Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av LordShaft »

Det er skremmende å lese hvor latterlig naiv mange er! :-k

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av spidair »

LordShaft skrev:Det er skremmende å lese hvor latterlig naiv mange er! :-k
Folk tror vel helt det de vil tro antagelig... Og når autoriteter som politi og presse vrir og vrenger på fakta så mye de bare orker (virker som om politiet driver med fund racing der de får mer penger til større "truselen" er og da er det liksom om å gjøre å lage den kjempestor)...

En skulle jo tro at disse miljøene besto av hundre tusen personer væpnet til tennene, men det er faktisk ikke snakk om hundre personer engang...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Det er skremmende å lese hvor latterlig naiv mange er! :-k
Helt enig, og så finnes det kanskje noen som ikke er helt ærlige om sine erfaringer med sine 1% klubber

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av SuperMorten »

spidair skrev: Det er feil, hvem som helst kan banke på døra til HA og melde sin interesse... Men interessen må være ihvertfall en harley davidson motorsykkel som MÅ være kjøreklar 1.mai, med mindre du har en veldig god begrunnelse, da HA er en motorsykkel klubb og man må da selvsagt ha en motorsykkel...
For å snu problemstillingen litt på hodet, hvorfor vil noen lovlydige, "skikkelige" mennesker bli medlem av et såkalt organisert kriminelt nettverk. Jeg bruker meg selv som eksempel. Hvis jeg skulle bli medlem av en mc-klubb, hvorfor skulle jeg velge HA, når jeg vet at politi og kanskje PST vil holde meg under oppsyn til evig tid..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:
LordShaft skrev:Det er skremmende å lese hvor latterlig naiv mange er! :-k
Helt enig, og så finnes det kanskje noen som ikke er helt ærlige om sine erfaringer med sine 1% klubber
Jeg tror nok folk ikke er ærlig om sine erfaringer.... Jeg har mine egne erfaringer med noen av 1% klubbene.
Det er ingen ting jeg verken ønsker å dele her, eller noen andre plasser. Men det er en grunn til at politiet gjør hva de kan for å kneble deres aktivitet.

Det skremmer meg virkelig hvor lite ola og kari dunk vet om hva som faktisk foregår rundt om. Det er mye organisert kriminalitet som vi aldri ser. Det er bare et faktum.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av RuneMC »

"Live and let live" sier jeg...
Skjenkebevilling eller ei tror jeg ikke gjør noe fra eller til.

Det som skurrer for meg, er at endel av disse 1% klubbene omtaler geografiske områder som sitt "territorium"...
Noen ganger sier et bilde mer enn tusen ord og noen ganger sier bruken av ett bestemt ord så mye mer enn bare ett ord...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:
Det som skurrer for meg, er at endel av disse 1% klubbene omtaler geografiske områder som sitt "territorium"...
Noen ganger sier et bilde mer enn tusen ord og noen ganger sier bruken av ett bestemt ord så mye mer enn bare ett ord...
Kanskje Crinos kunne forklart oss, eller kanskje spidair som også sier å ha inngående kjennskap til det indre liv i disse hyggelige kjøreglade klubbene, hvorfor klubbene erklærer krig om det skulle komme konkurrerende klubber til deres territorium.
Alle fler-prosent-klubber jeg har vært borti ønsker andre klubber velkommen til sitt område.
Dere som "vet" at dette er uskyldige mc-klubber ... kan ikke dere forklare hvordan livet fortoner seg i en slik klubb.
... og hvorfor vil ikke Crinos fortelle hvilken klubb han var medlem i? vi snakker jo tross alt bare om en mc-klubb.
At voksne tilsynelatende lovlydige og oppegående mennesker sitter å uskyldiggjør de som står bak en stor del av narkoomsettningen og torpedovirksomhet en her til lands, er i beste fall et tegn på en grenseløs naivitet ... om de tror at andre tror på de, eller om de tror på egne historier spiller ingen rolle ... naiviteten er stor

Jeg har også noen kjenninger innenfor disse miljøene. Noen bare i periferien, andre veletablerte, og andre igjen som har trukket seg tilbake ... det er ingen av de som omtaler HA og Outlaws som motorsykkelklubber.
Jeg har ikke hørt så mange mc-historier fra disse gutta, men en god del historier om gode fester, godt dop, pene unge lettkledde damer, ikke fullt så unge og pene, men like lettkledde damèr, men altså veldig lite mc-prat.

Men det er jo betryggende at både disse kjenningene mine, myndighetene og befolkningen forøvrig i store deler av verden har misforstått hele dritten ... over en periode på 60-70 år.
Det er vel snart på tide at HA og dets like får sin oppreisning, og blir behandlet som de mønsterborgerne de er
Sist redigert av jhn den 28 jul 2014, 23:55, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av spidair »

SuperMorten skrev:
For å snu problemstillingen litt på hodet, hvorfor vil noen lovlydige, "skikkelige" mennesker bli medlem av et såkalt organisert kriminelt nettverk. Jeg bruker meg selv som eksempel. Hvis jeg skulle bli medlem av en mc-klubb, hvorfor skulle jeg velge HA, når jeg vet at politi og kanskje PST vil holde meg under oppsyn til evig tid..?
Av samme grunn til at jeg ikke ble medlem en gang for tyve år siden tenker jeg Riktig nok ikke i HA, men i en HA venlig klubb...) Jeg kom inn før den såkalte MC krigen, men fikk eldstemann rundt de tidene og valgte da familie og slikt fremfor motor sykkel og klubb... samt at jeg kunne klare meg uten stadig harelering fra politiet... Vet om en del som har sluttet for nettopp de grunnene... Og i så måte består kanskje disse miljøene av mer "hardkokte" individer enn "ordentlige" lovlydige mennesker i dag enn det ville gjort uten denne harseleringen fra politi og øvrigheta og denne krigen... Ser den..... Tror det blir mer som et kall for de som joiner HA i dag enn et ønske om en klubb...

Syntes ikke noe om den behandlingen politiet gir medlemmene av slike MC klubber og deres familier, for loven skal være lik for alle.... Politiet var vel den instansen som ønsket seg den krigen mer enn noen annen når en ser tilbake på det... Og de fikk den...

Men det er nok ikke klubben som hvermansen går å melder seg inn i nei, selv om muligheten er lik for alle....

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:
RuneMC skrev:
Det som skurrer for meg, er at endel av disse 1% klubbene omtaler geografiske områder som sitt "territorium"...
Noen ganger sier et bilde mer enn tusen ord og noen ganger sier bruken av ett bestemt ord så mye mer enn bare ett ord...
Kanskje Crinos kunne forklart oss, eller kanskje spidair som også sier å ha inngående kjennskap til det indre liv i disse hyggelige kjøreglade klubbene, hvorfor klubbene erklærer krig om det skulle komme konkurrerende klubber til deres territorium.
Alle fler-prosent-klubber jeg har vært borti ønsker andre klubber velkommen til sitt område.
Dere som "vet" at dette er uskyldige mc-klubber ... kan ikke dere forklare hvordan livet fortoner seg i en slik klubb.
... og hvorfor vil ikke Crinos fortelle hvilken klubb han var medlem i? vi snakker jo tross alt bare om en mc-klubb.
At voksne tilsynelatende lovlydige og oppegående mennesker sitter å uskyldiggjør de som står bak en stor del av narkoomsettningen og torpedovirksomhet en her til lands, er i beste fall et tegn på en grenseløs naivitet ... om de tror at andre tror på de, eller om de tror på egne historier spiller ingen rolle ... naiviteten er stor

Jeg har også noen kjenninger innenfor disse miljøene. Noen bare i periferien, andre veletablerte, og andre igjen som har trukket seg tilbake ... det er ingen av de som omtaler HA og Outlaws som motorsykkelklubber.
Jeg har ikke hørt så mange mc-historier fra disse gutta, men en god del historier om gode fester, godt dop, pene unge lettkledde damer, ikke fullt så unge og pene, men like lettkledde damèr, men altså veldig lite mc-prat.

