Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

knutk skrev:Største forskjellen mellom et godt og dårlig bilde utgjør fotografen, ikke kamera.

Men til nå har alle snakket om Canon. Siden det er vinter og PMS herjer kan jeg ikke lenger sitte å se på.

Jeg vil derfor slå et slag for Nikon.
De har to ypperlige begynner-modeller. D3200 og D5200. Ene er dyrere enn det andre, og tilbyr flere finnesser.

Vil ikke si noe galt om andre merker, men nevne at der er tre merker å velge mellom. Nikon, Canon og Røkla. Utover det er det linje #1 som gjelder.

Toppmodellene til de to førstnevnte er relativt jevnbyrdige. I de billigste modellene er det min ærbødige påstand at Nikon sine billigste linser/kamerahus er et hakk grommere enn Canons billigste.
Men når dagen er omme er begge deler bra (og forsåvidt mye fra Røkla også).

Endelige valg bør først gjøres etter man har vært i en kamerabutikk (ikke Elkjøp etc, et kamera er ikke et kjøleskap).
Se på de ulike modellene, kjenn på grepet, kjenn på "vill ha" følelsen. Husk på linje #1.

Lykke til
PMS'en river og sliter (og du kjører jo BMW ;-) , MEN, skal være helt enig, Nikon duger så absolutt, og "setning 1" gjelder uansett.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

I teorien har jeg hatt fotografering som hobby i 35 år. Men virkeligheten har vært fylt opp av studier, Hustru, barn, jobb, en BMW motorsykkel, det å leve i tre forskjellige land, og alt annet som fyller opp livet om man ikke passer på.

Min Canon FTb med 50mm f/1,8 har ikke sett film på et tiår. Kanskje to. Men jeg visste at én dag.... For jeg liker å "se" på ting. Og man "ser" på dem ved å forevige dem. To måter å gjøre det på: Skrive om dem eller fotografere dem.

Den Store Dagen kom ikke da det første digitale kameraet kom i hus i 2002. jeg begynte å ta bilder ute på tur, men det var for å dokumentere heller enn som "kunst". Bildene erstattet i bunn og grunn bare notater.

Men så, i 2009, gjorde Hustruen en tabbe. Hun kjøpte en Nikon D-80.

Midt på sekstitallet kjøpte hun en Nikon F med 50mm f/1.4. Det er en studie i kvalitet. Hun hadde det med seg rundt om i livet sitt i to tiår. Med andre ord: Hun er en ivrig fotograf. D-80 skulle være starten på en ny era.

Slik gikk det ikke. D-80 er akkurat litt for stor for hendene hennes. Hun greier ikke å trykke på AF/AEL-knappen med høyre tommel og samtidig holde "avtrekkeren" halvveis nede uten å strekke hånden ukomfortabelt langt. Det tok ikke mange ukene før hun byttet til en 4/3 Olympus som er halvparten så stor. Dermed sto jeg med et Nikon speilreflex i hånden.
Mine hender er betydelig større enn hennes, og en D-80 sitter perfekt.

Kit-linsen er en 18-55 mm f/3,5-5,6. Den er helt OK, og jeg la ikke merke til den. Det vil si, jeg begynte sakte men sikkert å forevige ting ikke bare ved å skrive om dem. Sakte men sikkert lærte jeg meg å fotografere igjen. Det var en stor glede.

Jeg har jobbet (alt) for mange år i tekniske miljøer. Derfor er jeg pinlig klar over hva utstyrsbegjær er. Så når bildene mine ikke ble bra greide jeg å huske på at en en 17-55mm f/2,8 neppe var løsningen. Øvelse, øvelse og øvelse er det som skal til.
Som vi skal se om et øyeblikk så greide jeg å holde min stil ren: Det er øyet som ser som tar bildet, ikke linsen eller noen annen del av utstyret. På programvaresiden valgte jeg Lightroom. I og for seg ikke viktig hva man velger, men jeg hadde Elements fra før så det var greit.

Ett år gikk. To.

Så en dag, mens jeg lette efter noe, la jeg merke til noe underlig. Noe om hvordan bildene mine var tatt. En time senere var jeg overbevist: En tiendedel av bildene var tatt på 18mm, ca en tiendedel var tatt på 55mm men fire av fem var tatt på 28-35 mm.

