Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg er snekker. Jeg har til og med fagbrev :knegg Til jobb-bruk foretrekker jeg Bosch og DeWalt osv. Men har ingen problemer med å kjøpe hobby-verktøy (i mitt tilfelle, "mekkeverktøy" til bil og mc) på Biltema. Ser jo ganske mange i arbeidstøy med firmalogoer som også handler der, så helt galt kan det umulig være.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av katana_king »

Nå sikter du til både mine og Lordshaft sine uttalelser.
At du viser en sånn inkompetanse trodde jeg ikke om deg etter du har fortalt hva du driver med og har av utdannelse.
Når det gjelder brannslokningsapparat og du SYNSER det ikke er forskjell er skremmende med tanke på at du er på brua i ett maritimt miljø.
Lordshaft er tilfeldigvis brannmann og har garantert mye mer kunnskap om dette enn du noen gang vil være i stand til å forstå.
Jeg har hatt mange brann/sikkerhetskurs og stort sett alle instruktører er brannmenn med dette som bijobb.
Alle uten unntak sier akkurat det samme som Lordshaft, ikke bare mot Biltema, men mot ALLE billigemerker.
Dessverre er det ikke noen krav som må oppfylles for pulverapparat.
Les deg litt opp før du komme med sånne flåsete påstander.
Biltema brukes over en lav sko av firmaer?
Har heldigvis til gode å se eneste en.
Kjenner hundrevis av fagarbeidere som både er ansatt og driver firmaer innen alle bransjer og ikke en eneste en av de bruker verktøy, sager, høvler, rørutstyr, el.utstyr, sveiseapparater, eller noen annet fra Biltema.
Det går kun i Dewalt, Bosh, Makita, Esab og andre kjente kvalitetsvarer.
Hadde det kommet en snekker til meg med utstyr fra Biltema, hadde han ikke fått jobben, enkelt og greit.

Forrige gang jeg sjekket Biltemaolje på nettet, leste jeg en test som var gjort i en kjemisk lab, der kunne de stadfeste at det ikke var forskjell på molekylær sammenheng mellom Statoil sin 10W40 bilolje og Biltema sin 10W40 bilolje. Biltema fra sitt hovedkontor i Stockholm bekreftet at Statoil var leverandør den gang, mulig de har byttet nå. Dette var i 2012.

Les denne korte artikkelen: http://www.mc24.no/article.php?articleID=664" onclick="window.open(this.href);return false;

I tillegg så må jeg sitere en "Lars" i debatten under: å gjøre.
Ta f.eks.å sammenlign prisen på en 0,5 L brus hos Kiwi med den samme flasken på en YX-stasjon. Kjøp en Norwegia-ost på Rimi og igjen samme på Esso. Ringer det ei bjelle??? Bør i hvertfall gjøre det ;-)


Han peker på et kjempefornuftig poeng. Det dere som (jeg tør påstå dette, men jeg kan ta feil) sverger til at Statoil-oljen er godkjent og Biltema-olje ikke bra greier-teorien utsetter dere selv for, er trolig bare ekstra utgifter og ufrivillige styrt av segmenteringsprinsippet. I grunnkurs i økonomi lærer man om merkevarebygging og prissegmentering. Det kan gjerne være samme produktet som selges på to ulike plasser, men brandet litt ulikt og dermed tiltrekkes forskjellige kjøpegrupper. Det er jo bare å sammenlikne spesifikasjonene på embalasjen og se om man finner noe forskjell, det er ikke så vanskelig som det først høres ut som. Skjulte egenskaper, som ikke opplyses om? Tviler på det. Tror det meste som er av betydning kommer frem av spesifikasjonene, derav spesifikasjoner.

At hverken Biltema eller Statoil avkrefter/bekrefter er et bevisst valg fordi de ikke vil forstyrre / ødelegge markedet med informasjon om produktkvalitet. At det ikke er 100% kunnskap om produktkvalitet gjør det nemlig vanskeligere å sammenlikne pris/kvalitet, og dermed også flykte over fra den ene tilbyder til den andre, i dette eksemplet fra Statoil til Biltema. La oss si at oljen er identisk, så vil mange av Statoil-kjøperne også spare den 100-lappen pr liter som diferansen normalt er på. Tror biltema selger MC olje syntetisk for 89 kr literen, mens Statoil tar 229 kr literen for tilsvarende. Biltema har også verktøy som er levert av kvalitetsleverandører, men brandet biltema. Hvorfor dette egentlig? Jo, det skal jeg forklare (i tilfelle noen ikke visste dette): EN produsent A (Bosh, bare som et eksempel, obs obs) lager en fastnøyel. Produksjonskostnad (rettere sagt variabel enhetskostnad) er 24 kr. For å tjene greit på denne, må de ha en avanse på 50%. De selger den til Biltema for 36 kr + mva. Biltema selger den videre for 36 + 20% = 43,20 kr + mva = 54 kr. Kun 70% av ønsket kundegrunnlag går på Biltema og kjøper fastnøyelen til 54 kr og dermed brander de den til f.eks egen merkevare eller eget navn eller noe annet, f.eks Super Helix og bestemmer at utsalgsprisen til denne skal være 89 kr og kun 89 kr mot kunde, eller de sier at siden den er brandet Super Helix koster den kr 57 + mva i innkjøp. Ok sier butikken (Super Tools AS) og kjøper inn et drøss av slike nøyler og selger de med 20% avanse, altså 85,50 kr.

Kunden får jo et mer solid inntrykk av en nøyel til 85,50 kr det står Super Helix på, kjøpt hos Super Tools AS enn en nøyel til 54 kr på Biltema. Men produktet før branding, kan egentlig i svært mange forretningstilfeller jeg faktisk kjenner til (1. håndskunnskap) være akkurat det samme.

Om det er slik for olje, skal jeg ikke si sikkert, annet enn at Biltema i lange tider fikk oljen levert av Statoil. Det var min lille forelesning i økonomi for idag, og håper det vekket apetitten på å studere økonomi / merkevarebygging - et interessant fagfelt som kan gi mange interessante betraktninger av forretningslivet. Tror jeg skal bruke denne casen som eksempel i fremtidige forelesninger i merkevarebygging om jeg blir en økonomilærer med gråe hår en vakker dag!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

jhn skrev: Min inkompetanse får dere diskutere dere i mellom, jeg er inhabil.
Ja, jeg SYNSER, og dere synser også i aller høyeste grad, om oljen f.eks. Jeg har ikke utført noen sammenligningstester, laboratoriums-tester eller noen som helst form for vitenskapelige godkjente metoder. . Jeg har bare blitt kurset utallige ganger, brukt de, sjekket de visuelt og sendt de inn, da har jeg sett at de har forskjellig utforming og litt forskjellige materialer. Jeg ser også at noen vil tåle mere juling enn andre, men jeg har aldri sett noen av så tvilsom kvalitet at det har vært et tema i noen samtaler jeg har vært med i eller hørt om.
Hva er galt med slukkerne fra biltema? Jeg antar det er noe alvorlig feil siden dere er så bestemte på at man må "advares på det sterkeste". Hva er det alle instruktørene, uten unntak, sier er galt med disse?
Jeg mistenker de også er angrepet av den samme irrasjonelle generelle Biltema-frykten som mange andre her inne er.
Ang verktøy ... jeg kjenner ingen firma som baserer driften på biltema, men det finnes jo en haug med folk som har noe biltemagreier i "sin" verktøykiste på jobben, folk som greier å skille dritten ut har ingen problemer med å bruke verktøy fra hvilken butikk som helst, om det funker, og kjøper verktøy der det er hensiktsmessig for øyeblikket.
Den siste setningen din burde vært signert og rammet inn. Det var liksom prikken over i'en i en helt utrolig sneversynt, fordomsfull, nedlatende og bedrevitende holdning
For å ta det veldig kort, det går bla på kastelengde av pulver og varighet av drivgassen, noe som er helt vesentlig for at ett pulverapparat i der hele tatt skal klare å slukke en brann.
Du mener min siste setning bør rammes inn?
Vel, etter å ha sett presisjonen på bla kapp/gjæresagene til Biltema er det helt opplagt at snekker som bruker i beste fall hobbyverktøy ikke får jobbe hos meg.
Og hvorfor skal en snekker forlange full pris når han bruker verktøy til en tiendedel av prisen?
Hvis en snekker er så ukritisk til verktøyet sitt sier det vel en del om holdningene hans.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:Jeg er snekker. Jeg har til og med fagbrev :knegg Til jobb-bruk foretrekker jeg Bosch og DeWalt osv. Men har ingen problemer med å kjøpe hobby-verktøy (i mitt tilfelle, "mekkeverktøy" til bil og mc) på Biltema. Ser jo ganske mange i arbeidstøy med firmalogoer som også handler der, så helt galt kan det umulig være.
Du sier det jo selv, du foretrekker kvalitet. Men ikke til din "hobby".
Jeg jobber som mekaniker og har nok helt andre preferanser til mitt verktøy enn deg, og velger av akkurat samme grunn som du velger Dewalt osv, heller kvalitet.
Hadde du jobbet som snekker med Biltemaverktøy hvis du kunne velge selv? Neppe.
Hvorfor skulle en snekker velge noe annet enn det beste? Det går på presisjon, effektivitet, holdbarhet, kvalitet på tilbehør osv.
Har også sett mange firmabiler utenfor Biltema, men de kjøper ikke nødvendigvis verktøy av den grunn?
Har sett de kommer med plastpøser, river og spader tape, strips osv.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Snikkeren »

simpson skrev:
Vel, etter å ha sett presisjonen på bla kapp/gjæresagene til Biltema er det helt opplagt at snekker som bruker i beste fall hobbyverktøy ikke får jobbe hos meg.
Og hvorfor skal en snekker forlange full pris når han bruker verktøy til en tiendedel av prisen?
Hvis en snekker er så ukritisk til verktøyet sitt sier det vel en del om holdningene hans.
Alt til sitt bruk sier jeg. Du vet, en snekker har gjerne mer enn en kapp/gjæresag. Man trenger ikke samme nøyaktighet på alt. Driver man med reisverk i 2"6 eller 2"8, så er det dumt å bruke godsagen på det. Da kan man ha en billig sag hvor nøyaktigheten ikke er så god, men bra nok, istedenfor å risikere å ødelegge den dyre Makita sagen sin.

Og hvorfor skal han ikke forlange full pris? Det er da ikke verktøyet du betaler for (ja jeg vet man må regne slitasje på verktøyet), men jobben som blir utført. Det er jo bare en smart snekker som tar høyde for den ekstra slitasjen på han får på verktøyet ved grovsnikring.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Banditmannen »

Artig at noen som ALDRI handler på Biltema, har slik inngående peiling på produkter fra Biltema... ;-)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
jhn skrev: Min inkompetanse får dere diskutere dere i mellom, jeg er inhabil.
Ja, jeg SYNSER, og dere synser også i aller høyeste grad, om oljen f.eks. Jeg har ikke utført noen sammenligningstester, laboratoriums-tester eller noen som helst form for vitenskapelige godkjente metoder. . Jeg har bare blitt kurset utallige ganger, brukt de, sjekket de visuelt og sendt de inn, da har jeg sett at de har forskjellig utforming og litt forskjellige materialer. Jeg ser også at noen vil tåle mere juling enn andre, men jeg har aldri sett noen av så tvilsom kvalitet at det har vært et tema i noen samtaler jeg har vært med i eller hørt om.
Hva er galt med slukkerne fra biltema? Jeg antar det er noe alvorlig feil siden dere er så bestemte på at man må "advares på det sterkeste". Hva er det alle instruktørene, uten unntak, sier er galt med disse?
Jeg mistenker de også er angrepet av den samme irrasjonelle generelle Biltema-frykten som mange andre her inne er.
Ang verktøy ... jeg kjenner ingen firma som baserer driften på biltema, men det finnes jo en haug med folk som har noe biltemagreier i "sin" verktøykiste på jobben, folk som greier å skille dritten ut har ingen problemer med å bruke verktøy fra hvilken butikk som helst, om det funker, og kjøper verktøy der det er hensiktsmessig for øyeblikket.
Den siste setningen din burde vært signert og rammet inn. Det var liksom prikken over i'en i en helt utrolig sneversynt, fordomsfull, nedlatende og bedrevitende holdning
For å ta det veldig kort, det går bla på kastelengde av pulver og varighet av drivgassen, noe som er helt vesentlig for at ett pulverapparat i der hele tatt skal klare å slukke en brann.
Du mener min siste setning bør rammes inn?
Vel, etter å ha sett presisjonen på bla kapp/gjæresagene til Biltema er det helt opplagt at snekker som bruker i beste fall hobbyverktøy ikke får jobbe hos meg.
Og hvorfor skal en snekker forlange full pris når han bruker verktøy til en tiendedel av prisen?
Hvis en snekker er så ukritisk til verktøyet sitt sier det vel en del om holdningene hans.
Hvis de ikke holder det de lover, så er ikke det godt nok, helt klart ... men finnes det belegg for å påstå dette, eller er påstandene på linje med "biltema-olje er noe dritt fordi den er billig"?
Har du erfaring med biltemas slukkere selv, eller er det bare rykter?
Finnes det noen rapporter eller reklamasjoner ... noe ... ett eller annet, så er jeg enig i at de bør advares mot

Og verktøy ... Du får det til å se ut som alt eller ingenting, men sånn er det ikke, en håndverker er normalt fullstendig i stand til å selv vurdere hvilket verktøy som er brukbart til jobben.
Jeg går ut i fra at de fleste betaler for å få en jobb gjort til avtalt pris og et godkjent resultat, og bryr seg mindre med produsenten av verktøyet.
Jeg har jobbet ca 10 år som snekker og opplevde aldri at kunden ville sjekke verktøyet, eller vurdere mine kunnskaper på bakgrunn av mine valg av verktøyprodusenter.
Hadde jeg opplevd det måtte nok kunden mest sannsynlig ha funnet seg en annen snekker

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
simpson skrev:
jhn skrev: Min inkompetanse får dere diskutere dere i mellom, jeg er inhabil.
Ja, jeg SYNSER, og dere synser også i aller høyeste grad, om oljen f.eks. Jeg har ikke utført noen sammenligningstester, laboratoriums-tester eller noen som helst form for vitenskapelige godkjente metoder. . Jeg har bare blitt kurset utallige ganger, brukt de, sjekket de visuelt og sendt de inn, da har jeg sett at de har forskjellig utforming og litt forskjellige materialer. Jeg ser også at noen vil tåle mere juling enn andre, men jeg har aldri sett noen av så tvilsom kvalitet at det har vært et tema i noen samtaler jeg har vært med i eller hørt om.
Hva er galt med slukkerne fra biltema? Jeg antar det er noe alvorlig feil siden dere er så bestemte på at man må "advares på det sterkeste". Hva er det alle instruktørene, uten unntak, sier er galt med disse?
Jeg mistenker de også er angrepet av den samme irrasjonelle generelle Biltema-frykten som mange andre her inne er.
Ang verktøy ... jeg kjenner ingen firma som baserer driften på biltema, men det finnes jo en haug med folk som har noe biltemagreier i "sin" verktøykiste på jobben, folk som greier å skille dritten ut har ingen problemer med å bruke verktøy fra hvilken butikk som helst, om det funker, og kjøper verktøy der det er hensiktsmessig for øyeblikket.
Den siste setningen din burde vært signert og rammet inn. Det var liksom prikken over i'en i en helt utrolig sneversynt, fordomsfull, nedlatende og bedrevitende holdning
For å ta det veldig kort, det går bla på kastelengde av pulver og varighet av drivgassen, noe som er helt vesentlig for at ett pulverapparat i der hele tatt skal klare å slukke en brann.
Du mener min siste setning bør rammes inn?
Vel, etter å ha sett presisjonen på bla kapp/gjæresagene til Biltema er det helt opplagt at snekker som bruker i beste fall hobbyverktøy ikke får jobbe hos meg.
Og hvorfor skal en snekker forlange full pris når han bruker verktøy til en tiendedel av prisen?
Hvis en snekker er så ukritisk til verktøyet sitt sier det vel en del om holdningene hans.
Hvis de ikke holder det de lover, så er ikke det godt nok, helt klart ... men finnes det belegg for å påstå dette, eller er påstandene på linje med "biltema-olje er noe dritt fordi den er billig"?
Har du erfaring med biltemas slukkere selv, eller er det bare rykter?
Finnes det noen rapporter eller reklamasjoner ... noe ... ett eller annet, så er jeg enig i at de bør advares mot

Og verktøy ... Du får det til å se ut som alt eller ingenting, men sånn er det ikke, en håndverker er normalt fullstendig i stand til å selv vurdere hvilket verktøy som er brukbart til jobben.
Jeg går ut i fra at de fleste betaler for å få en jobb gjort til avtalt pris og et godkjent resultat, og bryr seg mindre med produsenten av verktøyet.
Jeg har jobbet ca 10 år som snekker og opplevde aldri at kunden ville sjekke verktøyet, eller vurdere mine kunnskaper på bakgrunn av mine valg av verktøyprodusenter.
Hadde jeg opplevd det måtte nok kunden mest sannsynlig ha funnet seg en annen snekker
Det med brannslokningsapparat er testet, men om det er en offentlig test på det må du spørre fagfolk om.
Hvis det er fagfolk som bruker hobbyverktøy i sitt yrke vitner det om ikke så rent lite.
Det er vel ingen som sjekker verktøyet til fagfolk? Det går ikke på produsenten av verktøyet men heller hva verktøyet er beregnet brukt til.
Biltema sitt verktøy er ikke beregnet for full dags drift og dermed er de ikke effektive nok til å være lønnsomme å bruke.
Dette skjønner alle, men det er jo mange som er glad i å diskutere.
Ganske enkelt dette egentlig.
Fastpris på snekker?
Kommer vel helt an på det vel.
Vet mange som kun gir pris på nybygg.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Banditmannen »

simpson skrev:Biltema sitt verktøy er ikke beregnet for full dags drift og dermed er de ikke effektive nok til å være lønnsomme å bruke.
Dette skjønner alle, men det er jo mange som er glad i å diskutere.
Ganske enkelt dette egentlig.
Tja, Biltema har jo en verktøyserie som heter Biltema Professional... ;-)
Sist redigert av Banditmannen den 29 apr 2014, 18:10, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ole m. »

simpson skrev:Nå sikter du til både mine og Lordshaft sine uttalelser.
At du viser en sånn inkompetanse trodde jeg ikke om deg etter du har fortalt hva du driver med og har av utdannelse.
Når det gjelder brannslokningsapparat og du SYNSER det ikke er forskjell er skremmende med tanke på at du er på brua i ett maritimt miljø.
Lordshaft er tilfeldigvis brannmann og har garantert mye mer kunnskap om dette enn du noen gang vil være i stand til å forstå.
Jeg har hatt mange brann/sikkerhetskurs og stort sett alle instruktører er brannmenn med dette som bijobb.
Alle uten unntak sier akkurat det samme som Lordshaft, ikke bare mot Biltema, men mot ALLE billigemerker.
Dessverre er det ikke noen krav som må oppfylles for pulverapparat.
Les deg litt opp før du komme med sånne flåsete påstander.
Ingen krav som må oppfylles for pulverapparater nei? I Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn står det (§ 2-5):
Eier skal også sørge for at boligen er utstyrt med minst ett av følgende slokkeutstyr:
a) pulverapparat på minimum 6 kg med ABC-pulver
b) skum-/vannapparat på minimum 9 liter
c) skum-/vannapparat på minimum 6 liter med effektivitetsklasse på minimum 21A
d) formfast brannslange med innvendig diameter på minimum 10 mm, eller
e) annet manuelt slokkeutstyr med tilsvarende slokkekapasitet.

Slokkeutstyret skal kunne benyttes i alle rom.
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... KAPITTEL_2#" onclick="window.open(this.href);return false;§2-5

Krav til håndslukkere finner du i NS-EN 3-7 Brannmateriell - Håndslokkere - Del 7: Egenskaper, ytelseskrav og prøvingsmetoder.
simpson skrev: For å ta det veldig kort, det går bla på kastelengde av pulver og varighet av drivgassen, noe som er helt vesentlig for at ett pulverapparat i der hele tatt skal klare å slukke en brann.
Norsk brannvernforening anbefaler at man skal ha en seks kilos pulverbrannslukker med minste slukkeeffekt på 43A, 233B, C. Biltemas 6 kg pulverapparat tilfredsstiller dette kravet, og er typegodkjent etter NS-EN 3-7 Brannmateriell - Håndslokkere - Del 7: Egenskaper, ytelseskrav og prøvingsmetoder. Dette apparatet oppfyller altså minstekravet i loven med god margin, og tilfredsstiller anbefalingene fra Norsk brannvernforening.

Bilde

Det hadde kledd deg om du var litt mindre bastant og påståelig...

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

ole m. skrev:
simpson skrev:Nå sikter du til både mine og Lordshaft sine uttalelser.
At du viser en sånn inkompetanse trodde jeg ikke om deg etter du har fortalt hva du driver med og har av utdannelse.
Når det gjelder brannslokningsapparat og du SYNSER det ikke er forskjell er skremmende med tanke på at du er på brua i ett maritimt miljø.
Lordshaft er tilfeldigvis brannmann og har garantert mye mer kunnskap om dette enn du noen gang vil være i stand til å forstå.
Jeg har hatt mange brann/sikkerhetskurs og stort sett alle instruktører er brannmenn med dette som bijobb.
Alle uten unntak sier akkurat det samme som Lordshaft, ikke bare mot Biltema, men mot ALLE billigemerker.
Dessverre er det ikke noen krav som må oppfylles for pulverapparat.
Les deg litt opp før du komme med sånne flåsete påstander.
Ingen krav som må oppfylles for pulverapparater nei? I Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn står det (§ 2-5):
Eier skal også sørge for at boligen er utstyrt med minst ett av følgende slokkeutstyr:
a) pulverapparat på minimum 6 kg med ABC-pulver
b) skum-/vannapparat på minimum 9 liter
c) skum-/vannapparat på minimum 6 liter med effektivitetsklasse på minimum 21A
d) formfast brannslange med innvendig diameter på minimum 10 mm, eller
e) annet manuelt slokkeutstyr med tilsvarende slokkekapasitet.

Slokkeutstyret skal kunne benyttes i alle rom.
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... KAPITTEL_2#" onclick="window.open(this.href);return false;§2-5

Krav til håndslukkere finner du i NS-EN 3-7 Brannmateriell - Håndslokkere - Del 7: Egenskaper, ytelseskrav og prøvingsmetoder.
simpson skrev: For å ta det veldig kort, det går bla på kastelengde av pulver og varighet av drivgassen, noe som er helt vesentlig for at ett pulverapparat i der hele tatt skal klare å slukke en brann.
Norsk brannvernforening anbefaler at man skal ha en seks kilos pulverbrannslukker med minste slukkeeffekt på 43A, 233B, C. Biltemas 6 kg pulverapparat tilfredsstiller dette kravet, og er typegodkjent etter NS-EN 3-7 Brannmateriell - Håndslokkere - Del 7: Egenskaper, ytelseskrav og prøvingsmetoder. Dette apparatet oppfyller altså minstekravet i loven med god margin, og tilfredsstiller anbefalingene fra Norsk brannvernforening.

Bilde

Det hadde kledd deg om du var litt mindre bastant og påståelig...
Det hadde kledd deg om du hadde vist hva du pratet om.
Det er krav til innhold av slukkemidler, men ikke til kastelengde, virketid osv som er helt avgjørende for om ett apparat er bra eller dårlig.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ole m. »

Du bør nok lese det jeg har skrevet om igjen, Simpson, og hva som står i loven. Om du mener det er feil, så må du gjerne presisere hva som er galt. Og kom gjerne med begrunnelsen for hvorfor det må advares mot brannslukkeren fra Biltema også.

Edit:
Nå har jeg googlet biltema brannslukker, men jeg finner absolutt ingen advarsler om at disse produktene ikke skal holde mål. Bortsett fra noen påstander fra et par nisser på dette forumet, som har en kronisk motstand mot alt fra dette varehuset. ;-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

ole m. skrev:Du bør nok lese det jeg har skrevet om igjen, Simpson, og hva som står i loven. Om du mener det er feil, så må du gjerne presisere hva som er galt. Og kom gjerne med begrunnelsen for hvorfor det må advares mot brannslukkeren fra Biltema også.

Edit:
Nå har jeg googlet biltema brannslukker, men jeg finner absolutt ingen advarsler om at disse produktene ikke skal holde mål. Bortsett fra noen påstander fra et par nisser på dette forumet, som har en kronisk motstand mot alt fra dette varehuset. ;-)
Noen nisser ser ikke forskjellen på å klare minstekravet og være anbefalt av folk som jobber med dette til daglig.
Tror du virkelig at noen som skal selge ett produkt setter på advarsler om at dette produktet ikke er dritt?
Så idiot er ikke du heller og forstår at sånne argumenter er pølsevev. Men når du ikke har noe annet å komme med pga uvitenhet blir det sånn.
Alle brannmenn jeg har hatt på kurs, uavhengig hvor i landet det er sier, hold dere unna billige brannslukkere.
De er ikke å anbefale i det hele tatt, legg på to-tre hundrelapper og dere har ett apparat som er mye bedre egnet for jobben og muligheten for å slukke en brann øker mange ganger.
Dette er nok for meg til å stole på det de sier er sant.
Har ikke noe med Biltema å gjøre, men billige apparater generelt.
At noen nisser virkelig tror at Biltema er like bra som dyrere, kjente merker ser jeg på som enten fanatisme for ett billigmerke de ikke har fatteevne til å innse at ikke er bra, eller at de bare skal diskutere for å diskutere.
Jeg gidder ikke mer i denne omgang, men hvis dere vil gamble livet på ett apparat som ikke engang brannfolkene vi har anbefaler for å spare ett par hundre kroner, så håper jeg at dere absolutt ikke noen gang vil virkelig ha behov for det.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jhn »

simpson skrev: Det er krav til innhold av slukkemidler, men ikke til kastelengde, virketid osv som er helt avgjørende for om ett apparat er bra eller dårlig.
Nja, ikke helt riktig, det er krav til hvor store bål de skal kunne slukke.
Her er noe av kravene:

Effektklasse
I tillegg til brannklassen skal alle apparater angis med en effektivitetsklasse. Effektivitetsklassen angis separat for A branner, B branner og C branner. Effektivitetsklassen er angitt på håndslokkerens frontetikett med
for eks: 34A/183B/C.

En håndslokkers effektivitetsklasse avgjøres i tester der man prøver ut hvor store bål slokkeren er i stand å slokke. Dess større bål dess høyere brannklasse oppnår slokkeren.
I Standarden EN3 står det beskrevet hvordan bålene skal se ut/bygges, samt beskrivelse av andre forhold rundt slokketesten.


Kort summert betyr dette: En håndslokker med effektivitetsklasse 34A 183B C kan i følge EN3 slokke et bål på 3,4 meter, en væskebrann med 183 liter brennbar væske/vann. Samt benyttes mot gassbranner.


For ordens skyld ... jeg mener ikke at biltemavarene nødvendigvis er like gode eller bedre enn dyrere varer, men så lenge biltemavarene holder ihh til egne og andres krav og spesifikasjoner, og ingen kan vise til noen negative konsekvenser ved bruk av biltemas olje f.eks, er det vel ingen fornuftige grunner til å kjøpe noe annet?
Mye av biltemas varer er dårlig, men ikke alt

ZZR-Erling

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ZZR-Erling »

For ett surr....hvorfor preikes det om brannslokking???

:-)å

Svar