (trur æ) om historien til div mc-merker,
BMW, Honda og Kawasaki, litt overfladisk kanskje, men likevel artig og informativt.
Hvis æ ikke husker feil, så var R32 den første serieproduserte BMW'n som du sier Jompa.
Men het de ikke noe annet enn BMW på den tida?
Det var en tøff sykkel i allefall. Det hadde vært no å hatt i garagen eller soverommet elns
BMW, Honda og Kawasaki, litt overfladisk kanskje, men likevel artig og informativt.
Hvis æ ikke husker feil, så var R32 den første serieproduserte BMW'n som du sier Jompa.
Men het de ikke noe annet enn BMW på den tida?
Det var en tøff sykkel i allefall. Det hadde vært no å hatt i garagen eller soverommet elns
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Første årsmodell av R32 hadde bare bakbrems, ikke noe brems foran.
Motoren var et viderespinn på M2B15 Bayer Kleinmotor. Usikker på om en versjon av den opprinnelige motoren stod i Douglas (engelsk) men det er jeg ikke sikker på...
Motoren var et viderespinn på M2B15 Bayer Kleinmotor. Usikker på om en versjon av den opprinnelige motoren stod i Douglas (engelsk) men det er jeg ikke sikker på...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6986
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
BIMOTA TESI er en av fremtidsmotorsyklene som bare et fåtall vil ha. (desverre?)
Det spesielle med sykkelen er at den er navstyrt, og har svingarm istedet for forgaffel.
Den første Tesien, 1D kom i 1991, hadde en Ducati 851-motor og ble produsert i 127 eks.
Så hvis du har en stående på låven, kan den være verdt noen grunker.
Bimota som merke kom i 1973. Italiensk ramme av beste sort med japanske motorer, og senere italienske.
Bimota KB1 hadde f.eks Kawasaki 1000 motor, og SB1 hadde Suzuki GS 1000- motor.
Navnet kommer fra de tre grunnleggerne Bianchi, Morro og Tamburini.
Imellom den Tesi 1D og den siste, 3d har fabrikken vært konkurs etpar ganger.
Tesi 3D lages kun på bestilling. Det var ikke Bimota som fant opp navstyringen, og de har heller ikke vært alene om å produsere sykler med løsningen.
Yamaha GTS 1000 ble produsert fra 1993 - 1996.
Det spesielle med sykkelen er at den er navstyrt, og har svingarm istedet for forgaffel.
Den første Tesien, 1D kom i 1991, hadde en Ducati 851-motor og ble produsert i 127 eks.
Så hvis du har en stående på låven, kan den være verdt noen grunker.
Bimota som merke kom i 1973. Italiensk ramme av beste sort med japanske motorer, og senere italienske.
Bimota KB1 hadde f.eks Kawasaki 1000 motor, og SB1 hadde Suzuki GS 1000- motor.
Navnet kommer fra de tre grunnleggerne Bianchi, Morro og Tamburini.
Imellom den Tesi 1D og den siste, 3d har fabrikken vært konkurs etpar ganger.
Tesi 3D lages kun på bestilling. Det var ikke Bimota som fant opp navstyringen, og de har heller ikke vært alene om å produsere sykler med løsningen.
Yamaha GTS 1000 ble produsert fra 1993 - 1996.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Sted: På to hjul / Babīte
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Meesa wants.. :[-o<Jompa skrev:Yamaha GTS 1000 ble produsert fra 1993 - 1996.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6986
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
YAMAHA VIRAGO.
Hva er spesielt med en lat japansk softchopper bortsett fra navnet, som til forveksling høres ut som Viagra ?
Viragoen kom i 1982, som 750 og 920.
Motoren er Yamahas første V-twin, den kom først på TR1 i 1981 (?) og Yamaha har det med å gjøre ting på sin egen måte.
Derfor er vinkelen mellom cylindrene 75 grader, og ikke 45 eller 90 som da ble regnet som det normale.
Motoren var også "bærende" ettersom ramma ikke har de nedre rørene. Å si at motoren er " bærende" i ramma er vel å overdrive litt,
siden den er opphengt i gummiforinger.
Den mest spesielle Viragoen er XV 920 som kom i 82.
Sykkelen hadde ramme av pressede stålprofiler, ikke rør som var det vanlige.
Monshockfjæring bak og instrumentene hadde LCD-display som viste seg å være umulig å lese i solskinn. Men stilig var det nok..,
Lykta var høyt plassert på samme måte som på Seca, utifra teorien om at man så bedre hvis øyet fulgte lysstrålen.
I 1983 kom Midnight Special-versjonene av alle Yamahas softchoppere. Svart og gull.
I 84 kom sykkelen med nytt design, monodemperen ble erstattet med doble bakdempere, Lcd -displayet ble byttet mot vanlige klokker,
motoren ble 1000 ccm.
Og som alle japanske fabrikker begynte Yamaha å lage 700-kubikkere istedetfor 750er til det amerikanske markedet.