Det vil si, jeg brukte zoomen slik: Enten helt ut i ene enden for å ta bilde av landskap, eller helt ut i andre enden for å ta bilde av noe langt unna, men fire av fem bilder er tatt i "normal". Det vil si at jeg i praksis ikke bruke zoomen min. Hvorfor har jeg den da?

Da tenkte jeg: Omn jeg bytter ut zoomen med en fastlinse i 28-35 mm da vil jeg fremdeles kunne ta fire av fem bilder og samtidig få bedre kvalitet. Den beste observasjonen jeg har gjort på mange år!

Jeg festet zoom-ringen med tape. Slik kunne jeg i en uke av gangen ha fast brennvidde. Efter noen uker var det klart at 35mm var litt for "langt". Det er synd for Nikon lager en fin 35mm f/1,8, og at 24mm er litt for kort. Det var fint for hvem har råd til Nikons 24mm f/1.4? Dermed var alternativene Nikon 28mm f/2,8 eller Sigma 30mm f/1.4. Nikon veier halvparten, men fokusringen dreier, og det er en show stopper. ALtså ble det Sigma.
Da jeg kom hjem og så på den stor, tunge og dominerende linsen slo det meg at dette kanskje ikke var så smart likevel.

Bilde

Med en 30mm er det både begrenset hva man kan ta bilde av; det flate landskapet i Holland er umulig. Likeledes duene på rådhustårnet. Macro er ikke min greie, så det jeg står igjen med, det er folk. Jeg for meg er det slik: Jeg tar bare bilde av folk jeg kjenner. Her er et typisk eksempel: Min venn Feico i sin hjemby Delft, efter en typisk Hollandsk regnskur.

Med zoom har man ingen følelse med brennvidden. Man drar den frem og tilbake til den er "passe". Når jeg sitter ved et cafébord så kan jeg ikke "se" om det er plass til både damen der borte og kaffekoppen i ett bilde. Jeg må opp med utstyret for å se. Men efter noen måneder med fastlinse behøver jeg ikke det. Efter litt tid så sitter utsnittet i blikket. Jeg ser umiddelbart om det er plass.

Hvor viktig der er å se utsnittet, det forstår man ikke før man har lært seg det. Saken er nemlig den at når man løfter utstyret til øyet, da slutter øyet å se på motivet, på verden, på omgivelsene. Øyet begynner isteden å tenke på eksponering, på utsnitt og alle andre mulige tekniske detaljer. Eller med andre ord: Jo lenger hjernen får lov til å tenke, jo bedre blir bildene.
Hjernen er et kraftigere instrument enn kameraet.

Det betyr også at om noe ikke passer inn i mine 30mm så må jeg flytte på meg. Og dét er et ubetinget fordel. Da ser man nye ting, ny vinkler, nytt lys. Sammen med at jeg vet akkurat hva det er plass til i søkeren uten å måtte se gjennom den, så er resujltatet at jeg går rundt og studerer det jeg vil fotografere en stund, før jeg er overbevist om at akkurat her (!) er det beste stedet. Så tar jeg mitt bilde.

Faktisk så vil jeg gå så langt som å si at å skifte til fastlinse har endret måten jeg ser på verden. Og det er ikke lite! Kvaliteten på bildene har gått dramatisk opp efter at jeg begynte å bruke hjernen mer.

Bilde

Her er det min venninne Bodil som tar en prosecco før lunch.

Jeg har ingen andre linser, og føler ikke behov for noe annet.

Bilde

Hustruen efter middag, i Pitigliano, Toscana; hva tenker hun på? Meg?

Men, det er er alltid et men: Kombinasjonen av D-80 og Sigma 30mm er ganske stor og tung. Jeg som ikke trenger mer enn én linse, jeg kan velge ting andre skygger unna. Derfor har jeg bestemt at jeg skal gå for Fujifilm X-100S. Riktignok er 23mm (mye) kortere enn hva jeg føler at jeg liker. Men å kunne legge nesten en kilo med utstyr igjen hjemme, det tror jeg vil være en god investering.

Vi får se.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Foto ?

Legg inn av RoJo »

Har fotografert i mange år, mer eller mindre seriøst, har deltatt i konkuranser med varierende resultat men nå blir for det meste til eget bruk. Har Nikon som foretrukket merke for seriøs bruk med D300 hus og diverse objektiv, mest brukt nå for tiden Nikon 18-200 og 100 mm Makro. Til turbruk på sykkelen er for det meste et Canon G10 med beredskapsveske kjøpt på E-bay for 10 $ fra Hongkong og et Canon Ixus 860 IS som blir brukt, mest på grunn av at disse tar liten plass og at de begge tar brukbare bilder.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Foto ?

Legg inn av JohnnyTh »

Jøss, regnet ikke med å få et fotokurs når jeq klikket meg in her. Takk for det tagesk.
Personlig så tror jeg at for oss som bare er litt over snittet intresert i poto så merker men ikke mye forskjell på Nikon og Cannon.
Når jeg gikk til digital speilrefleks og byttet ut mitt Minolta 7000 som var det første kameraet med autofokus. Så ble det Nikon. Valget var lett for helt siden ungdomsskolen når Nikon var the best of det best så hadde jeg ønsket meg et nikon kamrahus.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Foto ?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:30, redigert 1 gang totalt.

KawaKjetil

Re: Foto ?

Legg inn av KawaKjetil »

Bringisen skrev:Her er noen av mine bilder med vann , vann er gøy... :-)
Bilde
]
Flott bilde av Far Saga :thumleft

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Foto ?

Legg inn av Hjernen »

Slenger meg med her jeg også da.
Prøver å bli flinkere til å ta bilder (siden jentungen blei født).

Jeg sitter med:

et 6 år gammelt Nikon D40i, Nikon DX 18-55 linse med Hoya UV-filter, Nikon DX 55-200 linse med B&W F-Pro UV-Haze filter.

Tatt uten filter (det beste av en serie på 5 skudd gjennom stuevinduet, derfor litt uskarpt)
Bilde

Tatt på konsert på Jonas B
Bilde

konsert på Kafe K
Bilde

http://www.reverbnation.com/glennhenriksen


svart/hvitt(skiltet fjernet med Irfanview)

Bilde

Bilde

Sitter også med et lite camera:

Casio Exilim EX-Z800 for de små hurtige øyeblikk (og i tankveska)

Bilde

og seff tlf da: Nokia N8 16GB med sin Carl Zeiss Tessar 2.8/28 12MP AF linse og brikke.
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:Her er noen av mine bilder med vann , vann er gøy... :-)



Bilde

Dette var meget bra! Naturlig, livlig, lett og luftig, perfekt i grunn! :thumleft
Takk :vs

Canon Powershot G9 er helt sikkert et flott kamera til MCturene som du skriver. Jeg hadde en gang et G5 som ikke kan måle seg med G9 men var kanon den gangen.
Jeg har hatt EF 17-40mm for mange år siden men solgte det til fordel for EF-S 17-55mm f2.8 IS. EF-S objektivet var helt supert til Crop-kamera men angrer i dag på salget av 17-40 som hadde passet mitt kamera nå.
Satser på å kjøpe et brukt , ser de ligger ned mot 3000,- på foto.no.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Bergen skrev:
Bringisen skrev:Her er noen av mine bilder med vann , vann er gøy... :-)
Bilde
]
Flott bilde av Far Saga :thumleft
Takk for det du , jeg venter bare på at selskapet vil kjøpe bildet å henge det i byssa :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

KawaKjetil

Re: Foto ?

Legg inn av KawaKjetil »

Bringisen skrev:Takk for det du , jeg venter bare på at selskapet vil kjøpe bildet å henge det i byssa :thumleft
Har faktisk et lignende bilde av samme skute hengende på kontoret vårt... :D

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Foto ?

Legg inn av RoJo »

Har et ønske til alle som legger ut bilder på forumet: Skriv noe om bildet, hvor det tatt feks. eller andre relevante opplysninger som forteller oss som ser det noe. Det en ofte ser er img. pluss et nr. og det forteller ingenting.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

knutk skrev:Største forskjellen mellom et godt og dårlig bilde utgjør fotografen, ikke kamera.

Men til nå har alle snakket om Canon. Siden det er vinter og PMS herjer kan jeg ikke lenger sitte å se på.

Jeg vil derfor slå et slag for Nikon.
De har to ypperlige begynner-modeller. D3200 og D5200. Ene er dyrere enn det andre, og tilbyr flere finnesser.

Vil ikke si noe galt om andre merker, men nevne at der er tre merker å velge mellom. Nikon, Canon og Røkla. Utover det er det linje #1 som gjelder.

Toppmodellene til de to førstnevnte er relativt jevnbyrdige. I de billigste modellene er det min ærbødige påstand at Nikon sine billigste linser/kamerahus er et hakk grommere enn Canons billigste.
Men når dagen er omme er begge deler bra (og forsåvidt mye fra Røkla også).

Endelige valg bør først gjøres etter man har vært i en kamerabutikk (ikke Elkjøp etc, et kamera er ikke et kjøleskap).
Se på de ulike modellene, kjenn på grepet, kjenn på "vill ha" følelsen. Husk på linje #1.

Lykke til
Helt enig med at fotografen er det viktigste redskapet , men setningen er blitt alt for mye brukt. Som med motorsykkel så har du også en gang sagt at det ikke er særlig fornuftig.
Og jeg har fått bank her inne for en uttalelse om at man som oftest ikke utnytter motorsyklene mer enn noen prosenttall.
Dette mener jeg med fotoverktøyet også , det er ikke fornuftig å legge 50.000,- på bordet for fotoutstyr og jeg bruker sikkert bare noen prosent av utstyrets kapasitet. Men herlighet hvor gøy det er med skikkelig utstyr :thumleft

Ellers er jeg som sagt Canon mann og synes selvfølgelig at Canon er hakket vassere enn Nikon ( for mitt bruk og mine hender)
Bildene blir nok like men grep , menyer , tilbehør osv teller for meg i favør Canon.
Men det beste tipset er som du sier , gå i en butikk og kjenn på grepet og sjekk menyer samt tilbehør. Ikke et system er best for alle. :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Foto ?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:I teorien har jeg hatt fotografering som hobby i 35 år. Men virkeligheten har vært fylt opp av studier, Hustru, barn, jobb, en BMW motorsykkel, det å leve i tre forskjellige land, og alt annet som fyller opp livet om man ikke passer på.

Min Canon FTb med 50mm f/1,8 har ikke sett film på et tiår. Kanskje to. Men jeg visste at én dag.... For jeg liker å "se" på ting. Og man "ser" på dem ved å forevige dem. To måter å gjøre det på: Skrive om dem eller fotografere dem.

Den Store Dagen kom ikke da det første digitale kameraet kom i hus i 2002. jeg begynte å ta bilder ute på tur, men det var for å dokumentere heller enn som "kunst". Bildene erstattet i bunn og grunn bare notater.

Men så, i 2009, gjorde Hustruen en tabbe. Hun kjøpte en Nikon D-80.

Midt på sekstitallet kjøpte hun en Nikon F med 50mm f/1.4. Det er en studie i kvalitet. Hun hadde det med seg rundt om i livet sitt i to tiår. Med andre ord: Hun er en ivrig fotograf. D-80 skulle være starten på en ny era.

Slik gikk det ikke. D-80 er akkurat litt for stor for hendene hennes. Hun greier ikke å trykke på AF/AEL-knappen med høyre tommel og samtidig holde "avtrekkeren" halvveis nede uten å strekke hånden ukomfortabelt langt. Det tok ikke mange ukene før hun byttet til en 4/3 Olympus som er halvparten så stor. Dermed sto jeg med et Nikon speilreflex i hånden.
Mine hender er betydelig større enn hennes, og en D-80 sitter perfekt.

Kit-linsen er en 18-55 mm f/3,5-5,6. Den er helt OK, og jeg la ikke merke til den. Det vil si, jeg begynte sakte men sikkert å forevige ting ikke bare ved å skrive om dem. Sakte men sikkert lærte jeg meg å fotografere igjen. Det var en stor glede.

Jeg har jobbet (alt) for mange år i tekniske miljøer. Derfor er jeg pinlig klar over hva utstyrsbegjær er. Så når bildene mine ikke ble bra greide jeg å huske på at en en 17-55mm f/2,8 neppe var løsningen. Øvelse, øvelse og øvelse er det som skal til.
Som vi skal se om et øyeblikk så greide jeg å holde min stil ren: Det er øyet som ser som tar bildet, ikke linsen eller noen annen del av utstyret. På programvaresiden valgte jeg Lightroom. I og for seg ikke viktig hva man velger, men jeg hadde Elements fra før så det var greit.

Ett år gikk. To.

Så en dag, mens jeg lette efter noe, la jeg merke til noe underlig. Noe om hvordan bildene mine var tatt. En time senere var jeg overbevist: En tiendedel av bildene var tatt på 18mm, ca en tiendedel var tatt på 55mm men fire av fem var tatt på 28-35 mm.

