Visste du at... ?
- Busa Trond
- Innlegg: 2736
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Visste du at... ?
Lager en ny tråd " Visste du at ".
Bugatti Veyron som er en heftig bil, har en toppfart på over 400km/t. Om føreren slipper gassen i 410km/t gir luftmotstanden en bremseytelse på formidable 1200hk
Bugatti Veyron som er en heftig bil, har en toppfart på over 400km/t. Om føreren slipper gassen i 410km/t gir luftmotstanden en bremseytelse på formidable 1200hk
Sist redigert av AJ den 09 sep 2012, 09:57, redigert 2 ganger totalt.
Begrunnelse: Fikset bittelitt på trådtittelen... Morsomt påfunn, artig tråd, forresten :-)
Begrunnelse: Fikset bittelitt på trådtittelen... Morsomt påfunn, artig tråd, forresten :-)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38052
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Visste du at... ?
Av kunnskap man ikke har spesielt mye nytte kom jeg over denne:
The cruise liner, Queen Elizabeth II, moves only six inches for each gallon of diesel that it burns.
Usedvanlig lite fart og spenning for penga, må jeg si...
The cruise liner, Queen Elizabeth II, moves only six inches for each gallon of diesel that it burns.
Usedvanlig lite fart og spenning for penga, må jeg si...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Sted: På to hjul / Babīte
Re: Visste du at... ?
Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Visste du at... ?
Javel. Siden vi er inne på forbruk. Romferga bruker under takeoff (med alle hjelperaketter/ekstratank osv):
1277 liter oksygen
3414 liter hydrogen
8315 kg solid fuel (drivstoff i fast form)
pr SEKUND..!!!!
Hva dette utgjør pr meter, gidder jeg ikke regne på, siden farten hele tiden er økende..
1277 liter oksygen
3414 liter hydrogen
8315 kg solid fuel (drivstoff i fast form)
pr SEKUND..!!!!
Hva dette utgjør pr meter, gidder jeg ikke regne på, siden farten hele tiden er økende..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Visste du at... ?
Det du snakker om her handler altså om hjuldrift, hvor friksjon (hjulene mot veien) er det som sørger for kraften forover..?Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Sted: På to hjul / Babīte
Re: Visste du at... ?
Ja. Skulle nok presisert det i første setning, men det står jo forsåvidt i avsnitt to og tre. :-)SuperMorten skrev:Det du snakker om her handler altså om hjuldrift, hvor friksjon (hjulene mot veien) er det som sørger for kraften forover..?Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Visste du at... ?
Skjønte det, men begynte å tenke fysikk, og da løp tankene til geværkulen osv..Bikeridr skrev:Ja. Skulle nok presisert det i første setning, men det står jo forsåvidt i avsnitt to og tre. :-)SuperMorten skrev:Det du snakker om her handler altså om hjuldrift, hvor friksjon (hjulene mot veien) er det som sørger for kraften forover..?Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Visste du at... ?
Nå prater du bare tull.Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
Edit: eksempel..http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_Hay ... asurements
Sist redigert av mekkern den 09 sep 2012, 11:06, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Sted: På to hjul / Babīte
Re: Visste du at... ?
Du strøk m.a.o i fysikk du da..?mekkern skrev:Nå prater du bare tull.Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
(Evt motbevis mine påstander)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Visste du at... ?
Top fuel dragstere er jo ikke helt "standard utstyr" for de fleste, men de ruller på hjul, har forbrenningsmotor som driver hjula, og de som har dette utstyret, kjører 1000fot/305 m på under 3,8 sek med en fart på over 530 kmt over målstreken. 0-160 kmt gjøres unna på 0,7 sek
Her kan du lese mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel" onclick="window.open(this.href);return false;
Her kan du lese mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av ArcticTiger den 09 sep 2012, 11:08, redigert 1 gang totalt.
Re: Visste du at... ?
foreslår at du legger fram bevis for din påstand førstBikeridr skrev:Du strøk m.a.o i fysikk du da..?mekkern skrev:Nå prater du bare tull.Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
(Evt motbevis mine påstander)
Re: Visste du at... ?
Ja og det er mer enn bare noen tideler raskere også......ArcticTiger skrev:Top fuel dragstere er jo ikke helt "standard utstyr" for de fleste, men de ruller på hjul, har forbrenningsmotor som driver hjula, og de som har dette utstyret, kjører 1000fot/305 m på under 3,8 sek med en fart på over 530 kmt over målstreken. 0-160 kmt gjøres unna på 0,7 sek
Har over 100 km/t når de passerer 30 fot eller rundt 9 meter
Re: Visste du at... ?
nå er det nevnt at denne maksgrensen er uten "hjelpemidler" som downforce utstyr ol og det har vel i grunnen dragstere i "hauevis" men fysikkbeviset skulle jeg også likt å se....
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Visste du at... ?
men har lite/ingen effekt under 100km/h...hvis ingen har funnet opp "gravitasjonsøkende" utstyr for downforce er aerodynamiske effekter..og "wheelie bars" er kun for sikring mot å slå rundt..Duville skrev: "hjelpemidler" som downforce utstyr ol og det har vel i grunnen dragstere i "hauevis"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后