Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37985
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av AJ »

NMCU har lagt denne videoen ut på sine sider:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=3kRC1NUA9jI[/video]

Er motorsykkelen strengt tatt i stand til å bidra med annet enn egoistisk egenfornøyelse og fare for eget og andres liv?
Kan motorsykkelen gjøre en forskjell i samfunnet?
Har motorsykkelen noen framtid?

Ledende spørsmål? Javel, men kanskje likevel en spore til ettertanke...?

Selv om alt er kjent fra før reiser likevel videoen noen problemstillinger det går an å diskutere på et forum som dette.
Så da er det bare å sette i gang ;-)
Kjør debatt! :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av Haavar »

AJ skrev:
Har motorsykkelen noen framtid?
Så lenge det eksisterer biler vil det altid eksistere motorsykler :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av LordShaft »

Fra 0:59 i filmklippet og 3 sekunder fram ga meg frysninger.

Jeg ser ikke helt hva vi skal kjøre debatt om. Dette var jo en informasjonsfilm :-k

Jeg personlig bruker sykkelen min mest til egen fornøyelse. Det er vel den aller beste kammeraten jeg har, for ikke å snakke om dyktigste psykologen jeg noen gang har vært borti. ( hehe, ja jeg har vært 2 ganger til psykolog pga jobben krevde det )

Jeg håper mye mange fler blir å finne på 2 hjul i årene som kommer. Bare så synd at lover, regler og forsikringsselskaper vil oss til livs!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37985
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev: Jeg ser ikke helt hva vi skal kjøre debatt om. Dette var jo en informasjonsfilm :-k

Jeg personlig bruker sykkelen min mest til egen fornøyelse. Det er vel den aller beste kammeraten jeg har, for ikke å snakke om dyktigste psykologen jeg noen gang har vært borti. ( hehe, ja jeg har vært 2 ganger til psykolog pga jobben krevde det )
Debatt var ikke det mest velegna ordet å bruke, kanskje... :-k

Men du er veldig nær en innertier med det du skriver! Er nettopp blant annet slike ting jeg er ute etter å få lokket fram hos folk ;-) .
Samtidig kan man gjerne komme med noen kritiske betraktninger om MC-bruken og/eller andre sider ved MC'ens tilstedeværelse blant oss også - om noen har slike ytringer å komme med...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av JK95 »

Jeg ser på sykkelen min som et nytlsesmiddel, langt mer enn transport :bananas Stort bedre og mer pålitelig sak møter jeg skjelden, eneste som kan gjøre den litt sur på meg er hvis jeg ikke tar godt nok vare på henne, da får jeg beskjed :redface Men etter litt småfiks, kosing og polering er hun gla i meg igjen :buddies: :love
Slik jeg ser det nå er hun "dama" i mitt liv :knegg Mulig det er litt off topic, men det er hva jeg har å si ;-)

Åsså vil jeg legge til at ja, jeg tror MC har en framtid i Norge, det må bare fokuseres litt mer på å få ungdommen bort fra moppesalen og opp på en ekte jernhest :prop: :knegg Om politikkerne får opp øynene og hjelper til med å gjøre rekrutteringen bedre tror jeg mange kan komme til å velge det til pendlig/jobb samt mye mer :thumleft Det er jo mer økonomisk enn en stor SUV :mk

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av joo »

AJ skrev: Er motorsykkelen strengt tatt i stand til å bidra med annet enn egoistisk egenfornøyelse og fare for eget og andres liv?
Kan motorsykkelen gjøre en forskjell i samfunnet?
Har motorsykkelen noen framtid?

Ledende spørsmål? Javel, men kanskje likevel en spore til ettertanke...?

Selv om alt er kjent fra før reiser likevel videoen noen problemstillinger det går an å diskutere på et forum som dette.
Så da er det bare å sette i gang ;-)
Kjør debatt! :prop:
OK, du ba om det!

Ut fra det jeg vet, har lært, opplevd og interessert meg for vet jeg at den dagen f.eks MC-kjøring og selvsagt all annen aktivitet som innebærer risiki blir totalforbudt har samfunnet brutt sammen. Det er bare å kjenne på seg selv (i alle fall for de av oss som er opptatt av å selv få ha styring og ta risiko med egne aktiviteter) om man godtar å detaljstyres ned til minste detalj 24 timer i døgnet...?

For en del år siden hørte jeg et særdeles interessant foredrag av en idrettspsykolog som svært malende (og treffende!) beskrev de to hovedtypene av mennesker. Bare se på hvem som styrer samfunnet vårt i dag; det er den mennesketypen som mener at absolutt all risiko er tabu. Grovt sett består de av det som innen psykologien gjerne kalles introverte. De søker hele tiden etter å ta ned tempo, utfordringer og farer til en trygt og kontrollerbart nivå. I dag har disse en forbausende stor makt over produksjon av begrensende lover og regler. Som ytterste konsekvens sitter dem nede i Brüssel og lager regler for bøyediameter på bananer! Og andre superdustete saker. For å ta noe mer nærliggende for oss her på nisseberget: de bruker gjerne 12 år på å "utrede" ei større veiutbygging, og i stedet for å få satt i gang sakene så må de utrede på nytt... høres det kjent ut? De ønsker ikke å ta avgjørelser som kan bety noen som helst ubehagelige konsekvenser.Koker det over for noen når de ser sånn handlingsvegring hos de "folkevalgte" vi tyranniseres under? Vel, i alle fall så koker jeg. Og som jeg skrev noen linjer lenger opp; hvis "disse" bakstreverske typene tror at de fjerner all skade ved å forby "alt" så er de så kunnskapsløse at de på sikt høyst sannsynlig avsetter seg selv.

Fordi; den andre mennesketypen, man kan gjerne kalle dem "de frie individene" som ikke ønsker å etterleve dustete regler på detaljnivå og som ønsker å ha kontroll over deler av sitt eget liv også er en del av samfunnet. En del av disse/oss oppsøker risiki, tøyer grenser osv. Innen psykologien faller disse gjerne inn under kategorien ekstroverte. Det som fascinerer meg mye og som også all historie sier klokkeklart er at det er denne mennesketypen som har gjort at vi i dag er der vi er. Det er denne mennesketypen som har fått oss fra sjimpanse-nivået og til månen. Det er absolutt ikke den mennesketypen som vil ha et risikofritt status quo! Nå har alt sånn fått den teite betegnelse "ekstremsportutøvere" og annet lignende. Sånn at de bakstreverske kan si at det er utafor de akseptable rammene...

Dessverre er det risikohaterne som naturlig nok havner i styre og stell og ikke de som evolusjonen viser har gjort at vi ikke sanker røtter fremdeles. De risikovillige er de som har gjort oppdagelsene, oppfinnelsene, sørget for utvikling og ser at det optimale ikke er det trygge som var i går men noe nytt og bedre. (Som neste års BMW GS...?)

Utviklingen går framover takket være dem som tør, våger, oppsøker og samtidig også tar en risiko ut over det trygge... og tenker nytt/annerledes. Du kan ikke flytte grenser ved å lulle deg ned i det eksisterende og utradere all risiko.

En side ved det dustete at "samfunnet" ikke skal godta risiki kan sees i voldsstatistikk. Det blir ikke mindre skolemassakrer, grov brutal vold og skjult vold i dag. Jeg er enig i de filosofene som sier at dette er delvis utslag av at risikoadferd er mindre og mindre akseptert... De "frie individene" må oppleve stimuli og farer, og er du innesperret i et detaljkontrollert risikofritt samfunn gir det seg utslag i vold og kriminalitet for de som er grensetøyere og "frie individer". Hvis man ikke er så heldig å få stimulans via fallskjermhopping, skrape gjennom svingene på MC anelsen over fartsgrensa, være toppidrettsutøver eller noe annet der du tar en risiko. I ytterste konsekvens vet du at dette kan du dø av, men du er absolutt villig til å ta den sjansen!
Er fristet til å si at enkelte av oss nyter fart og flyt delvis siden vi kan dø av det. Noen vil kanskje benekte det, men psykologien sier noe annet. Dette fascinerer meg MYE! Alt vi ikke vet om oss selv.

OK; den "andre" mennesketypen er så overrasjonell at tanken på å utsette seg for risiko som kan medføre heftig død gjør dem handlingslammet, alt MÅ kontrolleres i detalj. Alle må tenke likt, ikke kjøre over fartsgrensen osv osv. Disse er det som evolusjonslæren så treffende beskriver som "de svake".

Historien sier helt klart at når man ikke kan ha meninger, være kreative, ha en del personlig frihet men presses inn i en grå konformitet er styresettet dømt til å avsettes. Hvis noen av dere ikke ser det historiske i dette så tenk på fascistiske og kommunistiske diktaturer. De kan ikke bestå evig for "det frie folket" vil til slutt gjøre opprør. Er kanskje ikke bare jeg som føler at vi nærmer oss et diktatur i dag? Historien må nok dessverre gjenta seg...

Det nesten utenkelige alternativet er at de fleste individene rett og slett visner bort. Filmen om Wall-E kan se ut som et skrekkscenario, men det er kanskje ikke noe annet enn en mulig framtid? Er det dit vi alle vil???

En av våre mest kjente landsmenn sa så flott følgende: "Eventyrlyst er den ånd som tvinger menneskeheten frem på veien mot kunnskap, som vår gåtefulle lengsel etter å gjøre noe, fylle livet med noe mer enn vår daglige gang fra hjemmet til kontoret, og fra kontoret tilbake hjem igjen, som vår lengsel etter å overvinne vanskeligheter og farer, å se de skjulte ting, å trenge inn i strøk utenfor vår slagne vei. Denne lengsel var drivfjæren kanskje til våre største handlinger, den var mennesketanken som spiler sine vinger uten å kjenne grenser for sin frihet"

Denne kjente mannen var selvsagt Nansen. Garantert ikke noe Stasenberg eller noen andre av de Død-Grønne kunne klart å formulere! For ikke å snakke om å være i nærheten av å utføre noe av det Nansen gjorde.



Dette ble kanskje litt vel langt innlegg, så jeg kan jo oppsummere min mening kortere her til slutt:
NEI, den dagen alt som innebærer risiko er forbudt til fordel for konformitet så vil det frie menneske gjøre opprør. Og hvis det ikke skjer så Gud bevare menneskeheten, da er vi fortapt.

Ikke så lenge igjen til vi frie individer kan snike oss over fartsgrensene en anelse og komme inn i flyten, kjenne sentripetalaksellerasjonen og vite at det ikke er sååå mye mer å gå på før dekkene begynner å slippe, åpne gassen og rette opp vidunderet før vi gjør et godt sporvalg til neste sving, lar endorfinene flomme og LEVER! Bare prøv å ta dette og lignende fra oss, da skal det bli revolusjon!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av LordShaft »

Klapper i hendene! Godt skrevet :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37985
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Å gjøre en forskjell -

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:Klapper i hendene! Godt skrevet :-)
Helt enig! :=D> :notworthy:

Veldig bra! :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av JK95 »

Kjempebra skrevet :thumleft :notworthy: Du har ikke vurdert politikkeryrket? Min stemme hadde du lett fått med den krafttalen der :prf :knegg

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av Æljen »

Veldig bra Joo :thumleft . Jeg skjønte vel at du hadde noe på gang inne i hodet. Fikk kortversjonen av deg for noen dager siden.
Og selvfølgelig velformulert som alltid :prf

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av kjellv »

Veldig bra skrevet, og er så hjertens enig!

Den oppvoksende ungdom som gjennom et utall skole- og barnehagereformer nå slippes løs i samfunnet som voksne mennesker, håper jeg vil være med å dra dette litt andre veien.

De har vokst opp i en beskyttet tilværelse, i barnehager uten en eneste mulighet til å ramle ned noe høyere enn et trappetrinn, og følgelig ikke lært seg at feilberegnet risiko = vondt.

De har hatt mange år innen barneidrett der konkurransemomentet er tatt bort fordi noen rød-grønne politikere og sosionomer med lilla skjerf har ment at det skaper flere tapere enn vinnere.

De har gått gjennom 10 år grunnskole og 3 år videregående der det viktigste de har lært er at det ikke kan stilles større krav til dem enn de har evner til... Halvparten av dem får seg arbeid, ...i sterk konkurranse med innvandrere og NAV-klienter på tiltak. Den andre halvparten blir NAV-klienter på tiltak...

Nei dette er litt satt på spissen, men jeg håper at fremtidens politikere har sett litt av dette og ser at mennesket har behov for utfordringer og spenning i hverdagen. Alle trenger å gjøre seg egne erfaringer og lære av sine feil!

...og det kan forhåpentligvis hende at de ser at et rigid og detaljert lovverk ikke nødvendigvis er bedre enn at hver og en igjen kan få lov å ta i bruk sitt sunne vett og forstand.

...hvis ungene for lov å lære at det er vondt å ramle ned fra et tre når de er små så kan det hende at de lar være å hoppe fra Trollveggen når de er store..

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av jhn »

Ja, hva skal man si ... du fikk mye skryt for dette innlegget Joo ... tiden da man lot seg trollbinde av gode talere er tydeligvis ikke forbi.

"Bare se på hvem som styrer samfunnet vårt i dag; det er den mennesketypen som mener at absolutt all risiko er tabu. Grovt sett består de av det som innen psykologien gjerne kalles introverte. De søker hele tiden etter å ta ned tempo, utfordringer og farer til en trygt og kontrollerbart nivå. I dag har disse en forbausende stor makt over produksjon av begrensende lover og regler."
Du bør ikke ha for stor tiltro til psykologien ... det er ingen eksakt vitenskap, bare synsing og meninger, som hverken kan bevises eller motbevises
Et godt eksempel er jo de sakkyndige i rettsaken mot ABB ... mange fagfolk med stikk motsatte meninger, så endte det med at noen som ikke er fagfolk på det området fastslo hva som var riktig
Det er blandt annet du som har valgt inn disse menneskene. At de forsøker å begrense farefull adferd har gjerne med hvordan helse- og sosialvesenet er bygd opp. Hver mann/kvinne som henger seg fast opp i Trollveggen koster fort en mill. å hente ned igjen + at de som skal gjøre jobben setter seg selv i fare ... etter hva man har sett i media med sporadiske mellomrom, så er de ikke spesiellt glade for dette.
Noen av de mest vanlige skadene ved mc-uhell er jo brudd i nakke/rygg ... det koster fort noen mill. av felleskassa.
Utløsning av sneskred er også ganske vanlig blandt frikjørere.
Det kan da ikke være forbausende at de som er valgt til å lage lover har makt til å lage lover ... hvem skulle ellers ha denne makten?
Forøvrig så kjenner jeg en del politikere ... de har fritidsysler som mc, snescooter, hanggliding, fotball, sjakk, dykking osv ... de skiller seg ikke nevneverdig fra den øvrige befolkningen.
De har jo også egen mc-klubb på tinget
Kan vel også nevne at det aldri har vært så utbredt som nå å dyrke forskjellig ekstremsport, så at voldsstatistikken har direkte sammenheng med hvilken risiko folk utsetter seg for, kjøper jeg ikke sånn helt uten videre. Det har aldri vært enklere og mere utbredt å utsette seg for fare.
Det har heller aldri vært så mange mc'r i Norge som nå.

"Historien sier helt klart at når man ikke kan ha meninger, være kreative, ha en del personlig frihet men presses inn i en grå konformitet er styresettet dømt til å avsettes. Hvis noen av dere ikke ser det historiske i dette så tenk på fascistiske og kommunistiske diktaturer. De kan ikke bestå evig for "det frie folket" vil til slutt gjøre opprør. Er kanskje ikke bare jeg som føler at vi nærmer oss et diktatur i dag? Historien må nok dessverre gjenta seg..."
Vi har neppe noen gang hatt større personlig frihet enn vi har nå ... i tillegg til at når vi misbruker denne friheten, så står staten bak oss og sponser advokater, helsehjelp og trygd resten av livet.
At du føler det nærmer seg diktatur ... vel, det blir vanskelig å si noe om ... får en følelse av at du ikke er heelt sikker på hva et diktatur er.
Anbefaler deg å lese deg litt opp på de forskjellige styresett som finnes.

"Dette ble kanskje litt vel langt innlegg, så jeg kan jo oppsummere min mening kortere her til slutt:
NEI, den dagen alt som innebærer risiko er forbudt til fordel for konformitet så vil det frie menneske gjøre opprør. Og hvis det ikke skjer så Gud bevare menneskeheten, da er vi fortapt."

Dette er jeg enig i, men jeg har følelsen av at vi beveger oss lengere og lengere bort fra et slikt scenario ... til tross for at vi får stadig flere og flere lover. Du har fremdeles en haug med måter du kan sette deg selv i fare på, men litt av poenget er at du ikke skal være til fare, eller ei belastning for andre. Hvis du er meget misfornøyd med denne ordningen, så finnes det land som ikke er så velordnet ... lite lovregulert og ikke offentlig helse og trygdeordninger, men det er gjerne i diktaturstater.
De fleste av våre lover er til for å trygge din personlige frihet, for at du og dine barn skal kunne bevege dere rundt akkurat så trygt som dere måtte ønske ... uten å få en hjemmelagd mc, med 200hk, kjørt av en ruset ekstremsportutøver, uten sertifikat, i 120 km/t i 50 sone på gale siden av veien, uten midler til å gjøre opp for seg, midt i trynet.
Uten disse lovene er vi fortapt

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av L-NA »

Nå kan jeg jo tilføre noen gode argumenter som bør kunne behage også den "Introverte" mennesketypen. I Barcelona var trafikkproblemet for en del år tilbake bort i mot uløselig. Men etter at myndighetene der begynte å legge forholdene til rette for at tohjulingene skulle bli mer attraktive å bruke, så har både Transport, Miljø, og Trafikk problemene blitt kraftig redusert. Dette gjelder for så vidt også for andre storbyer rundt om i verden.
Selv -så har jeg valgt å ha sykkel i stede for bil nr 2. På Bømlo hvor jeg bor, kan MC brukes det meste av året, og de få mnd. sykkelen er parkert, så har jeg min datters ATV 50ccm til disposisjon. Dette fungerer utmerket, er både rimeligere og mer miljøvennlig en bil....og så er det jo veeeeeldig mye morsommere :D :D

Brukeravatar
Tommern
Innlegg: 95
Registrert: 04 okt 2011, 23:51
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 675cc 2011mod
Sted: Oslo

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av Tommern »

Måtte låne den joo! Mine tanker perfekt formulert! Takk :=D>
Hvis du ikke bestemmer deg for neste skritt, blir du stående hele livet på et ben!

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av Andreas »

Dette fantastiske klippet passer vell inn i denne diskusjonen om risiko, lover, livet, verdier, valg osv :prf

Jeg synes ihvertfall denne mannen har noen gode meninger.

https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 7745507577" onclick="window.open(this.href);return false;

Slik som Burt Munro (World`s fastest Indian) sa:

"You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime"

Svar