Det vil si, jeg brukte zoomen slik: Enten helt ut i ene enden for å ta bilde av landskap, eller helt ut i andre enden for å ta bilde av noe langt unna, men fire av fem bilder er tatt i "normal". Det vil si at jeg i praksis ikke bruke zoomen min. Hvorfor har jeg den da?

Da tenkte jeg: Omn jeg bytter ut zoomen med en fastlinse i 28-35 mm da vil jeg fremdeles kunne ta fire av fem bilder og samtidig få bedre kvalitet. Den beste observasjonen jeg har gjort på mange år!

Jeg festet zoom-ringen med tape. Slik kunne jeg i en uke av gangen ha fast brennvidde. Efter noen uker var det klart at 35mm var litt for "langt". Det er synd for Nikon lager en fin 35mm f/1,8, og at 24mm er litt for kort. Det var fint for hvem har råd til Nikons 24mm f/1.4? Dermed var alternativene Nikon 28mm f/2,8 eller Sigma 30mm f/1.4. Nikon veier halvparten, men fokusringen dreier, og det er en show stopper. ALtså ble det Sigma.
Da jeg kom hjem og så på den stor, tunge og dominerende linsen slo det meg at dette kanskje ikke var så smart likevel.

Bilde

Med en 30mm er det både begrenset hva man kan ta bilde av; det flate landskapet i Holland er umulig. Likeledes duene på rådhustårnet. Macro er ikke min greie, så det jeg står igjen med, det er folk. Jeg for meg er det slik: Jeg tar bare bilde av folk jeg kjenner. Her er et typisk eksempel: Min venn Feico i sin hjemby Delft, efter en typisk Hollandsk regnskur.

Med zoom har man ingen følelse med brennvidden. Man drar den frem og tilbake til den er "passe". Når jeg sitter ved et cafébord så kan jeg ikke "se" om det er plass til både damen der borte og kaffekoppen i ett bilde. Jeg må opp med utstyret for å se. Men efter noen måneder med fastlinse behøver jeg ikke det. Efter litt tid så sitter utsnittet i blikket. Jeg ser umiddelbart om det er plass.

Hvor viktig der er å se utsnittet, det forstår man ikke før man har lært seg det. Saken er nemlig den at når man løfter utstyret til øyet, da slutter øyet å se på motivet, på verden, på omgivelsene. Øyet begynner isteden å tenke på eksponering, på utsnitt og alle andre mulige tekniske detaljer. Eller med andre ord: Jo lenger hjernen får lov til å tenke, jo bedre blir bildene.
Hjernen er et kraftigere instrument enn kameraet.

Det betyr også at om noe ikke passer inn i mine 30mm så må jeg flytte på meg. Og dét er et ubetinget fordel. Da ser man nye ting, ny vinkler, nytt lys. Sammen med at jeg vet akkurat hva det er plass til i søkeren uten å måtte se gjennom den, så er resujltatet at jeg går rundt og studerer det jeg vil fotografere en stund, før jeg er overbevist om at akkurat her (!) er det beste stedet. Så tar jeg mitt bilde.

Faktisk så vil jeg gå så langt som å si at å skifte til fastlinse har endret måten jeg ser på verden. Og det er ikke lite! Kvaliteten på bildene har gått dramatisk opp efter at jeg begynte å bruke hjernen mer.

Bilde

Her er det min venninne Bodil som tar en prosecco før lunch.

Jeg har ingen andre linser, og føler ikke behov for noe annet.

Bilde

Hustruen efter middag, i Pitigliano, Toscana; hva tenker hun på? Meg?

Men, det er er alltid et men: Kombinasjonen av D-80 og Sigma 30mm er ganske stor og tung. Jeg som ikke trenger mer enn én linse, jeg kan velge ting andre skygger unna. Derfor har jeg bestemt at jeg skal gå for Fujifilm X-100S. Riktignok er 23mm (mye) kortere enn hva jeg føler at jeg liker. Men å kunne legge nesten en kilo med utstyr igjen hjemme, det tror jeg vil være en god investering.

Vi får se.

[TaSK]
Enig i det meste Tagesk , jeg har etter over 20 år med foto endelig skjønt at fastoptikk er en fordel. Fine portretter :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

RoJo skrev:Har et ønske til alle som legger ut bilder på forumet: Skriv noe om bildet, hvor det tatt feks. eller andre relevante opplysninger som forteller oss som ser det noe. Det en ofte ser er img. pluss et nr. og det forteller ingenting.
God ide , jeg har rettet litt på min post og skrevet litt om bildene der.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar