Rukka Armas - for varm?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Rukka Armas - for varm?

Legg inn av olepeder »

Av en eller annen merkelig grunn har julenissen ment at jeg har vært snill i år og dermed lagt en Rukka Armas jakke under juletreet :D Etter å ha sett litt på den er jeg redd den kanskje er for varm, og da tenker jeg spesielt på mansjettene i noe slags elastisk Gore-texmateriale. Disse virker helt tette.
Er det noen som har denne jakken og kan dele erfaringer?
Alternativet vil evt være Rukka Cosmic, det er kanskje ikke så stor forskjell på de?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av Bringisen »

Nei.....jeg tar bare ut innertrekket. Har faktisk aldri brukt det.
Svært fornøyd med Rukka og gratulerer med fantastisk julepressang :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av joo »

Kjøpte Armas-dress på sensommeren så jeg har ikke opplevd den store varmen med den ennå. Visste der ikke var utlufting bak, men ytterskallet skal ha egenskapen å fordele varmen hvis sola steiker...

Har lest masse på ymse fora, og generelt virker det som folk syntes jakka/dressen blir veldig varm når der er 30 grader og oppover. Der kan sikkert ei utlufting bak hjelpe litt. Har det på ei Halvarssonsjakke, og det er deilig når det er råvarmt en sjelden gang. Men da er det vel uansett så varmt at en vanlig jakke blir varm.
Men Armasen har så mange andre kvaliteter at jeg heller får dra ned glidelåsen i fronten et stykke hvis jeg skulle havne opp i 30 grader en gang hvert skuddår :lol

Mansjettene er noe av det deiligste jeg har kjent, blir pottetett ved håndledddene uten for mye knøvling når jeg bruker halvkorte hansker! Lurer på at jeg leste om noen som hadde et enkelt knep for å få lufting oppover armene, men nu husker jeg ikke hva som var så genialt og enkelt :scratch
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

KawaKjetil

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av KawaKjetil »

Har både jakke og bukse. Kan ikke erindre at den er blitt for varm... funker fint i 0 grader og opp i 25. Ikke kjørt med den i skikkelig varmt vær (30+), men det er jo bare å dra opp "glidelåsen". Og jeg sitter bak en svær vindskjerm med ekstra flipp på en GSA. Kunne ikke tenkt meg en annen dress!!

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av olepeder »

Tusen takk for kydige innspill. Da er det bare å ta av lappene på jakken :D

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av knutk »

Bare å henge seg på rekken av gratulanter.

Jakken er varm og god. Men den blir ikke varmere enn andre tekstiljakker under tilsvarende forhold.

Når det er sagt så blir jo alle jakker varme når temperaturen overstiger 25 grader. Men om du ikke har kjørt med Rukka jakke før vil du bli overrasket over hvor godt den handterer både varmt og kaldt vær. Kanskje der er noe med uttrykket "Man får det man betaler for".

Klipp av lappen og gled deg til sommeren. Legg igjen regntøyet hjemme, stapp den avtagbare kraven i innerlomma for lett tilgang og gi bæng i værmeldingen.

Og send noen varme tanker til julenissen som ga deg slik en flott gave.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av olepeder »

knutk skrev:Bare å henge seg på rekken av gratulanter.

Jakken er varm og god. Men den blir ikke varmere enn andre tekstiljakker under tilsvarende forhold.

Når det er sagt så blir jo alle jakker varme når temperaturen overstiger 25 grader. Men om du ikke har kjørt med Rukka jakke før vil du bli overrasket over hvor godt den handterer både varmt og kaldt vær. Kanskje der er noe med uttrykket "Man får det man betaler for".

Klipp av lappen og gled deg til sommeren. Legg igjen regntøyet hjemme, stapp den avtagbare kraven i innerlomma for lett tilgang og gi bæng i værmeldingen.

Og send noen varme tanker til julenissen som ga deg slik en flott gave.
Og amen til den :thumleft

Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av Delta8v »

Jeg har brukt dressen en del og varmeste var vel opp mot 30-35 i sola.
Ble sittende å drikke kaffe i buksa før full påkledning(med alt av for etter en ubehagelig opplevelse med kulde :) ) så lenge jeg ble sittende i ro merket jeg ikke varmen, den holdt varmen ute virket det som, men man skal ikke bevege seg for mye med fult utstyr ;)
Ved kjøring er den helt fenomenal!! Både i varmt og spesielt ved temp i nedre sjiktet!
Jeg vil faktisk påstå at ARMAS fungerer bedre i varmen enn skinnjakken og "dongeri" buksene mine ved by kjøring :)
Og som nevnt over her, regntøyet kan du legge vekk :)
Kjørte Oslo-Trondheim i fjor, ca 14 grader og høljregn! Ikke våt i heletatt, bortsett fra litt kondens i baken som jeg kan leve med :)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av knutk »

Delta8v skrev: ........
Ble sittende å drikke kaffe i buksa før full påkledning(med alt av for etter en ubehagelig opplevelse med kulde :) )
........
Ehhhh....
Synes du det går greit å drikke kaffe fra buksa, eller er kopp å foretrekke :lol

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:32, redigert 1 gang totalt.

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av Æljen »

TheBandit skrev:Jeg tviler ikke på at Rukka er kjempebra klær, men er det så mye bedre enn f.eks Alpinestars, Klim, Scott osv sine Gore-texklær? Noen som har erfaring med flere merker og har ett sammenligningsgrunnlag?

Vurderer å bytte klær i løpet av året og i tillegg til Rukka så er dette noen alternativ:
Aplinestars Durban GTX
Klim Latitude
Scott Dual Raid (ikke gore-tex)

Hei
Rukka og Klim har Gore Tex i ytterskallet av jakken, dette gjør de vannavstøtende og vanntette.
Alpinestars har et uttagbart vanntett for. Denne jakken blir våt og tung når det regner. Det tar også lang tid å tørke den. Har en bmwjakke som er laget på samme måte.
Den siste kjenner jeg ikke til.

Ronny

Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av Delta8v »

knutk skrev:
Delta8v skrev: ........
Ble sittende å drikke kaffe i buksa før full påkledning(med alt av for etter en ubehagelig opplevelse med kulde :) )
........
Ehhhh....
Synes du det går greit å drikke kaffe fra buksa, eller er kopp å foretrekke :lol
morsomt :D

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:24, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av bjornen »

kjøpte meg en jakke fra Scott i høst (hos "rotemannen i Hof).
Denne har goretexlaget ytterst, i motsetning til den gamle jakka mi.
Stor forskjell, er kjempefornøyd (men har ingen erfaring med de andre merkene)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Rukka Armas - for varm?

Legg inn av RuneMC »

Det har kommet mer og mer av Gore-tex Pro Shell klær i senere år - fra stort sett alle produsenter.
Pro Shell betyr at Gore-tex (det vanntette laget) er laminert til utsiden av klærne.

Ulempen er pris... koster mer enn den vanligste varianten med tekstil ytterst og Gore-tex innerst... har en slik jakke selv og den kan bli ganske så tung og kald av regn i tekstilet ytterst ja.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar