Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ole m. »

Her er forresten hva jeg fant på Castrol sine hjemmesider i dag:

Bilde

Kanskje Castrol bare er dritt også? ;-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ole m. »

EasyRider skrev: Problemet med gjenger og olje-tapp plugg er vel ikke noe nytt. Folk bruker for høyt moment.
Eller som meg når jeg var 16år og ung og dum.. :redface skrudde feil vei..på mopeden og tok gjengene... Men en lærer av sine feil. Ups bitte litt offtopic igjen. :redface
Ja, skjerpings mann! Dette er ikke bra. ;-)
EasyRider skrev:Men jeg kan liksom ikke se hva dekkspaker, MC vesker osv. har med biltema olje å gjøre?? og når trådstarter ønsket ja/nei svar... så har vel vi gått på en smell her? :roll
Andre Biltemaprodukter kommer jo opp her som en naturlig forlengelse av det å diskutere kvaliteten på produkter fra Biltema, så jeg skjønner ikke at du mener dette er utenfor topic. Hva slags tråd trådstarter ønsker er vel ikke så relevant i grunnen, og han har jo fått svar her på spørsmålene uansett. En tråd hvor folk svarer med kun ja/nei er jo ikke spesielt interessant, den inneholder ingen begrunnelser og får ingen underholdningsverdi.
EasyRider skrev: Mener nå ihverfall at mange av innleggene hadde passet fint i denne tråden:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=4225" onclick="window.open(this.href);return false;

Men for all del, jeg skal ikke legge noe mer skår i gleden.

Kjøra på!!
Yepp, vi kjører på! :D

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jhn »

TheHaughom skrev:Nei, man vet den oppfyller et krav, ikke at den er like god som andre oljer.
Jeg vet mer om RP olja jeg kjører, enn om Biltema sin, fordi det er utført en haug av tester på den av eksterne, profesjonelle firma (som jeg skrev over).
Hvilke andre opplysninger om oljen er det du vil ha, foruten om det som står på flaska?
Hva vet du om oljen du bruker, som ikke står på flaska?
Har du studert testresultatet? Hva fant de ut på den testen.


Biltemaoljen er jo ikke "biltemaolje" ... den er jo en "merke-olje", som mest sannsynlig er testet også, og oppfyller de krav som motorolje skal ha.
Jeg tror ikke et oljeselskap produserer en egen olje av lavere kvalitet til biltema ... det er mere sannsynlig at biltema har fått kvantumsrabatt på den samme oljen som oljeselskapet selger som sin egen høykvalitets merkeolje

Det ser i allefall sånn ut når vi ser på den "statoil-oljen" de solgte i 2007

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av EasyRider »

yam1100 skrev:
EasyRider skrev:Et lite spørsmål.

Hvis vi tar bort prisen og en kunne få gratis 4 liter olje.

Valget var mellom biltema helsyntetisk MC olje 10W-40 eller castrol power 1 racing 10w-40(eller et annet merke kjent merke for den saken skyld)

Hvilken olje hadde du valgt å ta med deg hjem?
Tja..si det.ett fett..har brukt mye olje fra BT..på båter opp igjennom årene..andre oljer og for den sagt skyld..har vel alldri hatt ett havari som skyldes olje..bank i bordet :-) Kan stille spm. tilbake..hvem av disse oljene ville du valgt hvis de var gratis?

http://www.eurofritid.no/ViewFile.aspx?itemID=27607" onclick="window.open(this.href);return false;
Vel, skal jeg være helt ærlig med deg så hadd jeg valgt Castrol oljen.

Grunn, ja si det, en falsk tryghet tenker jeg. Troen på at et anerkjent merke som selger oljer og fett til diverse bruk har mer erfaring og kvalitetsikring en et butikk konsern som selger alt mellom himmel og jord.

Men etter å ha googlet litt så har jeg ikke funnet noen som sier at de har hatt motorhavari med biltema oljen.
Og et argument som går igjen på flere forum er at folk heller kjøper billig olje som overholder spec og har ofte/korte bytte intervaler, en å kjøpe dyr merke olje og kjøre med samme oljen ut service intervallene. Kostandene blir de samme, men de mener oljen blir mindre forurenset og smører bedre.
Mulig det er noe i dette. Jeg er høyst usikker selv ihverfall. :scratch

Jeg blir faktisk bare mer usikker jo mer jeg googler og leser tråder som dette her. så jeg lukker nå øyne og ørene :notlistening
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av fs650e »

EasyRider skrev:Ikke for å avbryte kreative innlegg, men burde vi ikke holde oss til trådstarters innlegg.


