RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av RuneMC »

Idag var det tur til MC-messen i Lillestrøm.

Der var det mye fint å titte på, men sånn ca et par timer holder for meg.
Jeg var jo litt lite strategisk og handlet meg hjelm med en gang også.
Litt dyr, men satser på at GT-Air er bra saker.
Bilde

Litt bilder fra messa
...flere bilder kommer...

Triumph sin Scrambler - ikke dumt eksosanlegg på den
Bilde

Snasen lakkering og sykkel
Bilde

På vei hjemover angret jeg litt på at jeg ikke hadde tatt MC'n likevel - fikk et par kraftige steinsprut :doh

En effekt av messe-besøket var ihvertfall helt klar når jeg kom hjem - nå skulle MC'n på veien.
Måtte jo teste den nye hjelmen også.

Tok turen via Lahell og deretter strake veien nedover vestkysten av Hurumlandet. Tok det helt rolig i alle skyggepartier, men det var greit, ingen is - selv ikke den skyggefulle dalen før Tofte (men smeltevann kan nok fryse på der fortsatt en periode om det er en kjølig natt f.eks.)

Grimsrudbukta - samme dato for sesongstart som ifjor og bilde fra samme sted
Bilde

Holmsbu - tok en U-sving ute på kaia uten å sette foten i bakken, så teknikken sitter rimelig bra
BildeBilde

Tofte
Bilde

Det var et par nye trafikkforhold
- ny 70-sone forbi noen hus et stykke etter Klokkarstua (80-sone tidligere)
- veiarbeid med kun 1 fil og trafikklys et stykke før Tofte. Ganske grusete i den ene filen som vær åpen, men greit i hjulsporene.
- den store omleggingen av veien før Tofte (for å få mindre svinger) begynner å ta form
- ditto lysregulering nede i Tofte sentrum

På turen var det ellers et par bilister som jeg vurderte å snu og kjøre etter og stoppe for å spørre hvorfor de kjørte helt over i motgående kjørebane. (De korrigerte først når de så meg.) Jeg fatter ikke hvor sløve enkelte er... :doh
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2733
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av Busa Trond »

Det er godt å se du har startet på en ny sesong i bloggen din Rune.
Gleder meg til nye flotte bilder og referat utover sommeren :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av LordShaft »

Disse turrapportene har jeg savnet :thumleft

Men det eksosanlegget der må jaggu være mye jobb å holde fint. :-k

Note4

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av RuneMC »

Da er bildene mine fra MC-messen igår (115 stk) lastet opp i skyen..
https://www.flickr.com/photos/runemc/se ... 51608/show
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av LordShaft »

Strålende.... Ser at jeg må ha meg en tur inn å gløtte på en del andre bilder du har tatt også! :thumleft

Hva gjør du når du skal dele et bilde fra flikr slik som du gjør? Trykker du på share knappen? :-k hvilken link i såfall benytter du deg av?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av RuneMC »

LordShaft skrev:Hva gjør du når du skal dele et bilde fra flikr slik som du gjør? Trykker du på share knappen? :-k hvilken link i såfall benytter du deg av?
Enkeltbilde: Ikke helt rett fram... men klikk på ønsket bilde > klikk på nedlastningsknappen > velg "View all sizes" > klikk på Original > høyreklikk på bildet og kopier bildenettadressen > bruk denne i img-linken.
(Flickr har gjort det vanskelig med vilje da de sier at de er en bildedelingstjeneste og ikke en bildelagringstjeneste... det er visst en nyanse der...) (NB! Jeg laster stort sett opp i 1900x1200 da originalstørrelsen fra RX100 blir så stor at det tar for lang tid å laste for de som skal se på. Her på forumet vises maks en mindre størrelse, men man får opp f.eks. 1900x1200 når man klikker på bildet).

Lysbildevisning som med de 115 er enkelt: Lag et album av ønskede bilder > klikk på albumet > høyreklikk på "play" knappen øverst til høye og kopier linkadressen (eller skjøt på /show til album adressen)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av LordShaft »

Takker... :thumleft

Note4

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av LordShaft »

du får jo vel runt en terrabyte altså 1000gb med flickr kontoen din om jeg ikke husker feil, så det er definitivt en ålreit tjeneste å benytte som både dele og lagre :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - MC-messe og sesongstart...

Legg inn av RuneMC »

Ja, jeg hadde "pro" konto til og med februar ($25 år som ga ubegrenset lagring) som ikke tilbys lenger, men fant ut at jeg egentlig klarer meg med gratiskontoen. Vurderer evt Google+ Photos eller annen tjeneste hvis Flickr strammer til...

Idag ble første jobbpendlings-dag ! :prop: Rekordtidlig og er nok et blaff siden det er minusgrader om nettene framover - men idag var det vått og +4C. Ble ganske møkkete pga vått føre men 10C og sol varslet til hjemturen :D
Elbilene er blitt flere og lengre strekninger går ned mot 60 km/t i 80 og 90-sonene - sukk...
Trailer av typen som transporterer anleggsmaskiner var over i kollektivfeltet med høyre hjulsett akkurat idet jeg passerte et stykke før Holmen - og ga litt ekstra spenning (som jeg ikke trenger). Lurer på om det var type overtrøtt (eller fiklende med mobil/gps). Ga noen bært idet jeg passerte og noen håndbevegelser etter passering ja...
Pinlock'en dugget litt nederst. Har nå tørket og justert pins slik at "pilen" peker kl 10 på venstre og kl 14 på høyre. Får se om det holder tett da (var kl 15 og kl 3 som er løsest... ettersom jeg hadde misforstått...)

