Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av fs650e »

simpson skrev:Men det du påstår da i klartekst er at Biltemaolje til 20 kr/l eller hva det er, har ikke sjekket, er akkurat like god som olje til 200 kr/l?
Patetisk.. Til og med DU forstår at det IKKE koster 20,- per liter. Det hadde jo vært latterlig.. Kanskje sjekke litt før du synser.
Biltema er ca 100 kroner literen. Annen merkeolje er vel akkurat som diesel, apple, og anna ting. Du betaler for merket, men selve produktet koster en brøkdel av det..

Fjern logoen på merkeolje, og oljen koster like mye som Biltema.

Hvordan skal man definere "like bra" ? For alt jeg vet er biltemaolje akkurat samme oljen som merkeolje, kanskje den bare ikke nådde opp til dems grense. (kravet er 100%, biltemaoljen er 98%, derfor blir oljen avvist)
VET DU? (Hvis svaret er nei, stfu.)
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av tagesk »

fs650e skrev: VET DU? (Hvis svaret er nei, stfu.)
Dette er ikke en tråd preget av kunnskap.
Ikke engang av kunnskap om skillet mellom viten og tro.
At man vet at man tror noe, betyr ikke at man vet noe om saken.

På tide med litt Shakespeare:
Shakespeare: Hamlet 2.2 skrev:Queen: More matter with less art.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Mskrinde
Innlegg: 31
Registrert: 13 apr 2014, 11:49
Motorsykkelen din: 1998 Suzuki GSX 750 AE (Inazuma)
Sted: Skedsmo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Mskrinde »

fs650e skrev:
simpson skrev:Men det du påstår da i klartekst er at Biltemaolje til 20 kr/l eller hva det er, har ikke sjekket, er akkurat like god som olje til 200 kr/l?
Patetisk.. Til og med DU forstår at det IKKE koster 20,- per liter. Det hadde jo vært latterlig.. Kanskje sjekke litt før du synser.
Biltema er ca 100 kroner literen. Annen merkeolje er vel akkurat som diesel, apple, og anna ting. Du betaler for merket, men selve produktet koster en brøkdel av det..

Fjern logoen på merkeolje, og oljen koster like mye som Biltema.

Hvordan skal man definere "like bra" ? For alt jeg vet er biltemaolje akkurat samme oljen som merkeolje, kanskje den bare ikke nådde opp til dems grense. (kravet er 100%, biltemaoljen er 98%, derfor blir oljen avvist)
VET DU? (Hvis svaret er nei, stfu.)
Det er jo ikke første gang dette har blitt diskutert. Ser det er flust av diskusjoner på forum rundt om!

Ble litt nysjerrig på dette temaet ang. Biltemaolje; dårligere enn andre oljer. Så jeg begynte å "forske".
Vil de risikere motor-/girkassehavari på sin kappe? Tviler...

Jeg tenkte at de må jo kjøpe olja fra en plass. De lager den jo ikke selv?!
Kom over denne linken her fra 2007: http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Det viser seg at de bytter leverandører i ny og ned. Syntes denne var interessant:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjøpte olje fra Biltema her om dagen, og under dunken så står det TETROSYL.
Tetrosyl viser seg å være en paraplyorganisasjon som distribuerer og selger bilpleieprodukter, blant annet olje.
http://www.tetrosyl.com/#!oil-and-lubes/c1mno" onclick="window.open(this.href);return false; De har bl.a merket CARLUBE: http://www.carlube.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og i følge Bema "CARLUBE er en av markedslederne i Storbritania. " http://www.bema.no/?CatId=1514" onclick="window.open(this.href);return false;

Veldig like dunker her du:
BildeBilde

Så da er det kanskje ikke så dårlig som ca. 50% av alle synsere syns?
Den er jo bra nok til Ola Nordmann, er den ikke? Man blir jo skeptisk når det er så håreisende billig....

Finner ikke noe negative artikler om den. Kun privatpersoner med enkelthendelser.

Og dette er en kar som har kjørt tester der han sammenligner den med noen andre merker:
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=1532945" onclick="window.open(this.href);return false;


Men hvorfor i alle dager så billig?! Kjøpet de veldig store kvanta og går i pluss samme søren? Dette klarte jeg ikke å finne noen ting på desverre.


Håper dette var noe nyttig for dere her. :)
Km 2014: Start 22. mai

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg kjøper Gulf olje fra en lokal Tools butikk. Oljen der er nesten like billig som Biltema sin. De selger oljen nesten uten fortjeneste for å dra kunder. Er sikkert noen forhandlere som har veldig god margin.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Barbarozza »

Tror ikke du skal legge så stor vekt på denne Kjepphest sine tester, han får så hatten passer og tråden stopper opp når de forstår at han roter det til selv.

Ikke har han sammelignet samme viskositet i mgt olje, dessuten en brukt olje ??? og kun 2 andre...altfor lite sammenligningsgrunnlag

I det minste må du være nøyaktig i testene dine før du kan dra noen konklusjoner.

Les heller de andre testene der inne, de er svært informative mht additiver, renhet, partikler osv.

Så kan du jo tenke på dette......

Hva er værst....å kjøre på olje altfor lenge ...feks 30 tusen km eller 15000 på biken ....hvor mye dritt er det i den da ? uansett hvor dyr eller bra olje du har kjøpt....eller bytte ofte ??? med en noe mindre "bra"men riktig specka olje ?

Uansett hva du betaler og hva du kjører på...bytt ofte. Det er nøkkelen. Selvom du kan kjøre lenge på olja..så er det en billig forsikring å bytte litt oftere. Er olja billig behøver du ikke tenke kostnader :)

Biltema er greit det men man kan kjøpe like billig andre steder, Q8 i 20 liters dunker er rimelige, og du kan handle Castrol herfra

http://www.mapodo.de/motorrad-quad-scoo ... m_store=de" onclick="window.open(this.href);return false;

Poenget mitt er jo å betale minst mulig for best mulig vare :)
Memento mori

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Busa Trond »

Mskrinde skrev:Men hvorfor i alle dager så billig?! Kjøpet de veldig store kvanta og går i pluss samme søren? Dette klarte jeg ikke å finne noen ting på desverre.
Dem ligger som andre billig butikker med en fast bruttofortjenesten på under 14 prosent og
lav lønnsprosent. Gode innkjøp i utlandet, slikt blir det penger av på høyt volum.

Noe som det er mye mer penger i er å sy på en traktortøybit på et Kina plagg og legge på tusenvis av prosent, da kjøper folk :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av kjellv »

Mskrinde skrev:

Men hvorfor i alle dager så billig?! Kjøpet de veldig store kvanta og går i pluss samme søren? Dette klarte jeg ikke å finne noen ting på desverre.

Billig fordi hele foretningsideen er å være billigst, finne den hårfine balansegangen mellom kvalitetsnivå og pris.
På oljeprodukter sørger de for at spesifikasjonene på oljen holder minimumskravene, men sparer på de dyre tilsetningsstoffene slik at de kan selge olje som ser bra ut billigst. De vet at det store flertall av oss gjerne handler bil og MC fra øverste hylle, men sparer hver eneste krone vi kan på vedlikeholdet.

Det samme gjelder for eksempel på verktøy. Det gjør ikke noe for BT om en 17-nøkkel er betydelig tyngre enn en kvalitetsnøkkel, bare de kan selge den betydelig billigere. Det gjør heller ikke noe om nøkkelen ikke er sterk nok når det virkelig gjelder. Kunden har uansett fått en annen farge i ansiktet når han ankommer BT for å klage på verktøyet, og er like blid når han forlater butikken med en ny nøkkel som heller ikke er god nok til å løsne mutteren.

... :-)å at jeg ikke kan lære...nå har jeg vel gjort det igjen :redface

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Kawagutten »

Synes du forklarte den bra jeg :knegg skal innrømme at jeg har handlet olje på biltema for å prøve litt for å løsne gammel drit i motor som et mellomskift men fant ut at den olja ikke har de additivene så er heller ingen vits i å bruke den :[-(
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av AndreasB »

Daang, lever denne fortsatt :scratch
I'l be damned :evil :twisted

ZZR-Erling

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Har kjørt endel Biltema i Audi og BMW...ingen problemer...dog helle æ det ikke i min K1300S,for det føles ikke heilt godt....men sku æ ha vædda...adde æ vædda at den hadde tålt det.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av RuneMC »

Syntetisk :thumleft Står det mineral eller delsyntetisk, skygg unna medmindre det er ønskelig med partikler som fungerer som slipemiddel. Noen motorer skal ha det under innnkjøringen for å gjøre den siste finpoleringen. Har motoren jordbruksgener så bryr den seg forsåvidt ikke om det er mineralolje heller...
JASO MA2 :thumleft Har du ikke en BMW eller Ducati eller noe annet med tørrclutch så er det olje for våtclutch du trenger. Oljen må da gi god smøring samtidig som den ikke blir for glatt til clutchen OG den er designet for å tåle at de stakkars små oljemolekylene ikke blir malt i filler av clutchen. JASO MA2 er en spesifikasjon som sier at oljen er beregnet for MC med våtclutch og at den skal gjøre jobben i lenger tid enn skiftintervallet for oljen uten å få nevneverdig dårligere egenskaper. Se etter dette på etiketten. Finner du ikke dette på etiketten er det sannsynligvis en olje beregnet for BIL.
10W-40 :thumleft Brukes av de fleste MC'er - men ikke alle. Sjekk med brukermanualen hvilken viskositet det skal være.

Ser ikke noen grunn til å kjøpe ekstra dyr "longlife" olje med alskens dyre additiver som er der for å gjøre friksjonen minst mulig. Topp for BILmotorer som skal skifte olje hver 20000 km, men blir for glatt til en MC med våtclutch.

Ser heller ikke noen grunn til å kjøpe ferdig forurenset olje - dvs MINERALolje, uansett hvor gode Castrol og andre har vært til å markedsføre dette som vidunderolje.

Skifter olje på min hver 6000 km. Har gått bra med BT's JASO MA2 spesifiserte helsyntetiske MC-olje til nå. 90kr literen er dyrt nok :janikk Men bruk gjerne mer om du sover bedre om natten av den grunn.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Jompa »

RuneMC skrev:Syntetisk :thumleft Står det mineral eller delsyntetisk, skygg unna medmindre det er ønskelig med partikler som fungerer som slipemiddel. Noen motorer skal ha det under innnkjøringen for å gjøre den siste finpoleringen. Har motoren jordbruksgener så bryr den seg forsåvidt ikke om det er mineralolje heller...
JASO MA2 :thumleft Har du ikke en BMW eller Ducati eller noe annet med tørrclutch så er det olje for våtclutch du trenger. Oljen må da gi god smøring samtidig som den ikke blir for glatt til clutchen OG den er designet for å tåle at de stakkars små oljemolekylene ikke blir malt i filler av clutchen. JASO MA2 er en spesifikasjon som sier at oljen er beregnet for MC med våtclutch og at den skal gjøre jobben i lenger tid enn skiftintervallet for oljen uten å få nevneverdig dårligere egenskaper. Se etter dette på etiketten. Finner du ikke dette på etiketten er det sannsynligvis en olje beregnet for BIL.
10W-40 :thumleft Brukes av de fleste MC'er - men ikke alle. Sjekk med brukermanualen hvilken viskositet det skal være.


Ser ikke noen grunn til å kjøpe ekstra dyr "longlife" olje med alskens dyre additiver som er der for å gjøre friksjonen minst mulig. Topp for BILmotorer som skal skifte olje hver 20000 km, men blir for glatt til en MC med våtclutch.

Ser heller ikke noen grunn til å kjøpe ferdig forurenset olje - dvs MINERALolje, uansett hvor gode Castrol og andre har vært til å markedsføre dette som vidunderolje.

Skifter olje på min hver 6000 km. Har gått bra med BT's JASO MA2 spesifiserte helsyntetiske MC-olje til nå. 90kr literen er dyrt nok :janikk Men bruk gjerne mer om du sover bedre om natten av den grunn.

Syntetisk olje er laget av mineralolje, mener du da at den er bedre renset enn mineraloljen ??
(syntetisk olje kan også lages av bio-olje)

Og det er ikke Clutchen som "maler" oljemolekylene i stykker, men tannhjulene i gearkassa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

kjellv skrev:
Mskrinde skrev:

Men hvorfor i alle dager så billig?! Kjøpet de veldig store kvanta og går i pluss samme søren? Dette klarte jeg ikke å finne noen ting på desverre.

Billig fordi hele foretningsideen er å være billigst, finne den hårfine balansegangen mellom kvalitetsnivå og pris.
På oljeprodukter sørger de for at spesifikasjonene på oljen holder minimumskravene, men sparer på de dyre tilsetningsstoffene slik at de kan selge olje som ser bra ut billigst. De vet at det store flertall av oss gjerne handler bil og MC fra øverste hylle, men sparer hver eneste krone vi kan på vedlikeholdet.

Det samme gjelder for eksempel på verktøy. Det gjør ikke noe for BT om en 17-nøkkel er betydelig tyngre enn en kvalitetsnøkkel, bare de kan selge den betydelig billigere. Det gjør heller ikke noe om nøkkelen ikke er sterk nok når det virkelig gjelder. Kunden har uansett fått en annen farge i ansiktet når han ankommer BT for å klage på verktøyet, og er like blid når han forlater butikken med en ny nøkkel som heller ikke er god nok til å løsne mutteren.

... :-)å at jeg ikke kan lære...nå har jeg vel gjort det igjen :redface
Det er jo en ganske god framstilling av Biltema og deres produkter dette.
Faren med sånne ytringer er at mange uvitende kommer med til dels harde utsagn om det motsatte.
Jeg velger å tro at de gjør for å på død og liv forsvare sitt valg av Biltemaprodukter.
Jeg kjøper ikke en dritt på Biltema og trenger heller ikke å komme med forsvarstaler for mitt valg av verktøy, oljer, kjøre utstyr osv siden det ikke kan stilles spørsmål om kvaliteten.
Det er bare One Call som er like bra, bare billigere.

ZZR-Erling

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ZZR-Erling »

...kanskje minimumskravet til olja er godt nok? Det tror jeg.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av AndreasB »

simpson skrev: Det er bare One Call som er like bra, bare billigere.
Du mener vel like bra bare BILLIG ? De fikk ikke lov å si billigere, fordi de var ikke billigere.

Svar