Men det er jo betryggende at både disse kjenningene mine, myndighetene og befolkningen forøvrig i store deler av verden har misforstått hele dritten ... over en periode på 60-70 år.
Det er vel snart på tide at HA og dets like får sin oppreisning, og blir behandlet som de mønsterborgerne de er
Veldig godt innlegg....!

Sony Z2

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av JohnnyTh »

RuneMC skrev:"Live and let live" sier jeg...
Skjenkebevilling eller ei tror jeg ikke gjør noe fra eller til.
..
Jeg er helt sikker på at det utgjør en forskjell. I gamledager var festene til Twin Eagels en av de store happeningene. De har et flott lokale utenfor Farsund og veldig trivlige folk. når det var fest der så var det stappfult.
Nå er disse festene mye mindre og ikke minst mindre ungdommer. Jeg synes det er helt greit, for det er ikke det miljøet jeg vil at datteren min skal dras inn i via gode fester. Vil tro disse store festene som de hadde ville vært en utmerket plass å drive rekrutering.

Twin Eagels var en flott uavhengig MC klubb. De hadde mange medlemer, flott eget lokale med en fantastisk plassering og et fint miljø. Hvorfor var det nødvendig å bli en suporterklubb til HA? Jeg kjenner flere av disse medlemene og det er så langt jeg vet orntlige folk med gode inntekter. Helt ubegripelig for meg at de ville gå denne veien.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av lars_helgek »

Vel, klarer ikke la være svare på denne.

Jeg har selv mer eller mindre vokst opp rundt den delen av MC miljøet, og har nær familie og noen av mine beste venner i HA.

Jeg sitter faktisk på ingen måte med noe inntrykk av denne organiserte kriminaliteten både medlemmer her, og politiet farer med. Om en går tilbake en kort tid, ser en Oslo tingrett kritisere Kripos for å bruke "gamle argumenter", og henvisninger uten aktuell relevans til dagens HA. De sitter og gjentar historien fra krigen på 90 tallet, og ja, det var nok ingen fin "periode" for klubbene. Det finnes alvorlige straffedommer mot medlemmer, men slettes ikke alle medlemmene.

Det jeg har av erfaring fra miljøet er at de er styrer i stor grad selv hva de driver med. Å si at alle er kriminelle er så galt det kan bli, men at noen velger å være det er en annen sak. Klubben de representerer er en internasjonal organisasjon, og det har enda per dd ikke etter mitt vitende vært en eneste sak der det beviselig har kommet fra "sentralt hold" at noen skulle gjøre noe kriminelt.

Ja, de er ikke "lørdagskjørerklubben".. Er du der som venn eller gjest, er det nok lurt å bry seg om sine egne saker, for havner en først ut i "ulag" med disse klubbene er det ikke helt heldig, men med litt ordinær folkeskikk kommer en langt, og jeg kjenner INGEN som har hatt problemer med disse miljøene uten å ha gjort noe for å få problemer. De angriper ikke mannen i gata uansett, og de er mennesker.. Familier,jobb, og andre hobbyer som alle oss andre.

Når det gjelder argumentet "De har jo meldt seg ut av samfunnet", er dette IKKE det 1% står for! Dette er politiets tolkning av 1% begrepet. (les historien om AMA, og bråket, og den ene prosenten). Medlemmene i disse klubbene som jeg kjenner jobber, betaler sin skatt, og har familier.. Andre jobber ikke, er kanskje kriminelle, og driter i familie.. Hvem vet, mange personligheter, til tross for felles vest, er det allikevel individer alle som en.

1% begrepet er en selvpåtatt merking av den delen av MC miljøet som dyrker klubben sin som livsstil, og ikke som hobby, og at medlemmer har sine "klubbregler" som de anser som de viktigste reglene de har å forholde seg til, (i MC perspektivet!). At de bærer merker som provoserer er jo ingenting nå mot før. Før hadde mange nasistmerker etc på syklene, vestene etc. Det betydde ikke nødvendigvis at de var høyreekstreme eller noenting, men at de var "rebellske", noe som henger igjen fra hippietiden når den delen av MC miljøet blomstret kraftig.. Festing, kjøring, sex.. En egen tidsalder, der "the man" skulle protesteres mot.. Og mange gjorde nettopp dette med å provosere frem meninger i folk.

At kommunene nekter sjenking etc skaper bare enda mer distanse mellom miljøet og samfunnet forøvrig, og når MC miljøet faktisk prøver å rekke ut en hand, og gjøre ting ryddig og ordentlig med å søke om sjenkebevillning, og at samfunnet svarer med å slå av dem handen.. Å nekte gutta å ta seg en fest er bare latterlig, uansett hvordan en vender og vrir på det. Nekter samfunnet, kalles det et "sluttet lag", gjestelister blir klargjorte, og festen går allikevel. Det er faktisk organisasjonsfrihet i Norge, og det finnes mangt værre grupperinger i samfunnet som møtes i festlig lag.

Og som noen nevnte over; Hvem ville faktisk tatt på seg en diger logo på ryggen om målet var å bli mest mulig kriminelle??? Og om de var en hel kriminell organisasjon, er de enten bedre en "Cosa Nostra", den italienske mafiaen, eller så er det noe rart med at politiet ikke klarer å bekjempe en hel gjeng mennesker med digre merker som viser hvem de er, hvor de holder til etc. Med det antallet politi som jobber opp mot MC miljøet, skulle de vært KNUST for lenge siden om de var SÅ ille som myndighetene skal ha det til... Så hvilken er det? Er HA kanskje IKKE en kriminell organisasjon, eller er politiet vårt svært svært dårlige i jobben sin? Ransmiljøet ble knust, b gjengen ble mer eller mindre knust (nokas, operasjon nemesis i brasil), men MC miljøet har bare noen få medlemmer som har blitt tatt for noe...

Folk kaller oss som har faktisk erfaring i dette miljøet for naive... Men hvem som er mest naive av dem som har faktisk erfaring, eller de som tror på alt de leser i media og avisene tror jeg kan diskuteres.

Lars
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av JohnnyTh »

lars_helgek skrev: 1% begrepet er en selvpåtatt merking av den delen av MC miljøet som dyrker klubben sin som livsstil,
Det stemmer vel ikke helt? Jeg trodde det hadde bakgrunn i Hollister opptøyene i 1947.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37907
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:
lars_helgek skrev: 1% begrepet er en selvpåtatt merking av den delen av MC miljøet som dyrker klubben sin som livsstil,
Det stemmer vel ikke helt? Jeg trodde det hadde bakgrunn i Hollister opptøyene i 1947.
Det stemmer at Hollister-hendelsen ofte nevnes som en av flere forklaringer på opprinnelsen av 1%-begrepet:

http://crime.about.com/od/gangsters/g/OnePercenter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av Intruder »

At de ikke vil assosieres med noen innen MC-familien er vel bekreftet av deres behandling av "Hells Hematt",som endte med Ryk & Reis,landsomfattende MC-klubb med røtter i Hønefossområder...med underavdelinger rundt i kongeriket...
...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Virker dette mot sin hensikt å nekte dem?

Legg inn av lars_helgek »

Stemmer med hollister opprøret :)

Men da gikk AMA ut med at 99% av mc folk er lovlydige og greie folk etc etc.. Det har på en måte blitt om til at den siste prosenten er "utenfor samfunnet" etc.. En minoritet i MC verdenen helt klart, men ikke ute av vårt lands samfunn

Som nevnt, jeg kan ikke snakke for klubben på noen måte, er ikke medlem, ei heller i noen form for forstadie til medlem heller. Snakker bare her om mitt syn på et miljø som jeg har hatt rundt meg siden ungdomsårene, uten å se det helt store av hva media portretterer nesten ukentlig.. Flere i miljøet der er av mine beste venner, og jeg kjenner mange av dem landet rundt. Jeg sitter utelukkende med gode erfaringer fra miljøet, så lenge en viser folkeskikk og respekterer dem, får en det samme fint tilbake.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Svar