Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av joo »

I nærområdet:

Ekstra fine svingete veger, noen små kilometer nord fra Kongsberg, inn på 37 over Jondalen - Bolkesjø til Gransherad. En favorittveg, man kan kjøre "engasjert" når man blir kjent med den og ikke minst vet av svingen som nyper og de to det kan være grus i. En højdare, makes the day :thumleft
En fin start når man skal over Haukelifjell eller bare rundturen over Tinn og under Gaustadtoppen eller videre til Rauland, ned til Dalen osv osv.

Oppdaget i fjor: vegen mellom Skien og Nordagutu; Valebøveien! (Nr.44?) Avnytes helst med varme dekk og nordover siden det ER deiligere å ta svingene i litt motbakke istf nedover. Kan være litt surrete å finne rett i Skien, og der er boligområder og litt trangt helt i starten. Og OBS; en trang jernbaneundergang et stykke oppover kan komme brått på første turen.

På andre siden av fjorden; ta gamle vegen sørover i rundkjøringa før Drøbak, (152 og så videre på 6) til Hvitstein og evt Vestby kirke hvis du skal nedover mot Sveariket. Lugn veg med svinger og bakketopper.

Elg; har nesten truffet en på Grimsbyvegen, etter rundkjøringa på Klokkarstua litt før vi kom til fjorden.
Rådyr; ble nesten slutt på dem etter at de tok vekk epletrærne ved vegen oppe på Morbergtoppen. Før det var det stadig dyr i vegen og påkjørte dyr på veg ned til Nærsnes. Verste var når der lå påkjørte dyr i vegen man måtte dra vekk og ringe om, siden folk tydeligvis fikk seg til å stikke fra dem midt i vegen :sk?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Carpas Blogg - Første solotur, helt ubeskrivelig deilig!

Legg inn av E-strom »

Carpa skrev:Det var til tider litt guffen med sola som var i ferd med å gå ned også, ble skikkelig blendet selv med solvisiret nede.
Dette er plagsomt, og jeg bruker å legge på en stripe eller tre med elektrikertape øverst på visiret. Det fungerer fint som "solskjerm", og hvis du bretter inn den ytterste centimeteren på vestresiden kan du rive dem av underveis hvis du har satt på for mange :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av taco »

Det er ubehaglig med sola i blant. Men nå har du så fin hjelm med solvisir, så i stedet for tape, så senker du bare solvisiret lite grann - som en solskygge. Hjelper jo ikke under alle forhold, men...:thumleft
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av Æljen »

Som Taco skriver kan du senke solvisiret litt, eller enda bedre. Du kan snu det opp/ned slik at det blir en rett kant i steden for utsparingen til nesen. I tillegg kan du legge litt tape på den nye rette kanten. Dette blir en ganske bra solskygge :jada:

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av Carpa »

Dexter skrev:Masse fine turer der. Noen steder kan det være lurt å gjøre små avvik, og det kan hende du har ment det, men at kartet har valgt "korteste" vei :knegg

F.eks: https://maps.google.com/maps?saddr=Slem ... 6&t=m&z=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det er jo bare et forslag :P :p
Prøver du å styre meg unna Kongsberg Dexter :knegg Jeg har med vilje lagt ruta innom Kongsberg fordi jeg har flere bekjente der.

Jeg har flyttet litt på forslaget til Google men jeg er ikke så kjent og vet ikke hvilke veier det kan være fint å få med seg overalt. Styrer ihvertfall unna motorveier og lignende kjedelige strekker når jeg kan.

Men, jeg legger ikke ut på noen lengre turer enn ca 15 mil foreløpig. Da skal jeg i så fall ha veldig god tid den dagen.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av Carpa »

joo skrev:I nærområdet:

Ekstra fine svingete veger, noen små kilometer nord fra Kongsberg, inn på 37 over Jondalen - Bolkesjø til Gransherad. En favorittveg, man kan kjøre "engasjert" når man blir kjent med den og ikke minst vet av svingen som nyper og de to det kan være grus i. En højdare, makes the day :thumleft
En fin start når man skal over Haukelifjell eller bare rundturen over Tinn og under Gaustadtoppen eller videre til Rauland, ned til Dalen osv osv.

Oppdaget i fjor: vegen mellom Skien og Nordagutu; Valebøveien! (Nr.44?) Avnytes helst med varme dekk og nordover siden det ER deiligere å ta svingene i litt motbakke istf nedover. Kan være litt surrete å finne rett i Skien, og der er boligområder og litt trangt helt i starten. Og OBS; en trang jernbaneundergang et stykke oppover kan komme brått på første turen.