Det kom av at USA truet med straffetoll på motorsykler over 750 cc for å hjelpe HD som var nær konkurs.
Den siste store endringen kom i 1986, med nytt design på både 750en og den største, som hadde fått enda litt flere kubikk. 1100.
Nå var det glitter og stas for alle penga, masse "forgylte" detaljer.
Virago ble også laget med 535, 400, 250 og 125 cc motor.
Siste år modellnavnet ble brukt var i 1997. Etter det kom Dragstar med samme motor.
Hva er spesielt med en lat japansk softchopper bortsett fra navnet, som til forveksling høres ut som Viagra ?
Viragoen kom i 1982, som 750 og 920.
Motoren er Yamahas første V-twin, den kom først på TR1 i 1981 (?) og Yamaha har det med å gjøre ting på sin egen måte.
Derfor er vinkelen mellom cylindrene 75 grader, og ikke 45 eller 90 som da ble regnet som det normale.
Motoren var også "bærende" ettersom ramma ikke har de nedre rørene. Å si at motoren er " bærende" i ramma er vel å overdrive litt,
siden den er opphengt i gummiforinger.
Den mest spesielle Viragoen er XV 920 som kom i 82.
Sykkelen hadde ramme av pressede stålprofiler, ikke rør som var det vanlige.
Monshockfjæring bak og instrumentene hadde LCD-display som viste seg å være umulig å lese i solskinn. Men stilig var det nok..,
Lykta var høyt plassert på samme måte som på Seca, utifra teorien om at man så bedre hvis øyet fulgte lysstrålen.
I 1983 kom Midnight Special-versjonene av alle Yamahas softchoppere. Svart og gull.
I 84 kom sykkelen med nytt design, monodemperen ble erstattet med doble bakdempere, Lcd -displayet ble byttet mot vanlige klokker,
motoren ble 1000 ccm.
Og som alle japanske fabrikker begynte Yamaha å lage 700-kubikkere istedetfor 750er til det amerikanske markedet.
Det kom av at USA truet med straffetoll på motorsykler over 750 cc for å hjelpe HD som var nær konkurs.
Den siste store endringen kom i 1986, med nytt design på både 750en og den største, som hadde fått enda litt flere kubikk. 1100.
Nå var det glitter og stas for alle penga, masse "forgylte" detaljer.
Virago ble også laget med 535, 400, 250 og 125 cc motor.
Siste år modellnavnet ble brukt var i 1997. Etter det kom Dragstar med samme motor.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Knallbra innlegg JompaJompa skrev:YAMAHA VIRAGO.
Motoren er Yamahas første V-twin, den kom først på TR1 i 1981 (?) og Yamaha har det med å gjøre ting på sin egen måte.
Derfor er vinkelen mellom cylindrene 75 grader, og ikke 45 eller 90 som da ble regnet som det normale.
Svenskene påstår at de har kommet med bidrag til denne motoren.
Samme vinkel, samme slag, boring og kamdrift. Tilfeldig?
http://hem.passagen.se/xv750xv1000/
http://www.hedlundsmotor.se/
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Husker godt disse Yamahaene fra jeg var ung biker. TR1 var grom! Og Midnight Special har alltid stått for meg som det mest smakløse og motbydelige som har vært tilgjengelig på MC-markedet. Artig, mange minner som kom fram her Jompa
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Y2K turbinmotor med 320HK
Oppstarten av sykkelen er garantert å tiltrekke seg folke mengde
[video]http://www.youtube.com/watch?v=oRO5IJkW ... ure=fvwrel[/video]
Oppstarten av sykkelen er garantert å tiltrekke seg folke mengde
[video]http://www.youtube.com/watch?v=oRO5IJkW ... ure=fvwrel[/video]
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Fra MC-Collection i Solletuna,ved Stockholm.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Og sånn høres ut når to dampmaskiningeniører teamer opp med en forbrenningsmotoringeniør:
http://www.youtube.com/watch?v=5hI9m1vAurc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=5hI9m1vAurc" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Ellers er også 1923 Megola med femsylindret fremhjulsmotor (!) verdt et blikk.
http://www.youtube.com/watch?v=qAQuljp- ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qAQuljp- ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
- Galilee
- Innlegg: 24
- Registrert: 02 jun 2009, 13:04
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 1996
- Sted: Horten
- Kontakt:
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Hvis man først skal lage en ENHJULS motorsykkel så hvorfor ikke putte en V8 i den?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=K4YmVP6i4qw[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=K4YmVP6i4qw[/video]
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
I 1922 kjørte min bestefar og hans to brødre på hver sin Harley Davidson 1920 20F 2 cyl 1000 cc ioe fra Esbjerg til Honningsvåg, 3,5 mil fra Nordkapp.
Det var sikkert litt av et eventyr
[video]http://www.youtube.com/watch?v=IpTx2DXcJGk[/video]
Det var sikkert litt av et eventyr
[video]http://www.youtube.com/watch?v=IpTx2DXcJGk[/video]