Tips til valg av førstesykkel!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Legendary »

Hei! :vs

Da jeg nå nylig har fått lappen, er jeg på utkikk etter min første motoriserte sykkel!
Kjørte en Honda Hornet 600cc og CBR med samme motorstørelse på kjøreskolen. Foretrakk førstnevnte. Ønsker ikke en sykkel med noe særlig mindre effekt.

Har sett meg ut et par kandidater allerede:
Kawasaki Z750
Kawasaki ER6F/N
Suzuki Bandit
Yamaha R6
Triumph Street Triple

Sykkelen kommer til å bli brukt mye i forbindelse med pendling til og fra jobb. Fra 25 til 160 km tur-retur, alt ettersom hvor jeg befinner meg (har to bosteder). Kommer selvfølgelig også til å bli brukt til lengre koseturer, men hovedsaklig til småkjøring i sentrale områder.

Kom gjerne med tips om andre sykler jeg ikke har listet opp som er å anbefale. :-)

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Gielas »

BMW F 800 GS :prop:
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av joo »

Gratulerer med lappen :thumleft

Sykkelvalg... njei, blir for mye personlige preferanser tror jeg, selv om jeg selvsagt støtter et kjøp av 800GS.

Du må like saken du kjøper, sitte godt på den, kunne få med det du trenger, ikke handle så tung sak at du føler deg usikker og ubekvem som fersk MC-kjører, og vite at du kan bytte sykkel igjen om du ser at du må ha til et annet bruksområde etter hvert eller det var bomkjøp. Sånn sett er det greit å starte med et kjent merke, og ikke altfor dyrt, men kurant så du kan selge greit uten gedigent tap.

Selv ser jeg på MC som noe totalt "unyttig" som absolutt ikke brukes til å kjøre på jobben med. Når bagasjen er på og startmotoren snurrer veiva rundt på MCene mine så har jeg FRI :prop:

Men MC er gull for dem som kan gjøre bruk av kollektivfeltene langs motorvegene når de må pendle i rushet.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av poulet_cavalier »

joo skrev: <snip>
Men MC er gull for dem som kan gjøre bruk av kollektivfeltene langs motorvegene når de må pendle i rushet.
For ikke å snakke om parkering og bompenger..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av TheHaughom »

KTM 690 Duke 2012 :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av simpson »

Har ikke kjørt noen av de, men hadde prøvd en tre sylindret engelskmann først.
Har prøvd Tiger og det var ganske bra.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Andreas »

Ducati Streetfighter 848 eller Monster 796/1100? :prf

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Legendary »

Takk for innputt! :D

Har blitt litt forandringer i planene, da jeg nå har 3 biler. Skal selvfølgelig fortsatt ha motorsykkel når våren kommmer, men må ha noe som er litt mer gunstig økonomisk sett. Derfor er i grunn både mine og deres forslag så langt for dyre, med unntak av Suzuki Bandit-en.

Vil fortsatt gjerne ha noe med grei effekt (absolutt minimum: 250cc) og sykkelen bør ikke være noe særlig eldre enn midten 90-tallet. Må være pålitelig iom. at den skal brukes til og fra jobb. Vil selvfølgelig også ha en sykkel som er lett for en nybegynner å kjøre, men samtidig givende. Altså, gir mersmak!

Tråler finn.no om dagen og ser etter sykler som jeg liker utseendemessig, men synes det er vanskelig finne noe som matcher både i utseendet og pris (forholdsvis billig). Har null erfaring med MC, eneste jeg antar er at japanske merker er ca. like driftsikre som bilmerkene fra samme land? Kjører en gammel, evigvarende Mazda. :thumleft

En plass i mellom 20 000 - 40 000 virker fornuftig. Hvilken sykkel plopper opp i tankene deres med overnevnte krav? :-)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av ArcticTiger »

Du får greit en fin Bandit 600 i det prisområdet. Det er en grei, lettkjørt sykkel. Spanderer du på litt til kan du få deg en 1200 Bandit, som har litt mindre turtall og Myye momment i mottorn. Prøv å finn en fin original sykkel med forholdsvis lav km, og du har rimelig sykkel i årevis.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av ojda »

Yamaha XJ-600, og også XJ-900 er sykkler som går og går og går.
Veldig ofte til en bra pris :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Legendary »

Må si jeg har fått sansen for naken/classic - syklene. Bandit, Hornet, XJ-600 etc. er jo sykler som ser ganske like ut. Ikke at det er negativt.:-)

Sett en del videoer av Bandit 600en på YouTube og det virker som den går ganske greit også. :D
Forøvrig falt litt for Suzuki SV650. Er den noe særlig?

Bilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av evike »

Du har ikke skrevet noe om hvor lang du er, og det er nok litt vesentlig. SV650 kan antagelig oppfattes som liten hvis du er mer enn 180, for da vil du nok streve litt med å stable knærne på plass. (Sier jeg som er godt og vel liten nok og heller har problemer den andre veien).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Trikr
Innlegg: 4
Registrert: 05 nov 2012, 08:39
Motorsykkelen din: Triumph ST 955i 2000

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Trikr »

Jeg lærekjørte og hadde oppkjøring på først en Kawasaki ER5 og så kjørt litt på en Kawasaki ER6F/N og begge var veldig behagelige sykler å kjøre. Det eneste jeg tenkte var at 600 var antageligvis litt lite effekt da jeg har planer om å kjøre mye tur med bagasje. Hvis du hovedsakelig skal bruke den til pendling fra og til jobb så tror jeg Kawasakien er et godt valg.

Uansett er det aller viktigeste er at du prøvekjører før du kjøper noe som helst, da finner du en sykkel som passer både kroppen din (høyde/vekt) og ikke minst kjørestil.

Jeg kjøpte nylig min første tunge sykkel selv og landet på en Triumph Sprint 955 (er utrolig fornøyd med det valget forresten siden du ber om anbefalinger :D)

Jeg var igrunn litt bekymret for at en sykkel større enn 600-750 skulle bli for tung og vanskelig å håndtere for meg da jeg ikke er så stor og tung selv. Jeg prøvde først en eldre Suzuki Madura 700 og ble ikke mindre bekymret av det for jeg synst den var vanvittig tung og vanskelig å håndtere.

Sprinten som faktisk viste seg å være littegrann lettere i egenvekt var noe helt annet. Hvor vekten er plassert og hvor lavt tyngdepunktet er det som betyr noe, ikke egenvekt.


Det er veldig firstende å kjøpe det første og beste som ser kult ut når en akkurat har fått lappen men det svarer seg å bruke litt tid. Prøvesitt, prøvekjør og når du har bestemt deg for en modell kan det være lurt å søke litt rundt på internett. Noen timer med trykking og du kan lese på diverse forum om erfaringer til folk som har hatt eller fortsatt har sykkelelen og hva de mener om den, hva som eventuelt er kjente problemer med en gitt modell. Det er og stor sansynlighet for at du finner tester utført som du kan lese om. Dvs det er mye om du leser greit på engelsk, det finnes ikke like mye på norsk.

På google eller duckduckgo og søk feks. "NAVN MODELL ÅRSTALL known problems" - ""NAVN MODELL ÅRSTALL review" - "NAVN MODELL ÅRSTALL roadtest"
"Obey gravity, its the law!"

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Legendary »

evike skrev:Du har ikke skrevet noe om hvor lang du er, og det er nok litt vesentlig. SV650 kan antagelig oppfattes som liten hvis du er mer enn 180, for da vil du nok streve litt med å stable knærne på plass. (Sier jeg som er godt og vel liten nok og heller har problemer den andre veien).
Er 181cm & 80kg, så er vel helt i grenseland da.

Trikr skrev:eg lærekjørte og hadde oppkjøring på først en Kawasaki ER5 og så kjørt litt på en Kawasaki ER6F/N og begge var veldig behagelige sykler å kjøre. Det eneste jeg tenkte var at 600 var antageligvis litt lite effekt da jeg har planer om å kjøre mye tur med bagasje. Hvis du hovedsakelig skal bruke den til pendling fra og til jobb så tror jeg Kawasakien er et godt valg.

Uansett er det aller viktigeste er at du prøvekjører før du kjøper noe som helst, da finner du en sykkel som passer både kroppen din (høyde/vekt) og ikke minst kjørestil.

Jeg kjøpte nylig min første tunge sykkel selv og landet på en Triumph Sprint 955 (er utrolig fornøyd med det valget forresten siden du ber om anbefalinger :D)

Jeg var igrunn litt bekymret for at en sykkel større enn 600-750 skulle bli for tung og vanskelig å håndtere for meg da jeg ikke er så stor og tung selv. Jeg prøvde først en eldre Suzuki Madura 700 og ble ikke mindre bekymret av det for jeg synst den var vanvittig tung og vanskelig å håndtere.
Er jo vanskelig å prøvekjøre noe på denne årstiden (?), men kan jo prøvesitte! Liker utseendet på Triumphen du har, men er det gunstig/behagelig å bruke en sånn racingsykkel som pendlersykkel?
Største jeg har kjørt til nå er som sagt 600cc og jeg tenker at det er en finfin start for en nybegynner. Hørt om mange "newbies" som har begynt MC-livet med altfor mye kubikk - og dermed har lykken vært kortvarig = kjørt seg ihjel. Ikke det at 600cc er for lite til å "kjøre seg ihjel", men er jo selvfølgelig individuelt hvor modne folk er.

Når det gjelder kjørestil; er jeg glad i svinger og kjapp akselerasjon. Tvilsomt at det blir en cruiser her i gården, mao. Synes Honda Hornet-en passet meg bra. Forholdsvis liten & kvikk. :prf
Kjenner jeg begynner å få abstinenser etter å kjøre MC når jeg skriver/snakker om det, da jeg ikke har gjort det siden september! :redface

Søker etter sykler/tester/erfaringer/videoer daglig - absolutt koselig tidsfordriv nå som vinteren kommer!

mekkern
Innlegg: 7610
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av mekkern »

Hvis du ikke stoler nok på deg selv til å ha en "stor" motor uten å bli "loco" ville jeg ikke kjøpt annet enn moped...
Hvis du føler et konkurranseinstinkt i trafikken-kjøp moped

Hvis IKKE så spiller ikke effekt noen som helst rolle... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar