Km-stand - ny bruktsykkel, hvilken bør jeg velge?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Km-stand - ny bruktsykkel, hvilken bør jeg velge?

Legg inn av d.strand »

Hei alle! :vs

Begynner å blir en goooood stund siden jeg har vært innom her nå. Bakgrunnen for dette er at fjortåret gikk forbi uten motorsykkel. 'Whaaaat' tenker nok noen av dere, men faktumet er at det er sant.

Jeg solgte CBR'en min høsten 2011, da jeg gikk i gang med mitt siste studieår i England. Planene var riktig nok at jeg skulle kjøpe ny til sommer.

Vel.. Våren 2012 kom, jeg fikk diplomet mitt fra Universitet i England, kunne kalle meg Siviløkonom, hadde alt sikret meg jobb som Businnes Controller i verdenes mest internasjole selskap, hadde nettopp mottat min del av pengene fra hussalget som ble gjennomført i juni, så alt lå virkelig til rette. Men så! Der ble det plutselig leilighetskjøp, og bil hadde jeg kjøpt i februar (en VW golf R-line 2011). Leiligheten var riktig nok meget fin, kun malling av tak og vegger var nødvendig. Så som mange av dere sikkert skjønner, så tok dette meget mye tid og ikke minst, så kostet meg en god del penger. Sykkel måtte derfor utebli.

Men så har jeg hørt at den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. HELT RIKTIG! Nå er tiden inne!

Jeg har alt bestemt meg for hvilken type sykkel, merke, cc, etc, men jeg har kommet i en litt vanskelig situasjon - heller luksus problem. Jeg har 2 sykkler jeg står mellom. Begge sykklene er av samme type, merke, årgang etc. Forutenom en ting.. Den ene har gått 32.000 km og den andre kun 11.000 km.

Den som har gått lengt, har så klart ekstrautstyr for en mange tusenlapper (effektannlegg, belly pan, flyscreen, etc), og koster også kr 11.000,- mindre enn til den som kun har gått 11.000 km, men som er uten nevne verdig ekstrautstyr.. Av ekstra utstyr, så er det i hovedgrunn effektanlegget som mangler på den som har gått 11.000 km.

Så da er spørsmålet mitt, what to do?

Skal man gå for den som har gått lengst (eid av 1 mann og full service historikk følger), som koster kr 89.000,- hvor jeg ikke trenger å bruke penger på modifikasjoner. Eller skal jeg gå for 100.000 kroner sykkelen, men hvor jeg kommer til (kun fordi jeg mååå ha litt tøffere lyd) å måtte legge i litt ekstra for effektannlegg?

Begge sykklene er forøverig 2008-modell.

Til de av dere som ikke har gjettet hvilke sykler det er snakk om, kan følge lenkene under:

Kr 100.000,- alternativet:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38145230" onclick="window.open(this.href);return false;

Kr 88.900,- alternativet:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38116236" onclick="window.open(this.href);return false;

Føler det er godt å få luftet denne problemstilling hos mc-folk og ikke kun hos sambeor (hun er rimilig irrert angående dette, og er dritt lei. Hun svarer kontant hver gang; jeg vet ikke kjære, jeg skal kun sitte på..), så er spent på tilbakemeldingen fra det riktige folket (om slikt er lov å si? :scratch ) Og vil samtidig takke for all respons! :D

Mvh
D.strand
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37917
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Km-stand

Legg inn av AJ »

Hey!
Godt å se at du er tilbake, d.strand :thumleft
Og gratulerer så mye med det meste; ferdig studert, ny jobb, leilighet osv. osv.

Gjettet på noe japansk ut fra det du skrev. Og ble positivt overrasket da det viste seg å være Triumph! :yeyeye

Av disse to ville jeg gått for den med lav Arrow eksos. Den er veldig bra ut og anlegget er helt sikkert montert av enten 'høvdingen' sjøl på GMS eller en av de andre dyktige mekanikerne på verkstedet.
Har jo hatt Triumph selv som er blitt tatt godt hånd om av GMS-folkene og vet hva disse gutta gjør av kvalitetsarbeid på ettermontert utstyr.
Forskjellen i km.stand ser jeg på som helt ubetydelig i dette tilfellet.

Uansett hva du velger, så gjør du et godt valg i dette tilfellet :prf
TriumphAR.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Km-stand

Legg inn av ZZR-Tom »

Kan kun svare for ka eg hadde gjort, eg hadde kjøpt den til 100 000kr.
Det har og litt med tanke på at den er lettere å selge, vist den tiden kjem. Vist du f.eks kjører 30 000km for så å selge så har du
41 000km på den dyraste og 62 000km på den billigaste. 11 000kr pris forskjellen i lengde blir nok mindre og muligens at sum sumarum at den billigaste taper seg mykje meir en den dyraste.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37917
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Km-stand - ny bruktsykkel, hvilken bør jeg velge?

