Scottoiler?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Scottoiler?

Legg inn av Coach »

Hei og hå

Sitter her og vurderer og annskaffe en Scottoiler til TDM'en. Tenkte på den utgaven som heter 'E'.

Noen som har noen erfaringer med denne?
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Scottoiler?

Legg inn av AJ »

TheHaughom har Scottolier på Duke'en sin.
Kanskje noen tips & tricks å finne i posten(e) hans...?:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=119298#p119298" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Scottoiler?

Legg inn av TBI81 »

E er vel den elektroniske?
Har sånne som går på vakum på begge syklene mine. Her er i alle fall et tips om hvordan man kan montere oljelinja på svingarmen (alt for mange håpløse installasjoner å finne på nett..). Dreide opp tre små hull under som jeg festet linja i. Så å si usynlig :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Scottoiler?

Legg inn av SuperMorten »

Har vurdert det samme. Eneste minuset med E-typen var at det var et stort kontrollpanel, som skal festes i kontrollerbar posisjon.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Scottoiler?

Legg inn av TheHaughom »

Som AJ nevnte, jeg har Scottoiler på Duken min.
Ikke E-typen, men vakum-versjonen.

Har intet negativt å si om den, annet enn at ved for høy drypphyppighet blir det mye søl på felg/bakskjerm/skilthenger osv.
Jeg orket ikke å stresse så mye med å stille inn i begynnelsen. Tørket av felgen før/etter jeg kjørte og sjekket hvor mye som hadde sprutet av.
Nå har jeg et oppsett som er så og si sprutfritt, og kjedet er alltid fuktig av olje :-)
En ting å merke seg er at mye olje og smuss blir liggende inne ved det fremre drevet. Jeg tar alltid av dekselet til det fremre drevet når jeg vasker sykkelen å spyler rent der også. Er bare 3 skruer på Duken, så ikke noe ekstra stress for min del...

Ellers har jeg plasser slangen på samme måte som TB181, bare med klistermerkelappene som følger med systemet.
Dette har også fungert helt topp, de har aldri ramlet av til nå i alle fall. Bare pass på å ha det helt rent der du skal feste dem på :thumleft

Spør i vei om det er noe du lurer på. :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Scottoiler?

Legg inn av JK95 »

Hvordan fungerer dette vakuumsystemet?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Scottoiler?

Legg inn av TheHaughom »

Vakumsystemet fungerer slik at du fjerner en skrue fra motoren (vakumskrue), og setter i en uthullet skrue.
Deretter tres en slange på denne skruen som leder ned til Scottoiler-beholderen. Poenget her er at vakumet i motoren løfter en liten kule i beholderen, som gjør at det kun renner olje gjennom når motoren er i gang :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Scottoiler?

Legg inn av Voodoodoo »

Har hatt scottoiler på min Blackbird, synes det var noe ræl.
Har nå montert Pro-oiler på Hayabusaen. Veldig fornøyd etter ca. 300mil.
Er elektronisk og justerer mengde etter hastighet(kobles via speedsensor).
Man har en kontrollboks ved dashbordet der en kan finjustere mengde. Det kreves fx mer om en kjører i regn osv. Oljetype velger en sjøl men jo tynnere jo bedre.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Scottoiler?

Legg inn av TBI81 »

TheHaughom skrev:Vakumsystemet fungerer slik at du fjerner en skrue fra motoren (vakumskrue), og setter i en uthullet skrue.
Deretter tres en slange på denne skruen som leder ned til Scottoiler-beholderen. Poenget her er at vakumet i motoren løfter en liten kule i beholderen, som gjør at det kun renner olje gjennom når motoren er i gang :thumleft
Vakum kan man ta flere plasser fra. På SV'en tror jeg at jeg tok det fra bensinpumpa med et t-stykke.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Scottoiler?

Legg inn av TheHaughom »

TBI81 skrev:
TheHaughom skrev:Vakumsystemet fungerer slik at du fjerner en skrue fra motoren (vakumskrue), og setter i en uthullet skrue.
Deretter tres en slange på denne skruen som leder ned til Scottoiler-beholderen. Poenget her er at vakumet i motoren løfter en liten kule i beholderen, som gjør at det kun renner olje gjennom når motoren er i gang :thumleft
Vakum kan man ta flere plasser fra. På SV'en tror jeg at jeg tok det fra bensinpumpa med et t-stykke.
Selvfølgelig. Om du bruker T-kobling må du kutte i eksisterende vakumkabel, noe jeg ikke ønsket å gjøre på den splitter nye sykkelen min.
De fleste motorer har vel diverse "ubrukte" vakumskruer rundtomkring uansett..? :scratch
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Scottoiler?

Legg inn av fikse »

Njaaaa... Har ikke funnet noe vakuum-uttak på min 1-sylindrede NX250. På flersylindrede vil jeg tro alle har uttak (pga synkroniseringen), men tror (tror!) det ikke nødvendigvis er på alle 1-sylindrede?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Scottoiler?

Legg inn av Coach »

Så dere med Scottoiler synes dette er en god sak.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Scottoiler?

Legg inn av Voodoodoo »

Synes den gamle vakuumstyrte scottoiler'n var noe ræl. Den nye elektroniske kan sikkert være fin men jeg holder en knapp på pro-oiler.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Scottoiler?

Legg inn av TheHaughom »

Jeg har i alle fall flere ledige vakumskruer på min énsylindrede LC4-motor. Men man har jo alternativet med T-stykke som TB181. Men dette varierer jo fra sykkel til sykkel, så skal ikke være bastant her :-#

Når det gjelder Pro-oiler vs. Scottoiler vil jeg tro man finner mye frem og tilbake. Scottoiler sitt E-system ser ut til å gjøre det samme som Pro-oileren.
Jeg kan justere Scottoileren min "on the fly" mens jeg kjører, grunnet plasseringen. Har dog aldri gjort det - men burde kanskje skrudd litt opp i regnvær?

StigRoar: Jeg synes Scottoileren er meget bra. Slipper å tenke på vedlikehold av kjedet. Vasker det selvfølgelig sammen med sykkelen med WD40 eller lignende - og primer en runde før jeg kjører (tar ca. 30 sekunder).

Usikker på hva jeg skal bruke av olje når jeg går tom for Scottoiler-oljen. Noen sier motorsag-olje fungerer bra, noen innspill?
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Scottoiler?

Legg inn av Coach »

Da er scottoileren bestilt. Ser at de anbefaler og borre et lite hull i gaffelen for feste til slange/munnstykket. Er det noe lurt og borre hull der da? Svekker du ikke konstruksjonen da?
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Svar