På andre siden av fjorden; ta gamle vegen sørover i rundkjøringa før Drøbak, (152 og så videre på 6) til Hvitstein og evt Vestby kirke hvis du skal nedover mot Sveariket. Lugn veg med svinger og bakketopper.

Elg; har nesten truffet en på Grimsbyvegen, etter rundkjøringa på Klokkarstua litt før vi kom til fjorden.
Rådyr; ble nesten slutt på dem etter at de tok vekk epletrærne ved vegen oppe på Morbergtoppen. Før det var det stadig dyr i vegen og påkjørte dyr på veg ned til Nærsnes. Verste var når der lå påkjørte dyr i vegen man måtte dra vekk og ringe om, siden folk tydeligvis fikk seg til å stikke fra dem midt i vegen :sk?
Tenkte du noe slikt som dette da?
http://goo.gl/maps/vv9M1

og slik?
http://goo.gl/maps/pjPe6

En ganske lang dagsetappe for meg per i dag men etterhvert så er det nok en fin tur :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av Carpa »

Æljen skrev:Som Taco skriver kan du senke solvisiret litt, eller enda bedre. Du kan snu det opp/ned slik at det blir en rett kant i steden for utsparingen til nesen. I tillegg kan du legge litt tape på den nye rette kanten. Dette blir en ganske bra solskygge :jada:
Tror neppe det går an å snu det opp ned, det er integrert i hjelmen. Om det blir veldig plagsomt så får jeg se om jeg kan lage en slik skygge av elektrikertape.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av Æljen »

Hei
Jeg har C3 fra schuberth jeg også og har forsøkt det, så jeg vet det går :thumleft

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av Hjernen »

Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av Carpa »

Litt usikker når jeg lar google oversette til norsk....

Advarsel: Bruk av SUNAX på egen risiko. Uhindret utsikt i alle retninger før hver tur :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av Carpa »

Æljen skrev:Hei
Jeg har C3 fra schuberth jeg også og har forsøkt det, så jeg vet det går :thumleft
Jeg forstår ikke helt at det skal hjelpe å snu den opp ned :scratch
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av joo »

Carpa skrev:
Tenkte du noe slikt som dette da?
http://goo.gl/maps/vv9M1

og slik?
http://goo.gl/maps/pjPe6

En ganske lang dagsetappe for meg per i dag men etterhvert så er det nok en fin tur :thumleft
For eksempel :-)

Eller http://goo.gl/maps/Ua0q3

Og så er det bare å kombinere etter som du blir kjent. Ikke minst når du etter hvert føler for å tøye turene litt. Naturlig å bli sliten i sessen før du blir mer vant med å sitte i salen.

Ruta der du kjører under Gaustadtoppen er nydelig, men ta det pent de første turene du tar opp der. (Regner med du stikker opp der i løpet av sommeren) Ikke at det er veldig vanskelig, men med for høyt tempo kan det sikkert være noen svinger som er ubehagelige før du vet av dem. Spesielt når du har kjørt over høyeste punktet fra nord (Rjukan) og er på tur ned mot tregrensa. Vet (av erfaring) at der er en lang høyresving man skal ha respekt for... Den er lang og man lures til å tro den ikke er så skarp.
Men sånn er det generelt; mange flotte svinger, og så er der plutselig en som kan gi veldig høy puls... Husk å ha marginer!

På sensommeren får du ta deg en oval helgetur eller to. Da rekker du å legge inn masse fantastisk natur på Vestlandet.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:
Æljen skrev:Hei
Jeg har C3 fra schuberth jeg også og har forsøkt det, så jeg vet det går :thumleft
Jeg forstår ikke helt at det skal hjelpe å snu den opp ned :scratch
Når det er sånn ekkel sol, bruker jeg et par Rayban's i tillegg til visiret. De er ikke så mørke at det blir for mørkt, og skulle det bli dårlig sikt, er det bare å løfte visiret.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av ojda »

For deg som har solvisir Carpa er det jo bare å legge
to striper med elektrikertape øverst på solvisiret ;-)
Jeg har funnet at to tapebredder på mitten av visiret, avsmalnende til
bittelitt over en tapebredde ut mot visirkantene fungerer best på Shoei :thumleft
På denne måten beholder du fullt siktfeldt, også med solbriller.
Men ved å dra solbrillene helt ned, får du også solskjermfunksjon :thumleft
Hvor langt ned tapestripa skal gå, må du sef prøve deg fram til :roll
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Carpas Blogg - Kveldstur, rådyr og solnedgang

Legg inn av Æljen »

Poenget med å snu solvisiret er at du får en rett kant å tape etter. Slik det står orginalt har det en utsparing til nesen :D

Svar