Legg inn av AJ »

Tillot meg å legge til litt i trådtittelen slik at folk får litt mer pekepinn på hva tråden handler om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Km-stand

Legg inn av Desmo »

Jeg henger meg på AJ sin ros av GMS. De gutta i Hunndalen er flinke. Har selv kjøpt to sykler der, og er veldig godt fornøyd med service og utført arbeid.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Km-stand

Legg inn av d.strand »

AJ skrev:Hey!
Godt å se at du er tilbake, d.strand :thumleft
Og gratulerer så mye med det meste; ferdig studert, ny jobb, leilighet osv. osv.

Gjettet på noe japansk ut fra det du skrev. Og ble positivt overrasket da det viste seg å være Triumph! :yeyeye

Av disse to ville jeg gått for den med lav Arrow eksos. Den er veldig bra ut og anlegget er helt sikkert montert av enten 'høvdingen' sjøl på GMS eller en av de andre dyktige mekanikerne på verkstedet.
Har jo hatt Triumph selv som er blitt tatt godt hånd om av GMS-folkene og vet hva disse gutta gjør av kvalitetsarbeid på ettermontert utstyr.
Forskjellen i km.stand ser jeg på som helt ubetydelig i dette tilfellet.

Uansett hva du velger, så gjør du et godt valg i dette tilfellet :prf
TriumphAR.JPG
Hey AJ!

Tusen takk :D

Jeg er ikke overrakset over at dette falt i god smak hos nettopp deg! :D Valget har falt på Triumph av en rekke årsaker, så gleder meg stort til sesongen 2013 begynner :D

Jeg er helt enig, den med lav arros eksos, er soleklar favoritt! Har alt gitt beskjed om at jeg tar den, men med forbehold, så skal opp å se på den på tirsdag tenkte jeg (skal avtale med selger i morgen) ;-)

GLEDER MEG! :D
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37917
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Km-stand

Legg inn av AJ »

d.strand skrev: Jeg er ikke overrakset over at dette falt i god smak hos nettopp deg! :D Valget har falt på Triumph av en rekke årsaker, så gleder meg stort til sesongen 2013 begynner :D

Jeg er helt enig, den med lav arros eksos, er soleklar favoritt! Har alt gitt beskjed om at jeg tar den, men med forbehold, så skal opp å se på den på tirsdag tenkte jeg (skal avtale med selger i morgen) ;-)

GLEDER MEG! :D
:thumleft
Vi gleder oss til fortsettelsen :D
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Km-stand

Legg inn av d.strand »

ZZR-Tom skrev:Kan kun svare for ka eg hadde gjort, eg hadde kjøpt den til 100 000kr.
Det har og litt med tanke på at den er lettere å selge, vist den tiden kjem. Vist du f.eks kjører 30 000km for så å selge så har du
41 000km på den dyraste og 62 000km på den billigaste. 11 000kr pris forskjellen i lengde blir nok mindre og muligens at sum sumarum at den billigaste taper seg mykje meir en den dyraste.
Ja, det er nettopp ved salg jeg tenker på at km-stand er en faktor. Vanskelig å si med avskrivning, kost av ekstrautstyr etc.. hmm..
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Km-stand

Legg inn av MrPitlane »

d.strand skrev:
ZZR-Tom skrev:Kan kun svare for ka eg hadde gjort, eg hadde kjøpt den til 100 000kr.
Det har og litt med tanke på at den er lettere å selge, vist den tiden kjem. Vist du f.eks kjører 30 000km for så å selge så har du
41 000km på den dyraste og 62 000km på den billigaste. 11 000kr pris forskjellen i lengde blir nok mindre og muligens at sum sumarum at den billigaste taper seg mykje meir en den dyraste.
Ja, det er nettopp ved salg jeg tenker på at km-stand er en faktor. Vanskelig å si med avskrivning, kost av ekstrautstyr etc.. hmm..
Jeg hadde gått for den billigste med mest utstyr. Trur det blir et vanskelig regnestykke å regne ut hvilken du taper mest på, da det er stor forskjell i pris og utstyr på dem. Min erfaring er at utstyr trekker flere potensielle kjøpere enn km stand.

Selv på engelsk sykkel så tror jeg ikke 30` km gjør den utslitt. Da er det viktigere med dine følelser og generellt vedlikehold på mc.

Lykke til medc kjøp. :prop:

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Km-stand - ny bruktsykkel, hvilken bør jeg velge?

Legg inn av MaxTron »

Vist du tenker på hva den vil bli verdt når du selger den igjen har du kanskje valgt feil sykkel??

Syns ellers begge disse sykklene har helt ubetydelig kilometrestand, hadde den ene gått 30 000 og den andre 70 000 så hadde det vel kanskje betydd noe..

Kan kanskje være en fare for at den som har tilhørt en eldre man kaan være daukjørt, men det rimer jo ikke helt med sykkelvalget hans så er neppe noe problem.

Velkommen tilbake!! :vs
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Km-stand - ny bruktsykkel, hvilken bør jeg velge?