Nok en tråd, ruinert av vel mye OFFTOPIC prat :offtopic :offtopic :offtopic :offtopic
Det går bra, jeg sitter og ler meg skakk :D
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av fs650e »

ArcticTiger skrev:Hmmm, er du ikke litt vel streng nå, EasyReidar, trådstarter har jo trossallt fått den innfoen han trengte til å avgjøre at biltema-olja er god nok til Mottor-sykkern hans :prf
Så hadde det ikke vært for at gjengene til olje-tappe-pluggen hans var ruinerte (kanskje tidligere eier hadde brukt biltema-olje og :-)å ), så hadde jo allt vært fryd og gammen :D
Forrige eier brukte grisedyr olje ;P

Var vel mer at han var redd for at pluggen skulle falle ut, og strammet "litt ekstra" hver gang, bare for å være sikker på at den (ikke) kom til å sitte.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av TheHaughom »

jhn skrev:
TheHaughom skrev:Nei, man vet den oppfyller et krav, ikke at den er like god som andre oljer.
Jeg vet mer om RP olja jeg kjører, enn om Biltema sin, fordi det er utført en haug av tester på den av eksterne, profesjonelle firma (som jeg skrev over).
Hvilke andre opplysninger om oljen er det du vil ha, foruten om det som står på flaska?
Hva vet du om oljen du bruker, som ikke står på flaska?
Har du studert testresultatet? Hva fant de ut på den testen.


Biltemaoljen er jo ikke "biltemaolje" ... den er jo en "merke-olje", som mest sannsynlig er testet også, og oppfyller de krav som motorolje skal ha.
Jeg tror ikke et oljeselskap produserer en egen olje av lavere kvalitet til biltema ... det er mere sannsynlig at biltema har fått kvantumsrabatt på den samme oljen som oljeselskapet selger som sin egen høykvalitets merkeolje

Det ser i allefall sånn ut når vi ser på den "statoil-oljen" de solgte i 2007
Viskositet etter X antall kjørte km?
Brytepunkt etter X antall kjørte km?
The list goes on...

Det er flere oljemerker som er testet til å ha feil viskositet i forhold til oppgitt, ikke leve opp til spesifikasjoner osv.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av knutk »

EasyRider skrev: Men etter å ha googlet litt så har jeg ikke funnet noen som sier at de har hatt motorhavari med biltema oljen.
Ettersom man å er i det usaklige hjørnet:

Siden vi har blitt eksponert for diverse bilder er det jo greit å forstå at kriteria for hva som er akseptabelt å kjøre rundt med er høyst varierende, og det samme gjelder nok hva vi spiser, drikker, og heller på motorn for den saks skyld.

Google som sannhets-vitne er nok et tve-egget sverd.
Har også Googla litt. Leita etter eksempel på tilfeller hvor folk har drukna etter å ha benytta redningsvest av betong.
Har funnet litt om sement-støvler- de kan ikke anbefales. Men ingen negativ omtale om betong-redningsvest, så da er nok det greit.

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av fs650e »

knutk skrev:
EasyRider skrev: Men etter å ha googlet litt så har jeg ikke funnet noen som sier at de har hatt motorhavari med biltema oljen.
Ettersom man å er i det usaklige hjørnet:

Siden vi har blitt eksponert for diverse bilder er det jo greit å forstå at kriteria for hva som er akseptabelt å kjøre rundt med er høyst varierende, og det samme gjelder nok hva vi spiser, drikker, og heller på motorn for den saks skyld.

Google som sannhets-vitne er nok et tve-egget sverd.
Har også Googla litt. Leita etter eksempel på tilfeller hvor folk har drukna etter å ha benytta redningsvest av betong.
Har funnet litt om sement-støvler- de kan ikke anbefales. Men ingen negativ omtale om betong-redningsvest, så da er nok det greit.
hahaha, vet ikke hva som er latterligt.

posten din, eller at du tror at sementstøvler kan sammenlignes med olje.
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av EasyRider »

knutk skrev:
EasyRider skrev: Men etter å ha googlet litt så har jeg ikke funnet noen som sier at de har hatt motorhavari med biltema oljen.
Ettersom man å er i det usaklige hjørnet:

Siden vi har blitt eksponert for diverse bilder er det jo greit å forstå at kriteria for hva som er akseptabelt å kjøre rundt med er høyst varierende, og det samme gjelder nok hva vi spiser, drikker, og heller på motorn for den saks skyld.

Google som sannhets-vitne er nok et tve-egget sverd.
Har også Googla litt. Leita etter eksempel på tilfeller hvor folk har drukna etter å ha benytta redningsvest av betong.
Har funnet litt om sement-støvler- de kan ikke anbefales. Men ingen negativ omtale om betong-redningsvest, så da er nok det greit.
Er det usakelig å google? Å gjøre noen søk for å finne svar og argumenter i en diskusjon trodde jeg var en bra ting.
Så dette må du forklare for meg. :scratch
At en ikke skal tro alt en leser verken på internett eller andre media har jeg fått med meg.
Men hvis det var noen som hadde fått havari på grunn av biltema olje, så tipper jeg du hadde funnet noe om det på internett ihverfall. Også får en vel gjøre en vudering av troverdighet eller ikke.

Jeg personlig bruker google og internet MYE når jeg skal finne ut av ting.

Det gjør jo du også ser jeg, men har litt andre interesser en meg.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg skulle kjøpe ny olje i går, for å ha til neste skift, og oppsøker forhandler (ikke Biltema). Denne forhandleren har tidligere sagt at den eneste oljen som holder mål for V-Strom er Motorex, som han var forhandler av. Altså, jeg skulle kjøpe mer. Denne gangen får jeg Motul. Samme butikk, samme mann.. La ikke merke til det før jeg kom hjem. Neste gang vet jeg ikke hva jeg skal kjøpe? Kan like godt dra til Biltema :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:@jonny: Du nevner sand i ollja :8-[ , det har jeg faktisk opplevd å kjøpe en gang!
Det er mange år sida, jeg hadde en -74 Datsun 220 C (diesel), ei gammal Dråsje, og den brukte endel ollje for å si det slik, folk som kjørte bak meg sa det røyk like mye av veivhusventilasjonen (som gikk ut i friluft på disse) som av eksosrøret.
Så det lå alltid ei 5-literskanne eller 2 med ollje i det digre bagasjerommet for nødvendig etterfyll. Skifta aldri ojllje på den, fyllte kun etter :knegg
En gang hadde jeg kjøpt en 5-litring på Shell, og da kanna var tom, la jeg merke til at det lå en svart ring i fordypningen i bunnen av kanna.
Hvaerdettafornoea :-k tenkte jeg, og skar opp kanna for å undersøke :scratch .
Det var SAND :O
Siden har jeg ALDRI kjøpt ollje på Shell :[-( :[-X
HaHa og jeg som bare fleipet. :lol Ja der kan du se. Godt ikke olja var fra Biltema.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

EasyRider skrev:
knutk skrev:
EasyRider skrev: Men etter å ha googlet litt så har jeg ikke funnet noen som sier at de har hatt motorhavari med biltema oljen.
Ettersom man å er i det usaklige hjørnet:

Siden vi har blitt eksponert for diverse bilder er det jo greit å forstå at kriteria for hva som er akseptabelt å kjøre rundt med er høyst varierende, og det samme gjelder nok hva vi spiser, drikker, og heller på motorn for den saks skyld.

Google som sannhets-vitne er nok et tve-egget sverd.
Har også Googla litt. Leita etter eksempel på tilfeller hvor folk har drukna etter å ha benytta redningsvest av betong.
Har funnet litt om sement-støvler- de kan ikke anbefales. Men ingen negativ omtale om betong-redningsvest, så da er nok det greit.
Er det usakelig å google? Å gjøre noen søk for å finne svar og argumenter i en diskusjon trodde jeg var en bra ting.
Så dette må du forklare for meg. :scratch
At en ikke skal tro alt en leser verken på internett eller andre media har jeg fått med meg.
Men hvis det var noen som hadde fått havari på grunn av biltema olje, så tipper jeg du hadde funnet noe om det på internett ihverfall. Også får en vel gjøre en vudering av troverdighet eller ikke.

Jeg personlig bruker google og internet MYE når jeg skal finne ut av ting.

Det gjør jo du også ser jeg, men har litt andre interesser en meg.
Det samme gjør jeg og både Google og Internett er gull verdt for å finne info om det meste. :D Man finner "how to" artikler med beskrivelse og bilder og man finner "how to" videoer på YouTube i bøtter og spann. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

For øvrig, i morra går turen til Finnskogen på Gullet mitt. Jeg er veldig spent og litt nervøs, for med Biltema olje på min kjære, Biltema varmeholker, Biltema side og toppvesker (et nytt sett de har fått) og Biltema tankveske, så kan vel detta aldri i væla gå bra vel? :-k

Men, jeg er F... meg gæærn altså og prøver nå likkavæl jeg da, så får vi se åssen det går.
DSC_0003.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av EasyRider »

jonnykr skrev:For øvrig, i morra går turen til Finnskogen på Gullet mitt. Jeg er veldig spent og litt nervøs, for med Biltema olje på min kjære, Biltema varmeholker, Biltema side og toppvesker (et nytt sett de har fått) og Biltema tankveske, så kan vel detta aldri i væla gå bra vel? :-k

Men, jeg er F... meg gæærn altså og prøver nå likkavæl jeg da, så får vi se åssen det går.
DSC_0003.jpg
God tur :vs :thumleft
Vi får vel en liten statusrapport når du er tilbake med bilder :D :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Svar