Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av DrGreve »

ZZR-Erling skrev:For ett surr....hvorfor preikes det om brannslokking???

:-)å
I tilfelle Biltema sin olje tar fyr, antar jeg?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ojda »

DrGreve skrev:
ZZR-Erling skrev:For ett surr....hvorfor preikes det om brannslokking???

:-)å
I tilfelle Biltema sin olje tar fyr, antar jeg?
Ikke ofte, men noen ganger er du faktisk morsom DrGreve :lol :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ejs »

:thumleft
:prf Fyllte bensin idag, det ble Shell sin fordi den er vel best siden den var dyrest.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av KydeX »

DrGreve skrev:
ZZR-Erling skrev:For ett surr....hvorfor preikes det om brannslokking???

:-)å
I tilfelle Biltema sin olje tar fyr, antar jeg?
Haha, takk for en god flir :)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:For ett surr....hvorfor preikes det om brannslokking???

:-)å
:sorry Det bare blei sånn.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av thewiz »

Er det noe vits med denne tråden? Alle har jo sine egne meninger om dette.

For min del syns jeg biltema har mye bra, men også mye ræva produkter. I hvilken kategori olja deres er i har jeg ikke funnet ut av, da jeg ikke har kjøpt olje fra dem.
Jeg har alltid holdt meg til Castrol, greit det er dyrt men nå handler jeg ikke olje hver dag heller. :)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av LordShaft »

ZZR-Erling skrev:For ett surr....hvorfor preikes det om brannslokking???

:-)å
Det var en digresjon av meg :-# :x
Bare for å dra en liten parallell mellom det som står på beholderen er ikke nødvendigvis bra selv om det står at de skal ha (blank) spec's.
En billig slukker (ikke bare biltema sin) inneholder pulver, men dette pulveret er langt ifra godt nok, selv om det er "godkjent" og angivelig skal tilfredstille diverse lover og forskrifter.

Hvordan dette er så vanskelig for noen å forstå, begriper jeg ikke. Jeg har gjort mine erfaringer med diverse biltema produkter. Jada det hører med til historien at jeg ikke har prøvd alt av utstyr, men det jeg har kjøpt har ikke holdt mål i forhold til mine forventninger.
Jeg kan ikke gå god for biltema oljen, og pga pris og egne erfaringer med båt oljen deres, velger jeg å tro at billig ikke er like bra.

http://www.viivilla.no/ovrig/sikkerhet/ ... kkepulver/" onclick="window.open(this.href);return false;

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av 45316 »

Spør ikke for å provosere/kverrulere, men er det slik at Biltema sitt pulverapparat med 43A er dårligere enn et annet 43A apparat? Biltema selger oj også 8A, disse styrer jo man unna. I tillegg kommer B og C verdi inn i bilde. Denne kunnskapen baseres på linken du la ved.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
ZZR-Erling skrev:For ett surr....hvorfor preikes det om brannslokking???

:-)å
Det var en digresjon av meg :-# :x
Bare for å dra en liten parallell mellom det som står på beholderen er ikke nødvendigvis bra selv om det står at de skal ha (blank) spec's.
En billig slukker (ikke bare biltema sin) inneholder pulver, men dette pulveret er langt ifra godt nok, selv om det er "godkjent" og angivelig skal tilfredstille diverse lover og forskrifter.

Hvordan dette er så vanskelig for noen å forstå, begriper jeg ikke. Jeg har gjort mine erfaringer med diverse biltema produkter. Jada det hører med til historien at jeg ikke har prøvd alt av utstyr, men det jeg har kjøpt har ikke holdt mål i forhold til mine forventninger.
Jeg kan ikke gå god for biltema oljen, og pga pris og egne erfaringer med båt oljen deres, velger jeg å tro at billig ikke er like bra.

http://www.viivilla.no/ovrig/sikkerhet/ ... kkepulver/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er slett ikke vanskelig å forstå ... når noen forteller hva som er problemet.
Vet man at det er dårligere pulver i billigapparatene? Jeg kunne selvfølgelig saumfart nettet etter info, men antar du/dere sitter på noen testresultater.
Hvilken garanti har vi for at de dyrere merkene har av det gode pulveret?
Når problemet er så kjent blandt brannmenn må det vel finnes noen skriftlige rapporter e.l noe sted ... ett eller annet saklig fremlegg av noe slag?
Er det ingen som føler et moralsk ansvar om å gå bredt ut å advare mot denne falske tryggheten de lurer oss til å kjøpe?
... eller er det bare en vandrehistorie internt i brannkorpsene?
Den linken din forteller at det stilles krav til pulveret og det kan leses på apparatet hvilke krav det oppfyller, det har jo ingen vært uenige om, men det står ingenting om at man må styre unna billigapparatene pga dårlig pulver som ikke oppfyller kravene.
Jeg mener bare, når du går så hardt ut og advarer på det sterkeste, bør du ha litt "kjøtt på beina"

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Andreas »

Farsken alltså! Koenigsegg bruker bukker fra Biltema!! For noen nisser og amatører, de kan ikke ha peiling på bil :[-( Jaja, nå kommer jeg ivertfall ikke til å handle bil av de...

Bilde

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av AndreasB »

Andreas skrev:Farsken alltså! Koenigsegg bruker bukker fra Biltema!! For noen nisser og amatører, de kan ikke ha peiling på bil :[-( Jaja, nå kommer jeg ivertfall ikke til å handle bil av de...

Bilde
Hahaha! :prf :prf

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Busa Trond »

Jeg fikk nå kjørt ca 55 000 km på et oljeskift med denne kleine Biltema olja på en bil :[-X
Bilen går vist enda og har runda 200 000 for lengesiden uten svartrøyk

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av cannon »

Busa Trond skrev:Jeg fikk nå kjørt ca 55 000 km på et oljeskift med denne kleine Biltema olja på en bil :[-X
Bilen går vist enda og har runda 200 000 for lengesiden uten svartrøyk
Akkurat! det er akkurat det jeg sier. Den bilen skulle ha røyka sot for leeenge siden. ×€÷$#¥£ BT-skrot!

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ole m. »

simpson skrev:
ole m. skrev:Du bør nok lese det jeg har skrevet om igjen, Simpson, og hva som står i loven. Om du mener det er feil, så må du gjerne presisere hva som er galt. Og kom gjerne med begrunnelsen for hvorfor det må advares mot brannslukkeren fra Biltema også.

Edit:
Nå har jeg googlet biltema brannslukker, men jeg finner absolutt ingen advarsler om at disse produktene ikke skal holde mål. Bortsett fra noen påstander fra et par nisser på dette forumet, som har en kronisk motstand mot alt fra dette varehuset. ;-)
Noen nisser ser ikke forskjellen på å klare minstekravet og være anbefalt av folk som jobber med dette til daglig.
Tror du virkelig at noen som skal selge ett produkt setter på advarsler om at dette produktet ikke er dritt?
Så idiot er ikke du heller og forstår at sånne argumenter er pølsevev. Men når du ikke har noe annet å komme med pga uvitenhet blir det sånn.
Alle brannmenn jeg har hatt på kurs, uavhengig hvor i landet det er sier, hold dere unna billige brannslukkere.
De er ikke å anbefale i det hele tatt, legg på to-tre hundrelapper og dere har ett apparat som er mye bedre egnet for jobben og muligheten for å slukke en brann øker mange ganger.
Dette er nok for meg til å stole på det de sier er sant.
Har ikke noe med Biltema å gjøre, men billige apparater generelt.
At noen nisser virkelig tror at Biltema er like bra som dyrere, kjente merker ser jeg på som enten fanatisme for ett billigmerke de ikke har fatteevne til å innse at ikke er bra, eller at de bare skal diskutere for å diskutere.
Jeg gidder ikke mer i denne omgang, men hvis dere vil gamble livet på ett apparat som ikke engang brannfolkene vi har anbefaler for å spare ett par hundre kroner, så håper jeg at dere absolutt ikke noen gang vil virkelig ha behov for det.
Du avslører at du bare skyter fra hofta, og hiver ut påstander som du slett ikke har noe belegg for. Dette blir for meg tydelig når det gjelder denne diskusjonen om brannslukkere. Det er ikke gitt at alle brannmenn kan alt om branner og brannslukkere, og om du har blitt fortalt noe på et brannkurs betyr ikke det samme som at det nødvendigvis er korrekt informasjon. Til orientering har jeg jobbet ved SINTEF, og har blant annet utført tester i laboratorier, men på bygningsrelaterte ting, og ikke brannslukkere.

Brannslukkere testes i laboratorier, og både testing og klassifisering gjøres etter NS-EN 3-7 Brannmateriell - Håndslokkere - Del 7: Egenskaper, ytelseskrav og prøvingsmetoder. Siden dette er en test på en reell standardbrann i en brannlab., vil slukkemiddelet testes på en faktisk brann under kontrollerbare og gjentagbare forhold. Jeg kan derfor ikke se at det er noen grunn til å trekke inn kvaliteten på pulveret i slukkerne, siden egenskapene er testet, og slukkeren er klassifisert etter resultatet av testen.

Les gjerne mer om hvordan testene gjøres, du finner teststandarden her (på engelsk): http://www.defender.com.tr/dosyalar/EN_ ... 1_2007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har påvist hvordan brannslukkerne fra Biltema testes og klassifiseres, og at disse oppfyller myndighetskrav og anbefalinger fra Norsk brannvernforening. Du kommer bare med ubegrunnede påstander om at slukkerne ikke holder mål. Folk får selv gjøre seg opp en mening om hva som er korrekt og mest troverdig her.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ole m. »

LordShaft skrev:
ZZR-Erling skrev:For ett surr....hvorfor preikes det om brannslokking???

:-)å
Det var en digresjon av meg :-# :x
Bare for å dra en liten parallell mellom det som står på beholderen er ikke nødvendigvis bra selv om det står at de skal ha (blank) spec's.
En billig slukker (ikke bare biltema sin) inneholder pulver, men dette pulveret er langt ifra godt nok, selv om det er "godkjent" og angivelig skal tilfredstille diverse lover og forskrifter.

Hvordan dette er så vanskelig for noen å forstå, begriper jeg ikke. Jeg har gjort mine erfaringer med diverse biltema produkter. Jada det hører med til historien at jeg ikke har prøvd alt av utstyr, men det jeg har kjøpt har ikke holdt mål i forhold til mine forventninger.
Jeg kan ikke gå god for biltema oljen, og pga pris og egne erfaringer med båt oljen deres, velger jeg å tro at billig ikke er like bra.

http://www.viivilla.no/ovrig/sikkerhet/ ... kkepulver/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har vel heller ingen tester som viser at Biltemas brannslukker ikke holder mål? Slukkerne, og pulveret i dem, er testet og klassifisert, det er ingen grunn til å betvile kvaliteten av dette. Se også svaret mitt over til Simpson.

Linken din viser, som jhn påpeker, at det er forskjell på brannslukkere, men at pulverkvaliteten skal spille inn er nok en misforståelse, enten av journalisten eller av konserndirektøren i IF Skadeforsikring.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Svar