Legg inn av ZZR-Tom »

MaxTron skrev:Vist du tenker på hva den vil bli verdt når du selger den igjen har du kanskje valgt feil sykkel??

Syns ellers begge disse sykklene har helt ubetydelig kilometrestand, hadde den ene gått 30 000 og den andre 70 000 så hadde det vel kanskje betydd noe..
Tanken min er at etter noken år så har den eine gått 60 000km+ og den andre 40 000km+. Det i seg sjølv er ikkje så avskrekandes km stand, men den til 40 000km vil vere lettare og selge, då det er en generel holdning at lav km stand er bedre, om det er feil eller riktig er noke anent.
Og om en står og vurderer to identiske sykkler med forskjelige km stand og utsyrs pakke så meiner eg at det overhode ikkje er feil og ta med i betraktningen av vilken som er lettast å selge vist det skulle kome opp, og i dei aller fleste tilfella så blir en sykkel solgt igjen.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Km-stand - ny bruktsykkel, hvilken bør jeg velge?

Legg inn av MaxTron »

ZZR-Tom skrev:
MaxTron skrev:Vist du tenker på hva den vil bli verdt når du selger den igjen har du kanskje valgt feil sykkel??

Syns ellers begge disse sykklene har helt ubetydelig kilometrestand, hadde den ene gått 30 000 og den andre 70 000 så hadde det vel kanskje betydd noe..
Tanken min er at etter noken år så har den eine gått 60 000km+ og den andre 40 000km+. Det i seg sjølv er ikkje så avskrekandes km stand, men den til 40 000km vil vere lettare og selge, då det er en generel holdning at lav km stand er bedre, om det er feil eller riktig er noke anent.
Og om en står og vurderer to identiske sykkler med forskjelige km stand og utsyrs pakke så meiner eg at det overhode ikkje er feil og ta med i betraktningen av vilken som er lettast å selge vist det skulle kome opp, og i dei aller fleste tilfella så blir en sykkel solgt igjen.
Jau, vist en trur en skal bytte etter 2-3 sessonger så stemmer jo det sånn nogenlunde..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Km-stand - ny bruktsykkel, hvilken bør jeg velge?

Legg inn av d.strand »

MaxTron skrev:Vist du tenker på hva den vil bli verdt når du selger den igjen har du kanskje valgt feil sykkel??

Syns ellers begge disse sykklene har helt ubetydelig kilometrestand, hadde den ene gått 30 000 og den andre 70 000 så hadde det vel kanskje betydd noe..

Kan kanskje være en fare for at den som har tilhørt en eldre man kaan være daukjørt, men det rimer jo ikke helt med sykkelvalget hans så er neppe noe problem.

Velkommen tilbake!! :vs
Joda, du har ett poeng der; man skal vel helst tenkte på hva sykkele kan gi deg når du har den, i form av glede. Og ikke ta beslutningen på hva man får igjen for den. :-)

Jeg tror ikke den er daukjørt, vil stride mot både sykkel valget og hvilke modifikasjoner som er gjort på den ;-) Så det er jeg ikke bekymret for :D
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Km-stand - ny bruktsykkel, hvilken bør jeg velge?

Legg inn av d.strand »

MaxTron skrev:
ZZR-Tom skrev:
MaxTron skrev:Vist du tenker på hva den vil bli verdt når du selger den igjen har du kanskje valgt feil sykkel??

Syns ellers begge disse sykklene har helt ubetydelig kilometrestand, hadde den ene gått 30 000 og den andre 70 000 så hadde det vel kanskje betydd noe..
Tanken min er at etter noken år så har den eine gått 60 000km+ og den andre 40 000km+. Det i seg sjølv er ikkje så avskrekandes km stand, men den til 40 000km vil vere lettare og selge, då det er en generel holdning at lav km stand er bedre, om det er feil eller riktig er noke anent.
Og om en står og vurderer to identiske sykkler med forskjelige km stand og utsyrs pakke så meiner eg at det overhode ikkje er feil og ta med i betraktningen av vilken som er lettast å selge vist det skulle kome opp, og i dei aller fleste tilfella så blir en sykkel solgt igjen.
Jau, vist en trur en skal bytte etter 2-3 sessonger så stemmer jo det sånn nogenlunde..
Må vel si meg enig i at ZZR - Tom har ett poeng, men hvorvidt man skal gå for alternativ 1 eller 2 basert på km-stand i denne sammnehengen, er neimen ikke lett! :scratch
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Km-stand - ny bruktsykkel, hvilken bør jeg velge?

Legg inn av ZZR-Tom »

Pluss på 6-7000kr for eksos, plast tinga finner en rimlig på ebay. Fikk seat cowl for 500kr ink frakt.
Eg seier ikkje at det er det riktige valget, men noke som en bør tenke på i vurderingen og.
Skal ikkje ver lett heller :knegg
Men 675 street triple er grom. Vist touring delen av mc dabber godt av(europa turer), så er det ikkje umulig at eg kjøper meg en speed triple, har forelsket meg i dei siden MI2 :yeyeye

Svar