*Oppdatering fra hjemturen*
Du og du hvor møkkete både bukse, støvler, hjelm og sykkel ble av den lille morgenturen til jobben. :oh Skikkelig salt&møkk-gugge!
Det trengs nok mer enn det lille regnet som kom for å vaske veiene fri fra salt, men det hjelper sikkert litt.
Pinlock-justeringen fungerte, ingen dugging på tilbakeveien.

GT-Air hjelmen ellers - OK, hjelmen har bedre tetting av visir mot hjelm, bedre design (kanskje subjektivt) og bedre støyreduksjon MEN luftingen synes å være i minste laget. Spørs om denne hjelmen er beregnet på de som kjører med mindre vindskjermer slik at det blir endel mer vindpress mot den... Sånn sett, spesielt tatt i betraknting prisen er jeg noget skuffet over mangel på muligheter for enda mer lufting. XR-1100 har til sammenligning noe mer støy, men en god del bedre lufting. Solvisiret er flott, fikk brukt det rikelig på hjemturen med lav sol. Turbulens er mindre med denne hjelmen enn XR-1100 virker det som, så hakket mer aerodynamisk.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang

Legg inn av RuneMC »

Ansporet av førstesideoppslag (lokalavis vel å merke) om 15cm snø i både Oslo- og Drammens-regionen til torsdag :oh =;
...ble det en liten tur langs Drammensfjorden og til Klokkarstua.

GT-Air hjelmen blir jeg fortsatt ikke helt venn med. Duggingen på innsiden av pinlock innervisiret er spesiell og spørs vel om jeg ikke må droppe "chin curtain" under haka - men det gir litt mer støy også... Ble faktisk til at jeg kjørte hjem for å bytte til den gamle XR-1100 hjelmen. Den funker endel bedre mhp lufting, så var nesten å foretrekke tross mer slitt visir... Nåvel, har sendt avgårde spm til Hof i tilfelle de har forslag. Forventer ikke at det blir mulig å bytte inn en hjelm som er brukt - men får nå høre hva de synes og om de har noen forslag.

Tilbake til turen så gjorde kjøringen godt og på slutten ovverasket skyene med å trekke seg tilbake så det ble en flott og ganske så rød solnedgang over Drammensfjorden. Det måtte jo bare bli årets første "MC i solnedgang" bilde. :knegg

Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av Flanker »

Flott bilde... En av fordelene med at MC sesongen er i gang er at du poster bilder igjen!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av LordShaft »

Utrolig flott solnedgang :thumleft

Det dugger mellom inner visir og "ytter" visir? Det er jo tydelig tegn på at den silikon saken ikke tar godt nok eller at visiret buer indre enn yttervisiret.

Jeg har sånn chin sak på min x-spirit 2 og har ingen problemer med dugg mellom visirene. Har du prøvd med andre/flere visir?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av RuneMC »

@LordShaft, nei det dugger på den flaten av innervisiret som er nærmest nesetippen, så jeg kan med jevne mellomrom åpne visiret og dra av dugget med en finger (holder seg til nederste del heldigvis), så holder det seg klart noen minutter osv... eller kjøre med åpent visir, men da er jo øynene utsatt for alskens rask og rusk... eller fjerne den saken under haka - det gjør at det blir mer luftsirkulering inne i hjelmen, men da blir det en god del mer støy... Fogtech'en hjalp litt, men selv den måtte gi tapt pga at luften inne i hjelmen blir såpass fuktig.
Det kan forsåvidt tenkes at det er V-stom vindskjermen som er medvirkende også - tenker på å skru den helt ned på nederste mulige posisjon - da bør frontinntaket på hjelmen få vesentlig mer vindpress mot seg som ledes opp på innsiden av visiret.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av LordShaft »

Åja, sånn ja! Det dugger faktisk inne på visiret på den måten.... Det har jeg faktisk ikke tenkt over på min :-k Men ikke umulig at det skjer i disse temperaturer som er ute nå.
Vindskjermen er jo kjent for å skape turbulens, eller totalt fravær av turbulens.

Det som overrasker meg litt er at du ikke opplever dette med den andre hjelmen din. Men er det slik å forstå at gt-air ikke har lufting foran munnen. Altså i front under visiret? Det skal høre med til historien at jeg har dette på ALLE mine hjelmer. :-k

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - årets første MC i solnedgang...

Legg inn av RuneMC »

@LordShaft - joda, GT-Air har lufting i front under visiret. Den er noe mindre enn på XR-1100 og skal visstnok lede luftstrømmen mer opp mot visiret enn mot munnen, som visstnok skulle føre til mindre dugging også... sånn i teorien... eller også i praksis uten vindskjerm. Min lille teori er at pga mindre åpning så trenger den større vindpress på akkurat denne åpningen - men her er det ganske stille vindforhold bak vindskjermen slik den nå er stilt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar