Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Foto ?

Legg inn av Voodoodoo »

Står på trappene til å kjøpe mitt første speilreflekskamera nå, har kuttet ned antall kandidater til Nikon D3200, Canon EOS 650D og Pentax K5II.
Pentax har den fordelen at det tåler ruskevær og støv.
Har gått å lura på skikkelig kamera lenge nå og siden jeg stikker en tur til kenya til sommer'n så må det handles inn før den tid.

Noen som har meninger og anbefalinger rundt de tre kandidatene....

Ja jeg veit jeg må ha linser også, men først må jeg bestemme meg for kamerahus.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Foto ?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:27, redigert 1 gang totalt.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Foto ?

Legg inn av Kawasaki »

På linsa på kameraet mitt står det :

1:2.8-3.1 10xoptical zoom f=5.7-57mm

Noen som kan forklare hva dette betyr?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Foto ?

Legg inn av RuneMC »

Har hatt speilrefleks og kompakt omhverandre, men har vel havnet mer og mer over på kompakt.
Kompakt rett og slett fordi det blir med på tur. Speilrefleksen har en tendens bare til å bli liggende hjemme og støve, pluss at gode linser koster en liten formue.
Sony NEX5 var det jeg brukte forrige sesong, men denne sesongen blir det RX100 som skal få bli fast inventar i jakkelommen.

Så langt rimelig imponert over linseskarphet og generell kvalitet på bildene til RX100.

Her et bilde av Operaen som jeg synes ble bra - jpg rett fra kameraet uten etterbehandling
2349597.jpg
Bruker mest DxO Labs produktene til hhv linsekorrigering og film-simulering. Evt i kombinasjon med Corel PSP X4 med Nik Color Efex Pro (anbefalt... finnes for Lightroom også)

For HDR bruker jeg Dynamic Photo HDR 5 og da kan bildet over bli slik:
DSC00349_hdr2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av RuneMC den 21 jan 2013, 12:14, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Rx100 har fått ekstremt mye skryt! Har ikke fått gleden av å teste det selv enda, men alle testene jeg finner på nettet overbeviser stort :-)

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Foto ?

Legg inn av MLeikarnes »

Bringisen skrev:Hehe , der ser man. Med Instagram kan man altså få nesten samme selektive dybdeskarphet som man må ha FF kamera og objektiver med blender f1.4. Av og til kan man bli skikkelig irritert på disse nye programmene. Man hadde nok sett bedre forskjell om man hang bildet på veggen i 1,5x1m men tøft bilde var det :thumleft

Bildet er tatt med 60D faktisk! (Sigma 17-70mm F2,8) Var en tur innom Galaxy Tab'en og instagram for litt farge touch-up!
Får ikke til den fargesammensetningen med min slitne HTC... (får vel begynne å kjøpe mobil etter kamera ikke byggekvalitet!)
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Godtvoksen

Re: Foto ?

Legg inn av Godtvoksen »

Her var det mange fine bilder. Dette var moro... :thumleft
Min fotointeresse har vært litt berg og dalbane, men ligger der hele tiden og murrer.

Jeg har følgende utstyr:

Kamerahus:
Canon 20D
Canon 1D Mk II

Objektiver:
Canon EF 70-200mm F2.8L IS II USM

Canon EF 17 - 40 mm 1:4 L USM

Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro

Canon EF 85mm F1.8 USM

Også har jeg et svært godt og tungt stativ, som jeg stadig lurer på hvordan jeg best kan få med meg på MC-tur... ](*,)

Hadde vært hyggelig å lagt opp til egen foto-tur. Kanskje øve på å ta noen fine MC-bilder...

Bilde

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Kawasaki skrev:På linsa på kameraet mitt står det :

1:2.8-3.1 10xoptical zoom f=5.7-57mm

Noen som kan forklare hva dette betyr?

Skal forsøke:

2,8-3,1: dette forteller at linsa kan åpne sin blender mellom 1/2,8 del av sin fulle åpning og 1/3,1, (varierer ed zoom).
Ei lyssterk linse har typisk en lav verdi her, feks 1,4..disse er dyrere enn feks ei 5,6-linse.

10*optisk zoom: du kan forstørre objektet 10ggr optisk, (i motseting til digitalzoom som kan gjøres i kamerat, eller typisk på en pc, (forringer kvaliteten iom du "strekker" pixlene).

f=5,7-57mm: brennvidden..henger sammen med hvor me du zoomer/forstørrer, feks har man linser som kan zoome hele 28-200mm. Her kan gjerne noen andre si noe mer utfyllende.

Corect me if im wrong...er ikke helt sikker her.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Godtvoksen skrev:Her var det mange fine bilder. Dette var moro... :thumleft
Min fotointeresse har vært litt berg og dalbane, men ligger der hele tiden og murrer.

Jeg har følgende utstyr:

Kamerahus:
Canon 20D
Canon 1D Mk II

Objektiver:
Canon EF 70-200mm F2.8L IS II USM

Canon EF 17 - 40 mm 1:4 L USM

Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro

Canon EF 85mm F1.8 USM

Også har jeg et svært godt og tungt stativ, som jeg stadig lurer på hvordan jeg best kan få med meg på MC-tur... ](*,)

Hadde vært hyggelig å lagt opp til egen foto-tur. Kanskje øve på å ta noen fine MC-bilder...

Bilde
En fototur hadde vært artig ja. Burde vel da hatt et fast tema, feks "MC i sving". Da får man prøvd seg litt med lukkertider, blenderåpning osv.

Godtvoksen

Re: Foto ?

Legg inn av Godtvoksen »

ZZR-Erling skrev:
En fototur hadde vært artig ja. Burde vel da hatt et fast tema, feks "MC i sving". Da får man prøvd seg litt med lukkertider, blenderåpning osv.

:prf

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Voodoodoo skrev:Står på trappene til å kjøpe mitt første speilreflekskamera nå, har kuttet ned antall kandidater til Nikon D3200, Canon EOS 650D og Pentax K5II.
Pentax har den fordelen at det tåler ruskevær og støv.
Har gått å lura på skikkelig kamera lenge nå og siden jeg stikker en tur til kenya til sommer'n så må det handles inn før den tid.

Noen som har meninger og anbefalinger rundt de tre kandidatene....

Ja jeg veit jeg må ha linser også, men først må jeg bestemme meg for kamerahus.
Pentax K5II er et knall kamera som tåler ganske mye fukt og støv har jeg lest , dessuten er det en stor gruppe entusiaster som sverger til Pentax. Etter Canon hadde jeg sikkert valgt et Pentax , men synes ennå det ikke er like godt utvalg i objektiver.
Bildekvaliteten skal være veldig bra og det får god kritikk b.l.a fra http://www.dpreview.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Når du sier at du vil finne et kamerahus først så ville jeg tenkt meg litt om der og sett litt på hvilke objektiver som finnes til gode priser. Som sagt så er objektivet mye viktigere enn kamerahuset. Men selvfølgelig bør kamerahuset passe hendene og menysystemet være lett.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Godtvoksen

Re: Foto ?

Legg inn av Godtvoksen »

Bringisen skrev:
Når du sier at du vil finne et kamerahus først så ville jeg tenkt meg litt om der og sett litt på hvilke objektiver som finnes til gode priser. Som sagt så er objektivet mye viktigere enn kamerahuset.
Jeg slutter med 100% til dette. Det er stort bruktmarked for objektiver til Canon. Det største utvalget av brukutstyr i Norge tror jeg du finner du på foto.no. Her er link til objektiver:

http://goo.gl/ZNVnq" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Kawasaki skrev:På linsa på kameraet mitt står det :

1:2.8-3.1 10xoptical zoom f=5.7-57mm

Noen som kan forklare hva dette betyr?
Ja , da ser jeg at du mest sannsynlig har et fast og innebygget zoomobjektiv med ganske så grei lysstyrke.

Lysstyrken er det samme som blender og på dette er største blender f2.8 på vidvinkel (når du har zoomet helt ut) og største blender 3,1 på tele ( eller når du har zoomet helt inn)

At det står f foran 5.7-57mm synes jeg virker rart da betegnelsen f står for blender. 5,7mm-57mm er hvor mye zoom du har altså 10X5,7mm er 57mm. Du har 5,7mm på vidvinkel og 57mm på tele.
Siden dette sikkert er et kompaktkamera eller en "ikke speilrefleks" så må man gange 5,7mm med bildebrikkens størrelse for å samsvare med andre objektiver.
F.eks så vil et fullformatskamera har en brikke som gir 1xbrennvidden , altså om man har en 10mm vidvinkel så er det 10mm på fullformat.
Har man en såkalt cropbrikke som gir 1,6x brennvidde på Canon og 1,5x brennvidde på Nikon , da vil samme 10mm vidvinkel bli 1,6x10mm som er 16mm sammenlignet med fullformat osv.

Jeg vil anta at ditt objektiv vil være 5x brennvidde som gir 5,7mmx5=ca 28mm og 57mmx5=285mm , altså ca 28-300mm zoom. :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Godtvoksen skrev:Her var det mange fine bilder. Dette var moro... :thumleft
Min fotointeresse har vært litt berg og dalbane, men ligger der hele tiden og murrer.

Jeg har følgende utstyr:

Kamerahus:
Canon 20D
Canon 1D Mk II

Objektiver:
Canon EF 70-200mm F2.8L IS II USM

Canon EF 17 - 40 mm 1:4 L USM

Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro

Canon EF 85mm F1.8 USM

Også har jeg et svært godt og tungt stativ, som jeg stadig lurer på hvordan jeg best kan få med meg på MC-tur... ](*,)

Hadde vært hyggelig å lagt opp til egen foto-tur. Kanskje øve på å ta noen fine MC-bilder...

Bilde
Virkelig lekkert :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Godtvoksen skrev:
Bringisen skrev:
Når du sier at du vil finne et kamerahus først så ville jeg tenkt meg litt om der og sett litt på hvilke objektiver som finnes til gode priser. Som sagt så er objektivet mye viktigere enn kamerahuset.
Jeg slutter med 100% til dette. Det er stort bruktmarked for objektiver til Canon. Det største utvalget av brukutstyr i Norge tror jeg du finner du på foto.no. Her er link til objektiver:

http://goo.gl/ZNVnq" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja og kvalitetsobjektiver holder seg godt i pris , slik at om man kjøper et pent brukt objektiv så kan man få det samme igjen om man synes objektivet ikke svarte til forventningene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar