Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med mindre?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37903
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med mindre?

Legg inn av AJ »

Det er vel engang slik at de fleste av oss går opp i størrelse når ny MC kjøpes. Kubikksyke? Nja... Ikke nødvendigvis ;-) .
Selv om kubikken øker hender det at HK antallet blir mindre, mens det er andre egenskaper og kvaliteter som settes i fokus. Som f.eks. høyere dreiemoment, færre sylindre, annen kjørestilling, større rom for bagasje og passasjer osv., osv.

Men så er det også noen som går andre veien. Går fra stor, større størst til mindre og nesten minst.
Et ikke helt ukjent fenomen i noen miljøer her i landet er at de som har kjørt heftige R-sykler en stund, kvitter seg med denne høyst HK-potente kjøremaskinen til fordel for en motard-sykkel med langt lavere kubikk og for ikke å snakke om, et stort antall færre hestekrefter.

Hvorfor gjør vi de MC-valgene vi gjør?
Det inviterer jeg dere her på MCsiden.no til å fortelle litt om til oss andre her inne.

Hvilken sykkel hadde du og hvilken kjøpte du og hva var det som gjorde det endelige utslaget på valget du gjorde?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Carpa »

Skal komme tilbake til dette om et par-tre år...

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av JK95 »

Har ikke store greiene å bidra med, men kan si så mye som at jeg kjøpte den sykkelen jeg har bli kjøpt fordi den var stor og billig, pluss at øverstkommanderende mente det kunne være en god ide å starte på en naken sykkel. :redface Innser nå at hun hadde rett, jeg nyter virkelig livet med vinden mot kroppen :prop: :knegg Jeg drømmer nå om streetfightere, men det er dessverre lenge til :mk :[-(

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av kjellv »

Jeg kjøpte i sommer min første sykkel, etter at jeg i en alder av 50 år omsider fant ut at jeg nå er det på tide for meg og...

Sykkelvalg var ikke enkelt :-k Finn.no ble mye brukt, og problemet mitt var at syklene jeg så på ble bare dyrere og dyrere. Jeg oppdaget dette forumet, og begynte med stor interesse å lese :mk utallige tråder der det ligger mye erfaring og råd til kjøpere av førstesykkel.

En sykkel som i svært mange av trådene ble nevnt av flere som den perfekte førstesykkel var Yamaha TDM 900. Slik ble det...og glad er jeg for å ha fulgt rådene som ligger her i forumet.

ZZR-Erling

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av ZZR-Erling »

Gikk en gang fra BMW K1200S -05 til ZZR 1400 -07. Grunn: lurvete kvalitet på den beemern der. Kjøper aldri mer første års produksjon fra den kanten!

Ellers foretrekker jeg sport turer fordi den passer meg best, mht værbeskyttelse, kjørestilling, bagasje og passasjer. I tillegg liker jeg ikke masse risting og lite aksjon, så da vil jeg ha en stor R4 som ikke stresser, men bare er der, mektig og "betyrggende" :D

Førvrig har jeg hatt:
GSX750 -80
VF1000F -84
FJ1100 -85
CB1100F -85
VF500F2 -88?
YZF1000R -96
ZX6R -00
FZS1000 -02?
ZZR1200 -02
SV1000S -03
K1200S -05
ZZR1400 -07
K1200S -08

Har nu: ZZR1400 -08ABS

mekkern
Innlegg: 7598
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av mekkern »

I et land der du kan bli sett på som sinnsyk i trafikken hvis du gir gass 2-3 sekunder mutters aleine på fjellet-hva er gleden med 200hk? :8-[
svær customtrille med "HA/frihet/rebell" image finner jeg ikke glede i-er ikke gode å kjøre med heller.. :mc7

Turbuss sidestilles med en sportscab.. :mc5

mer artig med en liten/gammal rokk som er mer enn nok utfordrende å beherske i 80 på svingete vei.. :mc6

andre har andre vurderinger.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av ArcticTiger »

kjellv skrev:Jeg kjøpte i sommer min første sykkel, etter at jeg i en alder av 50 år omsider fant ut at jeg nå er det på tide for meg og...

Sykkelvalg var ikke enkelt :-k Finn.no ble mye brukt, og problemet mitt var at syklene jeg så på ble bare dyrere og dyrere. Jeg oppdaget dette forumet, og begynte med stor interesse å lese :mk utallige tråder der det ligger mye erfaring og råd til kjøpere av førstesykkel.

En sykkel som i svært mange av trådene ble nevnt av flere som den perfekte førstesykkel var Yamaha TDM 900. Slik ble det...og glad er jeg for å ha fulgt rådene som ligger her i forumet.
:-k Og hvilket råd følger du for valg av din neste sykkel da?
Blir det en Triumph Tiger med den deilige, vibrasjonsfrie Triple-mottoren med det breeeeiiiie effekt- og dreiiemomentregisteret, elller en Stor, Mektig MottoGussi V-twin, med errigerte syllindre stikkende ut i fartsvinden :yeyeye

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av kjellv »

ArcticTiger skrev: :-k Og hvilket råd følger du for valg av din neste sykkel da?
Blir det en Triumph Tiger med den deilige, vibrasjonsfrie Triple-mottoren med det breeeeiiiie effekt- og dreiiemomentregisteret, elller en Stor, Mektig MottoGussi V-twin, med errigerte syllindre stikkende ut i fartsvinden :yeyeye
Nei si det... Antar vel at når den dagen kommer har jeg gjort meg opp noen egne meninger underveis.
Det blir ikke bytta sykkel med det første i hvert fall, denne dekker godt mitt behov en stund framover.

...håper bare på en kort vinter og tidlig vår....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37903
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av AJ »

Jeg hadde en Suzuki GSX 1100 EF i 1991. Kjøpt etter innfallsmetoden etter å ha fått øye på den i vinduet hos en Opel-forhandler.
Dette var i tiden før internett og jeg hadde ingen eller liten peiling på sykkelen jeg valgte. Hadde vel lest en og annen brosjyre, et MC-blad osv., men utover det veldig liten peiling.
Ble med den ene sesongen...

14 år senere derimot... Da leste jeg meg opp så øyet ble stort og vått. I tillegg var jeg ute etter mest mulig sykkel for pengene jeg hadde tenkt å bruke. TDM 900 ble valget, noe jeg aldri angret på. Flott sykkel! Det synes jeg fortsatt.
Byttet denne inn i Tiger 1050 etter 60K kjørte km.
Ville har samme type sykkel. Dvs. med oppreist kjørestilling og god passasjerkomfort. Hadde ingen påtrengende behov for mer kubikk, men falt for utseende, stil og ikke minst motorkarakteristikk da jeg prøvekjørte Tigeren. At Bakpå også fant seg til rette bakpå avgjorde valget.

To år senere ble det Stelvio. Hder var det også testkjøringen som avgjorde valget. En sykkel med samme kjørestillingen som TDM 900 og Tiger 1050, men med en motorkaraktersitikk, som jeg falt pladask for og som minner mer om TDM 900 enn Tiger 1050.
Lavere turtall og et lydbilde som gjorde at jeg fant meg godt til rette ganske så umiddelbart. Og ingtet minus at Bakpå ga uttrykk for at dette var den beste sykkelen hun hadde vært passasjer på. Mye bedre enn Tiger Explorer, iflg. henne. Dette var nemlig også en sykkel jeg sterkt vurderte, men som ikke falt i smak og som heller ikke hadde samme behagelig kjørestilling og sal som Stelvio'en.
Kraftigere motor med en god del mer HK - 105 (Stelvio) mot 137 (Tiger Explorer) var på ingen måte avgjørende.
Begge har mer enn nok krefter, etter min mening.

Hvorfor TDM 900, Tiger 1050 og Stelvio 1200?
Tja... Ikke helt lett å svare på.
Utseende er én faktor som var med på å avgjøre valget. Kjørestilling og motorkarakter en annen viktig faktor.
Når det gjelder Stelvio så har merkenavnet hatt sitt å si. Har alltid vært interessert i Moto Guzzi og etter testkjøringen over flere dager og flere hundre km., ble jeg overbevist om at dette var sykkelen jeg skulle ha !
Så får det værer at den ikke akselerer like kjapt som Tiger 1050 og at den ikke går like silkemykt som briten.
Men det er noe med Moto Guzzi som ikke klan beskrives godt med ord, men som må oppleves.
Motorkonstruksjon og design er en ting som alle Moto Guzzi eiere liker å trekke fram. Noe jeg også gjør. Er jo noe spesielt og estetisk vakkert med denne V2'ern... :love

Hva som blir det neste gjenstår å se. Mye avhenger av hvor pålitelig Stelvio'en er. De to foregående - TDM'en og Tiger'n - var bunnsolide. Og det er absolutt med å avgjøre min MC-valg.
Så får vi se om Stelvio vil leve opp til de forventningene jeg har...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av ArcticTiger »

@Kjellv: Huff ja, det er det værste med mottor-sykkel-kjøringa, den laaange tida med is, kulde og drittvær :-)å Jeg missunner virkelig de som er så tøffe at de fortsetter sessongen utover vintern med en Tøff Endonker :thumleft
For min del minnes jeg ungdommens KALDE vinter-mc-turer med den ytterste Grøøøss og Gru, og dropper derfor (foreløpig :-k ) vinterkjøringen :roll


Tilbake til tema: Det viktigste er å ha en MOTTOR-SYKKEL :thumleft

Stor eller liten, det viktigste er at man har sykkel og kan ut å kose seg på veien, nyte friheten, kjenne vinden, luktene, tempraturn, variasjonene i vær og vind, balansere naturkreftene i svingene på en harmonisk måte, og nyte det enorme panoramaet vi alltid har forran oss når vi kjører!

Midt på -70 tallet hadde jeg Triumph Bonneville på 650 ccm, 50 hk. Det var en grei størrelse den gangen da det største du fikk var en 750. Nå er jo det en meget moderat sykkel....
Siden jeg tok opp igjen mc-kjøringen i 2004, har jeg hatt sykkler på fra 500 til 1200 ccm.
Jeg er stor og tung, og trives best med en sykkel med litt godt momment i mottorn på moderat turtall, for uanstrengt og behagelig kjøring på kortere og lengre turer.
500 ccm syns jeg da er i snaueste laget for meg, den går godt nok i massevis, men det blir for mye jaging og giring. Jeg liker at krafta alltid "er der", og trives meget godt på mine 1000-1100 kubikkere. Viktig for meg er og at sykkern ikke er for stor, tung og bælete. En spenstig, letthåndterlig sykkel er tingen for meg. Da er det morro med norske svingete småveier :vs
Men det er nok bare en brøkdel av mottor-krafta og sykkerns øvrige ressurser jeg bruker/greier å utnytte til daglig :knegg

Hadde jeg ikke hatt anledning til å ha de flotte sykkla jeg er så heldig å ha nå, så hadde jeg vært sjeleglad uansett bare jeg hadde en sykkel som gikk. Gammal eller ny, stor eller liten, uansett merke eller opprinnelsesland :prop: :yeyeye .

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Bringisen »

Kubikksyke har jeg ikke så lenge sykkelen gir meg det jeg har behov for. Dessuten er det skjedd litt på motorfronten i dagens sykler i forhold til min første sykkel i 1987.

Jeg har gått både opp og ned i kubikk og det er ikke der jeg setter kriteriene for valg av ny sykkel.

Mitt siste bytte gikk fra en 2006 mod. BMW R1200GS til en 2011 mod. BMW F800GS.
Byttet fordi jeg ville ha en fabrikkny sykkel. De små fordelene R1200GS hadde i forhold til F800GS var for små i forhold til den store prisforskjellen. Når F800GS også har fordeler som ikke storebror har så er ikke savnet tilstede.

Det jeg kunne tenke meg på en evt. ny sykkel er ESA , TC , cruisecontrol , LED kjørelys og Xenon lys. Motorstørrelsen er langt nede på listen, men noe mindre enn 800 ccm tror jeg ikke det blir.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av joo »

Tror ikke jeg har noen "kubikksyke" nå i voksen alder. Var nok verre i ungdommen, men med alder kommer visdom sier noen. Eller kanskje kommer dårlige hofter med alderen... så disse "krypinn-sykla" med 200+ HK kan andre ha for min del :-)å

Hadde nok også klart meg med noe smått og rimelig, essensen i MC-glede ligger ikke bare i nytt og dyrt! Men grei økonomi og prioritering bidrar nok til hva man selv syntes man må ha :scratch
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av DrGreve »

ZZR-Erling skrev: VF500F2 -88?
Bare en liten kommentar til spørsmålstegnet ditt. Alle VF utenom Magna ble produksjonen stoppet i 1986. Problemet var bare at det lå endel overliggere av disse rundt i Europa som ble annonsert som "nye" i flere år etterpå.
Den VF500F-2 som du har eid er nok ikke en 88modell, men første gang registrert i 88..

Selv har jeg gått gradene fra ulovlig kjøring med moped og videre opp via R-sykler til den jeg har nå, en VF. Skal jeg bytte blir det garantert en VFR, men VF-en blir aldri solgt :)

Tempo Sving
Zundapp 100
Tempo Taifun 175
Suzuki GT 380
Honda 500 supersport
Kawa 900
Suzuki GSXR 750
Honda VF1000F-2
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av TBI81 »

Hva kubikkoppgradering på kjøp av ny MC angår så kan det kanskje se ut som jeg lider litt av denne kubikklidelsen .. Og det stemmer nok (i alle fall effektmessig) :knegg

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Intruder »

Først Tempo Fighter 125
Så Jawa 350
Nå Suzuki Intruder 750


..og så... :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar